Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Błędna stawka VAT na fakturze. Co teraz?

Sebastian Bobrowski
InFakt.pl
inforCMS
Na sprzedawcy towaru lub usługi ciążą ważne obowiązki związane z dokumentowaniem transakcji. Jednym z najważniejszych jest ustalenie prawidłowej stawki VAT. Przepisy dotyczące stawek VAT mogą nie być jasne dla przedsiębiorców, dlatego błędy pod tym względem jak najbardziej zdarzają się. Pomyłka w stawce VAT pociąga za sobą skutki podatkowe odczuwalne dla obu stron transakcji.

 

 

 

 


INFORFK: Branże, dla których w 2014 r. zmienił się termin ustalania obowiązku podatkowego


Kto odpowiada za poprawność faktury?


O ile biura rachunkowe wyręczają przedsiębiorców w rozliczaniu podatków i składaniu deklaracji, o tyle samą czynność fakturowania przedsiębiorcy wykonują samodzielnie. Jej częścią jest m.in. określenie prawidłowej stawki VAT. To wystawca faktury odpowiada za jej poprawność.

Stawka podstawowa wynosi 23%, jednak jest szereg towarów i usług, które opodatkowano stawkami obniżonymi w wysokości 8%, 5% lub 0%. Oprócz tego są także transakcje zwolnione z podatku oraz nie podlegające VAT w Polsce. Jak łatwo się domyślić, przedsiębiorcy mogą mieć kłopoty, by odnaleźć się w dość zawiłych przepisach, zwłaszcza, gdy oferują towar lub usługę, które nie jest łatwo sklasyfikować.

Odliczenie VAT od samochodów i paliw 2014 - projekt ustawy


Przyczyny błędnego wyboru stawki VAT


Co za tym idzie, wybór błędnej stawki VAT wynika najczęściej z niewłaściwego zakwalifikowania danej usługi lub towaru, a także błędów związanych z rozliczaniem eksportu. Oczywiście, zdarzają się również bardziej trywialne powody, jak zwykła pomyłka, np. przy edytowaniu faktury w programie do fakturowania. Z drugiej strony, przedsiębiorca może oferować bardzo innowacyjny produkt, który trudno jest odpowiednio sklasyfikować i może się okazać, że nie robi tego prawidłowo. Przykładem mogą być e-booki lub czasopisma w formie elektronicznej, które zgodnie z prawem unijnym traktowane są jak usługa i wymagają stosowania stawki 23%.

W przypadku wątpliwości co do stawki podatku, jakiej należy użyć na fakturze, najlepiej poradzić się w biurze rachunkowym, a także zapytać w urzędzie skarbowym lub skorzystać z infolinii Krajowej Informacji Podatkowej.

VAT 2014. Sprzedaż towarów użytkowanych


Skutki zastosowania niewłaściwych stawek - różne dla sprzedawców i dla nabywców


Błędna stawka podatku VAT na fakturze ma inne konsekwencje dla sprzedawcy i nabywcy w zależności od rodzaju pomyłki. W przypadku sprzedawcy, skutki są następujące:

- Jeśli stawka jest zawyżona, wówczas sprzedawca wykazuje (i odprowadza do fiskusa) więcej VAT-u. W zasadzie nie ma to znaczenia, gdyż podatnik ma obowiązek odprowadzenia podatku należnego w wysokości wynikającej z faktury (art. 108 ust. 2 ustawy o VAT). Przedsiębiorca ma jednak możliwość odzyskania zawyżonego VAT-u, jeśli skoryguje fakturę (na zasadach opisanych poniżej).

- Jeśli nieprawidłowość polega na zaniżeniu stawki, w wyniku może dojść do zaniżenia zobowiązania podatkowego z tytułu VAT, czyli powstania zaległości podatkowej. Po jej stwierdzeniu należy możliwie szybko poprawić rozliczenia zapłacić brakujący podatek, ewentualnie wraz z odsetkami za zwłokę.

Zmiany 2014 - Podatki, Księgowość, Kadry, Firma, Praw

 

- Jeśli natomiast sprzedawca błędnie używa stawki 0% dla sprzedaży zwolnionej z VAT („zw”), w kontekście danej transakcji nie powoduje to zaległości w VAT (bo kwota VAT na fakturze w obu przypadkach nie występuje). Ma to jednak znaczenie dla prawidłowości rozliczeń naliczonego podatku VAT, gdyż sprzedaż zwolniona nie daje prawa odliczania VAT od zakupów, w przeciwieństwie do sprzedaży 0%. Innymi słowy, konsekwencje złej stawki na fakturze sprzedażowej mogą w tym przypadku dotyczyć błędnego rozliczania VAT-u z faktur zakupowych.

A jak to wygląda od strony nabywcy? Konsekwencje są nieco inne, ze względu na inne prawa i obowiązki nabywcy:

- Jeśli stawka jest zawyżona, nabywca ma prawo do odliczenia VAT w wysokości wynikającej z faktury, czyli wyższą kwotę, niż gdyby stawka była prawidłowa. Jednak po otrzymaniu od sprzedającego faktury korygującej musi zmniejszyć podatek naliczony za okres, w którym otrzymał korektę.

- Jeśli na fakturze stawka VAT jest zaniżona przez sprzedającego, nabywca odliczył w praktyce mniej VAT-u niż mógł (czyli zapłacił więcej podatku). Jednak i tym razem, gdy otrzyma korektę z właściwą stawką może poprawić rozliczenia, czego skutkiem jest wyższa kwota VAT do odliczenia.

- Jeśli natomiast zastosowana jest stawka 0% zamiast „stawki zw”, dla nabywcy nie ma to znaczenia. Ani z faktury 0%, ani „zw” VAT-u odliczyć nie można, ponieważ kwota VAT na obu tych dokumentach nie występuje.

- Jeśli nabywca otrzymał fakturę z VAT np. 23%, a transakcja była w rzeczywistości zwolniona z VAT, to nabywca nie ma prawa odliczyć z niej VAT (pomimo tego, że ma wykazaną kwotę VAT na fakturze).

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

Nowe zasady fakturowania od początku 2014 r.


Stawkę VAT na fakturze poprawia tylko sprzedawca


W przypadku pomyłki dotyczącej stawki VAT, a co za tym idzie - kwoty VAT na fakturze (a także w rejestrze VAT i w deklaracji VAT), jedyną drogą do naprawienia błędu jest wystawienie przez sprzedającego faktury korygującej. Nabywca takiego dokumentu wystawić nie może. Jeśli stwierdzi błąd w stawce VAT, musi zwrócić się do sprzedawcy z prośbą o wystawienie korekty.

Taki dokument musi zawierać informacje o wszystkich zmianach zapisów faktury pierwotnej, także tych dotyczących błędnej ceny, stawki czy kwoty VAT. Niezbędnymi elementami faktury korygującej są: numer kolejny i data wystawienia, dane kontrahentów, daty z faktury pierwotnej oraz dane po korekcie. Faktury korygujące nie wymagają podpisów stron, a obowiązek ich dostarczenia do nabywcy ciąży na sprzedającym.


Następstwa wystawienia faktury korygującej


Następstwa wystawienia korekty zależą od tego czy stawka jest zawyżona, czy też zaniżona. Wyższa stawka VAT nie powoduje zaległości w podatkach dla żadnej ze stron transakcji (także dla nabywcy, który odliczył więcej VAT-u niż mógłby, gdyby stawka była prawidłowa - o ile  nie odliczył VAT-u od transakcji, która była zwolniona). A zatem wystawienie faktury korygującej jest możliwe, ale nie obowiązkowe. Jeśli zaś stawka VAT jest niższa, niż być powinna, wystawienie korekty jest konieczne.

Przepisy przejściowe w zakresie VAT na przełomie 2013 i 2014 r.

 

W przypadku, gdy korekta obniża VAT do zapłaty (błędna stawka VAT była wyższa, niż być powinna) obniżenia VAT sprzedawca może dokonać dopiero w okresie, w którym otrzyma potwierdzenie odbioru korekty przez nabywcę. Jeśli więc nabywca otrzymał korektę 10 września 2013 roku, a potwierdzenie dla sprzedawcy wystawił i przekazał sprzedającemu 15 października 2013 r., wówczas sprzedający może dokonać korekty deklaracji obejmującej fakturę z zawyżoną stawką VAT dopiero w deklaracji za październik. Od początku 2014 r. w określonych przypadkach możliwe jest zmniejszenie VAT bez otrzymania potwierdzenia odbioru korekty przez nabywcę.

Inaczej wygląda to w przypadku, gdy na fakturze pojawiła się niższa stawka VAT, niż być powinna. Wówczas sprzedający także sporządza korektę, ale nie czeka na potwierdzenie jej odbioru przez nabywcę, tylko niezwłocznie poprawia rozliczenie VAT. Taka sytuacja oznacza powstanie zaległości podatkowej, więc kwotę zaległego podatku trzeba wpłacić do urzędu skarbowego wraz odsetkami, o ile przekraczają one kwotę 6,60 zł.

Prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w 2014 r.


Faktura z błędną stawką VAT zwykle nie przekreśla prawa nabywcy do odliczenia


Nawet jeśli na fakturze wykazana została stawka zbyt wysoka, nabywca zazwyczaj może odliczyć VAT w kwocie z faktury. Oczywiście, o ile zakup jest związany z działalnością opodatkowaną VAT-em. Taką możliwość potwierdzają indywidualne interpretacje podatkowe, np. interpretacja z dnia 13 września 2011 r.  wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu (ILPP1/443-854/11-2/AW). Wyjątkiem od tej zasady jest opisany powyżej błąd polegający na zastosowaniu stawki VAT dla sprzedaży zwolnionej.

 

Moment powstania obowiązku podatkowego w 2014 r.

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

 

Sebastian Bobrowski

Dyrektor Finansowy inFakt

 

 

 

 

 

Przygotuj się do stosowania nowych przepisów!
Przygotuj się do stosowania nowych przepisów!

Poradnik prezentuje praktyczne wskazówki, w jaki sposób dostosować się do zmian w podatkach i wynagrodzeniach wprowadzanych nowelizacją Polskiego Ładu.

Tyko teraz książka + ebook w PREZENCIE
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Ordynacja podatkowa - część 1
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Niedające się usunąć wątpliwości co do treści przepisów prawa podatkowego rozstrzyga się na korzyść:
    płatnika
    podatnika
    urzędu skarbowego
    budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Kasy fiskalne w myjniach samochodowych od 1 października 2022 r. Konieczny paragon
    Nie wystarczy pozwolić klientom na zeskanowanie elektronicznego kodu QR i przesłać im linku na podany adres e-mailowy. To nie to samo, co wydanie paragonu fiskalnego – stwierdził dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.
    50% kosztów uzyskania przychodów informatyka - jakie wymogi należy spełnić
    Polskie prawo przewiduje możliwość zastosowania preferencyjnych (50%) kosztów uzyskania przychodów przez specjalistów z branży IT, którzy w ramach realizowanych zadań działają w sposób twórczy. Jest to więc związane m.in. z grami komputerowymi i tworzeniem programów. Aby skorzystać z podwyższonych KUP, trzeba jednak spełnić konkretne przesłanki. Przedstawiamy działania po stronie pracodawcy, które pozwolą uniknąć powstania wątpliwości w razie kontroli ze strony Urzędu Skarbowego.
    Nowe przepisy dotyczące firm windykacyjnych. Co się zmieni? Od kiedy?
    Aktualnie windykacja należności, zwłaszcza ta w formie pozasądowej (polubownej), nie jest obwarowana kompleksową regulacją prawną. Odnosi się do zarówno do osoby windykatora, formy prowadzenia działalności, jak i zasad przeprowadzania windykacji pozasądowej. Bez odpowiednich regulacji może dochodzić do naruszeń ze strony firm windykacyjnych, których przedstawiciele popełniają czyny niezgodne z zasadami etyki (np. w wyniku nękania) lub niedozwolone w ramach windykacji. Właśnie dlatego ustawodawca zamierza wprowadzić nowe wymogi dla firm windykacyjnych. Wdrożenie tych zasad może wymusić znaczne przeobrażenia na podmiotach, które zajmują się odzyskiwaniem zaległych należności.
    Dane osobowe kandydatów do pracy a RODO - przechowywanie danych po rekrutacji
    Przedsiębiorca ma prawo przetwarzać dane kandydatów do pracy po zakończonej rekrutacji z uwagi na ewentualne roszczenia z tytułu dyskryminacji. Tak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 4 sierpnia 2022 r. W ten sposób WSA zakwestionował niekorzystną dla firm wykładnię Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Wyrok jest nieprawomocny ale omawiana sprawa może doprowadzić do zmiany stanowiska dotyczącego przechowywania danych osobowych kandydatów.
    W lipcu spadła liczba ofert pracy
    W lipcu spadła liczba ofert pracy - wynika z przekazanego PAP Barometru Ofert Pracy. Według analizy wysoka inflacja i restrykcyjna polityka monetarna ograniczą aktywność inwestycyjną, co spowoduje wyhamowanie tempa powstawania nowych etatów.
    PIT-2, PIT-2A, PIT-3 - nowe wzory formularzy podatkowych od 2023 roku
    Ministerstwo Finansów przygotowało nowe wzory oświadczeń/wniosków PIT-2 (wersja 9), PIT-2A (wersja 8), PIT-3 (wersja 9), składanych przez podatników płatnikom dla celów obliczania miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, które będą miały zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od 1 stycznia 2023 r. Konsultacje podatkowe tych wzorów rozpoczęły się 10 sierpnia 2022 r. i potrwają do 19 sierpnia 2022 r. Po zakończeniu tych konsultacji podatkowych, wzory formularzy, zostaną udostępnione do stosowania (opublikowane) w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie Ministerstwa Finansów, zgodnie z art. 45b ustawy o PIT. Formularze te nie będą ogłoszone w drodze rozporządzenia Ministra Finansów publikowanego w Dzienniku Ustaw.
    Zmiany w prawie restrukturyzacyjnym od 2024 roku
    W 2024 roku – wraz z implementacją przez Polskę unijnej dyrektywy drugiej szansy – wejdą w życie kolejne zmiany w prawie restrukturyzacyjnym. – Nie będzie to rewolucja w naszym systemie, ale podkreślenie polityki drugiej szansy dla firm w trudnej sytuacji ekonomicznej – ocenia radca prawny Bartosz Sierakowski. W procesie restrukturyzacji pojawi się konieczność przeprowadzenia tzw. testu zaspokojenia, czyli prognozy możliwych wariantów zaspokojenia wierzycieli. To oznacza nowe obowiązki dla doradców restrukturyzacyjnych i prawdopodobnie wzrost kosztów całej procedury.
    Praca obywateli Ukrainy w Polsce a opodatkowanie PIT. Co trzeba wiedzieć po pół roku pobytu w Polsce
    Po rosyjskiej inwazji na Ukrainę miliony (dosłownie) obywateli Ukrainy mniej lub bardziej tymczasowo przeniosło się do Polski, aby szukać schronienia przed wojną. W rezultacie albo rozpoczęli pracę zdalną w Polsce dla swojego pracodawcy z siedzibą na Ukrainie albo po prostu podjęli pracę w Polsce. Wykonują oni swoją pracę z polskiego adresu zamieszkania i to wkrótce zrodzi problem dotyczący opodatkowania dochodów z tej pracy omówiony poniżej.
    Slim VAT 3 - znaczące zmiany w VAT
    Slim VAT 3 trafił do konsultacji publicznych. Jest to kolejny pakiet uproszczeń w rozliczeniach VAT dla przedsiębiorców. Na czym będą polegać proponowane zmiany?
    Remanent likwidacyjny dla celów VAT - jak ustalić wartość towarów
    Podatnik będzie sporządzał spis z natury dla celów VAT przy likwidacji działalności gospodarczej. Na fakturach ze składnikami majątku obecne są również koszty przesyłki. Czy poniesiony koszt przesyłki/transportu należy doliczyć do wartości składnika majątku i rozliczyć od tej kwoty VAT?
    Wypłata czternastej emerytury - jaki termin?
    Pierwsze wypłaty czternastej emerytury rozpoczną się już 25 sierpnia; Nie jest konieczne składanie żadnego wniosku w tym zakresie - poinformowało w czwartek na stronach rządowych Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej.
    Dodatki do ogrzewania i taryfy z rekompensatą - opublikowano założenia ustawy
    W wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowano 11 sierpnia 2022 r. założenia projektu ustawy "o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła w związku z sytuacją na rynku paliw". Ustawa ta ma wprowadzić m.in. jednorazowe dodatki finansowe dla ogrzewających swoje domy paliwem innym niż węgiel. Ustawa ta ma także ograniczyć podwyżki cen ciepła poprzez wprowadzenie taryf z rekompensatą.
    Sprzedaż napojów w restauracji - jakie stawki VAT
    Czy jest możliwość zastosowania stawki 0% VAT do napojów w restauracji? Sprzedaż dotyczy np. soku pomarańczowego, który kupowany jest w hurtowni ze stawką 0%. A co z herbatą z suszu owocowego, smoothie, shake'ami?
    Jak zostać biegłym rewidentem? Czy warto?
    Biegły rewident to osoba będąca ekspertem w dziedzinie finansów, w szczególności w zakresie rachunkowości i audytu finansowego. Z uwagi na zdobyte kompetencje i doświadczenie, a także wszechstronną wiedzę umiejętności biegłego rewidenta są niezwykle pożądane w biznesie. Wysoki prestiż zawodu wiąże się jednak z dużą odpowiedzialnością, a proces zdobywania uprawnień wymaga czasu i poświecenia. Czy rekompensują to zarobki?
    Nadpłata kredytu hipotecznego - czy to się opłaca
    W pierwszym półroczu 2022 roku Polacy nadpłacili prawie 25 miliardów złotych na złotowe kredyty mieszkaniowe. To najpewniej najwyższy wynik w historii. Dzięki nadpłacie kredytu kredytobiorca będzie musiał oddać bankowi mniej odsetek. Ale odpowiedź na pytanie, czy warto nadpłacać kredyt nie jest łatwa. Trzeba porównać oprocentowanie lokat i kredytów w perspektywie kilku, kilkunastu, czy nawet kilkudziesięciu lat - czyli w takim okresie w którym będziemy jeszcze (po nadpłacie) spłacać kredyt hipoteczny. Zatem dopiero po latach można dokładnie obliczyć, czy warto było nadpłacać kredyt.
    Sprzedaż miejsc pod reklamę (udostępnianie powierzchni reklamowych) - kod GTU
    Wydawnictwo sprzedaje miejsce pod reklamę zarówno w czasopismach papierowych, jak i w ich wersjach internetowych. Dodatkowo udostępniamy miejsce na reklamę na naszych budynkach. Czy sprzedaż takich miejsc pod reklamę należy oznaczać kodem GTU_12 jak usługi reklamowe?
    Wielu podatników płaci za wysoki podatek od nieruchomości, choć nie musi
    Podatek od nieruchomości jest nagminne zawyżany. Wynika to z rozbieżności interpretacyjnych co do kwalifikacji danego obiektu jako gruntu, budynku czy budowli, a w przypadku przedsiębiorców istotne jest też, czy nieruchomość służy prowadzeniu działalności gospodarczej. Należne podatnikom nadpłaty sięgają niekiedy nawet kilkuset tysięcy złotych, można je jednak odzyskać.
    Aplikacja e-Paragony Ministerstwa Finansów - do czego służy. Donosy na sprzedawców i planowanie domowego budżetu
    Podatnicy mogą już pobrać na telefon aplikację e-Paragony przygotowaną przez Ministerstwo Finansów. Ale – jak mówią eksperci – to program bardziej do planowania domowego budżetu i zgłaszania nieprawidłowości paragonowych fiskusowi. Podobnie zresztą reklamuje ją sam resort finansów. „To bezpłatna aplikacja, dzięki której możesz zarządzać wydatkami, sprawdzać paragony z kodem QR, a także zgłaszać nieprawidłowości” - czytamy na stronie podatki.gov.pl.
    Waloryzacja umów w zamówieniach publicznych w czasie dużej inflacji - korzyści dla firm i państwa
    Firmy, które przed miesiącami czy latami wygrały przetargi, dziś muszą dokładać do interesu, bo wielu zamawiających nie chce podwyższyć im wynagrodzenia. To efekt chociażby rosnącej inflacji (w lipcu wyniosła 15,5 proc.) czy cen materiałów budowlanych. Teraz przedsiębiorcy dostali w końcu silny argument do ręki. Prokuratoria Generalna RP w opublikowanych właśnie wytycznych przekonuje, że waloryzacja tych kontraktów jest nie tylko dopuszczalna, ale często wręcz niezbędna. Także z perspektywy samych zamawiających czy też – szerzej – interesu publicznego. Prokuratoria Generalna RP zachęca do zmian w kontraktach o zamówienia publiczne, przekonując, że ostateczne koszty upadłości przedsiębiorców może ponieść sama administracja publiczna.
    Finansowanie społecznościowe (crowdfunding) - nowe przepisy od 29 lipca 2022 r.
    Co zmienia w polskim finansowaniu społecznościowym (crowdfundingu) wejście w życie ustawy o finansowaniu społecznościowym dla przedsięwzięć gospodarczych (...)? Co to jest crowdfunding udziałowy? Wyjaśniają eksperci CRIDO.
    VAT 2023: Faktura w walucie obcej - kurs przeliczeniowy dla faktury korygującej
    Od stycznia 2023 roku w ustawie o VAT zostaną uregulowane zasady stosowania kursu przeliczeniowego dla faktur korygujących, w przypadkach gdy pierwotna faktura została wystawiona w walucie obcej. Dotąd kwestia ta nie była objęta regulacją ustawy o VAT, co powodowało wątpliwości podatników przy korektach zmniejszających i zwiększających wartość transakcji. Przyjęte w projekcie nowelizacji ustawy o VAT (pakiet SLIM VAT 3) rozwiązanie stanowić ma uproszczenie dotychczasowej praktyki przyjmowanej w zakresie kursu przeliczenia waluty obcej w fakturach korygujących.
    Mały podatnik VAT 2023 - nowy limit 2 mln euro
    Od 1 stycznia 2023 r. zwiększy się (z 1,2 mln euro do 2 mln euro) limit rocznego obrotu, uprawniającego do posiadania statusu małego podatnika VAT. Zmiana taka wynika z projektu nowelizacji ustawy o VAT zwanej potocznie (SLIM VAT 3), która ma wejść w życie od początku 2023 roku. Projekt ten aktualnie jest poddawany konsultacjom publicznym i uzgodnieniom międzyresortowym. Kim jest mały podatnik VAT? Jakie korzyści daje status małego podatnika VAT? Co to jest metoda kasowa w VAT?
    Odliczenie VAT z faktur sprzed rejestracji
    Podatnik można odliczyć VAT z faktur sprzed rejestracji działalności. Jakie warunki należy spełnić, by odzyskać VAT?
    SLIM VAT 3 od 2023 roku - najważniejsze zmiany
    Od 1 stycznia 2023 r. wejdzie w życie SLIM VAT 3, czyli pakiet zmian w ustawie o VAT. Gotowy jest już projekt noweli ustawy o VAT i kilku innych ustaw wprowadzającej te zmiany. Jakie zmiany w VAT przewiduje ten projekt?
    Podatek od składki zdrowotnej - wyjaśnienia Ministra Finansów
    Podatnicy opodatkowani podatkiem dochodowym od osób fizycznych (PIT) wg skali podatkowej nie mają od 1 stycznia 2022 r. prawa do odliczenia zapłaconych składek na ubezpieczenie zdrowotne - w przeciwieństwie do składek na ubezpieczenia społeczne. Czy oznacza to podwójne opodatkowanie tego samego dochodu i "podatek od podatku"? Minister Finansów odpowiedział 4 sierpnia 2022 r. Rzecznikowi Praw Obywatelskich na te wątpliwości.