REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Błędna stawka VAT na fakturze. Co teraz?

Sebastian Bobrowski
InFakt.pl
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Na sprzedawcy towaru lub usługi ciążą ważne obowiązki związane z dokumentowaniem transakcji. Jednym z najważniejszych jest ustalenie prawidłowej stawki VAT. Przepisy dotyczące stawek VAT mogą nie być jasne dla przedsiębiorców, dlatego błędy pod tym względem jak najbardziej zdarzają się. Pomyłka w stawce VAT pociąga za sobą skutki podatkowe odczuwalne dla obu stron transakcji.

 

REKLAMA

Autopromocja

 

 

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo


INFORFK: Branże, dla których w 2014 r. zmienił się termin ustalania obowiązku podatkowego


Kto odpowiada za poprawność faktury?


O ile biura rachunkowe wyręczają przedsiębiorców w rozliczaniu podatków i składaniu deklaracji, o tyle samą czynność fakturowania przedsiębiorcy wykonują samodzielnie. Jej częścią jest m.in. określenie prawidłowej stawki VAT. To wystawca faktury odpowiada za jej poprawność.

Stawka podstawowa wynosi 23%, jednak jest szereg towarów i usług, które opodatkowano stawkami obniżonymi w wysokości 8%, 5% lub 0%. Oprócz tego są także transakcje zwolnione z podatku oraz nie podlegające VAT w Polsce. Jak łatwo się domyślić, przedsiębiorcy mogą mieć kłopoty, by odnaleźć się w dość zawiłych przepisach, zwłaszcza, gdy oferują towar lub usługę, które nie jest łatwo sklasyfikować.

Odliczenie VAT od samochodów i paliw 2014 - projekt ustawy


Przyczyny błędnego wyboru stawki VAT


Co za tym idzie, wybór błędnej stawki VAT wynika najczęściej z niewłaściwego zakwalifikowania danej usługi lub towaru, a także błędów związanych z rozliczaniem eksportu. Oczywiście, zdarzają się również bardziej trywialne powody, jak zwykła pomyłka, np. przy edytowaniu faktury w programie do fakturowania. Z drugiej strony, przedsiębiorca może oferować bardzo innowacyjny produkt, który trudno jest odpowiednio sklasyfikować i może się okazać, że nie robi tego prawidłowo. Przykładem mogą być e-booki lub czasopisma w formie elektronicznej, które zgodnie z prawem unijnym traktowane są jak usługa i wymagają stosowania stawki 23%.

W przypadku wątpliwości co do stawki podatku, jakiej należy użyć na fakturze, najlepiej poradzić się w biurze rachunkowym, a także zapytać w urzędzie skarbowym lub skorzystać z infolinii Krajowej Informacji Podatkowej.

VAT 2014. Sprzedaż towarów użytkowanych


Skutki zastosowania niewłaściwych stawek - różne dla sprzedawców i dla nabywców


Błędna stawka podatku VAT na fakturze ma inne konsekwencje dla sprzedawcy i nabywcy w zależności od rodzaju pomyłki. W przypadku sprzedawcy, skutki są następujące:

- Jeśli stawka jest zawyżona, wówczas sprzedawca wykazuje (i odprowadza do fiskusa) więcej VAT-u. W zasadzie nie ma to znaczenia, gdyż podatnik ma obowiązek odprowadzenia podatku należnego w wysokości wynikającej z faktury (art. 108 ust. 2 ustawy o VAT). Przedsiębiorca ma jednak możliwość odzyskania zawyżonego VAT-u, jeśli skoryguje fakturę (na zasadach opisanych poniżej).

- Jeśli nieprawidłowość polega na zaniżeniu stawki, w wyniku może dojść do zaniżenia zobowiązania podatkowego z tytułu VAT, czyli powstania zaległości podatkowej. Po jej stwierdzeniu należy możliwie szybko poprawić rozliczenia zapłacić brakujący podatek, ewentualnie wraz z odsetkami za zwłokę.

Zmiany 2014 - Podatki, Księgowość, Kadry, Firma, Praw

 

- Jeśli natomiast sprzedawca błędnie używa stawki 0% dla sprzedaży zwolnionej z VAT („zw”), w kontekście danej transakcji nie powoduje to zaległości w VAT (bo kwota VAT na fakturze w obu przypadkach nie występuje). Ma to jednak znaczenie dla prawidłowości rozliczeń naliczonego podatku VAT, gdyż sprzedaż zwolniona nie daje prawa odliczania VAT od zakupów, w przeciwieństwie do sprzedaży 0%. Innymi słowy, konsekwencje złej stawki na fakturze sprzedażowej mogą w tym przypadku dotyczyć błędnego rozliczania VAT-u z faktur zakupowych.

A jak to wygląda od strony nabywcy? Konsekwencje są nieco inne, ze względu na inne prawa i obowiązki nabywcy:

- Jeśli stawka jest zawyżona, nabywca ma prawo do odliczenia VAT w wysokości wynikającej z faktury, czyli wyższą kwotę, niż gdyby stawka była prawidłowa. Jednak po otrzymaniu od sprzedającego faktury korygującej musi zmniejszyć podatek naliczony za okres, w którym otrzymał korektę.

- Jeśli na fakturze stawka VAT jest zaniżona przez sprzedającego, nabywca odliczył w praktyce mniej VAT-u niż mógł (czyli zapłacił więcej podatku). Jednak i tym razem, gdy otrzyma korektę z właściwą stawką może poprawić rozliczenia, czego skutkiem jest wyższa kwota VAT do odliczenia.

- Jeśli natomiast zastosowana jest stawka 0% zamiast „stawki zw”, dla nabywcy nie ma to znaczenia. Ani z faktury 0%, ani „zw” VAT-u odliczyć nie można, ponieważ kwota VAT na obu tych dokumentach nie występuje.

- Jeśli nabywca otrzymał fakturę z VAT np. 23%, a transakcja była w rzeczywistości zwolniona z VAT, to nabywca nie ma prawa odliczyć z niej VAT (pomimo tego, że ma wykazaną kwotę VAT na fakturze).

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

Nowe zasady fakturowania od początku 2014 r.


Stawkę VAT na fakturze poprawia tylko sprzedawca


W przypadku pomyłki dotyczącej stawki VAT, a co za tym idzie - kwoty VAT na fakturze (a także w rejestrze VAT i w deklaracji VAT), jedyną drogą do naprawienia błędu jest wystawienie przez sprzedającego faktury korygującej. Nabywca takiego dokumentu wystawić nie może. Jeśli stwierdzi błąd w stawce VAT, musi zwrócić się do sprzedawcy z prośbą o wystawienie korekty.

Taki dokument musi zawierać informacje o wszystkich zmianach zapisów faktury pierwotnej, także tych dotyczących błędnej ceny, stawki czy kwoty VAT. Niezbędnymi elementami faktury korygującej są: numer kolejny i data wystawienia, dane kontrahentów, daty z faktury pierwotnej oraz dane po korekcie. Faktury korygujące nie wymagają podpisów stron, a obowiązek ich dostarczenia do nabywcy ciąży na sprzedającym.


Następstwa wystawienia faktury korygującej


Następstwa wystawienia korekty zależą od tego czy stawka jest zawyżona, czy też zaniżona. Wyższa stawka VAT nie powoduje zaległości w podatkach dla żadnej ze stron transakcji (także dla nabywcy, który odliczył więcej VAT-u niż mógłby, gdyby stawka była prawidłowa - o ile  nie odliczył VAT-u od transakcji, która była zwolniona). A zatem wystawienie faktury korygującej jest możliwe, ale nie obowiązkowe. Jeśli zaś stawka VAT jest niższa, niż być powinna, wystawienie korekty jest konieczne.

Przepisy przejściowe w zakresie VAT na przełomie 2013 i 2014 r.

 

W przypadku, gdy korekta obniża VAT do zapłaty (błędna stawka VAT była wyższa, niż być powinna) obniżenia VAT sprzedawca może dokonać dopiero w okresie, w którym otrzyma potwierdzenie odbioru korekty przez nabywcę. Jeśli więc nabywca otrzymał korektę 10 września 2013 roku, a potwierdzenie dla sprzedawcy wystawił i przekazał sprzedającemu 15 października 2013 r., wówczas sprzedający może dokonać korekty deklaracji obejmującej fakturę z zawyżoną stawką VAT dopiero w deklaracji za październik. Od początku 2014 r. w określonych przypadkach możliwe jest zmniejszenie VAT bez otrzymania potwierdzenia odbioru korekty przez nabywcę.

Inaczej wygląda to w przypadku, gdy na fakturze pojawiła się niższa stawka VAT, niż być powinna. Wówczas sprzedający także sporządza korektę, ale nie czeka na potwierdzenie jej odbioru przez nabywcę, tylko niezwłocznie poprawia rozliczenie VAT. Taka sytuacja oznacza powstanie zaległości podatkowej, więc kwotę zaległego podatku trzeba wpłacić do urzędu skarbowego wraz odsetkami, o ile przekraczają one kwotę 6,60 zł.

Prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w 2014 r.


Faktura z błędną stawką VAT zwykle nie przekreśla prawa nabywcy do odliczenia


Nawet jeśli na fakturze wykazana została stawka zbyt wysoka, nabywca zazwyczaj może odliczyć VAT w kwocie z faktury. Oczywiście, o ile zakup jest związany z działalnością opodatkowaną VAT-em. Taką możliwość potwierdzają indywidualne interpretacje podatkowe, np. interpretacja z dnia 13 września 2011 r.  wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu (ILPP1/443-854/11-2/AW). Wyjątkiem od tej zasady jest opisany powyżej błąd polegający na zastosowaniu stawki VAT dla sprzedaży zwolnionej.

 

Moment powstania obowiązku podatkowego w 2014 r.

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

 

Sebastian Bobrowski

Dyrektor Finansowy inFakt

 

 

 

 

 

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA