REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Błędna stawka VAT na fakturze. Co teraz?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sebastian Bobrowski
InFakt.pl
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Na sprzedawcy towaru lub usługi ciążą ważne obowiązki związane z dokumentowaniem transakcji. Jednym z najważniejszych jest ustalenie prawidłowej stawki VAT. Przepisy dotyczące stawek VAT mogą nie być jasne dla przedsiębiorców, dlatego błędy pod tym względem jak najbardziej zdarzają się. Pomyłka w stawce VAT pociąga za sobą skutki podatkowe odczuwalne dla obu stron transakcji.

 

REKLAMA

Autopromocja

 

 

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo


INFORFK: Branże, dla których w 2014 r. zmienił się termin ustalania obowiązku podatkowego


Kto odpowiada za poprawność faktury?


O ile biura rachunkowe wyręczają przedsiębiorców w rozliczaniu podatków i składaniu deklaracji, o tyle samą czynność fakturowania przedsiębiorcy wykonują samodzielnie. Jej częścią jest m.in. określenie prawidłowej stawki VAT. To wystawca faktury odpowiada za jej poprawność.

Stawka podstawowa wynosi 23%, jednak jest szereg towarów i usług, które opodatkowano stawkami obniżonymi w wysokości 8%, 5% lub 0%. Oprócz tego są także transakcje zwolnione z podatku oraz nie podlegające VAT w Polsce. Jak łatwo się domyślić, przedsiębiorcy mogą mieć kłopoty, by odnaleźć się w dość zawiłych przepisach, zwłaszcza, gdy oferują towar lub usługę, które nie jest łatwo sklasyfikować.

Odliczenie VAT od samochodów i paliw 2014 - projekt ustawy


Przyczyny błędnego wyboru stawki VAT


Co za tym idzie, wybór błędnej stawki VAT wynika najczęściej z niewłaściwego zakwalifikowania danej usługi lub towaru, a także błędów związanych z rozliczaniem eksportu. Oczywiście, zdarzają się również bardziej trywialne powody, jak zwykła pomyłka, np. przy edytowaniu faktury w programie do fakturowania. Z drugiej strony, przedsiębiorca może oferować bardzo innowacyjny produkt, który trudno jest odpowiednio sklasyfikować i może się okazać, że nie robi tego prawidłowo. Przykładem mogą być e-booki lub czasopisma w formie elektronicznej, które zgodnie z prawem unijnym traktowane są jak usługa i wymagają stosowania stawki 23%.

W przypadku wątpliwości co do stawki podatku, jakiej należy użyć na fakturze, najlepiej poradzić się w biurze rachunkowym, a także zapytać w urzędzie skarbowym lub skorzystać z infolinii Krajowej Informacji Podatkowej.

VAT 2014. Sprzedaż towarów użytkowanych


Skutki zastosowania niewłaściwych stawek - różne dla sprzedawców i dla nabywców


Błędna stawka podatku VAT na fakturze ma inne konsekwencje dla sprzedawcy i nabywcy w zależności od rodzaju pomyłki. W przypadku sprzedawcy, skutki są następujące:

- Jeśli stawka jest zawyżona, wówczas sprzedawca wykazuje (i odprowadza do fiskusa) więcej VAT-u. W zasadzie nie ma to znaczenia, gdyż podatnik ma obowiązek odprowadzenia podatku należnego w wysokości wynikającej z faktury (art. 108 ust. 2 ustawy o VAT). Przedsiębiorca ma jednak możliwość odzyskania zawyżonego VAT-u, jeśli skoryguje fakturę (na zasadach opisanych poniżej).

- Jeśli nieprawidłowość polega na zaniżeniu stawki, w wyniku może dojść do zaniżenia zobowiązania podatkowego z tytułu VAT, czyli powstania zaległości podatkowej. Po jej stwierdzeniu należy możliwie szybko poprawić rozliczenia zapłacić brakujący podatek, ewentualnie wraz z odsetkami za zwłokę.

Zmiany 2014 - Podatki, Księgowość, Kadry, Firma, Praw

 

- Jeśli natomiast sprzedawca błędnie używa stawki 0% dla sprzedaży zwolnionej z VAT („zw”), w kontekście danej transakcji nie powoduje to zaległości w VAT (bo kwota VAT na fakturze w obu przypadkach nie występuje). Ma to jednak znaczenie dla prawidłowości rozliczeń naliczonego podatku VAT, gdyż sprzedaż zwolniona nie daje prawa odliczania VAT od zakupów, w przeciwieństwie do sprzedaży 0%. Innymi słowy, konsekwencje złej stawki na fakturze sprzedażowej mogą w tym przypadku dotyczyć błędnego rozliczania VAT-u z faktur zakupowych.

A jak to wygląda od strony nabywcy? Konsekwencje są nieco inne, ze względu na inne prawa i obowiązki nabywcy:

- Jeśli stawka jest zawyżona, nabywca ma prawo do odliczenia VAT w wysokości wynikającej z faktury, czyli wyższą kwotę, niż gdyby stawka była prawidłowa. Jednak po otrzymaniu od sprzedającego faktury korygującej musi zmniejszyć podatek naliczony za okres, w którym otrzymał korektę.

- Jeśli na fakturze stawka VAT jest zaniżona przez sprzedającego, nabywca odliczył w praktyce mniej VAT-u niż mógł (czyli zapłacił więcej podatku). Jednak i tym razem, gdy otrzyma korektę z właściwą stawką może poprawić rozliczenia, czego skutkiem jest wyższa kwota VAT do odliczenia.

- Jeśli natomiast zastosowana jest stawka 0% zamiast „stawki zw”, dla nabywcy nie ma to znaczenia. Ani z faktury 0%, ani „zw” VAT-u odliczyć nie można, ponieważ kwota VAT na obu tych dokumentach nie występuje.

- Jeśli nabywca otrzymał fakturę z VAT np. 23%, a transakcja była w rzeczywistości zwolniona z VAT, to nabywca nie ma prawa odliczyć z niej VAT (pomimo tego, że ma wykazaną kwotę VAT na fakturze).

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

Nowe zasady fakturowania od początku 2014 r.


Stawkę VAT na fakturze poprawia tylko sprzedawca


W przypadku pomyłki dotyczącej stawki VAT, a co za tym idzie - kwoty VAT na fakturze (a także w rejestrze VAT i w deklaracji VAT), jedyną drogą do naprawienia błędu jest wystawienie przez sprzedającego faktury korygującej. Nabywca takiego dokumentu wystawić nie może. Jeśli stwierdzi błąd w stawce VAT, musi zwrócić się do sprzedawcy z prośbą o wystawienie korekty.

Taki dokument musi zawierać informacje o wszystkich zmianach zapisów faktury pierwotnej, także tych dotyczących błędnej ceny, stawki czy kwoty VAT. Niezbędnymi elementami faktury korygującej są: numer kolejny i data wystawienia, dane kontrahentów, daty z faktury pierwotnej oraz dane po korekcie. Faktury korygujące nie wymagają podpisów stron, a obowiązek ich dostarczenia do nabywcy ciąży na sprzedającym.


Następstwa wystawienia faktury korygującej


Następstwa wystawienia korekty zależą od tego czy stawka jest zawyżona, czy też zaniżona. Wyższa stawka VAT nie powoduje zaległości w podatkach dla żadnej ze stron transakcji (także dla nabywcy, który odliczył więcej VAT-u niż mógłby, gdyby stawka była prawidłowa - o ile  nie odliczył VAT-u od transakcji, która była zwolniona). A zatem wystawienie faktury korygującej jest możliwe, ale nie obowiązkowe. Jeśli zaś stawka VAT jest niższa, niż być powinna, wystawienie korekty jest konieczne.

Przepisy przejściowe w zakresie VAT na przełomie 2013 i 2014 r.

 

W przypadku, gdy korekta obniża VAT do zapłaty (błędna stawka VAT była wyższa, niż być powinna) obniżenia VAT sprzedawca może dokonać dopiero w okresie, w którym otrzyma potwierdzenie odbioru korekty przez nabywcę. Jeśli więc nabywca otrzymał korektę 10 września 2013 roku, a potwierdzenie dla sprzedawcy wystawił i przekazał sprzedającemu 15 października 2013 r., wówczas sprzedający może dokonać korekty deklaracji obejmującej fakturę z zawyżoną stawką VAT dopiero w deklaracji za październik. Od początku 2014 r. w określonych przypadkach możliwe jest zmniejszenie VAT bez otrzymania potwierdzenia odbioru korekty przez nabywcę.

Inaczej wygląda to w przypadku, gdy na fakturze pojawiła się niższa stawka VAT, niż być powinna. Wówczas sprzedający także sporządza korektę, ale nie czeka na potwierdzenie jej odbioru przez nabywcę, tylko niezwłocznie poprawia rozliczenie VAT. Taka sytuacja oznacza powstanie zaległości podatkowej, więc kwotę zaległego podatku trzeba wpłacić do urzędu skarbowego wraz odsetkami, o ile przekraczają one kwotę 6,60 zł.

Prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w 2014 r.


Faktura z błędną stawką VAT zwykle nie przekreśla prawa nabywcy do odliczenia


Nawet jeśli na fakturze wykazana została stawka zbyt wysoka, nabywca zazwyczaj może odliczyć VAT w kwocie z faktury. Oczywiście, o ile zakup jest związany z działalnością opodatkowaną VAT-em. Taką możliwość potwierdzają indywidualne interpretacje podatkowe, np. interpretacja z dnia 13 września 2011 r.  wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu (ILPP1/443-854/11-2/AW). Wyjątkiem od tej zasady jest opisany powyżej błąd polegający na zastosowaniu stawki VAT dla sprzedaży zwolnionej.

 

Moment powstania obowiązku podatkowego w 2014 r.

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

 

Sebastian Bobrowski

Dyrektor Finansowy inFakt

 

 

 

 

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec z bieganiem po zaświadczenia! Rewolucyjne zmiany w podatku od spadków i darowizn, dotyczące zaświadczeń z urzędu skarbowego oraz rozliczeń rent prywatnych

Koniec z obowiązkiem przedstawiania zaświadczeń z urzędu skarbowego przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny! Nowelizacja ustawy o podatku od spadków i darowizn upraszcza formalności i rozliczenia rent prywatnych. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe przepisy wchodzą w życie.

2 mln zł zamiast 1 mln! Rząd luzuje zasady w podatku PIT – to przełom dla przedsiębiorców, którzy korzystają z rozliczenia kasowego

Rząd szykuje istotną zmianę w podatku dochodowym – limit przychodów uprawniający do kasowego PIT ma wzrosnąć z 1 mln do 2 mln zł. To ogromna ulga dla tysięcy firm, które dzięki nowym przepisom poprawią swoją płynność finansową i uproszczą rozliczenia z fiskusem.

Wystawianie faktur ustrukturyzowanych narusza konstytucyjne prawo do prywatności

Istotna część podatników, mimo istnienia formalnego obowiązku, nie będzie mogła wystawiać faktur ustrukturyzowanych, gdyż nie pozwalają im na to zawarte umowy, w których nabywcy zastrzegają sobie zachowanie tajemnicy handlowej. Wystawianie faktur ustrukturyzowanych w sposób oczywisty narusza tę zasadę, bowiem ich treść będzie w sposób nieograniczony dostępna dla długiej listy organów państwa – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I dodaje: Organy te będą mogły bez jakichkolwiek ograniczeń czerpać informacje o tajemnicach handlowych, a zwłaszcza o towarach i usługach oraz cenach stosowanych przez podatników.

Nowe Centrum Kompetencyjne i Zespół ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego – jest ważny krok w uszczelnianiu CIT

Ministerstwo Finansów ogłosiło powstanie Centrum Kompetencyjnego ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego w CIT oraz nowego Zespołu analizującego systemowe rozwiązania w tym obszarze. KAS zmienia też priorytety kontroli – liczyć się będą efekty, nie liczba postępowań.

REKLAMA

Nowe projekty KSR do konsultacji publicznych: wartości niematerialne i inwestycje w nieruchomości

Komitet Standardów Rachunkowości opublikował dwa projekty Krajowych Standardów Rachunkowości – dotyczące wartości niematerialnych i prawnych oraz inwestycji w nieruchomości. Dokumenty mają ujednolicić zasady ewidencji, wyceny i prezentacji tych aktywów. Opinie można zgłaszać do 30 września 2025 r.

Nowa opłata 2 euro od każdej paczki do UE albo 50 eurocentów po spełnieniu szeregu formalności. Na walce Unii z chińskim e-commerce skorzysta europejska logistyka

Komisja Europejska i Parlament Europejski chcą ograniczenia napływu chińskiego e-commerce przez wprowadzenie opłaty manipulacyjnej wynoszącej 2 euro dla każdej paczki, niezależnie od jej wartości. Nowy podatek będzie można obniżyć do 50 eurocentów, ale najpierw przesyłka będzie musiała trafić do magazynu na terenie Unii, skąd będzie dystrybuowana do klienta końcowego. Oznacza to, że każda z 4,6 mld paczek, bo tyle zaimportowano ich w 2024 r., będzie wymagała indywidualnej obsługi logistycznej, którą mogą zapewnić europejscy operatorzy. W opinii ekspertów to wielka dla sektora logistyki kontraktowej, również w Polsce, ale do walki o największych graczy e-commerce należy się dobrze przygotować.

Tajemnica przedsiębiorstwa pod ochroną – rząd szykuje rewolucję w przepisach o znakach towarowych

Rząd pracuje nad długo wyczekiwaną nowelizacją Prawa własności przemysłowej. Projekt UDER85 wprowadzi skuteczne mechanizmy ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa w postępowaniach przed Urzędem Patentowym. To przełom, który zmieni zasady gry w sporach o znaki towarowe i zwiększy bezpieczeństwo firmowych danych.

Ubezpieczenie zdrowotne przy delegowaniu pracownika do Niemiec – formularz A1, EKUZ i kasy chorych

Delegowanie pracowników do Niemiec wiąże się z szeregiem obowiązków administracyjnych. Jednym z kluczowych aspektów, często niedocenianym przez pracodawców, jest właściwe zabezpieczenie zdrowotne osoby delegowanej. W praktyce powtarzają się pytania: czy wystarczy formularz A1? Czy EKUZ chroni pracownika w Niemczech w razie wypadku? Co pokrywa niemiecka AOK? I czy warto wykupić prywatne ubezpieczenie? W tym artykule odpowiemy na te i inne pytania, wyjaśnimy czym jest formularz A1, co zapewnia karta EKUZ w Niemczech oraz czy trzeba zgłaszać się do niemieckiej kasy chorych?

REKLAMA

Kryzys na rynku księgowych? Specjaliści są przemęczeni, a chętnych i wykwalifikowanych kandydatów do pracy brakuje

Co drugi pracownik obszaru księgowości uważa, że branża boryka się z niedoborem wykwalifikowanych specjalistów – wynika z badania SaldeoSMART. Wśród głównych powodów luki kompetencyjnej respondenci wymieniają trudność w nadążaniu za zmieniającymi się przepisami (64%) oraz wypalenie zawodowe (53%). Siedmiu na dziesięciu ankietowanych przyznaje, że w ostatnim kwartale często lub bardzo często odczuwało przeciążenie obowiązkami zawodowymi. Jednocześnie 44% upatruje w sztucznej inteligencji szansy na odciążenie pracowników i zwiększenie ich efektywności.

3 poprawki Senatu do ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF

Ustawa wprowadzająca Krajowy System e-Faktur została uchwalona przez Sejm 25 lipca 2025 roku i trafiła do Senatu. Na posiedzeniu w dniu 30 lipca 2025 r. Senacka Komisja Budżetu i Finansów Publicznych zaproponowała jedynie 3 poprawki redakcyjne do ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, nie wprowadzając innych zmian.

REKLAMA