REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Błędna stawka VAT na fakturze. Co teraz?

Sebastian Bobrowski
InFakt.pl
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Na sprzedawcy towaru lub usługi ciążą ważne obowiązki związane z dokumentowaniem transakcji. Jednym z najważniejszych jest ustalenie prawidłowej stawki VAT. Przepisy dotyczące stawek VAT mogą nie być jasne dla przedsiębiorców, dlatego błędy pod tym względem jak najbardziej zdarzają się. Pomyłka w stawce VAT pociąga za sobą skutki podatkowe odczuwalne dla obu stron transakcji.

 

REKLAMA

REKLAMA

 

 

REKLAMA

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo


INFORFK: Branże, dla których w 2014 r. zmienił się termin ustalania obowiązku podatkowego


Kto odpowiada za poprawność faktury?


O ile biura rachunkowe wyręczają przedsiębiorców w rozliczaniu podatków i składaniu deklaracji, o tyle samą czynność fakturowania przedsiębiorcy wykonują samodzielnie. Jej częścią jest m.in. określenie prawidłowej stawki VAT. To wystawca faktury odpowiada za jej poprawność.

Stawka podstawowa wynosi 23%, jednak jest szereg towarów i usług, które opodatkowano stawkami obniżonymi w wysokości 8%, 5% lub 0%. Oprócz tego są także transakcje zwolnione z podatku oraz nie podlegające VAT w Polsce. Jak łatwo się domyślić, przedsiębiorcy mogą mieć kłopoty, by odnaleźć się w dość zawiłych przepisach, zwłaszcza, gdy oferują towar lub usługę, które nie jest łatwo sklasyfikować.

Odliczenie VAT od samochodów i paliw 2014 - projekt ustawy


Przyczyny błędnego wyboru stawki VAT


Co za tym idzie, wybór błędnej stawki VAT wynika najczęściej z niewłaściwego zakwalifikowania danej usługi lub towaru, a także błędów związanych z rozliczaniem eksportu. Oczywiście, zdarzają się również bardziej trywialne powody, jak zwykła pomyłka, np. przy edytowaniu faktury w programie do fakturowania. Z drugiej strony, przedsiębiorca może oferować bardzo innowacyjny produkt, który trudno jest odpowiednio sklasyfikować i może się okazać, że nie robi tego prawidłowo. Przykładem mogą być e-booki lub czasopisma w formie elektronicznej, które zgodnie z prawem unijnym traktowane są jak usługa i wymagają stosowania stawki 23%.

W przypadku wątpliwości co do stawki podatku, jakiej należy użyć na fakturze, najlepiej poradzić się w biurze rachunkowym, a także zapytać w urzędzie skarbowym lub skorzystać z infolinii Krajowej Informacji Podatkowej.

VAT 2014. Sprzedaż towarów użytkowanych


Skutki zastosowania niewłaściwych stawek - różne dla sprzedawców i dla nabywców


Błędna stawka podatku VAT na fakturze ma inne konsekwencje dla sprzedawcy i nabywcy w zależności od rodzaju pomyłki. W przypadku sprzedawcy, skutki są następujące:

- Jeśli stawka jest zawyżona, wówczas sprzedawca wykazuje (i odprowadza do fiskusa) więcej VAT-u. W zasadzie nie ma to znaczenia, gdyż podatnik ma obowiązek odprowadzenia podatku należnego w wysokości wynikającej z faktury (art. 108 ust. 2 ustawy o VAT). Przedsiębiorca ma jednak możliwość odzyskania zawyżonego VAT-u, jeśli skoryguje fakturę (na zasadach opisanych poniżej).

- Jeśli nieprawidłowość polega na zaniżeniu stawki, w wyniku może dojść do zaniżenia zobowiązania podatkowego z tytułu VAT, czyli powstania zaległości podatkowej. Po jej stwierdzeniu należy możliwie szybko poprawić rozliczenia zapłacić brakujący podatek, ewentualnie wraz z odsetkami za zwłokę.

Zmiany 2014 - Podatki, Księgowość, Kadry, Firma, Praw

 

- Jeśli natomiast sprzedawca błędnie używa stawki 0% dla sprzedaży zwolnionej z VAT („zw”), w kontekście danej transakcji nie powoduje to zaległości w VAT (bo kwota VAT na fakturze w obu przypadkach nie występuje). Ma to jednak znaczenie dla prawidłowości rozliczeń naliczonego podatku VAT, gdyż sprzedaż zwolniona nie daje prawa odliczania VAT od zakupów, w przeciwieństwie do sprzedaży 0%. Innymi słowy, konsekwencje złej stawki na fakturze sprzedażowej mogą w tym przypadku dotyczyć błędnego rozliczania VAT-u z faktur zakupowych.

A jak to wygląda od strony nabywcy? Konsekwencje są nieco inne, ze względu na inne prawa i obowiązki nabywcy:

- Jeśli stawka jest zawyżona, nabywca ma prawo do odliczenia VAT w wysokości wynikającej z faktury, czyli wyższą kwotę, niż gdyby stawka była prawidłowa. Jednak po otrzymaniu od sprzedającego faktury korygującej musi zmniejszyć podatek naliczony za okres, w którym otrzymał korektę.

- Jeśli na fakturze stawka VAT jest zaniżona przez sprzedającego, nabywca odliczył w praktyce mniej VAT-u niż mógł (czyli zapłacił więcej podatku). Jednak i tym razem, gdy otrzyma korektę z właściwą stawką może poprawić rozliczenia, czego skutkiem jest wyższa kwota VAT do odliczenia.

- Jeśli natomiast zastosowana jest stawka 0% zamiast „stawki zw”, dla nabywcy nie ma to znaczenia. Ani z faktury 0%, ani „zw” VAT-u odliczyć nie można, ponieważ kwota VAT na obu tych dokumentach nie występuje.

- Jeśli nabywca otrzymał fakturę z VAT np. 23%, a transakcja była w rzeczywistości zwolniona z VAT, to nabywca nie ma prawa odliczyć z niej VAT (pomimo tego, że ma wykazaną kwotę VAT na fakturze).

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

Nowe zasady fakturowania od początku 2014 r.


Stawkę VAT na fakturze poprawia tylko sprzedawca


W przypadku pomyłki dotyczącej stawki VAT, a co za tym idzie - kwoty VAT na fakturze (a także w rejestrze VAT i w deklaracji VAT), jedyną drogą do naprawienia błędu jest wystawienie przez sprzedającego faktury korygującej. Nabywca takiego dokumentu wystawić nie może. Jeśli stwierdzi błąd w stawce VAT, musi zwrócić się do sprzedawcy z prośbą o wystawienie korekty.

Taki dokument musi zawierać informacje o wszystkich zmianach zapisów faktury pierwotnej, także tych dotyczących błędnej ceny, stawki czy kwoty VAT. Niezbędnymi elementami faktury korygującej są: numer kolejny i data wystawienia, dane kontrahentów, daty z faktury pierwotnej oraz dane po korekcie. Faktury korygujące nie wymagają podpisów stron, a obowiązek ich dostarczenia do nabywcy ciąży na sprzedającym.


Następstwa wystawienia faktury korygującej


Następstwa wystawienia korekty zależą od tego czy stawka jest zawyżona, czy też zaniżona. Wyższa stawka VAT nie powoduje zaległości w podatkach dla żadnej ze stron transakcji (także dla nabywcy, który odliczył więcej VAT-u niż mógłby, gdyby stawka była prawidłowa - o ile  nie odliczył VAT-u od transakcji, która była zwolniona). A zatem wystawienie faktury korygującej jest możliwe, ale nie obowiązkowe. Jeśli zaś stawka VAT jest niższa, niż być powinna, wystawienie korekty jest konieczne.

Przepisy przejściowe w zakresie VAT na przełomie 2013 i 2014 r.

 

W przypadku, gdy korekta obniża VAT do zapłaty (błędna stawka VAT była wyższa, niż być powinna) obniżenia VAT sprzedawca może dokonać dopiero w okresie, w którym otrzyma potwierdzenie odbioru korekty przez nabywcę. Jeśli więc nabywca otrzymał korektę 10 września 2013 roku, a potwierdzenie dla sprzedawcy wystawił i przekazał sprzedającemu 15 października 2013 r., wówczas sprzedający może dokonać korekty deklaracji obejmującej fakturę z zawyżoną stawką VAT dopiero w deklaracji za październik. Od początku 2014 r. w określonych przypadkach możliwe jest zmniejszenie VAT bez otrzymania potwierdzenia odbioru korekty przez nabywcę.

Inaczej wygląda to w przypadku, gdy na fakturze pojawiła się niższa stawka VAT, niż być powinna. Wówczas sprzedający także sporządza korektę, ale nie czeka na potwierdzenie jej odbioru przez nabywcę, tylko niezwłocznie poprawia rozliczenie VAT. Taka sytuacja oznacza powstanie zaległości podatkowej, więc kwotę zaległego podatku trzeba wpłacić do urzędu skarbowego wraz odsetkami, o ile przekraczają one kwotę 6,60 zł.

Prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w 2014 r.


Faktura z błędną stawką VAT zwykle nie przekreśla prawa nabywcy do odliczenia


Nawet jeśli na fakturze wykazana została stawka zbyt wysoka, nabywca zazwyczaj może odliczyć VAT w kwocie z faktury. Oczywiście, o ile zakup jest związany z działalnością opodatkowaną VAT-em. Taką możliwość potwierdzają indywidualne interpretacje podatkowe, np. interpretacja z dnia 13 września 2011 r.  wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu (ILPP1/443-854/11-2/AW). Wyjątkiem od tej zasady jest opisany powyżej błąd polegający na zastosowaniu stawki VAT dla sprzedaży zwolnionej.

 

Moment powstania obowiązku podatkowego w 2014 r.

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

 

Sebastian Bobrowski

Dyrektor Finansowy inFakt

 

 

 

 

 

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA