REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zatrudniałeś pracowników? Pamiętaj o złożeniu PIT-8AR i PIT-4R

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sebastian Bobrowski
InFakt.pl
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zawieranie umów o pracę, umów cywilnoprawnych oraz innych umów wymagających odprowadzenia podatku dochodowego za kogoś wymaga dopełnienia obowiązków wobec fiskusa. Jednym z najważniejszych, który trzeba dopełnić do 31 stycznia, jest złożenie formularzy PIT-8AR i PIT-4R, na których wykazuje się m.in. podatek dochodowy zapłacony w związku z umowami. O czym pamiętać przed złożeniem tych formularzy?

PIT 2018 - najważniejsze zmiany

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Koniec roku wymaga od przedsiębiorcy rozliczenia nie tylko własnego podatku dochodowego, ale także tego zapłaconego w imieniu innych osób. Do obowiązków zalicza się sporządzenie  formularzy:

- PIT 11, czyli informacji o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy,

- PIT-4R, czyli informacji o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy,

REKLAMA

- PIT-8AR, czyli informacji o pobranym podatku zryczałtowanym za 2013 rok.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Termin składania deklaracji PIT-11 upływa 28 lutego 2014 r., natomiast pozostałych dwóch rodzajów deklaracji - 31 stycznia 2014 r. Należy przy tym pamiętać, że dla deklaracji składanych od stycznia 2014 roku obowiązują nowe wzory formularzy.

Polecamy: PIT 2018. Komentarz


Czym są PIT-4R i PIT-8AR i do czego służą?


1. PIT-4R

Deklaracja PIT-4R to deklaracja roczna o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy. Obowiązek jej złożenia ciąży na wszystkich zakładach pracy, które w 2013 roku wypłacały wynagrodzenia z tytułu m.in. stosunku pracy, a także umów o dzieło i umów zleceń na kwoty powyżej 200 zł.

PIT-4R, oprócz zwykłych przedsiębiorców, składają także rolnicze spółdzielnie produkcyjne oraz inne, które zajmują się produkcją rolną, a w ciągu roku pobierają zaliczki na podatek od wypłat na rzecz członków spółdzielni i ich rodzin. Obowiązuje ona także organy rentowe, które pobierają zaliczki od świadczeń, takich jak emerytury, renty czy zasiłki.

Deklaracji nie składa się, jeżeli podatnik nie dokonywał żadnych wypłat pociągających za sobą obowiązek pobrania zaliczek.


2. PIT-8AR

Z kolei deklaracja PIT-8AR dotyczy tych przedsiębiorców, którzy mają obowiązek pobierania zryczałtowanego podatku dochodowego od dokonanych wypłat, w tym m.in. od tzw. drobnych zleceń.

Warunkiem jest tutaj fakt, że zleceniobiorca nie jest pracownikiem płatnika, a miesięczna suma należności wynikająca z umowy lub umów o dzieło czy zlecenie wynosi maksymalnie 200 zł. Wówczas pobierany jest zryczałtowany podatek według stawki 18% - nie uwzględnia się także zryczałtowanych kosztów uzyskania przychodów.


Skąd obowiązek składania PIT-4R i PIT-8AR?


W ciągu roku podatkowego przedsiębiorcy obowiązkowo obliczają, pobierają i odprowadzają do urzędu skarbowego zaliczki na podatek dochodowy pracowników, jednak nie ma to odzwierciedlenia w żadnych składanych co miesiąc deklaracjach, które potwierdzałyby wysokość wniesionych wpłat. Takim podsumowaniem i potwierdzeniem wysokości wpłaconych zaliczek są deklaracje PIT-4R i PIT-8AR.

W przypadku PIT-4R warto pamiętać, że deklarację trzeba złożyć nawet wówczas, gdy zaliczki na podatek od ich wynagrodzenia mają zerowa wartość (np. w wyniku niskich dochodów i opłacania składek ZUS, które obniżają zaliczkę na podatek). Zerowa zaliczka nie jest bowiem jednoznaczna z brakiem przychodu u pracownika.


Jak wypełnia się formularze PIT-4R i PIT-8AR i gdzie się je składa?


Najczęściej problemem dla płatników jest określenie, jakie kwoty powinny być wpisane do deklaracji. W deklaracji PIT-4R należy wykazać zaliczki należne za dane miesiące, a nie te, które były faktycznie wpłacone w tych miesiącach do urzędu (jeśli istnieją różnice np. w wyniku pomyłki). W PIT-4R nie uwzględnia się także przychodów zwolnionych z opodatkowania, co jest logicznym następstwem nie pobierania od nich w trakcie roku zaliczek na podatek dochodowy.

Ważne jest także, aby złożyć deklarację do właściwego urzędu skarbowego. PIT-4R i PIT-8AR składa się w urzędzie skarbowym właściwym ze względu na miejsce zamieszkania (jeśli zleceniodawca jest osobą fizyczną) lub ze względu na miejsce siedziby (gdy mowa o osobach prawnych, np. spółkach kapitałowych).

Należy także pamiętać, że PIT-4R składa się niezależnie od wystawienia pracownikowi PIT-11czy PIT-40. 

Jeśli podatnik zakończy działalność przed 31 stycznia, wówczas PIT-4R (a także PIT-8AR) składa najpóźniej w ostatnim dniu prowadzenia działalności. Z kolei jeśli stosunek prawny z pracownikiem zakończy się przed tym terminem, np. w wyniku rozwiązania umowy o pracę, PIT-4R przekazuje się w terminie standardowym.

Zarówno deklarację PIT-4R, jak i PIT-8AR można złożyć osobiście lub wysyłając je pocztą. Złożenie w formie elektronicznej przez Internet wymaga kwalifikowanego podpisu elektronicznego.

Formy opodatkowania działalności gospodarczej PIT


Co dla pracownika?


Formularze podatkowe PIT-4R i PIT-8AR składa się wyłącznie do urzędu skarbowego - nie doręcza się ich podatnikowi, którego zaliczki są rozliczane. Przygotowuje się zatem formalnie jeden egzemplarz deklaracji, pamiętając o kopii dla siebie, dla celów dowodowych. Nie przygotowuje się także oddzielnych deklaracji dla każdego pracownika, tylko sporządza się jeden PIT-4R niezależnie od liczby pracowników czy świadczeniobiorców, za których opłacane są przez płatnika zaliczki. Nie ma potrzeby informowania pracownika, że takie deklaracje zostały złożone w urzędzie skarbowym.

Warto pamiętać, że inaczej sytuacja wygląda w przypadku deklaracji PIT-11. Jest to informacja o dochodach podatnika, którą płatnik przekazuje zarówno do urzędu skarbowego, jak i do podatnika. To właśnie na podstawie tej deklaracji, podatnik może wykonać rozliczenie roczne.


Co grozi za niezłożenie formularzy PIT-4R lub PIT-8AR?


Może się zdarzyć tak, że przedsiębiorca nie dopełni w terminie obowiązku złożenia formularza PIT-4R lub PIT-8AR. Niezłożenie deklaracji podatkowej w terminie jest wykroczeniem skarbowym i nakładana jest za nie kara grzywny, której wysokość reguluje Kodeks karny skarbowy.

Na szczęście jest możliwość uniknięcia takiej kary. Warunkiem jest tu zawiadomienie organu ścigającego o wykroczeniu i uzasadnienie jego popełnienia. Zawiadomienie może mieć formę pisemną lub ustną, do protokołu. Jest to instytucja tzw. czynnego żalu podatnika.

W sytuacji, gdy deklaracja PIT-4R została złożona w terminie, ale zawiera błędy, jest możliwość ich skorygowania. Chodzi tu o pomyłki rachunkowe, oczywiste omyłki, ale również wypełnienie formularza niezgodnie z wymaganiami lub też gdy istnieją wątpliwości co do prawidłowości danych w nim ujętych. Korekty takiej dokonuje się poprzez ponowne złożenie prawidłowo wypełnionej deklaracji, wraz z pisemnym uzasadnieniem przyczyn tej korekty.

Sebastian Bobrowski

Dyrektor Finansowy inFakt

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy możliwe będzie anulowanie faktury wystawionej w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie wychwyci? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

REKLAMA