REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zatrudniałeś pracowników? Pamiętaj o złożeniu PIT-8AR i PIT-4R

Sebastian Bobrowski
InFakt.pl
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zawieranie umów o pracę, umów cywilnoprawnych oraz innych umów wymagających odprowadzenia podatku dochodowego za kogoś wymaga dopełnienia obowiązków wobec fiskusa. Jednym z najważniejszych, który trzeba dopełnić do 31 stycznia, jest złożenie formularzy PIT-8AR i PIT-4R, na których wykazuje się m.in. podatek dochodowy zapłacony w związku z umowami. O czym pamiętać przed złożeniem tych formularzy?

PIT 2018 - najważniejsze zmiany

REKLAMA

REKLAMA

Koniec roku wymaga od przedsiębiorcy rozliczenia nie tylko własnego podatku dochodowego, ale także tego zapłaconego w imieniu innych osób. Do obowiązków zalicza się sporządzenie  formularzy:

- PIT 11, czyli informacji o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy,

- PIT-4R, czyli informacji o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy,

REKLAMA

- PIT-8AR, czyli informacji o pobranym podatku zryczałtowanym za 2013 rok.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Termin składania deklaracji PIT-11 upływa 28 lutego 2014 r., natomiast pozostałych dwóch rodzajów deklaracji - 31 stycznia 2014 r. Należy przy tym pamiętać, że dla deklaracji składanych od stycznia 2014 roku obowiązują nowe wzory formularzy.

Polecamy: PIT 2018. Komentarz


Czym są PIT-4R i PIT-8AR i do czego służą?


1. PIT-4R

Deklaracja PIT-4R to deklaracja roczna o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy. Obowiązek jej złożenia ciąży na wszystkich zakładach pracy, które w 2013 roku wypłacały wynagrodzenia z tytułu m.in. stosunku pracy, a także umów o dzieło i umów zleceń na kwoty powyżej 200 zł.

PIT-4R, oprócz zwykłych przedsiębiorców, składają także rolnicze spółdzielnie produkcyjne oraz inne, które zajmują się produkcją rolną, a w ciągu roku pobierają zaliczki na podatek od wypłat na rzecz członków spółdzielni i ich rodzin. Obowiązuje ona także organy rentowe, które pobierają zaliczki od świadczeń, takich jak emerytury, renty czy zasiłki.

Deklaracji nie składa się, jeżeli podatnik nie dokonywał żadnych wypłat pociągających za sobą obowiązek pobrania zaliczek.


2. PIT-8AR

Z kolei deklaracja PIT-8AR dotyczy tych przedsiębiorców, którzy mają obowiązek pobierania zryczałtowanego podatku dochodowego od dokonanych wypłat, w tym m.in. od tzw. drobnych zleceń.

Warunkiem jest tutaj fakt, że zleceniobiorca nie jest pracownikiem płatnika, a miesięczna suma należności wynikająca z umowy lub umów o dzieło czy zlecenie wynosi maksymalnie 200 zł. Wówczas pobierany jest zryczałtowany podatek według stawki 18% - nie uwzględnia się także zryczałtowanych kosztów uzyskania przychodów.


Skąd obowiązek składania PIT-4R i PIT-8AR?


W ciągu roku podatkowego przedsiębiorcy obowiązkowo obliczają, pobierają i odprowadzają do urzędu skarbowego zaliczki na podatek dochodowy pracowników, jednak nie ma to odzwierciedlenia w żadnych składanych co miesiąc deklaracjach, które potwierdzałyby wysokość wniesionych wpłat. Takim podsumowaniem i potwierdzeniem wysokości wpłaconych zaliczek są deklaracje PIT-4R i PIT-8AR.

W przypadku PIT-4R warto pamiętać, że deklarację trzeba złożyć nawet wówczas, gdy zaliczki na podatek od ich wynagrodzenia mają zerowa wartość (np. w wyniku niskich dochodów i opłacania składek ZUS, które obniżają zaliczkę na podatek). Zerowa zaliczka nie jest bowiem jednoznaczna z brakiem przychodu u pracownika.


Jak wypełnia się formularze PIT-4R i PIT-8AR i gdzie się je składa?


Najczęściej problemem dla płatników jest określenie, jakie kwoty powinny być wpisane do deklaracji. W deklaracji PIT-4R należy wykazać zaliczki należne za dane miesiące, a nie te, które były faktycznie wpłacone w tych miesiącach do urzędu (jeśli istnieją różnice np. w wyniku pomyłki). W PIT-4R nie uwzględnia się także przychodów zwolnionych z opodatkowania, co jest logicznym następstwem nie pobierania od nich w trakcie roku zaliczek na podatek dochodowy.

Ważne jest także, aby złożyć deklarację do właściwego urzędu skarbowego. PIT-4R i PIT-8AR składa się w urzędzie skarbowym właściwym ze względu na miejsce zamieszkania (jeśli zleceniodawca jest osobą fizyczną) lub ze względu na miejsce siedziby (gdy mowa o osobach prawnych, np. spółkach kapitałowych).

Należy także pamiętać, że PIT-4R składa się niezależnie od wystawienia pracownikowi PIT-11czy PIT-40. 

Jeśli podatnik zakończy działalność przed 31 stycznia, wówczas PIT-4R (a także PIT-8AR) składa najpóźniej w ostatnim dniu prowadzenia działalności. Z kolei jeśli stosunek prawny z pracownikiem zakończy się przed tym terminem, np. w wyniku rozwiązania umowy o pracę, PIT-4R przekazuje się w terminie standardowym.

Zarówno deklarację PIT-4R, jak i PIT-8AR można złożyć osobiście lub wysyłając je pocztą. Złożenie w formie elektronicznej przez Internet wymaga kwalifikowanego podpisu elektronicznego.

Formy opodatkowania działalności gospodarczej PIT


Co dla pracownika?


Formularze podatkowe PIT-4R i PIT-8AR składa się wyłącznie do urzędu skarbowego - nie doręcza się ich podatnikowi, którego zaliczki są rozliczane. Przygotowuje się zatem formalnie jeden egzemplarz deklaracji, pamiętając o kopii dla siebie, dla celów dowodowych. Nie przygotowuje się także oddzielnych deklaracji dla każdego pracownika, tylko sporządza się jeden PIT-4R niezależnie od liczby pracowników czy świadczeniobiorców, za których opłacane są przez płatnika zaliczki. Nie ma potrzeby informowania pracownika, że takie deklaracje zostały złożone w urzędzie skarbowym.

Warto pamiętać, że inaczej sytuacja wygląda w przypadku deklaracji PIT-11. Jest to informacja o dochodach podatnika, którą płatnik przekazuje zarówno do urzędu skarbowego, jak i do podatnika. To właśnie na podstawie tej deklaracji, podatnik może wykonać rozliczenie roczne.


Co grozi za niezłożenie formularzy PIT-4R lub PIT-8AR?


Może się zdarzyć tak, że przedsiębiorca nie dopełni w terminie obowiązku złożenia formularza PIT-4R lub PIT-8AR. Niezłożenie deklaracji podatkowej w terminie jest wykroczeniem skarbowym i nakładana jest za nie kara grzywny, której wysokość reguluje Kodeks karny skarbowy.

Na szczęście jest możliwość uniknięcia takiej kary. Warunkiem jest tu zawiadomienie organu ścigającego o wykroczeniu i uzasadnienie jego popełnienia. Zawiadomienie może mieć formę pisemną lub ustną, do protokołu. Jest to instytucja tzw. czynnego żalu podatnika.

W sytuacji, gdy deklaracja PIT-4R została złożona w terminie, ale zawiera błędy, jest możliwość ich skorygowania. Chodzi tu o pomyłki rachunkowe, oczywiste omyłki, ale również wypełnienie formularza niezgodnie z wymaganiami lub też gdy istnieją wątpliwości co do prawidłowości danych w nim ujętych. Korekty takiej dokonuje się poprzez ponowne złożenie prawidłowo wypełnionej deklaracji, wraz z pisemnym uzasadnieniem przyczyn tej korekty.

Sebastian Bobrowski

Dyrektor Finansowy inFakt

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA