REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zatrudniałeś pracowników? Pamiętaj o złożeniu PIT-8AR i PIT-4R

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sebastian Bobrowski
InFakt.pl
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zawieranie umów o pracę, umów cywilnoprawnych oraz innych umów wymagających odprowadzenia podatku dochodowego za kogoś wymaga dopełnienia obowiązków wobec fiskusa. Jednym z najważniejszych, który trzeba dopełnić do 31 stycznia, jest złożenie formularzy PIT-8AR i PIT-4R, na których wykazuje się m.in. podatek dochodowy zapłacony w związku z umowami. O czym pamiętać przed złożeniem tych formularzy?

PIT 2018 - najważniejsze zmiany

REKLAMA

Koniec roku wymaga od przedsiębiorcy rozliczenia nie tylko własnego podatku dochodowego, ale także tego zapłaconego w imieniu innych osób. Do obowiązków zalicza się sporządzenie  formularzy:

- PIT 11, czyli informacji o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy,

- PIT-4R, czyli informacji o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy,

- PIT-8AR, czyli informacji o pobranym podatku zryczałtowanym za 2013 rok.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Termin składania deklaracji PIT-11 upływa 28 lutego 2014 r., natomiast pozostałych dwóch rodzajów deklaracji - 31 stycznia 2014 r. Należy przy tym pamiętać, że dla deklaracji składanych od stycznia 2014 roku obowiązują nowe wzory formularzy.

Polecamy: PIT 2018. Komentarz


Czym są PIT-4R i PIT-8AR i do czego służą?


1. PIT-4R

REKLAMA

Deklaracja PIT-4R to deklaracja roczna o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy. Obowiązek jej złożenia ciąży na wszystkich zakładach pracy, które w 2013 roku wypłacały wynagrodzenia z tytułu m.in. stosunku pracy, a także umów o dzieło i umów zleceń na kwoty powyżej 200 zł.

PIT-4R, oprócz zwykłych przedsiębiorców, składają także rolnicze spółdzielnie produkcyjne oraz inne, które zajmują się produkcją rolną, a w ciągu roku pobierają zaliczki na podatek od wypłat na rzecz członków spółdzielni i ich rodzin. Obowiązuje ona także organy rentowe, które pobierają zaliczki od świadczeń, takich jak emerytury, renty czy zasiłki.

Deklaracji nie składa się, jeżeli podatnik nie dokonywał żadnych wypłat pociągających za sobą obowiązek pobrania zaliczek.


2. PIT-8AR

Z kolei deklaracja PIT-8AR dotyczy tych przedsiębiorców, którzy mają obowiązek pobierania zryczałtowanego podatku dochodowego od dokonanych wypłat, w tym m.in. od tzw. drobnych zleceń.

Warunkiem jest tutaj fakt, że zleceniobiorca nie jest pracownikiem płatnika, a miesięczna suma należności wynikająca z umowy lub umów o dzieło czy zlecenie wynosi maksymalnie 200 zł. Wówczas pobierany jest zryczałtowany podatek według stawki 18% - nie uwzględnia się także zryczałtowanych kosztów uzyskania przychodów.


Skąd obowiązek składania PIT-4R i PIT-8AR?

REKLAMA


W ciągu roku podatkowego przedsiębiorcy obowiązkowo obliczają, pobierają i odprowadzają do urzędu skarbowego zaliczki na podatek dochodowy pracowników, jednak nie ma to odzwierciedlenia w żadnych składanych co miesiąc deklaracjach, które potwierdzałyby wysokość wniesionych wpłat. Takim podsumowaniem i potwierdzeniem wysokości wpłaconych zaliczek są deklaracje PIT-4R i PIT-8AR.

W przypadku PIT-4R warto pamiętać, że deklarację trzeba złożyć nawet wówczas, gdy zaliczki na podatek od ich wynagrodzenia mają zerowa wartość (np. w wyniku niskich dochodów i opłacania składek ZUS, które obniżają zaliczkę na podatek). Zerowa zaliczka nie jest bowiem jednoznaczna z brakiem przychodu u pracownika.


Jak wypełnia się formularze PIT-4R i PIT-8AR i gdzie się je składa?


Najczęściej problemem dla płatników jest określenie, jakie kwoty powinny być wpisane do deklaracji. W deklaracji PIT-4R należy wykazać zaliczki należne za dane miesiące, a nie te, które były faktycznie wpłacone w tych miesiącach do urzędu (jeśli istnieją różnice np. w wyniku pomyłki). W PIT-4R nie uwzględnia się także przychodów zwolnionych z opodatkowania, co jest logicznym następstwem nie pobierania od nich w trakcie roku zaliczek na podatek dochodowy.

Ważne jest także, aby złożyć deklarację do właściwego urzędu skarbowego. PIT-4R i PIT-8AR składa się w urzędzie skarbowym właściwym ze względu na miejsce zamieszkania (jeśli zleceniodawca jest osobą fizyczną) lub ze względu na miejsce siedziby (gdy mowa o osobach prawnych, np. spółkach kapitałowych).

Należy także pamiętać, że PIT-4R składa się niezależnie od wystawienia pracownikowi PIT-11czy PIT-40. 

Jeśli podatnik zakończy działalność przed 31 stycznia, wówczas PIT-4R (a także PIT-8AR) składa najpóźniej w ostatnim dniu prowadzenia działalności. Z kolei jeśli stosunek prawny z pracownikiem zakończy się przed tym terminem, np. w wyniku rozwiązania umowy o pracę, PIT-4R przekazuje się w terminie standardowym.

Zarówno deklarację PIT-4R, jak i PIT-8AR można złożyć osobiście lub wysyłając je pocztą. Złożenie w formie elektronicznej przez Internet wymaga kwalifikowanego podpisu elektronicznego.

Formy opodatkowania działalności gospodarczej PIT


Co dla pracownika?


Formularze podatkowe PIT-4R i PIT-8AR składa się wyłącznie do urzędu skarbowego - nie doręcza się ich podatnikowi, którego zaliczki są rozliczane. Przygotowuje się zatem formalnie jeden egzemplarz deklaracji, pamiętając o kopii dla siebie, dla celów dowodowych. Nie przygotowuje się także oddzielnych deklaracji dla każdego pracownika, tylko sporządza się jeden PIT-4R niezależnie od liczby pracowników czy świadczeniobiorców, za których opłacane są przez płatnika zaliczki. Nie ma potrzeby informowania pracownika, że takie deklaracje zostały złożone w urzędzie skarbowym.

Warto pamiętać, że inaczej sytuacja wygląda w przypadku deklaracji PIT-11. Jest to informacja o dochodach podatnika, którą płatnik przekazuje zarówno do urzędu skarbowego, jak i do podatnika. To właśnie na podstawie tej deklaracji, podatnik może wykonać rozliczenie roczne.


Co grozi za niezłożenie formularzy PIT-4R lub PIT-8AR?


Może się zdarzyć tak, że przedsiębiorca nie dopełni w terminie obowiązku złożenia formularza PIT-4R lub PIT-8AR. Niezłożenie deklaracji podatkowej w terminie jest wykroczeniem skarbowym i nakładana jest za nie kara grzywny, której wysokość reguluje Kodeks karny skarbowy.

Na szczęście jest możliwość uniknięcia takiej kary. Warunkiem jest tu zawiadomienie organu ścigającego o wykroczeniu i uzasadnienie jego popełnienia. Zawiadomienie może mieć formę pisemną lub ustną, do protokołu. Jest to instytucja tzw. czynnego żalu podatnika.

W sytuacji, gdy deklaracja PIT-4R została złożona w terminie, ale zawiera błędy, jest możliwość ich skorygowania. Chodzi tu o pomyłki rachunkowe, oczywiste omyłki, ale również wypełnienie formularza niezgodnie z wymaganiami lub też gdy istnieją wątpliwości co do prawidłowości danych w nim ujętych. Korekty takiej dokonuje się poprzez ponowne złożenie prawidłowo wypełnionej deklaracji, wraz z pisemnym uzasadnieniem przyczyn tej korekty.

Sebastian Bobrowski

Dyrektor Finansowy inFakt

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
API KSeF 2.0: Nowe narzędzia od Ministerstwa Finansów. Firmy muszą już zacząć przygotowania

Resort finansów opublikował pełną dokumentację API KSeF 2.0 wraz z bibliotekami SDK i podręcznikiem dla programistów. Od 30 września 2025 r. ruszy środowisko testowe, a od 1 lutego 2026 r. KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców.

Przeniesienie grupy spółek do centrum BPO: jak to zrobić skutecznie i prawidłowo

Migracja grupy kilkunastu spółek w ramach jednego projektu outsourcingu księgowo-kadrowego w ramach BPO to jedno z najbardziej złożonych przedsięwzięć w branży usług finansowo-księgowych. Wymaga to precyzyjnego planowania, koordynacji wielu zespołów oraz szczególnej uwagi na aspekty prawne, techniczne i operacyjne. Jak przygotować się do takiego procesu z perspektywy firmy przekazującej procesy oraz dostawcy usług BPO?

E-faktura w KSeF: definicja, nowy wzór FA(3) i zasady wystawiania od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą wystawiać faktury ustrukturyzowane wyłącznie w nowym formacie FA(3). Sprawdź, czym jest e-faktura w KSeF, jakie zmiany wprowadza nowy wzór i z jakich bezpłatnych narzędzi można korzystać, aby prawidłowo wystawiać dokumenty.

Miliardy złotych na fikcyjnych fakturach. W pół roku fiskus wykrył oszustwa na ponad 4,1 mld zł [DANE MF]

W 6 miesięcy br. liczba wykrytych fikcyjnych faktur była o prawie 3% mniejsza niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jak zaznaczają eksperci, KAS stosuje coraz skuteczniejsze cyfrowe narzędzia weryfikujące. Algorytmy z użyciem sztucznej inteligencji są dużo szybsze i dokładniejsze w wyłapywaniu oszustw niż metody tradycyjne. Jednocześnie oszuści są mniej skłonni do podejmowania ryzyka. Ostatnio wartość brutto wynikająca z fikcyjnych faktur wyniosła ponad 4,1 mld zł, a więc o przeszło 3% mniej niż rok wcześniej.

REKLAMA

Faktura handlowa nie będzie jednocześnie fakturą ustrukturyzowaną. Dodatkowe obowiązki podatników VAT

Po wejściu w życie zmian w ustawie o VAT wdrażających model obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wielu podatników może mieć problem (i dodatkowe obowiązki) wynikające z faktu, że faktura ustrukturyzowana nie może pełnić funkcji faktury handlowej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Co powinni zrobić podatnicy VAT, którzy zdecydują się na wystawianie faktur handlowych nie będących fakturami VAT?

System kaucyjny a VAT: Objaśnienia MF dotyczące rozliczeń podatników i płatników w związku z nowymi zasadami obrotu opakowaniami

Objaśnienia MF mają na celu pokazanie, jak w praktyce stosować przepisy ustawy o VAT w odniesieniu do czynności wykonywanych przez podatników i płatników uczestniczących w systemie kaucyjnym. Nowe reguły prawne wynikają z wprowadzenia obowiązku pobierania kaucji przy sprzedaży wybranych opakowań jednorazowych i wielokrotnego użytku. System ten umożliwia konsumentom zwrot opakowań lub odpadów opakowaniowych w dowolnym punkcie zbiórki, bez konieczności przedstawiania dowodu zakupu.

Błąd w fakturze w KSeF? Ministerstwo Finansów ostrzega: tak tego nie poprawisz!

Wystawienie faktury na błędnego nabywcę może mieć poważne konsekwencje – i nie da się tego naprawić zwykłą korektą NIP. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w KSeF konieczne jest wystawienie faktury korygującej do zera oraz zupełnie nowej faktury z prawidłowymi danymi. Inaczej dokument trafi do... zupełnie obcej firmy.

Ustawa o KSeF opublikowana w Dzienniku Ustaw. Ważne zmiany i nowe funkcjonalności dla przedsiębiorców!

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację wprowadzającą Krajowy System e-Faktur (KSeF). Przedsiębiorców czekają ważne zmiany – nowe terminy wdrożenia, dodatkowe funkcjonalności systemu, a także skrócony czas zwrotu VAT. Sprawdź, co dokładnie przewiduje ustawa i jak przygotować się do obowiązkowego KSeF!

REKLAMA

„Towar w drodze mimo kontroli” – kiedy urząd celny może zwolnić przesyłkę wcześniej?

W obrocie towarowym czas to pieniądz. Dlatego przedsiębiorcy chętnie korzystają z możliwości, jakie daje art. 194 ust. 1 Unijnego Kodeksu Celnego (UKC) – przepis pozwalający zwolnić towar do obrotu, nawet jeśli weryfikacja w urzędzie celno-skarbowym wciąż trwa. Brzmi jak wyjątek od reguły? Tak jest, ale w praktyce może być to realne ułatwienie, pod warunkiem, że spełnione są ściśle określone warunki i złożony wniosek do UCS.

KSeF 2.0 coraz bliżej: MF ujawnia plan wdrożenia. Oto najważniejsze terminy!

KSeF 2.0 od 30 września zastąpi obecną wersję środowiska testowego KSeF 1.0 - informuje Ministerstwo Finansów. Dotychczasowi użytkownicy wersji produkcyjnej KSeF 1.0 nadal mogą z niej korzystać, aż do 26 stycznia 2026. To jest kolejny krok do wprowadzenia obligatoryjnego Krajowego Systemu e-Faktur.

REKLAMA