REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koszty straty w towarach w kpir

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grzegorz Ziółkowski
Prawnik, doradca podatkowy, właściciel kancelarii doradztwa podatkowego, specjalizuje się w podatkach dochodowych, zarówno od osób fizycznych, jak i podmiotów prawnych. Autor licznych publikacji.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka jawna jest importerem części samochodowych. Prowadzi księgę przychodów i rozchodów (kpir). Na koniec roku spółka dokonuje likwidacji fizycznej zalegających części. Czy spółka ma prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów straty wynikłe z zalegających w magazynie części zamiennych, które są fizycznie likwidowane?

REKLAMA

REKLAMA

 

 

 

REKLAMA

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Straty w towarach, które utraciły przydatność handlową


RADA

Likwidację części ze względu na brak zapotrzebowania rynkowego można uznać za uzasadnioną gospodarczo, jeżeli skala likwidacji nie wskazuje na brak racjonalności w zamówieniach podatnika. Tylko wtedy wartość zlikwidowanych części zamiennych spółka może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Szczegóły - w uzasadnieniu.


UZASADNIENIE

Poniesione straty w środkach obrotowych (takimi są towary handlowe) podatnik nie zawsze może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Podkreślał to NSA w wyroku z 17 grudnia 2002 r. (sygn. akt III SA 1152/01). Straty muszą być bowiem zawsze rzeczywiste i prawidłowo udokumentowane. NSA za stratę uznał obiektywny stan, którego zaistnienie jest pochodną zdarzeń niezależnych od woli podatnika. W tej definicji będą się mieściły straty powstałe z powodu wszelkich zdarzeń losowych, takich jak pożar, powódź. Podatnik musi jednak zadbać o prawidłowe udokumentowanie takiej straty, np. protokołem policyjnym, straży pożarnej czy innej instytucji, która zajmowała się wyjaśnianiem okoliczności powstania strat. Protokół może również sporządzić we własnym zakresie podatnik.

Możliwość prowadzenia pkpir przez osoby z innego kraju UE

 


Zaliczanie strat do kosztów


Stratami, które podatnik może zaliczyć do kosztów, są również niedobory inwentaryzacyjne. Niedobory inwentaryzacyjne występują wtedy, gdy stan magazynowy towaru jest niższy niż wynikający z rozliczenia ilościowego zakupu-sprzedaży towaru. Kosztem uzyskania przychodów mogą być tylko te niedobory inwentaryzacyjne w towarach handlowych:

• które zostały uznane za niezawinione oraz

• których okoliczności powstania oraz przyczyny zostały wyczerpująco udokumentowane.

Nie stanowią kosztu uzyskania przychodów straty będące wynikiem braku staranności bądź nieracjonalnego działania podatnika, nawet jeśli mieszczą się w normach ustalonych przez daną jednostkę gospodarczą.

Każdy przypadek straty w środkach obrotowych należy rozpatrywać indywidualnie, z uwzględnieniem okoliczności faktycznych towarzyszących sprawie. Likwidację części ze względu na brak zapotrzebowania rynkowego można uznać za uzasadnioną gospodarczo, pod warunkiem że skala likwidacji nie wskazuje na brak racjonalności w wielkości zamówień dokonywanych przez podatnika.

Jak dokonać w pkpir korekty kosztów

Zapraszamy na forum PIT i PKPiR

 

Zaliczenie strat do kosztów jest możliwe wyłącznie w przypadku prawidłowego udokumentowania likwidacji. Takim dokumentem jest protokół likwidacji w przypadku fizycznej likwidacji części. Stwierdzone straty w towarach handlowych należy wystornować z kolumny 10 pkpir. Jeżeli podatnik uznaje je za niezawinione, to na podstawie sporządzonego protokołu strat może je zaliczyć do kosztów poprzez wpis w kolumnie 13 pkpir - Pozostałe wydatki.

Przejście z pkpir na pełną księgowość

Dokumentowanie i ewidencjonowanie kosztów w pkpir


PRZYKŁAD

Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży części zamiennych do samochodów. 31 grudnia pracownik spółki dokonał likwidacji części na kwotę 300 zł. Na okoliczność likwidacji sporządził protokół likwidacji. Podpisali go wspólnik oraz pracownik spółki. Ubytek należy uznać za niezawiniony, ponieważ części zalegały w magazynie przez kilka lat i nie nadawały się już do sprzedaży. Na dzień 31 grudnia w pkpir należy dokonać zapisu stornującego na kwotę 300 zł w kolumnie 10 pkpir. Kwotę tę należy przenieść do kolumny 13 pkpir jako stratę w towarze handlowym. Wartości tych części nie uwzględnia się już w wartości remanentu końcowego.


Zapis w pkpir - grudzień 2013 r.

Lp.

Data zdarzenia gospodarczego

Nr dowodu księgowego

Opis zdarzenia gospodarczego

Zakup towarów i materiałów wg cen nabycia

Pozostałe wydatki

gr

gr

1

2

3

6

10

13

1473

31.12.2013

Protokół likwidacji

Strata w towarze handlowym

- 300

00

300

00

 

Jak zaksięgować notę odsetkową w pkpir

 

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 22 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2012 r., poz. 361; ost.zm. Dz.U. z 2013 r., poz. 1387

Grzegorz Ziółkowski

doradca podatkowy, właściciel kancelarii doradztwa podatkowego, autor licznych publikacji z dziedziny podatków

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

REKLAMA

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

Czy ominie Cię KSeF? Może jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur w 2026 roku

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

REKLAMA