REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koszty straty w towarach w kpir

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grzegorz Ziółkowski
Prawnik, doradca podatkowy, właściciel kancelarii doradztwa podatkowego, specjalizuje się w podatkach dochodowych, zarówno od osób fizycznych, jak i podmiotów prawnych. Autor licznych publikacji.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka jawna jest importerem części samochodowych. Prowadzi księgę przychodów i rozchodów (kpir). Na koniec roku spółka dokonuje likwidacji fizycznej zalegających części. Czy spółka ma prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów straty wynikłe z zalegających w magazynie części zamiennych, które są fizycznie likwidowane?

REKLAMA

Autopromocja

 

 

 

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Straty w towarach, które utraciły przydatność handlową


RADA

Likwidację części ze względu na brak zapotrzebowania rynkowego można uznać za uzasadnioną gospodarczo, jeżeli skala likwidacji nie wskazuje na brak racjonalności w zamówieniach podatnika. Tylko wtedy wartość zlikwidowanych części zamiennych spółka może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Szczegóły - w uzasadnieniu.


UZASADNIENIE

Poniesione straty w środkach obrotowych (takimi są towary handlowe) podatnik nie zawsze może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Podkreślał to NSA w wyroku z 17 grudnia 2002 r. (sygn. akt III SA 1152/01). Straty muszą być bowiem zawsze rzeczywiste i prawidłowo udokumentowane. NSA za stratę uznał obiektywny stan, którego zaistnienie jest pochodną zdarzeń niezależnych od woli podatnika. W tej definicji będą się mieściły straty powstałe z powodu wszelkich zdarzeń losowych, takich jak pożar, powódź. Podatnik musi jednak zadbać o prawidłowe udokumentowanie takiej straty, np. protokołem policyjnym, straży pożarnej czy innej instytucji, która zajmowała się wyjaśnianiem okoliczności powstania strat. Protokół może również sporządzić we własnym zakresie podatnik.

Możliwość prowadzenia pkpir przez osoby z innego kraju UE

 


Zaliczanie strat do kosztów


Stratami, które podatnik może zaliczyć do kosztów, są również niedobory inwentaryzacyjne. Niedobory inwentaryzacyjne występują wtedy, gdy stan magazynowy towaru jest niższy niż wynikający z rozliczenia ilościowego zakupu-sprzedaży towaru. Kosztem uzyskania przychodów mogą być tylko te niedobory inwentaryzacyjne w towarach handlowych:

• które zostały uznane za niezawinione oraz

• których okoliczności powstania oraz przyczyny zostały wyczerpująco udokumentowane.

Nie stanowią kosztu uzyskania przychodów straty będące wynikiem braku staranności bądź nieracjonalnego działania podatnika, nawet jeśli mieszczą się w normach ustalonych przez daną jednostkę gospodarczą.

Każdy przypadek straty w środkach obrotowych należy rozpatrywać indywidualnie, z uwzględnieniem okoliczności faktycznych towarzyszących sprawie. Likwidację części ze względu na brak zapotrzebowania rynkowego można uznać za uzasadnioną gospodarczo, pod warunkiem że skala likwidacji nie wskazuje na brak racjonalności w wielkości zamówień dokonywanych przez podatnika.

Jak dokonać w pkpir korekty kosztów

Zapraszamy na forum PIT i PKPiR

 

Zaliczenie strat do kosztów jest możliwe wyłącznie w przypadku prawidłowego udokumentowania likwidacji. Takim dokumentem jest protokół likwidacji w przypadku fizycznej likwidacji części. Stwierdzone straty w towarach handlowych należy wystornować z kolumny 10 pkpir. Jeżeli podatnik uznaje je za niezawinione, to na podstawie sporządzonego protokołu strat może je zaliczyć do kosztów poprzez wpis w kolumnie 13 pkpir - Pozostałe wydatki.

Przejście z pkpir na pełną księgowość

Dokumentowanie i ewidencjonowanie kosztów w pkpir


PRZYKŁAD

Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży części zamiennych do samochodów. 31 grudnia pracownik spółki dokonał likwidacji części na kwotę 300 zł. Na okoliczność likwidacji sporządził protokół likwidacji. Podpisali go wspólnik oraz pracownik spółki. Ubytek należy uznać za niezawiniony, ponieważ części zalegały w magazynie przez kilka lat i nie nadawały się już do sprzedaży. Na dzień 31 grudnia w pkpir należy dokonać zapisu stornującego na kwotę 300 zł w kolumnie 10 pkpir. Kwotę tę należy przenieść do kolumny 13 pkpir jako stratę w towarze handlowym. Wartości tych części nie uwzględnia się już w wartości remanentu końcowego.


Zapis w pkpir - grudzień 2013 r.

Lp.

Data zdarzenia gospodarczego

Nr dowodu księgowego

Opis zdarzenia gospodarczego

Zakup towarów i materiałów wg cen nabycia

Pozostałe wydatki

gr

gr

1

2

3

6

10

13

1473

31.12.2013

Protokół likwidacji

Strata w towarze handlowym

- 300

00

300

00

 

Jak zaksięgować notę odsetkową w pkpir

 

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 22 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2012 r., poz. 361; ost.zm. Dz.U. z 2013 r., poz. 1387

Grzegorz Ziółkowski

doradca podatkowy, właściciel kancelarii doradztwa podatkowego, autor licznych publikacji z dziedziny podatków

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec z bieganiem po zaświadczenia! Rewolucyjne zmiany w podatku od spadków i darowizn, dotyczące zaświadczeń z urzędu skarbowego oraz rozliczeń rent prywatnych

Koniec z obowiązkiem przedstawiania zaświadczeń z urzędu skarbowego przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny! Nowelizacja ustawy o podatku od spadków i darowizn upraszcza formalności i rozliczenia rent prywatnych. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe przepisy wchodzą w życie.

2 mln zł zamiast 1 mln! Rząd luzuje zasady w podatku PIT – to przełom dla przedsiębiorców, którzy korzystają z rozliczenia kasowego

Rząd szykuje istotną zmianę w podatku dochodowym – limit przychodów uprawniający do kasowego PIT ma wzrosnąć z 1 mln do 2 mln zł. To ogromna ulga dla tysięcy firm, które dzięki nowym przepisom poprawią swoją płynność finansową i uproszczą rozliczenia z fiskusem.

Wystawianie faktur ustrukturyzowanych narusza konstytucyjne prawo do prywatności

Istotna część podatników, mimo istnienia formalnego obowiązku, nie będzie mogła wystawiać faktur ustrukturyzowanych, gdyż nie pozwalają im na to zawarte umowy, w których nabywcy zastrzegają sobie zachowanie tajemnicy handlowej. Wystawianie faktur ustrukturyzowanych w sposób oczywisty narusza tę zasadę, bowiem ich treść będzie w sposób nieograniczony dostępna dla długiej listy organów państwa – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I dodaje: Organy te będą mogły bez jakichkolwiek ograniczeń czerpać informacje o tajemnicach handlowych, a zwłaszcza o towarach i usługach oraz cenach stosowanych przez podatników.

Nowe Centrum Kompetencyjne i Zespół ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego – jest ważny krok w uszczelnianiu CIT

Ministerstwo Finansów ogłosiło powstanie Centrum Kompetencyjnego ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego w CIT oraz nowego Zespołu analizującego systemowe rozwiązania w tym obszarze. KAS zmienia też priorytety kontroli – liczyć się będą efekty, nie liczba postępowań.

REKLAMA

Nowe projekty KSR do konsultacji publicznych: wartości niematerialne i inwestycje w nieruchomości

Komitet Standardów Rachunkowości opublikował dwa projekty Krajowych Standardów Rachunkowości – dotyczące wartości niematerialnych i prawnych oraz inwestycji w nieruchomości. Dokumenty mają ujednolicić zasady ewidencji, wyceny i prezentacji tych aktywów. Opinie można zgłaszać do 30 września 2025 r.

Nowa opłata 2 euro od każdej paczki do UE albo 50 eurocentów po spełnieniu szeregu formalności. Na walce Unii z chińskim e-commerce skorzysta europejska logistyka

Komisja Europejska i Parlament Europejski chcą ograniczenia napływu chińskiego e-commerce przez wprowadzenie opłaty manipulacyjnej wynoszącej 2 euro dla każdej paczki, niezależnie od jej wartości. Nowy podatek będzie można obniżyć do 50 eurocentów, ale najpierw przesyłka będzie musiała trafić do magazynu na terenie Unii, skąd będzie dystrybuowana do klienta końcowego. Oznacza to, że każda z 4,6 mld paczek, bo tyle zaimportowano ich w 2024 r., będzie wymagała indywidualnej obsługi logistycznej, którą mogą zapewnić europejscy operatorzy. W opinii ekspertów to wielka dla sektora logistyki kontraktowej, również w Polsce, ale do walki o największych graczy e-commerce należy się dobrze przygotować.

Tajemnica przedsiębiorstwa pod ochroną – rząd szykuje rewolucję w przepisach o znakach towarowych

Rząd pracuje nad długo wyczekiwaną nowelizacją Prawa własności przemysłowej. Projekt UDER85 wprowadzi skuteczne mechanizmy ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa w postępowaniach przed Urzędem Patentowym. To przełom, który zmieni zasady gry w sporach o znaki towarowe i zwiększy bezpieczeństwo firmowych danych.

Ubezpieczenie zdrowotne przy delegowaniu pracownika do Niemiec – formularz A1, EKUZ i kasy chorych

Delegowanie pracowników do Niemiec wiąże się z szeregiem obowiązków administracyjnych. Jednym z kluczowych aspektów, często niedocenianym przez pracodawców, jest właściwe zabezpieczenie zdrowotne osoby delegowanej. W praktyce powtarzają się pytania: czy wystarczy formularz A1? Czy EKUZ chroni pracownika w Niemczech w razie wypadku? Co pokrywa niemiecka AOK? I czy warto wykupić prywatne ubezpieczenie? W tym artykule odpowiemy na te i inne pytania, wyjaśnimy czym jest formularz A1, co zapewnia karta EKUZ w Niemczech oraz czy trzeba zgłaszać się do niemieckiej kasy chorych?

REKLAMA

Kryzys na rynku księgowych? Specjaliści są przemęczeni, a chętnych i wykwalifikowanych kandydatów do pracy brakuje

Co drugi pracownik obszaru księgowości uważa, że branża boryka się z niedoborem wykwalifikowanych specjalistów – wynika z badania SaldeoSMART. Wśród głównych powodów luki kompetencyjnej respondenci wymieniają trudność w nadążaniu za zmieniającymi się przepisami (64%) oraz wypalenie zawodowe (53%). Siedmiu na dziesięciu ankietowanych przyznaje, że w ostatnim kwartale często lub bardzo często odczuwało przeciążenie obowiązkami zawodowymi. Jednocześnie 44% upatruje w sztucznej inteligencji szansy na odciążenie pracowników i zwiększenie ich efektywności.

3 poprawki Senatu do ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF

Ustawa wprowadzająca Krajowy System e-Faktur została uchwalona przez Sejm 25 lipca 2025 roku i trafiła do Senatu. Na posiedzeniu w dniu 30 lipca 2025 r. Senacka Komisja Budżetu i Finansów Publicznych zaproponowała jedynie 3 poprawki redakcyjne do ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, nie wprowadzając innych zmian.

REKLAMA