REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kradzież w firmie - jak rozliczyć i co wziąć pod uwagę?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sebastian Bobrowski
inFakt
inFakt to firma oferująca nowoczesne usługi księgowe i fakturowe
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z przepisami podatkowymi każde zdarzenie wpływające na stan majątku firmowego musi zostać odpowiednio udokumentowane i rozliczone. Również tak niespodziewana i problematyczna dla przedsiębiorcy sytuacja jak kradzież majątku firmy niesie za sobą konsekwencje podatkowe, o których nie wolno zapominać.

REKLAMA

Polecamy produkt: 50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online


Warto także pamiętać, że po spełnieniu określonych warunków kradzież może obniżyć podatek dochodowy.


Skutki kradzieży w firmie oraz możliwości w związku z tym są uzależnione od tego, co zostało skradzione. Co za tym idzie, niniejszy artykuł rozważa trzy różne sytuacje.


Kradzież towaru zakupionego przez firmę

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Pierwsza sytuacja dotyczy kradzieży towaru, od którego odliczono VAT i który został ujęty w kosztach. 

REKLAMA

Mogą pojawić się wówczas wątpliwości, czy w związku z brakiem możliwości wykorzystania towaru do sprzedaży opodatkowanej nie jest konieczne dokonanie korekty VAT odliczonego w chwili zakupu. Na szczęście organy podatkowe zajęły w tej kwestii korzystne dla przedsiębiorców stanowisko, które mówi, że dokonanie korekty nie jest konieczne. Oczywiście pod warunkiem, że kradzież została prawidłowo udokumentowana.

Jak natomiast wygląda sytuacja podatku dochodowego? Kosztu dotyczącego skradzionych rzeczy rozliczonego w momencie ich zakupu nie trzeba rzecz jasna korygować, a co więcej, istnieje możliwość rozliczenia poniesionych w wyniku kradzieży strat w kosztach podatkowych. Jednakże, podobnie jak w przypadku VAT-u, na gruncie podatku dochodowego kluczowe jest sporządzenie i przechowywanie dokumentacji związanej ze zdarzeniem. Powinna ona potwierdzać fakt kradzieży, a także poświadczać, że zdarzenie nie było następstwem zaniedbania, czy niezachowania środków ostrożności w firmie.

Rozliczanie zaliczek w VAT po zmianach

Zatem niezwłocznie po odkryciu kradzieży przedsiębiorca powinien podjąć następujące kroki:

- Zgłosić sprawę na policję i dopilnować, aby sporządzony protokół policyjny zawierał jak najbardziej szczegółowe informacje dotyczące rodzaju i ilości skradzionego towaru oraz okoliczności zdarzenia. Protokół należy zachować na potrzeby dokumentacji podatkowej.

- Sporządzić protokół powstania szkody (dokument wewnętrzny) stwierdzający rodzaj szkody, jej wartość, przyczynę powstania, datę i miejsce sporządzenia oraz podpis przedsiębiorcy.

- Poniesioną stratę zaksięgować w KPiR (wartość utraconego towaru należy wyliczyć na podstawie cen zakupu). Jeżeli data kradzieży nie jest znana, poniesioną stratę najlepiej rozliczyć po zakończeniu postępowania policyjnego lub sądowego związanego z kradzieżą. W przypadku odzyskania całości lub części towaru wartość odzyskanych składników majątku należy wyksięgować z kosztów i wnieść ponownie do pozycji zakup.

- Sporządzając spis z natury na koniec roku podatkowego nie należy uwzględniać utraconych towarów.


Uwaga:

Kosztem może być także kradzież gotówki. Aby taką stratę móc zaliczyć do kosztów podatkowych nie może ona wynikać z zaniedbania, czy niefrasobliwości właściciela firmy lub pracownika (np. przechowywania pieniędzy w miejscu łatwo dostępnym dla osób trzecich, przewożenia ich środkami komunikacji bez odpowiedniego zabezpieczenia itp.). Jeżeli organy podatkowe będą miały wątpliwości co do okoliczności kradzieży, mogą zakwestionować ujęcie utraconej gotówki w kosztach. Z pewnością wezmą pod uwagę fakt stosowania w firmie odpowiednich zabezpieczeń.


Kradzież firmowego środka trwałego


Łupem złodziei mogą paść także należące do firmy urządzenia, sprzęt, samochody ujęte w ewidencji środków trwałych, czyli zazwyczaj (ale nie zawsze) warte powyżej 3500 zł oraz amortyzowane, czyli stopniowo rozliczane w kosztach. Analogicznie jak przy kradzieży towarów nie jest w takim przypadku konieczne dokonywanie korekty VAT odliczonego przy zakupie, a poniesioną stratę można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów (oczywiście z zachowaniem wymogów dokumentacyjnych opisanych powyżej).

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

Zmiany 2014 - Podatki, Księgowość, Kadry, Firma, Praw

Jednakże ująć w kosztach można jedynie wartość środka trwałego np. samochodu, maszyny, komputera, która nie została jeszcze zamortyzowana. Jeżeli dany środek trwały został już całkowicie zamortyzowany (wliczony w koszty), nie możemy jego wartości zaksięgować w koszty raz jeszcze. Aby obliczyć niezamortyzowaną wartość przedmiotu kradzieży trzeba odjąć dokonane już odpisy amortyzacyjne od wartości początkowej środka trwałego (ostatniego odpisu dokonuje się za miesiąc, w którym miała miejsce kradzież). Utracony składnik majątku należy wykreślić z ewidencji środków trwałych na podstawie sporządzonego protokołu wewnętrznego.


Uwaga:

Jeżeli przedmiotem kradzieży jest samochód firmowy dodatkowym warunkiem zaliczenia straty do kosztów podatkowych jest objęcie samochodu ubezpieczeniem AC. Brak aktualnego ubezpieczenia AC wyklucza możliwość rozliczenia kradzieży w kosztach - niezależnie od jej okoliczności.


Odszkodowanie z tytułu kradzieży


Jeżeli skradziony składnik majątku był objęty ubezpieczeniem, przedsiębiorca może liczyć na wypłatę odszkodowania z tytułu poniesionej straty. Otrzymana rekompensata nie podlega opodatkowaniu VAT, stanowi natomiast przychód przedsiębiorcy, który należy rozliczyć i zapłacić od niego podatek dochodowy.


Kradzież dokumentów firmowych

REKLAMA


Oprócz towarów, pieniędzy czy środków trwałych przedmiotem kradzieży może stać się także dokumentacja księgowa i podatkowa firmy. Niestety, nawet niezawiniona utrata dokumentacji (m.in. udokumentowana kradzież) wiąże się z obowiązkiem odtworzenia utraconych faktur i innych dokumentów księgowych.

W praktyce oznacza to konieczność uzyskania duplikatu każdej faktury zakupowej, z której rozliczono VAT. Aby taki duplikat uzyskać niezbędny jest kontakt ze sprzedawcą (wystawcą faktury), który na wniosek nabywcy ma obowiązek wystawienia takiego dokumentu. Odtworzenie całej dokumentacji może okazać się trudne, w szczególności gdy skradziono dokumenty sprzed kilku lat. Tutaj należy pamiętać, że obowiązek przechowywania dokumentacji wynosi 5 lat od końca roku, w którym zapłacono podatek związany z danym dokumentem.

Warto jednak skorzystać z wszelkich możliwych sposobów odzyskania dokumentów, gdyż brak dokumentacji w trakcie kontroli podatkowej może pociągać za sobą kłopotliwe konsekwencje. Przedsiębiorca, który nie może wykazać na jakiej podstawie rozliczył  VAT (nie posiada faktur) i nie dokonał korekty podatku po utracie dokumentów powinien liczyć się z -odpowiedzialnością karno-skarbowej.

Odliczenie VAT z faktur za energię elektryczną w 2014 r.

Czy w 2014 r. można wystawiać faktury wewnętrzne


Uwaga:

Mimo że przepisy podatkowe nie przewidują żadnych ulg w zobowiązaniach podatkowych dla przedsiębiorców, którzy utracili dokumentację w drodze kradzieży, o takim zdarzeniu warto jednak zawiadomić pisemnie właściwy urząd skarbowy. Jeżeli urzędnicy okażą się wyrozumiali przedsiębiorca może uzyskać np. odroczenie terminu złożenia deklaracji, czy zapłaty podatku, a nawet przesunięcie terminu kontroli podatkowej - tak, aby realne było odtworzenie utraconej dokumentacji.

Preferencje podatkowe dla firm w 2014 r.

Sebastian Bobrowski

Dyrektor Finansowy inFakt

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kapitał zakładowy spółki z o.o. w 2025 r. okiem adwokata - praktyka. Wymogi prawne, pułapki, podatki, księgowość, odpowiedzialność zarządu i wspólników

Wyobraź sobie, że chcesz wystartować z nową firmą albo przekształcić jednoosobową działalność w spółkę z o.o. Formalności nie brakuje, ale jedna kwestia wraca jak bumerang: kapitał zakładowy. To pierwszy, obowiązkowy „wkład własny”, bez którego sąd nie zarejestruje spółki. Jego ustawowe minimum – 5 000 zł – może wydawać się symboliczne, jednak od sposobu, w jaki je wnosisz i później „pilnujesz”, zależy wiarygodność Twojej firmy, a czasem nawet osobista odpowiedzialność zarządu. Poniżej znajdziesz najświeższe przepisy, praktyczne podpowiedzi i pułapki, na które trzeba uważać od pierwszego przelewu aż po ewentualne obniżenie kapitału lata później.

Najniższa krajowa w 2026 r. i minimalna stawka godzinowa - jest oficjalna propozycja rządu

W dniu 12 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła propozycję wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2026 r.

Sejm przyjął ważną zmianę dla przedsiębiorców – korekta deklaracji podatkowej po kontroli celno-skarbowej coraz bliżej

W środę, 11 czerwca 2025 roku, Sejm zdecydował o skierowaniu do trzeciego czytania projektu nowelizacji ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz ustawy o VAT. To istotna zmiana dla przedsiębiorców – umożliwia bowiem korektę deklaracji podatkowej po zakończeniu kontroli celno-skarbowej.

Nowelizacja ustawy o VAT: możliwe podniesienie limitu zwolnienia z 200 tys. zł do nawet 300 tys. zł

Trwają prace nad ustawą, która może przynieść realne ulgi podatkowe najmniejszym przedsiębiorcom. Ostateczna decyzja – czy limit zwolnienia z VAT wyniesie 240 tys. zł, czy aż 300 tys. zł – zależy od dalszych prac sejmowych komisji.

REKLAMA

Nowe ułatwienia dla przedsiębiorców: dane z wykazu VAT dostępne na biznes.gov.pl od 1 października 2025 r.

Jest projekt ustawy, który zakłada wprowadzenie nowych regulacji umożliwiających przedsiębiorcom łatwiejszy dostęp do wykazu podatników VAT za pośrednictwem portalu biznes.gov.pl. Zmiany mają uprościć weryfikację kontrahentów, zwiększyć bezpieczeństwo obrotu gospodarczego i ograniczyć formalności papierowe.

Kupujesz rzeczy przez internet? Za te towary musisz zapłacić podatek w ciągu 14 dni

Polacy chętnie kupują różne rzeczy przez internet, ale nie wiedzą, że niektóre transakcje rządzą się swoimi prawami. Fiskus ma coraz więcej możliwości, żeby sprawdzić, kto nie zapłacił podatku PCC. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl, wyjaśnia, kiedy zachować szczególną czujność i jak uniknąć ewentualnych problemów ze skarbówką.

Można znaleźć 50 mld zł na podwyżkę kwoty wolnej w PIT do 60 tys. zł. Prof. Modzelewski podpowiada rządowi D. Tuska, gdzie szukać pieniędzy

Można domyślać się, że politycznym „być albo nie być” obecnego rządu jest „dowiezienie” (jak to się mówi) swoich obietnic z 2023 roku. Wśród nich najważniejszą (obiektywnie) jest podwyższenie do 60 tys. kwoty wolnej od podatku dochodowego od osób fizycznych. Jest to dziś nierealne, bo w tym roku w budżecie państwa z tego podatku pojawiła się kwota minus 22 mld złotych (tak, po raz pierwszy w historii mamy ujemne dochody budżetowe), a miało być za cały rok 31 mld zł (czyli o 60 mld zł mniej niż w roku 2024).

Obowiązkowy KSeF - podatnicy zagraniczni z większymi przywilejami niż polscy. Sprostowanie i wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

W wyjaśnieniach przesłanych 9 czerwca 2025 r.do naszej redakcji, Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w decyzji derogacyjnej dot. obowiązkowego modelu KSeF, Polska została upoważniona – w przypadku podatników mających siedzibę na jej terytorium – do akceptowania wyłącznie tych faktur, które zostały wystawione w postaci dokumentów lub not w formie elektronicznej. Ponadto została upoważniona do wprowadzenia przepisów zakładających, że stosowanie faktur elektronicznych wystawianych na terytorium Polski nie jest uzależnione od akceptacji odbiorcy. Jak wskazuje Ministerstwo, Komisja Europejska zastrzegła (co zostało potwierdzone przez Radę UE), że przyznane Polsce upoważnienie dotyczące wprowadzenia obowiązkowego fakturowania elektronicznego nie powinno naruszać prawa klientów do otrzymywania faktur papierowych w przypadku transakcji wewnątrzwspólnotowych.

REKLAMA

Efektywny controlling w biznesie – czyli jaki? Jakie procesy w firmie można zauważalnie usprawnić dzięki wdrożeniu controllingu?

Controlling to znacznie więcej niż tylko kontrola kosztów czy tworzenie raportów. To kompleksowe podejście do zarządzania przedsiębiorstwem, które dostarcza informacji niezbędnych do podejmowania trafnych decyzji. Efektywny controlling staje się dziś jednym z kluczowych elementów przewagi konkurencyjnej, szczególnie w czasach dynamicznych zmian, rosnącej złożoności i presji na efektywność. Ale które obszary działalności firmy najbardziej zyskują na wdrożeniu nowoczesnego controllingu?

Firmy chcą zatrudniać księgowych, ale… nie mają kogo! Brakuje ekspertów z doświadczeniem

Mimo stabilnej sytuacji kadrowej i rosnących wynagrodzeń, aż 84% księgowych przyznaje: znalezienie doświadczonego specjalisty to dziś prawdziwe wyzwanie. Barometr nastrojów 2025 pokazuje, że firmy częściej planują rekrutację niż redukcje – ale idealny kandydat musi dziś mieć znacznie więcej niż tylko znajomość Excela.

REKLAMA