REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kradzież w firmie - jak rozliczyć i co wziąć pod uwagę?

Sebastian Bobrowski
inFakt
inFakt to firma oferująca nowoczesne usługi księgowe i fakturowe
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z przepisami podatkowymi każde zdarzenie wpływające na stan majątku firmowego musi zostać odpowiednio udokumentowane i rozliczone. Również tak niespodziewana i problematyczna dla przedsiębiorcy sytuacja jak kradzież majątku firmy niesie za sobą konsekwencje podatkowe, o których nie wolno zapominać.

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy produkt: 50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online


Warto także pamiętać, że po spełnieniu określonych warunków kradzież może obniżyć podatek dochodowy.


Skutki kradzieży w firmie oraz możliwości w związku z tym są uzależnione od tego, co zostało skradzione. Co za tym idzie, niniejszy artykuł rozważa trzy różne sytuacje.


Kradzież towaru zakupionego przez firmę

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Pierwsza sytuacja dotyczy kradzieży towaru, od którego odliczono VAT i który został ujęty w kosztach. 

Mogą pojawić się wówczas wątpliwości, czy w związku z brakiem możliwości wykorzystania towaru do sprzedaży opodatkowanej nie jest konieczne dokonanie korekty VAT odliczonego w chwili zakupu. Na szczęście organy podatkowe zajęły w tej kwestii korzystne dla przedsiębiorców stanowisko, które mówi, że dokonanie korekty nie jest konieczne. Oczywiście pod warunkiem, że kradzież została prawidłowo udokumentowana.

Jak natomiast wygląda sytuacja podatku dochodowego? Kosztu dotyczącego skradzionych rzeczy rozliczonego w momencie ich zakupu nie trzeba rzecz jasna korygować, a co więcej, istnieje możliwość rozliczenia poniesionych w wyniku kradzieży strat w kosztach podatkowych. Jednakże, podobnie jak w przypadku VAT-u, na gruncie podatku dochodowego kluczowe jest sporządzenie i przechowywanie dokumentacji związanej ze zdarzeniem. Powinna ona potwierdzać fakt kradzieży, a także poświadczać, że zdarzenie nie było następstwem zaniedbania, czy niezachowania środków ostrożności w firmie.

Rozliczanie zaliczek w VAT po zmianach

Zatem niezwłocznie po odkryciu kradzieży przedsiębiorca powinien podjąć następujące kroki:

- Zgłosić sprawę na policję i dopilnować, aby sporządzony protokół policyjny zawierał jak najbardziej szczegółowe informacje dotyczące rodzaju i ilości skradzionego towaru oraz okoliczności zdarzenia. Protokół należy zachować na potrzeby dokumentacji podatkowej.

- Sporządzić protokół powstania szkody (dokument wewnętrzny) stwierdzający rodzaj szkody, jej wartość, przyczynę powstania, datę i miejsce sporządzenia oraz podpis przedsiębiorcy.

- Poniesioną stratę zaksięgować w KPiR (wartość utraconego towaru należy wyliczyć na podstawie cen zakupu). Jeżeli data kradzieży nie jest znana, poniesioną stratę najlepiej rozliczyć po zakończeniu postępowania policyjnego lub sądowego związanego z kradzieżą. W przypadku odzyskania całości lub części towaru wartość odzyskanych składników majątku należy wyksięgować z kosztów i wnieść ponownie do pozycji zakup.

- Sporządzając spis z natury na koniec roku podatkowego nie należy uwzględniać utraconych towarów.


Uwaga:

Kosztem może być także kradzież gotówki. Aby taką stratę móc zaliczyć do kosztów podatkowych nie może ona wynikać z zaniedbania, czy niefrasobliwości właściciela firmy lub pracownika (np. przechowywania pieniędzy w miejscu łatwo dostępnym dla osób trzecich, przewożenia ich środkami komunikacji bez odpowiedniego zabezpieczenia itp.). Jeżeli organy podatkowe będą miały wątpliwości co do okoliczności kradzieży, mogą zakwestionować ujęcie utraconej gotówki w kosztach. Z pewnością wezmą pod uwagę fakt stosowania w firmie odpowiednich zabezpieczeń.


Kradzież firmowego środka trwałego


Łupem złodziei mogą paść także należące do firmy urządzenia, sprzęt, samochody ujęte w ewidencji środków trwałych, czyli zazwyczaj (ale nie zawsze) warte powyżej 3500 zł oraz amortyzowane, czyli stopniowo rozliczane w kosztach. Analogicznie jak przy kradzieży towarów nie jest w takim przypadku konieczne dokonywanie korekty VAT odliczonego przy zakupie, a poniesioną stratę można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów (oczywiście z zachowaniem wymogów dokumentacyjnych opisanych powyżej).

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

Zmiany 2014 - Podatki, Księgowość, Kadry, Firma, Praw

Jednakże ująć w kosztach można jedynie wartość środka trwałego np. samochodu, maszyny, komputera, która nie została jeszcze zamortyzowana. Jeżeli dany środek trwały został już całkowicie zamortyzowany (wliczony w koszty), nie możemy jego wartości zaksięgować w koszty raz jeszcze. Aby obliczyć niezamortyzowaną wartość przedmiotu kradzieży trzeba odjąć dokonane już odpisy amortyzacyjne od wartości początkowej środka trwałego (ostatniego odpisu dokonuje się za miesiąc, w którym miała miejsce kradzież). Utracony składnik majątku należy wykreślić z ewidencji środków trwałych na podstawie sporządzonego protokołu wewnętrznego.


Uwaga:

Jeżeli przedmiotem kradzieży jest samochód firmowy dodatkowym warunkiem zaliczenia straty do kosztów podatkowych jest objęcie samochodu ubezpieczeniem AC. Brak aktualnego ubezpieczenia AC wyklucza możliwość rozliczenia kradzieży w kosztach - niezależnie od jej okoliczności.


Odszkodowanie z tytułu kradzieży


Jeżeli skradziony składnik majątku był objęty ubezpieczeniem, przedsiębiorca może liczyć na wypłatę odszkodowania z tytułu poniesionej straty. Otrzymana rekompensata nie podlega opodatkowaniu VAT, stanowi natomiast przychód przedsiębiorcy, który należy rozliczyć i zapłacić od niego podatek dochodowy.


Kradzież dokumentów firmowych

REKLAMA


Oprócz towarów, pieniędzy czy środków trwałych przedmiotem kradzieży może stać się także dokumentacja księgowa i podatkowa firmy. Niestety, nawet niezawiniona utrata dokumentacji (m.in. udokumentowana kradzież) wiąże się z obowiązkiem odtworzenia utraconych faktur i innych dokumentów księgowych.

W praktyce oznacza to konieczność uzyskania duplikatu każdej faktury zakupowej, z której rozliczono VAT. Aby taki duplikat uzyskać niezbędny jest kontakt ze sprzedawcą (wystawcą faktury), który na wniosek nabywcy ma obowiązek wystawienia takiego dokumentu. Odtworzenie całej dokumentacji może okazać się trudne, w szczególności gdy skradziono dokumenty sprzed kilku lat. Tutaj należy pamiętać, że obowiązek przechowywania dokumentacji wynosi 5 lat od końca roku, w którym zapłacono podatek związany z danym dokumentem.

Warto jednak skorzystać z wszelkich możliwych sposobów odzyskania dokumentów, gdyż brak dokumentacji w trakcie kontroli podatkowej może pociągać za sobą kłopotliwe konsekwencje. Przedsiębiorca, który nie może wykazać na jakiej podstawie rozliczył  VAT (nie posiada faktur) i nie dokonał korekty podatku po utracie dokumentów powinien liczyć się z -odpowiedzialnością karno-skarbowej.

Odliczenie VAT z faktur za energię elektryczną w 2014 r.

Czy w 2014 r. można wystawiać faktury wewnętrzne


Uwaga:

Mimo że przepisy podatkowe nie przewidują żadnych ulg w zobowiązaniach podatkowych dla przedsiębiorców, którzy utracili dokumentację w drodze kradzieży, o takim zdarzeniu warto jednak zawiadomić pisemnie właściwy urząd skarbowy. Jeżeli urzędnicy okażą się wyrozumiali przedsiębiorca może uzyskać np. odroczenie terminu złożenia deklaracji, czy zapłaty podatku, a nawet przesunięcie terminu kontroli podatkowej - tak, aby realne było odtworzenie utraconej dokumentacji.

Preferencje podatkowe dla firm w 2014 r.

Sebastian Bobrowski

Dyrektor Finansowy inFakt

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA