REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kradzież w firmie - jak rozliczyć i co wziąć pod uwagę?

Sebastian Bobrowski
inFakt
inFakt to firma oferująca nowoczesne usługi księgowe i fakturowe
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z przepisami podatkowymi każde zdarzenie wpływające na stan majątku firmowego musi zostać odpowiednio udokumentowane i rozliczone. Również tak niespodziewana i problematyczna dla przedsiębiorcy sytuacja jak kradzież majątku firmy niesie za sobą konsekwencje podatkowe, o których nie wolno zapominać.

Autopromocja

Polecamy produkt: 50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online


Warto także pamiętać, że po spełnieniu określonych warunków kradzież może obniżyć podatek dochodowy.


Skutki kradzieży w firmie oraz możliwości w związku z tym są uzależnione od tego, co zostało skradzione. Co za tym idzie, niniejszy artykuł rozważa trzy różne sytuacje.


Kradzież towaru zakupionego przez firmę

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Pierwsza sytuacja dotyczy kradzieży towaru, od którego odliczono VAT i który został ujęty w kosztach. 

Mogą pojawić się wówczas wątpliwości, czy w związku z brakiem możliwości wykorzystania towaru do sprzedaży opodatkowanej nie jest konieczne dokonanie korekty VAT odliczonego w chwili zakupu. Na szczęście organy podatkowe zajęły w tej kwestii korzystne dla przedsiębiorców stanowisko, które mówi, że dokonanie korekty nie jest konieczne. Oczywiście pod warunkiem, że kradzież została prawidłowo udokumentowana.

Jak natomiast wygląda sytuacja podatku dochodowego? Kosztu dotyczącego skradzionych rzeczy rozliczonego w momencie ich zakupu nie trzeba rzecz jasna korygować, a co więcej, istnieje możliwość rozliczenia poniesionych w wyniku kradzieży strat w kosztach podatkowych. Jednakże, podobnie jak w przypadku VAT-u, na gruncie podatku dochodowego kluczowe jest sporządzenie i przechowywanie dokumentacji związanej ze zdarzeniem. Powinna ona potwierdzać fakt kradzieży, a także poświadczać, że zdarzenie nie było następstwem zaniedbania, czy niezachowania środków ostrożności w firmie.

Rozliczanie zaliczek w VAT po zmianach

Zatem niezwłocznie po odkryciu kradzieży przedsiębiorca powinien podjąć następujące kroki:

- Zgłosić sprawę na policję i dopilnować, aby sporządzony protokół policyjny zawierał jak najbardziej szczegółowe informacje dotyczące rodzaju i ilości skradzionego towaru oraz okoliczności zdarzenia. Protokół należy zachować na potrzeby dokumentacji podatkowej.

- Sporządzić protokół powstania szkody (dokument wewnętrzny) stwierdzający rodzaj szkody, jej wartość, przyczynę powstania, datę i miejsce sporządzenia oraz podpis przedsiębiorcy.

- Poniesioną stratę zaksięgować w KPiR (wartość utraconego towaru należy wyliczyć na podstawie cen zakupu). Jeżeli data kradzieży nie jest znana, poniesioną stratę najlepiej rozliczyć po zakończeniu postępowania policyjnego lub sądowego związanego z kradzieżą. W przypadku odzyskania całości lub części towaru wartość odzyskanych składników majątku należy wyksięgować z kosztów i wnieść ponownie do pozycji zakup.

- Sporządzając spis z natury na koniec roku podatkowego nie należy uwzględniać utraconych towarów.


Uwaga:

Kosztem może być także kradzież gotówki. Aby taką stratę móc zaliczyć do kosztów podatkowych nie może ona wynikać z zaniedbania, czy niefrasobliwości właściciela firmy lub pracownika (np. przechowywania pieniędzy w miejscu łatwo dostępnym dla osób trzecich, przewożenia ich środkami komunikacji bez odpowiedniego zabezpieczenia itp.). Jeżeli organy podatkowe będą miały wątpliwości co do okoliczności kradzieży, mogą zakwestionować ujęcie utraconej gotówki w kosztach. Z pewnością wezmą pod uwagę fakt stosowania w firmie odpowiednich zabezpieczeń.


Kradzież firmowego środka trwałego


Łupem złodziei mogą paść także należące do firmy urządzenia, sprzęt, samochody ujęte w ewidencji środków trwałych, czyli zazwyczaj (ale nie zawsze) warte powyżej 3500 zł oraz amortyzowane, czyli stopniowo rozliczane w kosztach. Analogicznie jak przy kradzieży towarów nie jest w takim przypadku konieczne dokonywanie korekty VAT odliczonego przy zakupie, a poniesioną stratę można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów (oczywiście z zachowaniem wymogów dokumentacyjnych opisanych powyżej).

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

Zmiany 2014 - Podatki, Księgowość, Kadry, Firma, Praw

Jednakże ująć w kosztach można jedynie wartość środka trwałego np. samochodu, maszyny, komputera, która nie została jeszcze zamortyzowana. Jeżeli dany środek trwały został już całkowicie zamortyzowany (wliczony w koszty), nie możemy jego wartości zaksięgować w koszty raz jeszcze. Aby obliczyć niezamortyzowaną wartość przedmiotu kradzieży trzeba odjąć dokonane już odpisy amortyzacyjne od wartości początkowej środka trwałego (ostatniego odpisu dokonuje się za miesiąc, w którym miała miejsce kradzież). Utracony składnik majątku należy wykreślić z ewidencji środków trwałych na podstawie sporządzonego protokołu wewnętrznego.


Uwaga:

Jeżeli przedmiotem kradzieży jest samochód firmowy dodatkowym warunkiem zaliczenia straty do kosztów podatkowych jest objęcie samochodu ubezpieczeniem AC. Brak aktualnego ubezpieczenia AC wyklucza możliwość rozliczenia kradzieży w kosztach - niezależnie od jej okoliczności.


Odszkodowanie z tytułu kradzieży


Jeżeli skradziony składnik majątku był objęty ubezpieczeniem, przedsiębiorca może liczyć na wypłatę odszkodowania z tytułu poniesionej straty. Otrzymana rekompensata nie podlega opodatkowaniu VAT, stanowi natomiast przychód przedsiębiorcy, który należy rozliczyć i zapłacić od niego podatek dochodowy.


Kradzież dokumentów firmowych


Oprócz towarów, pieniędzy czy środków trwałych przedmiotem kradzieży może stać się także dokumentacja księgowa i podatkowa firmy. Niestety, nawet niezawiniona utrata dokumentacji (m.in. udokumentowana kradzież) wiąże się z obowiązkiem odtworzenia utraconych faktur i innych dokumentów księgowych.

W praktyce oznacza to konieczność uzyskania duplikatu każdej faktury zakupowej, z której rozliczono VAT. Aby taki duplikat uzyskać niezbędny jest kontakt ze sprzedawcą (wystawcą faktury), który na wniosek nabywcy ma obowiązek wystawienia takiego dokumentu. Odtworzenie całej dokumentacji może okazać się trudne, w szczególności gdy skradziono dokumenty sprzed kilku lat. Tutaj należy pamiętać, że obowiązek przechowywania dokumentacji wynosi 5 lat od końca roku, w którym zapłacono podatek związany z danym dokumentem.

Warto jednak skorzystać z wszelkich możliwych sposobów odzyskania dokumentów, gdyż brak dokumentacji w trakcie kontroli podatkowej może pociągać za sobą kłopotliwe konsekwencje. Przedsiębiorca, który nie może wykazać na jakiej podstawie rozliczył  VAT (nie posiada faktur) i nie dokonał korekty podatku po utracie dokumentów powinien liczyć się z -odpowiedzialnością karno-skarbowej.

Odliczenie VAT z faktur za energię elektryczną w 2014 r.

Czy w 2014 r. można wystawiać faktury wewnętrzne


Uwaga:

Mimo że przepisy podatkowe nie przewidują żadnych ulg w zobowiązaniach podatkowych dla przedsiębiorców, którzy utracili dokumentację w drodze kradzieży, o takim zdarzeniu warto jednak zawiadomić pisemnie właściwy urząd skarbowy. Jeżeli urzędnicy okażą się wyrozumiali przedsiębiorca może uzyskać np. odroczenie terminu złożenia deklaracji, czy zapłaty podatku, a nawet przesunięcie terminu kontroli podatkowej - tak, aby realne było odtworzenie utraconej dokumentacji.

Preferencje podatkowe dla firm w 2014 r.

Sebastian Bobrowski

Dyrektor Finansowy inFakt

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ulga na złe długi w VAT w 2024 r. Czy może z niej skorzystać podatnik stosujący metodę kasową?

Podatnik prowadzi przedsiębiorstwo rzemieślnicze, ma status małego podatnika i rozlicza VAT według metody kasowej. Czy w takiej sytuacji mały podatnik rozliczający VAT metodą kasową może skorzystać z ulgi na złe długi, gdy ma nieopłacone faktury?

11,532 mln uncji złota w skarbcu NBP. Ich wartość rośnie

W marcu 2024 r. wartość złota w posiadaniu Narodowego Banku Polskiego wzrosła o ponad 8,5 mld zł, choć same zasoby złota pozostały niezmienione w stosunku do lutego. Tak wynika z opublikowanych 19 kwietnia 2024 r. danych NBP o płynnych aktywach i pasywach w walutach obcych.

MF: awaria na e-Urząd Skarbowy. Twój e-PIT działa poprawnie ale trzeba się logować przez epit.podatki.gov.pl

W dniu 19 kwietnia 2024 r. w godzinach przedpołudniowych nastąpiła przerwa w działaniu witryny urzadskarbowy.gov.pl, spowodowana najprawdopodobniej jakąś awarią. Ministerstwo Finansów poinformowało, że usługa Twój e-PIT działa poprawnie tylko, że trzeba się logować wchodząc z linka epit.podatki.gov.pl.

MF przygotowało ustawę o obowiązkowym raportowaniu ESG, implementującą dyrektywę UE

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt ustawy implementujący dyrektywę UE o obowiązkowym raportowaniu ESG. MF szacuje, że koszty dla przedsiębiorstw objętych obowiązkiem raportowania w ciągu 10 lat wyniosą 8,7 mld zł.

Twój e-PIT – przedsiębiorca musi uważać! Może pozbawić korzyści finansowych, a nawet narazić na straty

Twój e-PIT, czyli oferowana przez MF usługa jest dla podatnika bardzo wygodna, bo deklarację rozliczeniową wypełnia za niego skarbówka. Ale z racji tego, że żaden system czy urzędnik nie ma pełnej wiedzy na temat zmian jakie zachodzą w życiu podatnika, może pozbawić go wymiernych korzyści finansowych, czyli mówiąc wprost – narazić na straty.

System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Rozliczenie ulgi na dzieci po rozwodzie kwestią sporną. Były mąż rozliczał ulgę według schematu 50/50%, z czym nie godziła się była małżonka

Po rozwodzie matka dzieci próbowała zawrzeć z byłym mężem porozumienie dotyczące ulgi na dzieci. Proponowała byłemu mężowi proporcjonalne korzystanie z ulgi według proporcji - 30% dla niego i 70% dla niej. Mąż jednak nie godził się na takie rozwiązanie. Co postanowił w tej sprawie organ skarbowy?

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

REKLAMA