REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy jest możliwe wynajęcie samochodu zgłoszonego informacją VAT-26

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.

REKLAMA

REKLAMA

Jestem czynnym podatnikiem VAT. Zgłosiłem samochód, składając informację VAT-26. Czy mogę go wynająć na kilka godzin bez utraty prawa do pełnych odliczeń? Osoba wynajmująca również jest podatnikiem VAT, prowadzi firmę. Wynajęty samochód będzie wykorzystywać w prowadzonej działalności gospodarczej. Jak powinienem się zachować, aby nie mieć problemów z urzędem skarbowym?

 Najem stanowi rodzaj działalności gospodarczej. Dlatego możliwe jest, aby bez utraty prawa do pełnych odliczeń wynajmował Pan posiadany samochód. Zachowanie prawa do pełnych odliczeń wymagać jednak będzie od Pana uwzględnienia wynajmu samochodu i sposobu jego wykorzystywania w tym okresie w prowadzonej dla niego ewidencji przebiegu pojazdu.

REKLAMA

REKLAMA

UZASADNIENIE

Od 1 kwietnia 2014 r. pojazdy samochodowe, ze względu na dokonywanie pełnych odliczeń od wydatków ich dotyczących, dzieli się na:

1) pojazdy samochodowe uprawniające do pełnych odliczeń ze względu na swoje cechy,

REKLAMA

2) pozostałe pojazdy samochodowe - pojazdy należące do tej grupy uprawniają do pełnych odliczeń, jeżeli sposób ich wykorzystywania przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą (art. 86a ust. 1 w zw. z art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a) w zw. z art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy o VAT).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Samochód po zmianach od 1 kwietnia 2014 - multipakiet

Z treści pytania wynika, że użytkowany przez Pana samochód należy do drugiej grupy. Świadczy o tym informacja o złożeniu przez Pana informacji VAT-26, która jest składana tylko przez podatników należących do tej właśnie grupy (art. 86a ust. 12 ustawy o VAT).

W tym miejscu warto zaznaczyć, że wynajmowanie rzeczy, w tym pojazdów samochodowych, stanowi działalność gospodarczą w rozumieniu VAT (jako wykorzystywanie towarów w sposób ciągły dla celów zarobkowych - zob. art. 15 ust. 2 zdanie drugie ustawy o VAT). Prowadzi to do wniosku, że wynajęcie samochodu przykładowo na kilka godzin stanowi jego użycie do celów związanych z działalnością gospodarczą. Wynajęcie samochodu nie spowoduje zatem, że pojazd samochodowy podatnika zostanie uznany za wykorzystywany do celów niezwiązanych z tą działalnością, a jednocześnie przestanie być on pojazdem samochodowym uprawniającym do pełnych odliczeń.

Deklaracje PIT i CIT wyłącznie przez internet od 2015 roku

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Podobny wniosek płynie z opublikowanej przez Ministerstwo Finansów broszury pt. „Nowe zasady odliczania podatku VAT od wydatków związanych z pojazdami samochodowymi”. Wynika z niej, że wynajmowanie pojazdów samochodowych tylko w niektórych przypadkach wskazuje, iż pojazdy te nie są wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej. Sytuacja taka ma miejsce - zdaniem Ministerstwa - jeżeli:

(...) zostaną zawarte umowy z pracownikami na wynajęcie pojazdów dla celów używania ich prywatnie, w sytuacji gdy wynajem nie stanowi podstawowej działalności przedsiębiorstwa, a ceny wynajmu nie są cenami rynkowymi, co łącznie może wskazywać na próbę obejścia przepisów implementujących decyzję derogacyjną. Przy określaniu ceny (opłaty) za wynajem należy brać pod uwagę postanowienia wynikające z art. 32 ustawy o VAT regulującego kwestię określania podstawy opodatkowania w przypadku istnienia powiązań między nabywcą a usługodawcą.

Zatem cena za wynajem musi stanowić realne wynagrodzenie (rzeczywistą równowartość) za świadczenie tego typu usług dostępne na rynku. Fakt, że korzystanie przez pracownika do celów prywatnych z samochodu pracodawcy uznawane jest za dochód dla pracownika, nie oznacza, że warunek opłaty zostaje spełniony. Również to, że pracownik wykonuje pracę na rzecz przedsiębiorstwa, nie może zostać uznane za domniemaną płatność dokonaną przez pracownika za używanie samochodu.

Omawiany przypadek nie stanowi jednak takiej sytuacji.

A zatem możliwe jest, aby bez utraty prawa do dokonywania pełnych odliczeń wynajmował Pan (np. na kilka godzin) posiadany samochód. Zachowanie prawa do pełnych odliczeń wymagać jednak będzie od Pana uwzględnienia okresu wynajmu samochodu (i sposobu jego wykorzystywania w tym okresie) w prowadzonej dla niego ewidencji przebiegu pojazdu. Samochód, o którym mowa, nie jest bowiem przeznaczony wyłącznie do wynajmu, dlatego nie ma w omawianej sytuacji zastosowania wyłączenie z obowiązku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu (art. 86a ust. 5 pkt 1 lit. c) ustawy o VAT). A zatem okres wynajmu samochodu nie może zostać pominięty w tej ewidencji. Zważywszy, że w okresie wynajmu samochód zostanie udostępniony osobie niebędącej Pańskim pracownikiem, wpis do ewidencji za okres wynajmu powinien zawierać (art. 86a ust. 8 ustawy o VAT):

• kolejny numer wpisu,

• datę i cel udostępnienia pojazdu,

• stan licznika na dzień udostępnienia pojazdu,

• liczbę przejechanych kilometrów,

• stan licznika na dzień zwrotu pojazdu,

• imię i nazwisko osoby, której udostępniony został pojazd.

Zapisu można dokonać w odrębnej ewidencji prowadzonej dla przypadków, gdy samochód użytkuje inna osoba niż pracownik. Może to być wspólna ewidencja, ale pod warunkiem, że zawiera wymagane elementy.

 

PRZYKŁAD

Podatnik użytkuje wyłącznie do działalności gospodarczej samochód osobowy, dla którego prowadzi ewidencję przebiegu oraz który został zgłoszony naczelnikowi urzędu skarbowego poprzez złożenie informacji VAT-26. 7 kwietnia 2014 r. podatnik wynajął samochód na kilka godzin również podatnikowi VAT. Nie wyłączy to możliwości dokonywania pełnych odliczeń od wydatków związanych z samochodem, o ile wynajęcie samochodu podatnik uwzględni w ewidencji przebiegu, dokonując wpisu zawierającego:

1) kolejny numer wpisu,

2) datę (7 kwietnia 2014 r.) i cel (wynajęcie) udostępnienia samochodu,

3) stan licznika na moment wynajęcia samochodu,

4) liczbę przejechanych kilometrów (w czasie, gdy samochód był wynajęty),

5) stan licznika na moment zwrotu wynajętego samochodu,

6) imię i nazwisko osoby, której został udostępniony samochód (najprawdopodobniej najemcy lub osoby reprezentującej najemcę).

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 86a ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Tomasz Krywan

prawnik, doradca podatkowy, właściciel kancelarii doradztwa podatkowego, autor licznych publikacji

CZYTAJ TAKŻE

„VAT-26 - Informacja o wykorzystaniu samochodu wyłącznie do działalności” - BV nr 7/2014

„Dojazd do miejsca zamieszkania samochodem firmowym a pełne odliczenie VAT” - BV nr 7/2014

„Zmiany w rozliczaniu VAT od samochodów - 1 kwietnia 2014 r.” - BV nr 6/2014

 

 

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej formie (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 sprzeczny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej 2026: specyfika fakturowania i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy można będzie anulować fakturę wystawioną w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie zweryfikuje? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nowy „podatek od smartfonów” od 2026 roku! Ceny elektroniki pójdą w górę, a Polacy zapłacą więcej za każdy telefon, laptop i telewizor

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

Dropshipping: miliony bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

REKLAMA

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

REKLAMA