REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy jest możliwe wynajęcie samochodu zgłoszonego informacją VAT-26

Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.

REKLAMA

REKLAMA

Jestem czynnym podatnikiem VAT. Zgłosiłem samochód, składając informację VAT-26. Czy mogę go wynająć na kilka godzin bez utraty prawa do pełnych odliczeń? Osoba wynajmująca również jest podatnikiem VAT, prowadzi firmę. Wynajęty samochód będzie wykorzystywać w prowadzonej działalności gospodarczej. Jak powinienem się zachować, aby nie mieć problemów z urzędem skarbowym?

 Najem stanowi rodzaj działalności gospodarczej. Dlatego możliwe jest, aby bez utraty prawa do pełnych odliczeń wynajmował Pan posiadany samochód. Zachowanie prawa do pełnych odliczeń wymagać jednak będzie od Pana uwzględnienia wynajmu samochodu i sposobu jego wykorzystywania w tym okresie w prowadzonej dla niego ewidencji przebiegu pojazdu.

REKLAMA

Autopromocja

UZASADNIENIE

Od 1 kwietnia 2014 r. pojazdy samochodowe, ze względu na dokonywanie pełnych odliczeń od wydatków ich dotyczących, dzieli się na:

1) pojazdy samochodowe uprawniające do pełnych odliczeń ze względu na swoje cechy,

2) pozostałe pojazdy samochodowe - pojazdy należące do tej grupy uprawniają do pełnych odliczeń, jeżeli sposób ich wykorzystywania przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą (art. 86a ust. 1 w zw. z art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a) w zw. z art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy o VAT).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Samochód po zmianach od 1 kwietnia 2014 - multipakiet

Z treści pytania wynika, że użytkowany przez Pana samochód należy do drugiej grupy. Świadczy o tym informacja o złożeniu przez Pana informacji VAT-26, która jest składana tylko przez podatników należących do tej właśnie grupy (art. 86a ust. 12 ustawy o VAT).

W tym miejscu warto zaznaczyć, że wynajmowanie rzeczy, w tym pojazdów samochodowych, stanowi działalność gospodarczą w rozumieniu VAT (jako wykorzystywanie towarów w sposób ciągły dla celów zarobkowych - zob. art. 15 ust. 2 zdanie drugie ustawy o VAT). Prowadzi to do wniosku, że wynajęcie samochodu przykładowo na kilka godzin stanowi jego użycie do celów związanych z działalnością gospodarczą. Wynajęcie samochodu nie spowoduje zatem, że pojazd samochodowy podatnika zostanie uznany za wykorzystywany do celów niezwiązanych z tą działalnością, a jednocześnie przestanie być on pojazdem samochodowym uprawniającym do pełnych odliczeń.

Deklaracje PIT i CIT wyłącznie przez internet od 2015 roku

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Podobny wniosek płynie z opublikowanej przez Ministerstwo Finansów broszury pt. „Nowe zasady odliczania podatku VAT od wydatków związanych z pojazdami samochodowymi”. Wynika z niej, że wynajmowanie pojazdów samochodowych tylko w niektórych przypadkach wskazuje, iż pojazdy te nie są wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej. Sytuacja taka ma miejsce - zdaniem Ministerstwa - jeżeli:

(...) zostaną zawarte umowy z pracownikami na wynajęcie pojazdów dla celów używania ich prywatnie, w sytuacji gdy wynajem nie stanowi podstawowej działalności przedsiębiorstwa, a ceny wynajmu nie są cenami rynkowymi, co łącznie może wskazywać na próbę obejścia przepisów implementujących decyzję derogacyjną. Przy określaniu ceny (opłaty) za wynajem należy brać pod uwagę postanowienia wynikające z art. 32 ustawy o VAT regulującego kwestię określania podstawy opodatkowania w przypadku istnienia powiązań między nabywcą a usługodawcą.

Zatem cena za wynajem musi stanowić realne wynagrodzenie (rzeczywistą równowartość) za świadczenie tego typu usług dostępne na rynku. Fakt, że korzystanie przez pracownika do celów prywatnych z samochodu pracodawcy uznawane jest za dochód dla pracownika, nie oznacza, że warunek opłaty zostaje spełniony. Również to, że pracownik wykonuje pracę na rzecz przedsiębiorstwa, nie może zostać uznane za domniemaną płatność dokonaną przez pracownika za używanie samochodu.

Omawiany przypadek nie stanowi jednak takiej sytuacji.

A zatem możliwe jest, aby bez utraty prawa do dokonywania pełnych odliczeń wynajmował Pan (np. na kilka godzin) posiadany samochód. Zachowanie prawa do pełnych odliczeń wymagać jednak będzie od Pana uwzględnienia okresu wynajmu samochodu (i sposobu jego wykorzystywania w tym okresie) w prowadzonej dla niego ewidencji przebiegu pojazdu. Samochód, o którym mowa, nie jest bowiem przeznaczony wyłącznie do wynajmu, dlatego nie ma w omawianej sytuacji zastosowania wyłączenie z obowiązku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu (art. 86a ust. 5 pkt 1 lit. c) ustawy o VAT). A zatem okres wynajmu samochodu nie może zostać pominięty w tej ewidencji. Zważywszy, że w okresie wynajmu samochód zostanie udostępniony osobie niebędącej Pańskim pracownikiem, wpis do ewidencji za okres wynajmu powinien zawierać (art. 86a ust. 8 ustawy o VAT):

• kolejny numer wpisu,

• datę i cel udostępnienia pojazdu,

• stan licznika na dzień udostępnienia pojazdu,

• liczbę przejechanych kilometrów,

• stan licznika na dzień zwrotu pojazdu,

• imię i nazwisko osoby, której udostępniony został pojazd.

Zapisu można dokonać w odrębnej ewidencji prowadzonej dla przypadków, gdy samochód użytkuje inna osoba niż pracownik. Może to być wspólna ewidencja, ale pod warunkiem, że zawiera wymagane elementy.

 

PRZYKŁAD

Podatnik użytkuje wyłącznie do działalności gospodarczej samochód osobowy, dla którego prowadzi ewidencję przebiegu oraz który został zgłoszony naczelnikowi urzędu skarbowego poprzez złożenie informacji VAT-26. 7 kwietnia 2014 r. podatnik wynajął samochód na kilka godzin również podatnikowi VAT. Nie wyłączy to możliwości dokonywania pełnych odliczeń od wydatków związanych z samochodem, o ile wynajęcie samochodu podatnik uwzględni w ewidencji przebiegu, dokonując wpisu zawierającego:

1) kolejny numer wpisu,

2) datę (7 kwietnia 2014 r.) i cel (wynajęcie) udostępnienia samochodu,

3) stan licznika na moment wynajęcia samochodu,

4) liczbę przejechanych kilometrów (w czasie, gdy samochód był wynajęty),

5) stan licznika na moment zwrotu wynajętego samochodu,

6) imię i nazwisko osoby, której został udostępniony samochód (najprawdopodobniej najemcy lub osoby reprezentującej najemcę).

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 86a ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Tomasz Krywan

prawnik, doradca podatkowy, właściciel kancelarii doradztwa podatkowego, autor licznych publikacji

CZYTAJ TAKŻE

„VAT-26 - Informacja o wykorzystaniu samochodu wyłącznie do działalności” - BV nr 7/2014

„Dojazd do miejsca zamieszkania samochodem firmowym a pełne odliczenie VAT” - BV nr 7/2014

„Zmiany w rozliczaniu VAT od samochodów - 1 kwietnia 2014 r.” - BV nr 6/2014

 

 

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA