REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczać wkłady niepieniężne

Nieżychowska Agata
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2007 r. zmianie uległy zasady ustalania wartości środków trwałych wnoszonych do spółki jako wkład niepieniężny w postaci przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

 

Podobne zmiany dotyczą także składników majątkowych otrzymanych przez wspólników w ramach likwidacji spółki, które to składniki uprzednio wniesione zostały do spółki aportem w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części. W efekcie wprowadzonych zmian podatnicy utracili nie tylko możliwość podwyższenia odpisów amortyzacyjnych, ale również możliwość zmniejszenia dochodu przy sprzedaży składników majątku poprzez podwyższenie kosztów podatkowych na tej sprzedaży.

Otrzymanie składników majątku w ramach aportu

Do końca 2006 roku w przypadku nabycia w drodze aportu składników majątku stanowiących przedsiębiorstwo lub zorganizowaną część przedsiębiorstwa możliwe było podwyższenie do wartości rynkowej wartości początkowej składników majątku składających się na to przedsiębiorstwo lub jego zorganizowaną część. Podwyższenie wartości początkowej prowadziło nie tylko do podwyższenia odpisów amortyzacyjnych (o ile składniki te podlegały amortyzacji podatkowej), a co za tym idzie, bieżących kosztów uzyskania przychodów, ale również do podwyższenia kosztów podatkowych na przyszłej sprzedaży tychże składników (przypomnijmy, że kosztem ze zbycia środków trwałych są wydatki na ich nabycie, odzwierciedlone jako wartość początkowa przyjęta dla celów amortyzacji, pomniejszone o dokonane odpisy amortyzacyjne (art. 16 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dalej: ustawa o CIT).

Od 2007 roku w przypadku nabycia w drodze wkładu niepieniężnego składników majątku stanowiących przedsiębiorstwo lub zorganizowaną część przedsiębiorstwa stosuje się takie same zasady jak przy łączeniu i podziale przedsiębiorstw. Oznacza to, że spółka przejmująca zobowiązana jest kontynuować wycenę przejętych składników majątkowych, tj. wartość początkową należy ustalić w wysokości ich wartości początkowej określonej w ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych wnoszącego aport (art. 16g ust. 10a ustawy o CIT). Ponadto spółka otrzymująca tego typu aport ma obowiązek kontynuować metodę amortyzacji przyjętą przez wnoszącego (art. 16h ust. 3a ustawy o CIT).

Może zdarzyć się, że niektóre z nabywanych w drodze aportu składników majątku nie były wprowadzone do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych podmiotu wnoszącego wkład. W takiej sytuacji, zgodnie z art. 16g ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ich wartość ustala się według zasad przewidzianych dla nabycia przedsiębiorstwa w drodze kupna. Oznacza to, że spółka otrzymująca aport może samodzielnie wycenić tę nieruchomość i wykazać ją w księgach w wartości rynkowej (o ile w ramach transakcji wystąpi dodatnia wartość firmy). W zasadzie jest to jedyny przypadek dający możliwość podwyższenia do wartości rynkowej wartości majątku otrzymanego aportem w formie przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części. Niemniej jednak w praktyce sytuacja, w której majątek nie jest wprowadzony do ewidencji środków trwałych, zdarza się dość rzadko.

Otrzymanie majątku w ramach likwidacji

Zgodnie z art. 16g ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT obowiązek kontynuowania wyceny środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych otrzymanych w ramach likwidacji rozciąga się również na sytuacje, w których składniki te zostały uprzednio wniesione do spółki w formie aportu przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części. Należy zauważyć, że dla obowiązku kontynuowania wyceny istotny jest sam fakt wniesienia środków trwałych aportem w formie przedsiębiorstwa czy jego zorganizowanej części bez względu na podmiot wnoszący - ustawa nie uzależnia kontynuowania wyceny od tego, czy środki te zostały uprzednio wniesione do spółki aportem przez wspólnika otrzymującego czy też innego (byłego) wspólnika. W stanie prawnym obowiązującym do końca 2006 roku w przedstawionym wyżej przypadku wspólnicy wyceniali składniki otrzymywane w ramach likwidacji po wartości rynkowej z dnia ich nabycia.

PRZYKŁAD: WYCENA NIERUCHOMOŚCI

W skład przedsiębiorstwa wnoszonego aportem wchodzi nieruchomość, której wartość w ewidencji podmiotu wnoszącego wynosi 200 j.p. Do końca 2006 roku spółka przejmująca mogła samodzielnie wycenić tę nieruchomość i wykazać w swoich księgach po wartości rynkowej, np. 400 j.p. (o ile w ramach transakcji wystąpiła dodatnia wartość firmy). Jeżeli niezwłocznie po nabyciu spółka sprzedałaby tę nieruchomość po cenie odpowiadającej jej wartości rynkowej (tj. 400 j.p.), to dochód do opodatkowania z tej sprzedaży wyniósłby 0 j.p.

PRZYKŁAD: SPRZEDAŻ SKŁADNIKÓW MAJĄTKU

W skład wnoszonego aportem przedsiębiorstwa wchodzi nieruchomość, której wartość w ewidencji podmiotu wnoszącego wynosi 200 j.p. Zgodnie z przepisami obowiązującymi od 2007 roku jako wartość początkową spółka powinna wykazać wartość 200 j.p. Przy sprzedaży tej nieruchomości za 400 j.p. (wartość rynkowa nieruchomości) na tej transakcji wystąpi dochód do opodatkowania w wysokości 200 j.p.


AGATA NIEŻYCHOWSKA

doradca podatkowy w Zespole Doradztwa Podatkowego kancelarii prawniczej Salans

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatki 2025 - przegląd najważniejszych zmian

Rok 2025 przyniósł ze sobą dość znaczące zmiany w polskim systemie podatkowym. Aktualizacje te mają na celu dostosowanie polityki podatkowej do dynamicznie zmieniającego się otoczenia gospodarczego, zwiększenie przejrzystości procesów oraz zapewnienie większej sprawiedliwości finansowej. Poniżej przedstawiam najważniejsze zmiany, które weszły w życie od 1 stycznia 2025r.

Zakupy z Chin mocno zdrożeją po likwidacji zasady de minimis. Nadchodzi ofensywa celna UE i USA wymierzona w chiński e-commerce

Granice Unii Europejskiej przekracza dziennie 12,6 mln tanich przesyłek zwolnionych z cła, z czego 91% pochodzi z Chin. W USA to ponad 3,7 mln paczek, w tym prawie 61% to produkty z Państwa Środka. W obu przypadkach to import w reżimie de minimis, który umożliwił chińskim serwisom podbój bogatych rynków e-commerce po obu stronach Atlantyku i stanowił istotny czynnik wzrostu w logistyce, zwłaszcza międzynarodowym w lotnictwie towarowym. Zbliża się jednak koniec zasady de minimis, co przemebluje nie tylko międzynarodowe dostawy, ale także transgraniczny e-handel i prowadzi do znaczącego wzrostu cen.

Ceny energii elektrycznej dla firm w 2025 roku. Aktualna sytuacja i prognozy

W 2025 roku polski rynek energii elektrycznej dla firm stoi przed szeregiem wyzwań i możliwości. Zrozumienie obecnej sytuacji cenowej oraz dostępnych form dofinansowania, zwłaszcza w kontekście inwestycji w fotowoltaikę, jest kluczowe dla przedsiębiorstw planujących optymalizację kosztów energetycznych.

Program do rozliczeń rocznych PIT

Rozlicz deklaracje roczne z programem polecanym przez tysiące firm i księgowych. Zawiera wszystkie typy deklaracji PIT, komplet załączników oraz formularzy NIP.

REKLAMA

ETS 2: Na czym polega nowy system handlu emisjami w UE. Założenia, harmonogram i skutki wdrożenia. Czy jest szansa na rezygnację z ETS 2?

Unijny system handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) odgrywa kluczową rolę w polityce klimatycznej UE, jednak jego rozszerzenie na nowe sektory gospodarki w ramach ETS 2 budzi kontrowersje. W artykule przedstawione zostały założenia systemu ETS 2, jego harmonogram wdrożenia oraz potencjalne skutki ekonomiczne i społeczne. Przeanalizowano również możliwości opóźnienia lub rezygnacji z wdrożenia ETS 2 w kontekście polityki klimatycznej oraz nacisków gospodarczych i społecznych.

Samotny rodzic, ulga podatkowa i 800+. Komu skarbówka pozwoli skorzystać, a kto zostanie z niczym?

Ulga prorodzinna to temat, który każdego roku podczas rozliczeń PIT budzi wiele emocji, zwłaszcza wśród rozwiedzionych lub żyjących w separacji rodziców. Czy opieka naprzemienna oznacza równe prawa do ulgi? Czy ten rodzaj opieki daje możliwość rozliczenia PIT jako samotny rodzic? Ministerstwo Finansów rozwiewa wątpliwości.

Rozliczenie podatkowe 2025: Logowanie do Twój e-PIT. Dane autoryzujące, bankowość elektroniczna, Profil Zaufany, mObywatel, e-Dowód

W ramach usługi Twój e-PIT przygotowanej przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową w 2025 roku, można złożyć elektronicznie zeznania podatkowe: PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37 i PIT-38 a także oświadczenie PIT-OP i informację PIT-DZ. Czas na to rozliczenie jest do 30 kwietnia 2025 r. Najpierw jednak trzeba się zalogować do e-US (e-Urząd Skarbowy - urzadskarbowy.gov.pl). Jak to zrobić?

Księgowy, biuro rachunkowe czy samodzielna księgowość? Jeden błąd może kosztować Cię fortunę!

Prowadzenie księgowości to obowiązek każdego przedsiębiorcy, ale sposób jego realizacji zależy od wielu czynników. Zatrudnienie księgowego, współpraca z biurem rachunkowym czy samodzielne rozliczenia – każda opcja ma swoje plusy i minusy. Źle dobrane rozwiązanie może prowadzić do kosztownych błędów, kar i niepotrzebnego stresu. Sprawdź, komu najlepiej powierzyć finanse swojej firmy i uniknij pułapek, które mogą Cię słono kosztować!

REKLAMA

Czym są przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Sądy odpowiadają niejednoznacznie

Przychody pasywne w Estońskim CIT. Czy w przypadku gdy firma informatyczna sprzedaje prawa do gier jako licencje, są to przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Na pytanie, czy limit do 50% przychodów z wierzytelności dla podatników na Estońskim CIT powinien być liczony z uwzględnieniem zbywania własnych wierzytelności w ramach faktoringu, sądy odpowiadają niejednoznacznie.

Dość biurokratycznych absurdów! 14 kluczowych zmian, które uwolnią firmy od zbędnych ograniczeń

Mikro, małe i średnie firmy od lat duszą się pod ciężarem skomplikowanych przepisów i biurokratycznych wymagań. Rzecznik MŚP, Agnieszka Majewska, przekazała premierowi Donaldowi Tuskowi listę 14 postulatów, które mogą zrewolucjonizować prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce. Uproszczenia podatkowe, ograniczenie kontroli, mniej biurokracji i szybsze procedury inwestycyjne – te zmiany mogą zdecydować o przyszłości setek tysięcy przedsiębiorstw. Czy rząd odpowie na ten apel?

REKLAMA