REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczać wkłady niepieniężne

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Nieżychowska Agata
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2007 r. zmianie uległy zasady ustalania wartości środków trwałych wnoszonych do spółki jako wkład niepieniężny w postaci przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

 

Podobne zmiany dotyczą także składników majątkowych otrzymanych przez wspólników w ramach likwidacji spółki, które to składniki uprzednio wniesione zostały do spółki aportem w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części. W efekcie wprowadzonych zmian podatnicy utracili nie tylko możliwość podwyższenia odpisów amortyzacyjnych, ale również możliwość zmniejszenia dochodu przy sprzedaży składników majątku poprzez podwyższenie kosztów podatkowych na tej sprzedaży.

Otrzymanie składników majątku w ramach aportu

Do końca 2006 roku w przypadku nabycia w drodze aportu składników majątku stanowiących przedsiębiorstwo lub zorganizowaną część przedsiębiorstwa możliwe było podwyższenie do wartości rynkowej wartości początkowej składników majątku składających się na to przedsiębiorstwo lub jego zorganizowaną część. Podwyższenie wartości początkowej prowadziło nie tylko do podwyższenia odpisów amortyzacyjnych (o ile składniki te podlegały amortyzacji podatkowej), a co za tym idzie, bieżących kosztów uzyskania przychodów, ale również do podwyższenia kosztów podatkowych na przyszłej sprzedaży tychże składników (przypomnijmy, że kosztem ze zbycia środków trwałych są wydatki na ich nabycie, odzwierciedlone jako wartość początkowa przyjęta dla celów amortyzacji, pomniejszone o dokonane odpisy amortyzacyjne (art. 16 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dalej: ustawa o CIT).

Od 2007 roku w przypadku nabycia w drodze wkładu niepieniężnego składników majątku stanowiących przedsiębiorstwo lub zorganizowaną część przedsiębiorstwa stosuje się takie same zasady jak przy łączeniu i podziale przedsiębiorstw. Oznacza to, że spółka przejmująca zobowiązana jest kontynuować wycenę przejętych składników majątkowych, tj. wartość początkową należy ustalić w wysokości ich wartości początkowej określonej w ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych wnoszącego aport (art. 16g ust. 10a ustawy o CIT). Ponadto spółka otrzymująca tego typu aport ma obowiązek kontynuować metodę amortyzacji przyjętą przez wnoszącego (art. 16h ust. 3a ustawy o CIT).

Może zdarzyć się, że niektóre z nabywanych w drodze aportu składników majątku nie były wprowadzone do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych podmiotu wnoszącego wkład. W takiej sytuacji, zgodnie z art. 16g ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ich wartość ustala się według zasad przewidzianych dla nabycia przedsiębiorstwa w drodze kupna. Oznacza to, że spółka otrzymująca aport może samodzielnie wycenić tę nieruchomość i wykazać ją w księgach w wartości rynkowej (o ile w ramach transakcji wystąpi dodatnia wartość firmy). W zasadzie jest to jedyny przypadek dający możliwość podwyższenia do wartości rynkowej wartości majątku otrzymanego aportem w formie przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części. Niemniej jednak w praktyce sytuacja, w której majątek nie jest wprowadzony do ewidencji środków trwałych, zdarza się dość rzadko.

Otrzymanie majątku w ramach likwidacji

Zgodnie z art. 16g ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT obowiązek kontynuowania wyceny środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych otrzymanych w ramach likwidacji rozciąga się również na sytuacje, w których składniki te zostały uprzednio wniesione do spółki w formie aportu przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części. Należy zauważyć, że dla obowiązku kontynuowania wyceny istotny jest sam fakt wniesienia środków trwałych aportem w formie przedsiębiorstwa czy jego zorganizowanej części bez względu na podmiot wnoszący - ustawa nie uzależnia kontynuowania wyceny od tego, czy środki te zostały uprzednio wniesione do spółki aportem przez wspólnika otrzymującego czy też innego (byłego) wspólnika. W stanie prawnym obowiązującym do końca 2006 roku w przedstawionym wyżej przypadku wspólnicy wyceniali składniki otrzymywane w ramach likwidacji po wartości rynkowej z dnia ich nabycia.

PRZYKŁAD: WYCENA NIERUCHOMOŚCI

W skład przedsiębiorstwa wnoszonego aportem wchodzi nieruchomość, której wartość w ewidencji podmiotu wnoszącego wynosi 200 j.p. Do końca 2006 roku spółka przejmująca mogła samodzielnie wycenić tę nieruchomość i wykazać w swoich księgach po wartości rynkowej, np. 400 j.p. (o ile w ramach transakcji wystąpiła dodatnia wartość firmy). Jeżeli niezwłocznie po nabyciu spółka sprzedałaby tę nieruchomość po cenie odpowiadającej jej wartości rynkowej (tj. 400 j.p.), to dochód do opodatkowania z tej sprzedaży wyniósłby 0 j.p.

PRZYKŁAD: SPRZEDAŻ SKŁADNIKÓW MAJĄTKU

W skład wnoszonego aportem przedsiębiorstwa wchodzi nieruchomość, której wartość w ewidencji podmiotu wnoszącego wynosi 200 j.p. Zgodnie z przepisami obowiązującymi od 2007 roku jako wartość początkową spółka powinna wykazać wartość 200 j.p. Przy sprzedaży tej nieruchomości za 400 j.p. (wartość rynkowa nieruchomości) na tej transakcji wystąpi dochód do opodatkowania w wysokości 200 j.p.


AGATA NIEŻYCHOWSKA

doradca podatkowy w Zespole Doradztwa Podatkowego kancelarii prawniczej Salans

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

REKLAMA

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA