REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fiskus zwraca wydatki na remont lub budowę

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Adam Czekalski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Z początkiem 2008 r. weszła w życie nowelizacja przepisów o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym. Co zmieniła nowelizacja?

 

W wyniku nowelizacji, zwiększenie w 2004 r. stawki VAT na materiały budowlane, które nastąpiło w związku z wejście Polski do UE, powinno być mniej odczuwalne dla bardzo szerokiej grupy podatników. Pozostałe - wprowadzone od 1 stycznia br. - zmiany mają charakter redakcyjny oraz doprecyzowujący obowiązujące przepisy. Celem niniejszego artykułu jest przybliżenie Czytelnikom tej nowelizacji.

Przepisy ogólne

Na wstępie należy podkreślić, że osoba fizyczna ma prawo do zwrotu części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych w związku z:

1) budową budynku mieszkalnego;

2) nadbudową lub rozbudową budynku na cele mieszkalne lub przebudową (przystosowaniem) budynku niemieszkalnego, jego części lub pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne, w wyniku których powstał lokal mieszkalny spełniający wymagania określone w odrębnych przepisach;

3) remontem budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego.

Zwrot wydatków, o których mowa powyżej, dotyczy wydatków poniesionych i udokumentowanych fakturami wystawionymi od 1 maja 2004 r. W poprzednio obowiązującym stanie prawnym zwrot dotyczył poniesionych wydatków udokumentowanych fakturami wystawionymi od 1 maja 2004 r. do 31 grudnia 2007 r. Fakturą - w rozumieniu przepisów komentowanej ustawy - jest faktura VAT w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Oznacza to, że zwrot przysługuje na podstawie faktur wystawionych przez podatników VAT czynnych oraz posiadających numer identyfikacji podatkowej. Jeżeli faktura została wystawiona przez podmiot nieuprawniony, podatnikowi - osobie fizycznej - nie przysługuje zwrot części VAT. Fakt uregulowania należności wraz z podatkiem nie determinuje zwrotu. W wyniku wprowadzonej nowelizacji, wnioski o zwrot mogą być składane również na podstawie faktur VAT dokumentujących wydatki na materiały budowlane poniesione po 31 grudnia 2007 r.

Kwota limitu zwrotu

W świetle przepisów ustawy, maksymalna kwota zwrotu jest uzależniona od tego, czy inwestycja wymaga pozwolenia na budowę czy też nie. Jeżeli przepisy wymagają pozwolenia na budowę, limit zwrotu wynosi 12,295 proc. kwoty stanowiącej iloczyn 70 m2 powierzchni użytkowej x 2890 PLN (według danych za IV kwartał 2007 r.) = 24 873 PLN.

Natomiast jeżeli przepisy powszechnie obowiązującego prawa nie wymagają pozwolenia na budowę, limit wynosi 12,295 proc. kwoty stanowiącej iloczyn 30 m2 powierzchni użytkowej x 2890 = 10 660 PLN. Kwota zwrotu podatku wynikająca z każdej faktury wynosi 68,18 proc. kwoty VAT.

Tytułem uzupełnienia należy dodać, że zwrot dotyczy wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych, które do 30 kwietnia 2004 r. były opodatkowane stawką VAT w wysokości 7 proc., a od 1 maja 2004 r. są opodatkowane VAT w stawce podstawowej - 22 proc.

Limity kwoty zwrotu - obliczone zgodnie z zasadami określonymi powyżej (tj. odpowiednio 24 873 albo 10 660 PLN) - dotyczą okresów pięcioletnich liczonych od daty złożenia pierwszego wniosku podatnika. Przepis ten ma zastosowanie do wniosków złożonych od 1 stycznia 2006 r. Oznacza to, że jeżeli podatnik złożył wniosek w lutym 2006 r. (za lata 2004-2005), to okres pięcioletni kończy się w 2010 r.

Wniosek podatnika

Na podstawie art. 5 ust. 3 ustawy, wniosek osoby fizycznej do urzędu skarbowego może być składany nie częściej niż raz w roku. W poprzednio obowiązujących przepisach wniosek również mógł być składany raz w roku, z tym że ostatni wniosek mógł być złożony nie później niż do 30 czerwca 2008 r.

Ustawodawca zdecydował o zmianie opisu elementów wniosku podatnika. Obecne brzmienie przepisów wskazuje, że wniosek powinien zawierać m.in. wskazania sposobu wypłaty kwoty zwrotu. Jeżeli wypłata ma nastąpić na rachunek bankowy, należy określić numer rachunku osoby fizycznej składającej wniosek, a w przypadku wspólnego wniosku małżonków - numer rachunku bankowego obojga lub jednego z nich, na który ma być dokonany zwrot.

Jeżeli osoba fizyczna nie posiada zaległości podatkowych, kwota zwrotu podlega wypłaceniu:

a) w kasie urzędu skarbowego, albo

b) za pośrednictwem Poczty Polskiej, albo

c) za pośrednictwem banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej.

Ustawodawca nie określił urzędowego wzoru wniosku w sprawie zwrotu VAT. Jednakże Ministerstwo Finansów przygotowało wzór praktycznego wniosku (wraz ze stosownymi załącznikami):

1) VZM-1 - wniosek o zwrot niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym poniesionych od 1 maja 2004 r.;

2) VZM-1/A - (załącznik) wykaz faktur i wartości poniesionych wydatków, nieodliczonych w ramach ulg mieszkaniowych;

3) VZM-1/B - (załącznik) wykaz faktur i wartości poniesionych wydatków, odliczonych w ramach ulg mieszkaniowych.

Wzory dokumentów również w wersji interaktywnej są dostępne na stronie internetowej www.mf.gov.pl. Na stronie Ministerstwa Finansów został opublikowany również aktualny wykaz materiałów budowlanych umożliwiających identyfikację towarów, których zakup uprawnia do zwrotu VAT.

Przykład

Stefan Kowalski zrobił w 2007 r. remont lokalu mieszkalnego. Wartość VAT, związana z nabyciem towarów służących do remontu, wyniosła 1000 zł. W związku z tym, kwota zwrotu wynosi 682 zł. Wątpliwości podatnika dotyczą terminu, w jakim należy złożyć stosowny wniosek (część faktur VAT uległa zniszczeniu podczas zalania mieszkania i podatnik musi wystąpić o duplikaty faktur). Ustawa nie przewiduje terminu, w jakim podatnik jest zobowiązany do złożenia wniosku (przepisy stanowią jedynie, że wniosek składa się nie częściej niż raz w roku). Wynika z tego, że podatnik może złożyć wniosek zarówno 2 stycznia 2008 r., jak i 31 grudnia 2008 r. W poprzednio obowiązującym stanie prawnym termin graniczny był ustalony na dzień 30 czerwca 2008 r. W omawianym przypadku dopiero fakt złożenia wniosku w 2009 r. (rozliczający wydatki z 2007 r.) pozbawiłby podatnika możliwości występowania o zwrot VAT poniesionego w związku z niektórymi wydatkami dotyczącymi budownictwa mieszkaniowego.

 

 

Adam Czekalski

 

Podstawa prawna:

- ustawa z 19 września 2007 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz.U. Nr 192, poz. 1382),

- § 8 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 95, poz. 798 z późn.zm.),

- załącznik do obwieszczenia Ministra Transportu i Budownictwa z 30 grudnia 2005 r. - wykaz materiałów budowlanych, które do 30 kwietnia 2004 r. były opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7 proc., a od 1 maja 2004 r. są opodatkowane VAT (Dz.Urz. MTiB nr 1, poz. 1).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej formie (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 sprzeczny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej 2026: specyfika fakturowania i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy można będzie anulować fakturę wystawioną w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie zweryfikuje? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

Dropshipping: miliony bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

REKLAMA

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

REKLAMA