REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fiskus zwraca wydatki na remont lub budowę

Adam Czekalski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Z początkiem 2008 r. weszła w życie nowelizacja przepisów o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym. Co zmieniła nowelizacja?

 

W wyniku nowelizacji, zwiększenie w 2004 r. stawki VAT na materiały budowlane, które nastąpiło w związku z wejście Polski do UE, powinno być mniej odczuwalne dla bardzo szerokiej grupy podatników. Pozostałe - wprowadzone od 1 stycznia br. - zmiany mają charakter redakcyjny oraz doprecyzowujący obowiązujące przepisy. Celem niniejszego artykułu jest przybliżenie Czytelnikom tej nowelizacji.

Przepisy ogólne

Na wstępie należy podkreślić, że osoba fizyczna ma prawo do zwrotu części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych w związku z:

1) budową budynku mieszkalnego;

2) nadbudową lub rozbudową budynku na cele mieszkalne lub przebudową (przystosowaniem) budynku niemieszkalnego, jego części lub pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne, w wyniku których powstał lokal mieszkalny spełniający wymagania określone w odrębnych przepisach;

3) remontem budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego.

Zwrot wydatków, o których mowa powyżej, dotyczy wydatków poniesionych i udokumentowanych fakturami wystawionymi od 1 maja 2004 r. W poprzednio obowiązującym stanie prawnym zwrot dotyczył poniesionych wydatków udokumentowanych fakturami wystawionymi od 1 maja 2004 r. do 31 grudnia 2007 r. Fakturą - w rozumieniu przepisów komentowanej ustawy - jest faktura VAT w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Oznacza to, że zwrot przysługuje na podstawie faktur wystawionych przez podatników VAT czynnych oraz posiadających numer identyfikacji podatkowej. Jeżeli faktura została wystawiona przez podmiot nieuprawniony, podatnikowi - osobie fizycznej - nie przysługuje zwrot części VAT. Fakt uregulowania należności wraz z podatkiem nie determinuje zwrotu. W wyniku wprowadzonej nowelizacji, wnioski o zwrot mogą być składane również na podstawie faktur VAT dokumentujących wydatki na materiały budowlane poniesione po 31 grudnia 2007 r.

Kwota limitu zwrotu

W świetle przepisów ustawy, maksymalna kwota zwrotu jest uzależniona od tego, czy inwestycja wymaga pozwolenia na budowę czy też nie. Jeżeli przepisy wymagają pozwolenia na budowę, limit zwrotu wynosi 12,295 proc. kwoty stanowiącej iloczyn 70 m2 powierzchni użytkowej x 2890 PLN (według danych za IV kwartał 2007 r.) = 24 873 PLN.

Natomiast jeżeli przepisy powszechnie obowiązującego prawa nie wymagają pozwolenia na budowę, limit wynosi 12,295 proc. kwoty stanowiącej iloczyn 30 m2 powierzchni użytkowej x 2890 = 10 660 PLN. Kwota zwrotu podatku wynikająca z każdej faktury wynosi 68,18 proc. kwoty VAT.

Tytułem uzupełnienia należy dodać, że zwrot dotyczy wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych, które do 30 kwietnia 2004 r. były opodatkowane stawką VAT w wysokości 7 proc., a od 1 maja 2004 r. są opodatkowane VAT w stawce podstawowej - 22 proc.

Limity kwoty zwrotu - obliczone zgodnie z zasadami określonymi powyżej (tj. odpowiednio 24 873 albo 10 660 PLN) - dotyczą okresów pięcioletnich liczonych od daty złożenia pierwszego wniosku podatnika. Przepis ten ma zastosowanie do wniosków złożonych od 1 stycznia 2006 r. Oznacza to, że jeżeli podatnik złożył wniosek w lutym 2006 r. (za lata 2004-2005), to okres pięcioletni kończy się w 2010 r.

Wniosek podatnika

Na podstawie art. 5 ust. 3 ustawy, wniosek osoby fizycznej do urzędu skarbowego może być składany nie częściej niż raz w roku. W poprzednio obowiązujących przepisach wniosek również mógł być składany raz w roku, z tym że ostatni wniosek mógł być złożony nie później niż do 30 czerwca 2008 r.

Ustawodawca zdecydował o zmianie opisu elementów wniosku podatnika. Obecne brzmienie przepisów wskazuje, że wniosek powinien zawierać m.in. wskazania sposobu wypłaty kwoty zwrotu. Jeżeli wypłata ma nastąpić na rachunek bankowy, należy określić numer rachunku osoby fizycznej składającej wniosek, a w przypadku wspólnego wniosku małżonków - numer rachunku bankowego obojga lub jednego z nich, na który ma być dokonany zwrot.

Jeżeli osoba fizyczna nie posiada zaległości podatkowych, kwota zwrotu podlega wypłaceniu:

a) w kasie urzędu skarbowego, albo

b) za pośrednictwem Poczty Polskiej, albo

c) za pośrednictwem banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej.

Ustawodawca nie określił urzędowego wzoru wniosku w sprawie zwrotu VAT. Jednakże Ministerstwo Finansów przygotowało wzór praktycznego wniosku (wraz ze stosownymi załącznikami):

1) VZM-1 - wniosek o zwrot niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym poniesionych od 1 maja 2004 r.;

2) VZM-1/A - (załącznik) wykaz faktur i wartości poniesionych wydatków, nieodliczonych w ramach ulg mieszkaniowych;

3) VZM-1/B - (załącznik) wykaz faktur i wartości poniesionych wydatków, odliczonych w ramach ulg mieszkaniowych.

Wzory dokumentów również w wersji interaktywnej są dostępne na stronie internetowej www.mf.gov.pl. Na stronie Ministerstwa Finansów został opublikowany również aktualny wykaz materiałów budowlanych umożliwiających identyfikację towarów, których zakup uprawnia do zwrotu VAT.

Przykład

Stefan Kowalski zrobił w 2007 r. remont lokalu mieszkalnego. Wartość VAT, związana z nabyciem towarów służących do remontu, wyniosła 1000 zł. W związku z tym, kwota zwrotu wynosi 682 zł. Wątpliwości podatnika dotyczą terminu, w jakim należy złożyć stosowny wniosek (część faktur VAT uległa zniszczeniu podczas zalania mieszkania i podatnik musi wystąpić o duplikaty faktur). Ustawa nie przewiduje terminu, w jakim podatnik jest zobowiązany do złożenia wniosku (przepisy stanowią jedynie, że wniosek składa się nie częściej niż raz w roku). Wynika z tego, że podatnik może złożyć wniosek zarówno 2 stycznia 2008 r., jak i 31 grudnia 2008 r. W poprzednio obowiązującym stanie prawnym termin graniczny był ustalony na dzień 30 czerwca 2008 r. W omawianym przypadku dopiero fakt złożenia wniosku w 2009 r. (rozliczający wydatki z 2007 r.) pozbawiłby podatnika możliwości występowania o zwrot VAT poniesionego w związku z niektórymi wydatkami dotyczącymi budownictwa mieszkaniowego.

 

 

Adam Czekalski

 

Podstawa prawna:

- ustawa z 19 września 2007 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz.U. Nr 192, poz. 1382),

- § 8 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 95, poz. 798 z późn.zm.),

- załącznik do obwieszczenia Ministra Transportu i Budownictwa z 30 grudnia 2005 r. - wykaz materiałów budowlanych, które do 30 kwietnia 2004 r. były opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7 proc., a od 1 maja 2004 r. są opodatkowane VAT (Dz.Urz. MTiB nr 1, poz. 1).

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze terminy i obowiązki

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdza tylko techniczną poprawność faktury. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Prezenty świąteczne dla pracowników: rozliczenie podatkowe w VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA