REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fiskus zwraca wydatki na remont lub budowę

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Adam Czekalski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Z początkiem 2008 r. weszła w życie nowelizacja przepisów o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym. Co zmieniła nowelizacja?

 

W wyniku nowelizacji, zwiększenie w 2004 r. stawki VAT na materiały budowlane, które nastąpiło w związku z wejście Polski do UE, powinno być mniej odczuwalne dla bardzo szerokiej grupy podatników. Pozostałe - wprowadzone od 1 stycznia br. - zmiany mają charakter redakcyjny oraz doprecyzowujący obowiązujące przepisy. Celem niniejszego artykułu jest przybliżenie Czytelnikom tej nowelizacji.

Przepisy ogólne

Na wstępie należy podkreślić, że osoba fizyczna ma prawo do zwrotu części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych w związku z:

1) budową budynku mieszkalnego;

2) nadbudową lub rozbudową budynku na cele mieszkalne lub przebudową (przystosowaniem) budynku niemieszkalnego, jego części lub pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne, w wyniku których powstał lokal mieszkalny spełniający wymagania określone w odrębnych przepisach;

3) remontem budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego.

Zwrot wydatków, o których mowa powyżej, dotyczy wydatków poniesionych i udokumentowanych fakturami wystawionymi od 1 maja 2004 r. W poprzednio obowiązującym stanie prawnym zwrot dotyczył poniesionych wydatków udokumentowanych fakturami wystawionymi od 1 maja 2004 r. do 31 grudnia 2007 r. Fakturą - w rozumieniu przepisów komentowanej ustawy - jest faktura VAT w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Oznacza to, że zwrot przysługuje na podstawie faktur wystawionych przez podatników VAT czynnych oraz posiadających numer identyfikacji podatkowej. Jeżeli faktura została wystawiona przez podmiot nieuprawniony, podatnikowi - osobie fizycznej - nie przysługuje zwrot części VAT. Fakt uregulowania należności wraz z podatkiem nie determinuje zwrotu. W wyniku wprowadzonej nowelizacji, wnioski o zwrot mogą być składane również na podstawie faktur VAT dokumentujących wydatki na materiały budowlane poniesione po 31 grudnia 2007 r.

Kwota limitu zwrotu

W świetle przepisów ustawy, maksymalna kwota zwrotu jest uzależniona od tego, czy inwestycja wymaga pozwolenia na budowę czy też nie. Jeżeli przepisy wymagają pozwolenia na budowę, limit zwrotu wynosi 12,295 proc. kwoty stanowiącej iloczyn 70 m2 powierzchni użytkowej x 2890 PLN (według danych za IV kwartał 2007 r.) = 24 873 PLN.

Natomiast jeżeli przepisy powszechnie obowiązującego prawa nie wymagają pozwolenia na budowę, limit wynosi 12,295 proc. kwoty stanowiącej iloczyn 30 m2 powierzchni użytkowej x 2890 = 10 660 PLN. Kwota zwrotu podatku wynikająca z każdej faktury wynosi 68,18 proc. kwoty VAT.

Tytułem uzupełnienia należy dodać, że zwrot dotyczy wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych, które do 30 kwietnia 2004 r. były opodatkowane stawką VAT w wysokości 7 proc., a od 1 maja 2004 r. są opodatkowane VAT w stawce podstawowej - 22 proc.

Limity kwoty zwrotu - obliczone zgodnie z zasadami określonymi powyżej (tj. odpowiednio 24 873 albo 10 660 PLN) - dotyczą okresów pięcioletnich liczonych od daty złożenia pierwszego wniosku podatnika. Przepis ten ma zastosowanie do wniosków złożonych od 1 stycznia 2006 r. Oznacza to, że jeżeli podatnik złożył wniosek w lutym 2006 r. (za lata 2004-2005), to okres pięcioletni kończy się w 2010 r.

Wniosek podatnika

Na podstawie art. 5 ust. 3 ustawy, wniosek osoby fizycznej do urzędu skarbowego może być składany nie częściej niż raz w roku. W poprzednio obowiązujących przepisach wniosek również mógł być składany raz w roku, z tym że ostatni wniosek mógł być złożony nie później niż do 30 czerwca 2008 r.

Ustawodawca zdecydował o zmianie opisu elementów wniosku podatnika. Obecne brzmienie przepisów wskazuje, że wniosek powinien zawierać m.in. wskazania sposobu wypłaty kwoty zwrotu. Jeżeli wypłata ma nastąpić na rachunek bankowy, należy określić numer rachunku osoby fizycznej składającej wniosek, a w przypadku wspólnego wniosku małżonków - numer rachunku bankowego obojga lub jednego z nich, na który ma być dokonany zwrot.

Jeżeli osoba fizyczna nie posiada zaległości podatkowych, kwota zwrotu podlega wypłaceniu:

a) w kasie urzędu skarbowego, albo

b) za pośrednictwem Poczty Polskiej, albo

c) za pośrednictwem banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej.

Ustawodawca nie określił urzędowego wzoru wniosku w sprawie zwrotu VAT. Jednakże Ministerstwo Finansów przygotowało wzór praktycznego wniosku (wraz ze stosownymi załącznikami):

1) VZM-1 - wniosek o zwrot niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym poniesionych od 1 maja 2004 r.;

2) VZM-1/A - (załącznik) wykaz faktur i wartości poniesionych wydatków, nieodliczonych w ramach ulg mieszkaniowych;

3) VZM-1/B - (załącznik) wykaz faktur i wartości poniesionych wydatków, odliczonych w ramach ulg mieszkaniowych.

Wzory dokumentów również w wersji interaktywnej są dostępne na stronie internetowej www.mf.gov.pl. Na stronie Ministerstwa Finansów został opublikowany również aktualny wykaz materiałów budowlanych umożliwiających identyfikację towarów, których zakup uprawnia do zwrotu VAT.

Przykład

Stefan Kowalski zrobił w 2007 r. remont lokalu mieszkalnego. Wartość VAT, związana z nabyciem towarów służących do remontu, wyniosła 1000 zł. W związku z tym, kwota zwrotu wynosi 682 zł. Wątpliwości podatnika dotyczą terminu, w jakim należy złożyć stosowny wniosek (część faktur VAT uległa zniszczeniu podczas zalania mieszkania i podatnik musi wystąpić o duplikaty faktur). Ustawa nie przewiduje terminu, w jakim podatnik jest zobowiązany do złożenia wniosku (przepisy stanowią jedynie, że wniosek składa się nie częściej niż raz w roku). Wynika z tego, że podatnik może złożyć wniosek zarówno 2 stycznia 2008 r., jak i 31 grudnia 2008 r. W poprzednio obowiązującym stanie prawnym termin graniczny był ustalony na dzień 30 czerwca 2008 r. W omawianym przypadku dopiero fakt złożenia wniosku w 2009 r. (rozliczający wydatki z 2007 r.) pozbawiłby podatnika możliwości występowania o zwrot VAT poniesionego w związku z niektórymi wydatkami dotyczącymi budownictwa mieszkaniowego.

 

 

Adam Czekalski

 

Podstawa prawna:

- ustawa z 19 września 2007 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz.U. Nr 192, poz. 1382),

- § 8 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 95, poz. 798 z późn.zm.),

- załącznik do obwieszczenia Ministra Transportu i Budownictwa z 30 grudnia 2005 r. - wykaz materiałów budowlanych, które do 30 kwietnia 2004 r. były opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7 proc., a od 1 maja 2004 r. są opodatkowane VAT (Dz.Urz. MTiB nr 1, poz. 1).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

REKLAMA

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Ochrona dopiero po wykupieniu rozszerzonej polisy OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

REKLAMA