Kategorie

Użytkowanie wieczyste

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Opłata roczna jako koszt podatkowy. W większości transakcji dotyczących zbycia prawa użytkowania wieczystego, strony regulują kwestię zwrotu opłaty rocznej zapłaconej przez zbywcę w umowie. Zazwyczaj strony ustalają, iż nabywca zobowiązany będzie do przekazania zbywcy kwoty odpowiadającej części uiszczonej przez zbywcę opłaty za użytkowanie wieczyste, wyliczonej proporcjonalnie i obejmującej okres od dnia, w którym dochodzi do zbycia tego prawa do końca roku, w którym transakcja nastąpiła. Niemniej, mogą zaistnieć sytuacje, w których kwestia ta nie zostanie uregulowana w umowie, lub też umowa wprost wykluczać będzie zwrot kosztów opłaty rocznej w części dotyczącej tej części roku, w której zbywca przestanie być właścicielem prawa do użytkowania wieczystego. W takim przypadku rozważyć należy jak zbywca powinien zakwalifikować pod względem podatkowym wydatki poniesione na zapłatę opłaty rocznej.
Od 1 stycznia 2019 r. użytkownicy wieczyści gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe stali się z mocy prawa właścicielami gruntów. Za to przekształcenie właściciele tych gruntów będą musieli zapłacić 20 rocznych opłat przekształceniowych. Prezentujemy wyjaśnienia Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju w tej kwestii.
W przypadku przedsiębiorców przekształcenie użytkowania wieczystego nieruchomości we własność może przynieść negatywne skutki, z uwagi na występowanie pomocy publicznej. Dlatego przedsiębiorca powinien wiedzieć, czy może być beneficjentem pomocy de minimis, którą to pomoc publiczną ustawodawca przewidział jako możliwość zniwelowania konieczności zapłaty za korzyść, którą przedsiębiorca uzyskuje.
21 czerwca 2018 r. Stały Komitet Rady Ministrów zaakceptował projekt ustawy likwidujący użytkowanie wieczyste. Projekt zakłada w pierwszym etapie m.in. przekształcenie od 1 stycznia 2019 r. we własność użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi oraz wielolokalowymi. Zlikwidowany będzie też przepis umożliwiający ustanawianie nowych praw użytkowania wieczystego na cele mieszkaniowe. Równocześnie Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju przygotowuje rozwiązania, które umożliwią docelowe zastąpienie prawa użytkowania wieczystego, ale to wymaga uzgodnień z Komisją Europejską.
Organy podatkowe konsekwentnie stoją na korzystnym dla podatników stanowisku, że sprzedaż nieruchomości aktualnemu użytkownikowi wieczystemu tej nieruchomości nie jest opodatkowana VAT. Taka sprzedaż nie jest bowiem dostawą nieruchomości a jedynie „przekształceniem” prawa wieczystego użytkowania w prawo własności. Taka interpretacja wynika przede wszystkim z tego, że w świetle ustawy o VAT pojęcie „dostawa towarów” nie ma związku z cywilistycznym pojęciem „sprzedaży”, czy „przeniesienia prawa własności”.