REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Biegli rewidenci potrzebują też „miękkich umiejętności”

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Polska Izba Biegłych Rewidentów
Samorząd zawodowy biegłych rewidentów
Biegli rewidenci potrzebują też „miękkich umiejętności”
Biegli rewidenci potrzebują też „miękkich umiejętności”

REKLAMA

REKLAMA

Biegli rewidenci z mniejszych firm potrzebują wsparcia w zakresie szkoleń z umiejętności miękkich - mówi Agnieszka Gajewska, prezes Regionalnej Rady RO KIBR w Warszawie i członek Komisji KRBR ds. szkoleń.

Kaja Zielińska: Jakie są dziś potrzeby szkoleniowe biegłych rewidentów?

Agnieszka Gajewska: Oczywiście jest i zawsze będzie potrzeba szkoleń merytorycznych, prawo nieustannie się zmienia, świat się zmienia, a my musimy się do tych zmian dostosować. W najbliższym czasie będziemy musieli przygotować się chociażby do stosowania Międzynarodowych Standardów Badania. Ale myślę, że duża grupa biegłych rewidentów potrzebuje wsparcia w zakresie szkoleń z umiejętności miękkich. Dziś są one prowadzone, ale na razie głównie tylko przez większe firmy, w których standardem jest szkolenie menedżerów z kwalifikacji miękkich. Biegli rewidenci pracujący w małych i średnich firmach audytorskich nie dysponują odpowiednimi środkami. Często niestety nawet nie dostrzegają potrzeby posiadania tego typu umiejętności. A to inwestycja w siebie. Ona zawsze się opłaca.

REKLAMA

Umiejętności miękkie, czyli jakie?

Umiejętności miękkie to bardzo szerokie pojęcie, generalnie można w skrócie powiedzieć, że jest to m.in. umiejętność komunikacji werbalnej i niewerbalnej, umiejętność współpracy w zespole, rozwiązywania problemów, autoprezentacji. Jeśli przenieślibyśmy to na grunt naszej profesji, to wymieniłabym m.in. umiejętność organizacji pracy własnej i zespołu, motywowania pracowników, pozyskiwanie klientów, współpraca z klientem, zarządzanie projektem, jakim jest badanie i każda usługa, którą wykonujemy. Ważne jest, żeby uświadomić biegłym rewidentom, że mogą i powinni się z tego zakresu szkolić. Należy zastanowić się, jakie mamy predyspozycje, w czym jesteśmy dobrzy, a z czym mamy problem i należy ten obszar po prostu poprawić.

Bo posiadanie takich kompetencji przełoży się na efekty biznesowe?

Zdecydowanie. Na dzisiejszym, bardzo trudnym rynku, posiadanie takich umiejętności pozwoli mniejszym firmom audytorskim osiągnąć przewagę konkurencyjną. I to nie tylko w zakresie usług badania sprawozdań finansowych, ale głównie w zakresie innych usług biegłego rewidenta. A te moim zdaniem w najbliższym czasie staną się naszymi kluczowymi usługami. Aby utrzymać się na rynku, trzeba umieć pozyskać klienta, doskonale się z nim komunikować i współpracować, sprawić, żeby chciał nam zapłacić za naszą wiedzę, a na koniec tę współpracę odpowiednio pielęgnować i utrzymać.

Wspomniała Pani, że teraz szkolą się głównie pracownicy największych firm. Czy takie szkolenia będą organizowane przez KIBR, aby pozostali biegli rewidenci mogli nabyć wspomniane  kompetencje?

W Komisji ds. szkoleń taką potrzebę dostrzegamy i chcielibyśmy, aby takie szkolenia były w ramach KIBR prowadzone. Mogę już powiedzieć, że szkolenia umiejętności miękkich mogą wchodzić w zakres tzw. samokształcenia, a zatem będzie można zaliczyć w ten sposób część obligatoryjnego doskonalenia zawodowego. Jeśli chodzi o włączenie tego tematu w zakres obowiązkowych szkoleń, to tu chcemy najpierw poznać potrzeby biegłych rewidentów. My je dostrzegamy, ale chcemy wiedzieć, czy na tego typu szkolenia w ogóle będzie zapotrzebowanie rynku. Osobiście uważam, że w ofercie Izby powinny być takie szkolenia.

Pełni Pani funkcję prezes Regionalnego Oddziału KIBR w Warszawie. Czy w swoim oddziale prowadzą Państwo szkolenia z umiejętności miękkich?

Takie szkolenia będą w naszej ofercie od stycznia przyszłego roku. Wybraliśmy już firmę, której trenerzy, znający rynek audytu, przeprowadzą te szkolenia. Pozostaje czekać i obserwować, jaki będzie odbiór. Już teraz wiem, że zainteresowanie szkoleniem z umiejętności miękkich w naszym lokalnym środowisku jest całkiem spore. Przeprowadziliśmy ankiety, z których wynika, że 49 proc. uczestników naszych szkoleń obligatoryjnych chciałaby wziąć udział także w szkoleniu z umiejętności miękkich. To oznacza, że ta świadomość jest w społeczności biegłych rewidentów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy potrzebna jest w tym zakresie współpraca regionu i centrali?

Na pewno tak. Chociażby jeśli chodzi o dzielenie się doświadczeniami. Nasz oddział jest jednym z większych. Na zebraniach Komisji ds. szkoleń przekazuję, jakie szkolenia są prowadzone w oddziale, jaki jest ich odbiór ze strony biegłych rewidentów. Przypuszczam, że jeśli na poziomie warszawskim takie szkolenia będą cieszyły się zainteresowaniem ze strony biegłych i uzyskają akceptację środowiska, to łatwiej będzie je wdrożyć na poziomie krajowym. Chętnie dzielimy się tą wiedzą też z innymi oddziałami w Polsce. Bo cel mamy wspólny: dbałość o profesjonalizm i postrzeganie biegłego rewidenta.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zarządzanie finansami i procesami finansowo-księgowymi w rosnącym przedsiębiorstwie

W dzisiejszej gospodarce efektywne zarządzanie finansami i procesami finansowymi stanowi kluczowy czynnik sukcesu dla rozwijających się przedsiębiorstw. Praktyka biznesowa pokazuje, że sam wzrost obrotów nie zawsze przekłada się na poprawę kondycji finansowej firmy. Nieumiejętnie zarządzany rozwój może prowadzić do paradoksalnej sytuacji, w której zwiększającym się przychodom towarzyszą spadająca rentowność i problemy z płynnością finansową.

Rozliczenie składki zdrowotnej w 2025 roku. Księgowa wyjaśnia jak to zrobić

Termin złożenia w ZUS deklaracji zawierającej rozliczenie wpłaconych składek zdrowotnych za 2024 rok upływa 20 maja 2025 r. Obowiązek ten dotyczy większości przedsiębiorców prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Jedynie ci rozliczający się na karcie podatkowej są z niego zwolnieni. W pozostałych przypadkach wysokość należnych składek wylicza się na podstawie przychodów bądź dochodów osiągniętych w poprzednim roku. Na co zwrócić uwagę przygotowując roczne rozliczenie składek? Wyjaśnia to Paulina Chwil, Księgowa Prowadząca oraz Ekspert ds. ZUS i Prawa Pracy w CashDirector S.A.

Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku. Prof. Kołodko recenzuje politykę (nie tylko gospodarczą) obecnego prezydenta USA

W kwietniu 2025 r. nakładem Wydawnictwa Naukowego PWN ukazała się najnowsza książka prof. Grzegorza W. Kołodki zatytułowana „Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku”. Grzegorz W. Kołodko, wybitny ekonomista i były wicepremier, w swoim bezkompromisowym stylu analizuje trumponomikę i trumpizm, populizm, nowy nacjonalizm, publiczne kłamstwa i brutalną grę interesów. Profesor poświęca szczególną uwagę kwestiom manipulacji opinią publiczną, polityce sojuszy, a także wpływowi wojny w Ukrainie na kształt geopolityki. Zastanawia się również, jakie zagrożenia dla NATO i Unii Europejskiej niesie ze sobą „America First” – i co to wszystko oznacza dla współczesnego świata.

Zmiany w rachunkowości w 2025 r. Sprawozdawczość ESG przesunięta o 2 lata

Minister Finansów przygotował 5 maja 2025 r. projekt nowelizacji ustawy wdrażającej dyrektywę CRSD do ustawy o rachunkowości, a także ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw. Ta nowelizacja ma na celu wdrożenie unijnej dyrektywy 2025/794, przesuwającej wdrożenie obowiązku sprawozdawczości ESG o 2 lata.

REKLAMA

Większość podatników VAT może uniknąć w 2026 r. obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Prof. Modzelewski wyjaśnia jak to możliwe

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, gdyby uchwalono projekt przepisów wprowadzających obowiązkowy KSeF w przedłożonym niedawno kształcie, to większość podatników VAT nie będzie musiała wystawiać faktur ustrukturyzowanych w 2026 r.

Stopy procentowe NBP 2025: w maju obniżka o 0,5 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 6-7 maja 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,5 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosi od 8 maja 2025 r. 5,25 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków finansowych i ekonomistów. Stopy NBP zmieniły się pierwszy raz od 3 października 2023 r.

Przekształcenie JDG a status podatnika rozpoczynającego działalność w estońskim CIT

W świetle marcowego wyroku NSA (sygn. II FSK 1412/24) zmienia się podejście do kwalifikacji podatkowej spółek powstałych z przekształcenia jednoosobowych działalności gospodarczych. Wyrok ten przesądził, że takie podmioty mogą korzystać z przywilejów "podatnika rozpoczynającego działalność" na gruncie przepisów o estońskim CIT.

Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

REKLAMA

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA