REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Biegli rewidenci potrzebują też „miękkich umiejętności”

Polska Izba Biegłych Rewidentów
Samorząd zawodowy biegłych rewidentów
Biegli rewidenci potrzebują też „miękkich umiejętności”
Biegli rewidenci potrzebują też „miękkich umiejętności”

REKLAMA

REKLAMA

Biegli rewidenci z mniejszych firm potrzebują wsparcia w zakresie szkoleń z umiejętności miękkich - mówi Agnieszka Gajewska, prezes Regionalnej Rady RO KIBR w Warszawie i członek Komisji KRBR ds. szkoleń.

Kaja Zielińska: Jakie są dziś potrzeby szkoleniowe biegłych rewidentów?

Agnieszka Gajewska: Oczywiście jest i zawsze będzie potrzeba szkoleń merytorycznych, prawo nieustannie się zmienia, świat się zmienia, a my musimy się do tych zmian dostosować. W najbliższym czasie będziemy musieli przygotować się chociażby do stosowania Międzynarodowych Standardów Badania. Ale myślę, że duża grupa biegłych rewidentów potrzebuje wsparcia w zakresie szkoleń z umiejętności miękkich. Dziś są one prowadzone, ale na razie głównie tylko przez większe firmy, w których standardem jest szkolenie menedżerów z kwalifikacji miękkich. Biegli rewidenci pracujący w małych i średnich firmach audytorskich nie dysponują odpowiednimi środkami. Często niestety nawet nie dostrzegają potrzeby posiadania tego typu umiejętności. A to inwestycja w siebie. Ona zawsze się opłaca.

REKLAMA

REKLAMA

Umiejętności miękkie, czyli jakie?

Umiejętności miękkie to bardzo szerokie pojęcie, generalnie można w skrócie powiedzieć, że jest to m.in. umiejętność komunikacji werbalnej i niewerbalnej, umiejętność współpracy w zespole, rozwiązywania problemów, autoprezentacji. Jeśli przenieślibyśmy to na grunt naszej profesji, to wymieniłabym m.in. umiejętność organizacji pracy własnej i zespołu, motywowania pracowników, pozyskiwanie klientów, współpraca z klientem, zarządzanie projektem, jakim jest badanie i każda usługa, którą wykonujemy. Ważne jest, żeby uświadomić biegłym rewidentom, że mogą i powinni się z tego zakresu szkolić. Należy zastanowić się, jakie mamy predyspozycje, w czym jesteśmy dobrzy, a z czym mamy problem i należy ten obszar po prostu poprawić.

Bo posiadanie takich kompetencji przełoży się na efekty biznesowe?

Zdecydowanie. Na dzisiejszym, bardzo trudnym rynku, posiadanie takich umiejętności pozwoli mniejszym firmom audytorskim osiągnąć przewagę konkurencyjną. I to nie tylko w zakresie usług badania sprawozdań finansowych, ale głównie w zakresie innych usług biegłego rewidenta. A te moim zdaniem w najbliższym czasie staną się naszymi kluczowymi usługami. Aby utrzymać się na rynku, trzeba umieć pozyskać klienta, doskonale się z nim komunikować i współpracować, sprawić, żeby chciał nam zapłacić za naszą wiedzę, a na koniec tę współpracę odpowiednio pielęgnować i utrzymać.

Wspomniała Pani, że teraz szkolą się głównie pracownicy największych firm. Czy takie szkolenia będą organizowane przez KIBR, aby pozostali biegli rewidenci mogli nabyć wspomniane  kompetencje?

W Komisji ds. szkoleń taką potrzebę dostrzegamy i chcielibyśmy, aby takie szkolenia były w ramach KIBR prowadzone. Mogę już powiedzieć, że szkolenia umiejętności miękkich mogą wchodzić w zakres tzw. samokształcenia, a zatem będzie można zaliczyć w ten sposób część obligatoryjnego doskonalenia zawodowego. Jeśli chodzi o włączenie tego tematu w zakres obowiązkowych szkoleń, to tu chcemy najpierw poznać potrzeby biegłych rewidentów. My je dostrzegamy, ale chcemy wiedzieć, czy na tego typu szkolenia w ogóle będzie zapotrzebowanie rynku. Osobiście uważam, że w ofercie Izby powinny być takie szkolenia.

REKLAMA

Pełni Pani funkcję prezes Regionalnego Oddziału KIBR w Warszawie. Czy w swoim oddziale prowadzą Państwo szkolenia z umiejętności miękkich?

Takie szkolenia będą w naszej ofercie od stycznia przyszłego roku. Wybraliśmy już firmę, której trenerzy, znający rynek audytu, przeprowadzą te szkolenia. Pozostaje czekać i obserwować, jaki będzie odbiór. Już teraz wiem, że zainteresowanie szkoleniem z umiejętności miękkich w naszym lokalnym środowisku jest całkiem spore. Przeprowadziliśmy ankiety, z których wynika, że 49 proc. uczestników naszych szkoleń obligatoryjnych chciałaby wziąć udział także w szkoleniu z umiejętności miękkich. To oznacza, że ta świadomość jest w społeczności biegłych rewidentów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy potrzebna jest w tym zakresie współpraca regionu i centrali?

Na pewno tak. Chociażby jeśli chodzi o dzielenie się doświadczeniami. Nasz oddział jest jednym z większych. Na zebraniach Komisji ds. szkoleń przekazuję, jakie szkolenia są prowadzone w oddziale, jaki jest ich odbiór ze strony biegłych rewidentów. Przypuszczam, że jeśli na poziomie warszawskim takie szkolenia będą cieszyły się zainteresowaniem ze strony biegłych i uzyskają akceptację środowiska, to łatwiej będzie je wdrożyć na poziomie krajowym. Chętnie dzielimy się tą wiedzą też z innymi oddziałami w Polsce. Bo cel mamy wspólny: dbałość o profesjonalizm i postrzeganie biegłego rewidenta.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA