REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

XVII Doroczna Konferencja Audytingu - czy czeka nas nowa praktyka rewizji finansowej?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Polska Izba Biegłych Rewidentów
Samorząd zawodowy biegłych rewidentów
XVII Doroczna Konferencja Audytingu - czy czeka nas nowa praktyka rewizji finansowej?
XVII Doroczna Konferencja Audytingu - czy czeka nas nowa praktyka rewizji finansowej?

REKLAMA

REKLAMA

Rynek audytu przechodzi reformę wynikającą ze zmiany europejskich przepisów i wejścia w życie międzynarodowych standardów badania. Czy w związku z tym warsztat biegłych rewidentów także czeka rewolucja? Na to pytanie odpowiedzi będą szukali uczestnicy XVII Dorocznej Konferencji Audytingu organizowanej przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów. Konferencja odbędzie się w dniach 17-19 października 2016 roku w hotelu Narvil w Serocku. Infor.pl jest patronem medialnym tego wydarzenia.

„Standardy, regulacje, rynek – czy czeka nas nowa praktyka rewizji finansowej?” to temat XVII edycji Dorocznej Konferencji Audytingu, jednego z największych wydarzeń środowiska biegłych rewidentów w Polsce. Eksperci w trakcie trzech konferencyjnych dni poruszą bieżące dla branży audytorskiej tematy. Uczestnicy rozmawiać będą o skutkach rynkowych związanych z wejściem w życie europejskiej reformy rynku usług audytorskich. Dużo miejsca zostanie poświęcone przejściu na nowe, międzynarodowe standardy rewizji finansowej. Pojawi się również aktualny temat bezpieczeństwa danych w kontekście rosnącego ryzyka postępującej cyfryzacji.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Nowe regulacje dla biegłych rewidentów

Najwięcej czasu konferencyjnego zostanie poświęcone nowym regulacjom związanym z unijną reformą rynku audytu. W trakcie dwóch wykładów otwierających oraz w pierwszej sesji plenarnej pn. „Reforma audytu – i co dalej?” eksperci wyjaśnią najistotniejsze zagadnienia związane ze zmianami w ustawie o biegłych rewidentach.

A warto pamiętać, że zmienia się m.in. organizacja badania i zasady nadzoru nad biegłymi rewidentami. Firma audytorska nie będzie już mogła wykonywać części usług na rzecz swojego klienta audytowego. A jednostki zainteresowania publicznego będą musiały same określić kryteria wyboru audytora, i, co więcej, wybór ten uzasadnić. Temu tematowi poświęcona będzie m.in. także tegoroczna „dyskusja środowiskowa” tradycyjnie już organizowana na zakończenie pierwszego dnia konferencji.

MSB już w przyszłym roku

Biegłych rewidentów czeka też przejście na nowe standardy wykonywania zawodu. W przypadku jednostek zainteresowania publicznego badanie zgodnie z MSB będzie dotyczyło już sprawozdań finansowych za 2016 rok. Rok później ta zmiana obejmie badanie sprawozdań pozostałych podmiotów. W praktyce oznacza to konieczność poświęcenia przez biegłych rewidentów dodatkowego czasu na planowanie i dokumentację badania. Dlatego temat MSB wypełni jedną z sesji plenarnych. Organizatorzy konferencji pomyśleli także o praktycznym wymiarze MSB i zaproponowali warsztaty, prezentujące programy informatyczne, wspierające badanie sprawozdań zgodnie z nowymi standardami.  

REKLAMA

Nowe rodzaje ryzyka w praktyce biegłego rewidenta

Konferencja chce odpowiedzieć także na wyzwania związane z ryzykiem w pracy biegłego rewidenta. Eksperci z tego obszaru będą rozmawiać o odpowiedzialności biegłego rewidenta wobec klienta, organów skarbowych i innych interesariuszy. Jakie oczekiwania klienta biegły może spełnić, nie narażając się na ryzyko utraty niezależności? Jakie informacje audytor może przekazywać do urzędu skarbowego i do innych organów, i gdzie kończy się informacja niefinansowa, a zaczyna tajemnica danych? I jak przy tego typu dylematach minimalizować ryzyko pracy audytora? Odpowiedzi na te i inne pytania ma przynieść druga sesja plenarna konferencji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dane bardziej bezpieczne

W kolejnej  sesji eksperci poruszą problem bezpieczeństwa danych i formy ich zabezpieczenia. Uczestnicy panelu opowiedzą o zagrożeniach związanych z cyberatakami i kradzieżą danych w sieci. Sesja pozwoli jej uczestnikom poznać sposoby i metody dokonywania cyberataków na dane finansowo-księgowe. W tym kontekście zaprezentowane zostaną przykłady form i metod zabezpieczania danych finansowych oraz możliwe sposoby ich weryfikacji przez biegłego rewidenta. Inną bardzo ważną kwestią, która zostanie poruszona są nowe wymogi ustawowe dotyczące archiwizacji dokumentacji z badania. Prawdopodobny nowy okres przechowywania dokumentacji to siedem lat, a tak długi okres archiwizacji wymaga szczególnej uwagi przy zabezpieczeniu danych.

Rola otoczenia w warsztacie biegłego

W globalnej rzeczywistości trudno dziś ignorować takie zagrożenia jak wojny ekonomiczne, migracje ludności czy wpływ agencji ratingowych na rzeczywistość gospodarczą poszczególnych regionów i państw. Jeśli dodamy do tego rozrost szarej strefy, piractwo czy zwiększanie się roli sfery finansowej – tzw. finansyzację – w polityce gospodarczej, wyłania się potężny kompleks nowych czynników oddziałujących na biznes i przedsiębiorstwa. Jak zatem, w tak złożonym kontekście, biegły może ocenić ryzyko kontynuacji działalności gospodarczej? Czy da się dziś w sprawozdaniu finansowym rzetelnie i jasno zaprezentować kondycję finansową podmiotu, tak by jednocześnie stanowiło ono zbiór użytecznych danych zaspokajających potrzeby informacyjne jego użytkowników? Te dylematy wypełnią jedną z dyskusji panelowych drugiego dnia konferencji, do której wykład wprowadzający wygłosi prof. Dariusz Filar.

Konferencja po raz kolejny stworzy forum do dyskusji między biegłymi rewidentami, regulatorem, nadzorcą i przedsiębiorcami. Do przedstawienia swojego stanowiska i udziału w sesjach plenarnych zaproszeni zostali przedstawiciele środowiska biegłych rewidentów, świata biznesu oraz wybitni ekonomiści. W sumie w spotkaniu udział weźmie ponad 30 mówców. Swój udział w konferencji potwierdzili m.in. prof. Dariusz Filar, prof. Aldona Kamela-Sowińska oraz prof. Elżbieta Mączyńska i prof. Radosław Ignatowski.

Konferencja odbędzie się w dniach 17-19 października 2016 roku w hotelu Narvil w Serocku. Więcej szczegółów o wydarzeniu oraz możliwość rejestracji na stronie www.dka.kibr.org.pl. Zapraszamy do udziału!

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Szokujące dane GUS i Eurostatu: Deficyt Polski może przekroczyć 7 proc. PKB, a dług rośnie najszybciej w UE

Polska stoi w obliczu rosnącego deficytu finansów publicznych – najnowsze dane GUS i Eurostatu wskazują, że na koniec 2025 roku deficyt może przekroczyć 7 proc. PKB, a dług publiczny rośnie najszybciej w Unii Europejskiej. Sprawdź, co oznaczają te liczby dla polskiej gospodarki.

REKLAMA

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

REKLAMA

Czy noty księgowe trzeba będzie wystawiać w KSeF od lutego 2026 roku?

Firma nalicza kary umowne za niezgodne z umową użytkowanie wypożyczanego sprzętu. Z uwagi na to, że kary umowne nie podlegają VAT, ich naliczanie dokumentujemy poprzez wystawienie noty księgowej. Czy taki dokument również będziemy musieli wystawiać od 2026 roku z użyciem systemu KSeF?

KSeF 2.0 to prawdziwa rewolucja w fakturowaniu. Firmy mają mało czasu i dużo pracy – ostrzega doradca podatkowy Radosław Kowalski

Obowiązkowy KSeF wprowadzi prawdziwą rewolucję w fakturowaniu. Firmy muszą przygotować nie tylko systemy informatyczne, ale też ludzi i procedury – inaczej ryzykują chaos i błędy w rozliczeniach. O największych wyzwaniach, które czekają przedsiębiorców, księgowych i biura rachunkowe, mówi doradca podatkowy Radosław Kowalski, prelegent Kongresu KSeF.

REKLAMA