REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Księgowość 2.0, czyli jak pracują księgowi? /shutterstock.com
Księgowość 2.0, czyli jak pracują księgowi? /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Szybki rozwój nowych technologii zrewolucjonizował również branżę księgową, co w dużym stopniu wpłynęło na wydajność i efektywność pracy księgowego. Pojawia się zatem pytanie, jak w dobie zaawansowanych rozwiązań technologicznych branża księgowości odnalazła optymalne dla siebie narzędzia, które pozwoliły sprawnie funkcjonować jej na rynku?

Księgowość 2.0

Stereotypowe myślenie o zawodzie księgowego już dawno nie znajduje swojego odzwierciedlenia w rzeczywistości. Dziś księgowość idzie z duchem czasu, jest innowacyjna, a narzędzia stosowane przy codziennej pracy są oparte o najnowsze rozwiązania technologiczne. Opasłe segregatory z ręcznie wpisywanymi danymi i stosy papierów zostały wyparte na rzecz nowoczesnych narzędzi, które w znacznej mierze przyczyniły się do automatyzacji wielu procesów księgowych. Nowoczesne systemy księgowe przede wszystkim ułatwiają i przyśpieszają pracę, co wpływa na jej efektywność.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Obecnie światem księgowości zawładnęły oprogramowania w modelu ERP, które na rynku nieprzerwanie od kilku lat cieszą się niesłabnącym powodzeniem. Systemy oparte na tej technologii to tzw. chmury obliczeniowe, które dostępne są w wersji online bez konieczności instalowania na komputerze. - Tego typu narzędzia działają w oparciu o aktualne wymogi prawne. Dane osobowe są w pełni bezpieczne i przechowywane zgodnie z przepisami ustawy o ochronie danych osobowych. Za ich pośrednictwem istnieje możliwość między innymi automatycznego księgowania sprzedaży, importu wyciągów bankowych czy sprawdzania podatkowego - komentuje Ewa Szpytko-Waszczyszyn, Dyrektor Administracyjny z MojeBiuro24.pl, platformy dla biur rachunkowych, która pozwala na bieżąco łączyć pracę księgowych i przedsiębiorców. Cechą serwisów w wersji internetowej, która warunkuje ich przewagę na rynku oprogramowań, są też bezpłatne cykliczne aktualizacje systemu zgodne z obecnym stanem prawnym oraz dostosowane do potrzeb użytkowników. Zatem na księgowych korzystających z takich programów nie ciąży obowiązek wprowadzania ręcznych modernizacji. Wszelkie procesy księgowe są automatycznie dostosowane pod wiodące przepisy.

Jak pracują współcześni księgowi?

W zależności od charakteru zajmowanego stanowiska w branży księgowości, ważne są różne funkcje programów księgowych, które świadczą o ich atrakcyjności. Do zadań biura rachunkowego należy przede wszystkim prawidłowe wyliczenie obciążeń podatkowych klientów. Dla osoby zarządzającej biurem dodatkowym obowiązkiem jest sprawowanie nadzoru nad pracą całego zespołu księgowych. Zatem program użytkowany w biurze musi wspomagać prawidłową optymalizację kosztów pracy. Młodsze księgowe mogą mieć nadane uprawnienia do prostych czynności typu wprowadzanie dokumentów. Następnie po stronie starszego księgowego leży już tylko sprawdzenie prawidłowości tych wpisów pod względem merytorycznym oraz wyliczenie podatków. Poza tym takie systemy pozwalają również na masowe generowanie raportów, deklaracji podatkowych i ubezpieczeniowych, plików JPK_VAT czy wygodną wysyłkę elektroniczną niezbędnych dokumentów bezpośrednio do organów kontroli podatkowej. Nowoczesne systemy do prowadzenia księgowości umożliwiają również współpracę na linii księgowy - klient, stanowiąc tym samym wartość dodaną dla obu stron. Oznacza to, że klient ma ciągły wgląd do panelu swojej firmy. Może między innymi wystawiać faktury, które są automatycznie zaksięgowane, a po stronie biura rachunkowego pozostaje sprawdzenie np. prawidłowości zastosowanych stawek VAT. Biura rachunkowe, które funkcjonują w oparciu o nowoczesne technologie, dzięki takiemu rozwiązaniu zwiększają nie tylko wydajność pracy całej organizacji, lecz także jej efektywność, co w konsekwencji pozwala im wyróżnić się na tle konkurencji.

Z kolei dla księgowego pracującego dla jednej firmy ważne jest przede wszystkim ewidencjonowanie wszystkich zdarzeń wraz ze skrupulatnym archiwizowaniem powiązanej dokumentacji. Zatem program, z którego korzysta, musi być wyposażony w możliwość załączania wszystkich dokumentów, które następnie są udostępniane w postaci raportów do doradcy finansowego przedsiębiorstwa czy zarządu. Do zadań głównego księgowego wykonującego swoje obowiązki wewnątrz danej organizacji należy także stała współpraca z instytucjami kontroli podatkowej oraz obecnie z Ministerstwem Finansów w zakresie doręczania plików JPK_VAT. Stąd też program do księgowości powinien zapewniać integrację z tymi jednostkami.

REKLAMA

Systemy księgowe a bezpieczeństwo

Dostawcy oprogramowań internetowych są zobowiązani do stosowania się do polityki bezpieczeństwa danych osobowych. - Dzięki temu przetwarzanie i archiwizacja danych przebiega zgodnie ze wskazaniami GIODO i wymogami, jakie będzie nieść RODO, a biura rachunkowe mogą świadczyć w pełni profesjonalne usługi na rzecz podmiotów bez obawy o utratę czy przekazanie danych w niepowołane ręce - wyjaśnia Ewa Szpytko-Waszczyszyn z MojeBiuro24.pl. W praktyce oznacza to, że wszystkie dane przechowywane są na serwerach dostawcy, które podlegają szczególnej ochronie i zabezpieczeniom, znacznie silniejszym niż w przypadku przechowywania danych na dysku komputera, do którego każdy może mieć dostęp.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Instrukcje księgowego. 53 praktyczne procedury z serwisem internetowym

Konsekwencje postępu technologicznego

Digitalizacja branży księgowości wpłynęła w znacznej mierze na sam komfort pracy i jakość świadczonych usług. Nowoczesne narzędzia, którymi posługują się współcześni księgowi, przyśpieszają wiele procesów, co w konsekwencji rzutuje na wydajność i optymalizację. Dzięki wykorzystaniu nowoczesnych technologii, śmiało można stwierdzić, że branża księgowości sprostała dynamicznemu rozwojowi, jaki postawiła przed nią ingerencja branży IT. W efekcie tego obecnie może pochwalić się rewolucyjnymi rozwiązaniami, które sprawiają, że nie ulega ona stagnacji, a wręcz nieustannie zaskakuje ofertą biur, które są dużo atrakcyjniejsze, innowacyjne i przede wszystkim potrzebne.

MojeBiuro24
MojeBiuro24.pl jest platformą dedykowaną biurom rachunkowym w celu ułatwienia pracy księgowych.
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA