REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Księgowość 2.0, czyli jak pracują księgowi?

Księgowość 2.0, czyli jak pracują księgowi? /shutterstock.com
Księgowość 2.0, czyli jak pracują księgowi? /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Szybki rozwój nowych technologii zrewolucjonizował również branżę księgową, co w dużym stopniu wpłynęło na wydajność i efektywność pracy księgowego. Pojawia się zatem pytanie, jak w dobie zaawansowanych rozwiązań technologicznych branża księgowości odnalazła optymalne dla siebie narzędzia, które pozwoliły sprawnie funkcjonować jej na rynku?

Księgowość 2.0

Stereotypowe myślenie o zawodzie księgowego już dawno nie znajduje swojego odzwierciedlenia w rzeczywistości. Dziś księgowość idzie z duchem czasu, jest innowacyjna, a narzędzia stosowane przy codziennej pracy są oparte o najnowsze rozwiązania technologiczne. Opasłe segregatory z ręcznie wpisywanymi danymi i stosy papierów zostały wyparte na rzecz nowoczesnych narzędzi, które w znacznej mierze przyczyniły się do automatyzacji wielu procesów księgowych. Nowoczesne systemy księgowe przede wszystkim ułatwiają i przyśpieszają pracę, co wpływa na jej efektywność.

REKLAMA

Autopromocja

Obecnie światem księgowości zawładnęły oprogramowania w modelu ERP, które na rynku nieprzerwanie od kilku lat cieszą się niesłabnącym powodzeniem. Systemy oparte na tej technologii to tzw. chmury obliczeniowe, które dostępne są w wersji online bez konieczności instalowania na komputerze. - Tego typu narzędzia działają w oparciu o aktualne wymogi prawne. Dane osobowe są w pełni bezpieczne i przechowywane zgodnie z przepisami ustawy o ochronie danych osobowych. Za ich pośrednictwem istnieje możliwość między innymi automatycznego księgowania sprzedaży, importu wyciągów bankowych czy sprawdzania podatkowego - komentuje Ewa Szpytko-Waszczyszyn, Dyrektor Administracyjny z MojeBiuro24.pl, platformy dla biur rachunkowych, która pozwala na bieżąco łączyć pracę księgowych i przedsiębiorców. Cechą serwisów w wersji internetowej, która warunkuje ich przewagę na rynku oprogramowań, są też bezpłatne cykliczne aktualizacje systemu zgodne z obecnym stanem prawnym oraz dostosowane do potrzeb użytkowników. Zatem na księgowych korzystających z takich programów nie ciąży obowiązek wprowadzania ręcznych modernizacji. Wszelkie procesy księgowe są automatycznie dostosowane pod wiodące przepisy.

Jak pracują współcześni księgowi?

W zależności od charakteru zajmowanego stanowiska w branży księgowości, ważne są różne funkcje programów księgowych, które świadczą o ich atrakcyjności. Do zadań biura rachunkowego należy przede wszystkim prawidłowe wyliczenie obciążeń podatkowych klientów. Dla osoby zarządzającej biurem dodatkowym obowiązkiem jest sprawowanie nadzoru nad pracą całego zespołu księgowych. Zatem program użytkowany w biurze musi wspomagać prawidłową optymalizację kosztów pracy. Młodsze księgowe mogą mieć nadane uprawnienia do prostych czynności typu wprowadzanie dokumentów. Następnie po stronie starszego księgowego leży już tylko sprawdzenie prawidłowości tych wpisów pod względem merytorycznym oraz wyliczenie podatków. Poza tym takie systemy pozwalają również na masowe generowanie raportów, deklaracji podatkowych i ubezpieczeniowych, plików JPK_VAT czy wygodną wysyłkę elektroniczną niezbędnych dokumentów bezpośrednio do organów kontroli podatkowej. Nowoczesne systemy do prowadzenia księgowości umożliwiają również współpracę na linii księgowy - klient, stanowiąc tym samym wartość dodaną dla obu stron. Oznacza to, że klient ma ciągły wgląd do panelu swojej firmy. Może między innymi wystawiać faktury, które są automatycznie zaksięgowane, a po stronie biura rachunkowego pozostaje sprawdzenie np. prawidłowości zastosowanych stawek VAT. Biura rachunkowe, które funkcjonują w oparciu o nowoczesne technologie, dzięki takiemu rozwiązaniu zwiększają nie tylko wydajność pracy całej organizacji, lecz także jej efektywność, co w konsekwencji pozwala im wyróżnić się na tle konkurencji.

Z kolei dla księgowego pracującego dla jednej firmy ważne jest przede wszystkim ewidencjonowanie wszystkich zdarzeń wraz ze skrupulatnym archiwizowaniem powiązanej dokumentacji. Zatem program, z którego korzysta, musi być wyposażony w możliwość załączania wszystkich dokumentów, które następnie są udostępniane w postaci raportów do doradcy finansowego przedsiębiorstwa czy zarządu. Do zadań głównego księgowego wykonującego swoje obowiązki wewnątrz danej organizacji należy także stała współpraca z instytucjami kontroli podatkowej oraz obecnie z Ministerstwem Finansów w zakresie doręczania plików JPK_VAT. Stąd też program do księgowości powinien zapewniać integrację z tymi jednostkami.

Systemy księgowe a bezpieczeństwo

Dostawcy oprogramowań internetowych są zobowiązani do stosowania się do polityki bezpieczeństwa danych osobowych. - Dzięki temu przetwarzanie i archiwizacja danych przebiega zgodnie ze wskazaniami GIODO i wymogami, jakie będzie nieść RODO, a biura rachunkowe mogą świadczyć w pełni profesjonalne usługi na rzecz podmiotów bez obawy o utratę czy przekazanie danych w niepowołane ręce - wyjaśnia Ewa Szpytko-Waszczyszyn z MojeBiuro24.pl. W praktyce oznacza to, że wszystkie dane przechowywane są na serwerach dostawcy, które podlegają szczególnej ochronie i zabezpieczeniom, znacznie silniejszym niż w przypadku przechowywania danych na dysku komputera, do którego każdy może mieć dostęp.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Instrukcje księgowego. 53 praktyczne procedury z serwisem internetowym

Konsekwencje postępu technologicznego

Digitalizacja branży księgowości wpłynęła w znacznej mierze na sam komfort pracy i jakość świadczonych usług. Nowoczesne narzędzia, którymi posługują się współcześni księgowi, przyśpieszają wiele procesów, co w konsekwencji rzutuje na wydajność i optymalizację. Dzięki wykorzystaniu nowoczesnych technologii, śmiało można stwierdzić, że branża księgowości sprostała dynamicznemu rozwojowi, jaki postawiła przed nią ingerencja branży IT. W efekcie tego obecnie może pochwalić się rewolucyjnymi rozwiązaniami, które sprawiają, że nie ulega ona stagnacji, a wręcz nieustannie zaskakuje ofertą biur, które są dużo atrakcyjniejsze, innowacyjne i przede wszystkim potrzebne.

Autopromocja
MojeBiuro24
MojeBiuro24.pl jest platformą dedykowaną biurom rachunkowym w celu ułatwienia pracy księgowych.

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA