REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Księgowość 2.0, czyli jak pracują księgowi? /shutterstock.com
Księgowość 2.0, czyli jak pracują księgowi? /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Szybki rozwój nowych technologii zrewolucjonizował również branżę księgową, co w dużym stopniu wpłynęło na wydajność i efektywność pracy księgowego. Pojawia się zatem pytanie, jak w dobie zaawansowanych rozwiązań technologicznych branża księgowości odnalazła optymalne dla siebie narzędzia, które pozwoliły sprawnie funkcjonować jej na rynku?

Księgowość 2.0

Stereotypowe myślenie o zawodzie księgowego już dawno nie znajduje swojego odzwierciedlenia w rzeczywistości. Dziś księgowość idzie z duchem czasu, jest innowacyjna, a narzędzia stosowane przy codziennej pracy są oparte o najnowsze rozwiązania technologiczne. Opasłe segregatory z ręcznie wpisywanymi danymi i stosy papierów zostały wyparte na rzecz nowoczesnych narzędzi, które w znacznej mierze przyczyniły się do automatyzacji wielu procesów księgowych. Nowoczesne systemy księgowe przede wszystkim ułatwiają i przyśpieszają pracę, co wpływa na jej efektywność.

REKLAMA

REKLAMA

Obecnie światem księgowości zawładnęły oprogramowania w modelu ERP, które na rynku nieprzerwanie od kilku lat cieszą się niesłabnącym powodzeniem. Systemy oparte na tej technologii to tzw. chmury obliczeniowe, które dostępne są w wersji online bez konieczności instalowania na komputerze. - Tego typu narzędzia działają w oparciu o aktualne wymogi prawne. Dane osobowe są w pełni bezpieczne i przechowywane zgodnie z przepisami ustawy o ochronie danych osobowych. Za ich pośrednictwem istnieje możliwość między innymi automatycznego księgowania sprzedaży, importu wyciągów bankowych czy sprawdzania podatkowego - komentuje Ewa Szpytko-Waszczyszyn, Dyrektor Administracyjny z MojeBiuro24.pl, platformy dla biur rachunkowych, która pozwala na bieżąco łączyć pracę księgowych i przedsiębiorców. Cechą serwisów w wersji internetowej, która warunkuje ich przewagę na rynku oprogramowań, są też bezpłatne cykliczne aktualizacje systemu zgodne z obecnym stanem prawnym oraz dostosowane do potrzeb użytkowników. Zatem na księgowych korzystających z takich programów nie ciąży obowiązek wprowadzania ręcznych modernizacji. Wszelkie procesy księgowe są automatycznie dostosowane pod wiodące przepisy.

Jak pracują współcześni księgowi?

W zależności od charakteru zajmowanego stanowiska w branży księgowości, ważne są różne funkcje programów księgowych, które świadczą o ich atrakcyjności. Do zadań biura rachunkowego należy przede wszystkim prawidłowe wyliczenie obciążeń podatkowych klientów. Dla osoby zarządzającej biurem dodatkowym obowiązkiem jest sprawowanie nadzoru nad pracą całego zespołu księgowych. Zatem program użytkowany w biurze musi wspomagać prawidłową optymalizację kosztów pracy. Młodsze księgowe mogą mieć nadane uprawnienia do prostych czynności typu wprowadzanie dokumentów. Następnie po stronie starszego księgowego leży już tylko sprawdzenie prawidłowości tych wpisów pod względem merytorycznym oraz wyliczenie podatków. Poza tym takie systemy pozwalają również na masowe generowanie raportów, deklaracji podatkowych i ubezpieczeniowych, plików JPK_VAT czy wygodną wysyłkę elektroniczną niezbędnych dokumentów bezpośrednio do organów kontroli podatkowej. Nowoczesne systemy do prowadzenia księgowości umożliwiają również współpracę na linii księgowy - klient, stanowiąc tym samym wartość dodaną dla obu stron. Oznacza to, że klient ma ciągły wgląd do panelu swojej firmy. Może między innymi wystawiać faktury, które są automatycznie zaksięgowane, a po stronie biura rachunkowego pozostaje sprawdzenie np. prawidłowości zastosowanych stawek VAT. Biura rachunkowe, które funkcjonują w oparciu o nowoczesne technologie, dzięki takiemu rozwiązaniu zwiększają nie tylko wydajność pracy całej organizacji, lecz także jej efektywność, co w konsekwencji pozwala im wyróżnić się na tle konkurencji.

Z kolei dla księgowego pracującego dla jednej firmy ważne jest przede wszystkim ewidencjonowanie wszystkich zdarzeń wraz ze skrupulatnym archiwizowaniem powiązanej dokumentacji. Zatem program, z którego korzysta, musi być wyposażony w możliwość załączania wszystkich dokumentów, które następnie są udostępniane w postaci raportów do doradcy finansowego przedsiębiorstwa czy zarządu. Do zadań głównego księgowego wykonującego swoje obowiązki wewnątrz danej organizacji należy także stała współpraca z instytucjami kontroli podatkowej oraz obecnie z Ministerstwem Finansów w zakresie doręczania plików JPK_VAT. Stąd też program do księgowości powinien zapewniać integrację z tymi jednostkami.

REKLAMA

Systemy księgowe a bezpieczeństwo

Dostawcy oprogramowań internetowych są zobowiązani do stosowania się do polityki bezpieczeństwa danych osobowych. - Dzięki temu przetwarzanie i archiwizacja danych przebiega zgodnie ze wskazaniami GIODO i wymogami, jakie będzie nieść RODO, a biura rachunkowe mogą świadczyć w pełni profesjonalne usługi na rzecz podmiotów bez obawy o utratę czy przekazanie danych w niepowołane ręce - wyjaśnia Ewa Szpytko-Waszczyszyn z MojeBiuro24.pl. W praktyce oznacza to, że wszystkie dane przechowywane są na serwerach dostawcy, które podlegają szczególnej ochronie i zabezpieczeniom, znacznie silniejszym niż w przypadku przechowywania danych na dysku komputera, do którego każdy może mieć dostęp.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Instrukcje księgowego. 53 praktyczne procedury z serwisem internetowym

Konsekwencje postępu technologicznego

Digitalizacja branży księgowości wpłynęła w znacznej mierze na sam komfort pracy i jakość świadczonych usług. Nowoczesne narzędzia, którymi posługują się współcześni księgowi, przyśpieszają wiele procesów, co w konsekwencji rzutuje na wydajność i optymalizację. Dzięki wykorzystaniu nowoczesnych technologii, śmiało można stwierdzić, że branża księgowości sprostała dynamicznemu rozwojowi, jaki postawiła przed nią ingerencja branży IT. W efekcie tego obecnie może pochwalić się rewolucyjnymi rozwiązaniami, które sprawiają, że nie ulega ona stagnacji, a wręcz nieustannie zaskakuje ofertą biur, które są dużo atrakcyjniejsze, innowacyjne i przede wszystkim potrzebne.

MojeBiuro24
MojeBiuro24.pl jest platformą dedykowaną biurom rachunkowym w celu ułatwienia pracy księgowych.
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie ma mowy o przesunięciu terminu wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA