REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Skutki niewypełnienia obowiązku zbadania sprawozdania finansowego przez biegłego rewidenta

Joanna Gawrońska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka przez pomyłkę nie poddała badaniu sprawozdania finansowego za 2007 r. Okazało się, że przy ustalaniu obowiązku badania zastosowano niewłaściwy kurs, w wyniku czego sumy bilansowe zostały zaniżone. Sprawozdanie za ten rok zostało już zatwierdzone, a zysk podzielony. Co należy zrobić w takiej sytuacji?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Podział wyniku finansowego, po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego przez organ zatwierdzający, ale bez uprzedniego wyrażenia opinii o nim przez biegłego rewidenta, jest nieważny z mocy prawa. Spółka powinna poddać badaniu sprawozdanie za rok 2007. Następnie podlega ono zatwierdzeniu. Dopiero po zatwierdzeniu można dokonać podziału wyniku finansowego.

UZASADNIENIE

Obowiązek badania sprawozdania finansowego spółki kontynuującej działalność zależy od trzech wielkości.

W 2007 r. badaniu i ogłaszaniu rocznego sprawozdania finansowego podlegały spółki, które spełniły co najmniej dwa z następujących warunków:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• średnioroczne zatrudnienie w przeliczeniu na pełne etaty wyniosło co najmniej 50 osób,

• suma aktywów bilansu na koniec 2006 r. stanowiła równowartość w walucie polskiej co najmniej 2 500 000 euro, tj. 9 578 000 zł,

• przychody netto ze sprzedaży towarów i produktów oraz operacji finansowych za rok 2006 stanowiły równowartość w walucie polskiej co najmniej 5 000 000 euro, tj. 19 156 000 zł.

Do przeliczenia wartości wyrażonych w euro należało zastosować średni kurs NBP na dzień bilansowy, który zgodnie z tabelą nr 252/A/NBP/2006 z 29 grudnia 2006 r. wyniósł 3,8312 PLN/EUR.

W spółce kończącej rok obrotowy 31 grudnia 2007 r. badanie sprawozdania finansowego powinno było zostać ukończone do 15 czerwca 2008 r. Termin ten wynika z obowiązku udostępnienia sprawozdania finansowego wspólnikom najpóźniej na 15 dni przed zgromadzeniem wspólników.

Roczne sprawozdanie finansowe powinno być zatwierdzone przez organ zatwierdzający po uprzednim wyrażeniu opinii o nim przez biegłego rewidenta. Dopiero wtedy spółka może dokonać podziału lub pokrycia wyniku finansowego netto. Jeżeli warunki te nie zostały spełnione, podział lub pokrycie wyniku finansowego są nieważne z mocy prawa. Spółka musi wywiązać się z ustawowych obowiązków i poddać badaniu sprawozdanie finansowe za 2007 r. Po zbadaniu spółka składa do KRS opinię biegłego rewidenta. Nie ma potrzeby ponownego składania sprawozdania finansowego i innych dokumentów, jeśli zostały one już wcześniej złożone, ponieważ sąd nie dokonana ponownego wpisu o złożeniu tych dokumentów w KRS. Ewentualne zmiany, których spółka dokonuje na zlecenie biegłego, należy wykazać w księgach 2008 r. Jeżeli stanowią one kwotę istotną, trzeba je wykazać jako błąd podstawowy.

Należy też pamiętać, że odpowiedzialność za wykonywanie obowiązków określonych w ustawie o rachunkowości, m.in. z tytułu nadzoru, ponosi kierownik jednostki - nawet wtedy, gdy odpowiedzialność ta zostanie powierzona innej osobie za jej zgodą. Jeżeli kierownikiem jednostki jest organ spółki, odpowiedzialność rozkłada się na wszystkich jego członków.

 

Grzywnie lub karze ograniczenia wolności podlega, zgodnie z zapisami ustawy o rachunkowości, ten, kto m.in.:

nie poddaje sprawozdania finansowego badaniu przez biegłego rewidenta,

• nie udziela lub udziela niezgodnych ze stanem faktycznym informacji, wyjaśnień, oświadczeń biegłemu rewidentowi albo nie dopuszcza go do pełnienia obowiązków,

• nie składa sprawozdania finansowego do ogłoszenia,

• nie składa sprawozdania finansowego lub sprawozdania z działalności we właściwym rejestrze sądowym.

Czy niezatwierdzone sprawozdanie finansowe należy złożyć do KRS

Dotychczasowe wątpliwości w tym zakresie rozwiewa nowa ustawa o rachunkowości. Zgodnie z brzmieniem art. 69 ust. 2, jeśli sprawozdanie finansowe nie zostało zatwierdzone w terminie określonym w ustawie o rachunkowości, tj. w ciągu sześciu miesięcy od dnia bilansowego, to należy złożyć je w rejestrze sądowym w ciągu 15 dni po tym terminie, a także 15 dni po jego zatwierdzeniu wraz z opinią biegłego rewidenta, odpisem uchwały bądź postanowieniami organu zatwierdzającego o zatwierdzeniu rocznego sprawozdania finansowego i podziale zysku lub pokryciu straty, a także sprawozdaniem z działalności.

• art. 4 ust. 5, art. 53, art. 64 ust. 1, art. 68, 69 i 79 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 63, poz. 393

Joanna Gawrońska

biegły rewident

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA