REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zadania kontroli skarbowej na 2010 r. wyznaczone przez MF

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W tym roku działania kontrolne urzędów skierowane będą na wykrywanie zorganizowanej przestępczości podatkowej, oszustwa w podatku VAT i podatku akcyzowym, a także na zwalczanie i minimalizację zjawiska szarej strefy.

Departament kontroli skarbowej Ministerstwa Finansów opracował wykaz najważniejszych zadań, jakie w roku 2010 zostały postawione przed urzędami kontroli skarbowej. Ministerstwo co roku wyznacza zadania dla urzędów, w których określa priorytety kontroli. Dla podatników jest to ważne źródło informacji o tym, co znajdzie się w kręgu szczególnego zainteresowania fiskusa w danym roku.

REKLAMA

Najważniejszymi kierunkami działań kontroli skarbowej w 2010 r. będą:

Kontrole w zakresie opodatkowania obrotu wyrobami akcyzowymi, ze szczególnym uwzględnieniem obrotu paliwami płynnymi

W toku działań kontrolnych w zakresie obrotu paliwami szczególna uwaga będzie zwracana na obrót wyrobami objętymi zwolnieniami z podatku akcyzowego oraz na ostateczne przeznaczenie produktów wytwarzanych i sprzedawanych jako wyroby nieakcyzowe, z ukierunkowaniem na obrót paliwami płynnymi dokonywany przez zorganizowane grupy, a także na ostatecznych odbiorców paliw - stacje benzynowe.

Kontrole w zakresie podatku od towarów i usług w obrocie wewnątrzwspólnotowym

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podejmowane działania skupiać się będą na wykrywaniu podmiotów mogących uczestniczyć w oszustwach „karuzelowych” przy wykorzystaniu wymiany informacji i współpracy z administracjami podatkowymi krajów UE.

Zapobieganie unikaniu odprowadzania podatku dochodowego poprzez przerzucanie dochodów do podmiotów powiązanych

Działania analityczne i kontrolne w tym obszarze powinny prowadzić do ograniczenia wpływu powiązań pomiędzy podmiotami oraz przerzucania dochodów w związku ze stosowaniem tzw. cen transferowych na obniżanie dochodów z tytułu podatków.

Ujawnianie i zwalczanie szarej strefy

Działania ograniczające zakres szarej strefy, obejmujące ukrywanie dochodów przez zarejestrowane firmy oraz niezarejestrowaną działalność gospodarczą, mają na celu ograniczenie utraty dochodów państwa z tytułu niezapłaconych podatków oraz zapobieganie nierównym warunkom dla działalności prowadzonej przez rzetelnych podatników.
Działania kontrolne wobec podatników zarejestrowanych i zobowiązanych do prowadzenia kas rejestrujących będą polegać nie tylko na sprawdzeniu prawidłowości ewidencjonowania przez tych podatników sprzedaży za pomocą kas fiskalnych (postępowania mandatowe), ale ostatecznie winny zmierzać do dokonania rozliczeń z budżetem państwa przez dany podmiot.

Kontrola osób uzyskujących dochody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach przychodów lub pochodzących ze źródeł nieujawnionych

Efektywność tego typu postępowań będzie zapewniona poprzez skuteczniejsze rozpoznawanie obszarów występowania nieujawnionych źródeł przychodów oraz pozyskiwanie wszelkich możliwych źródeł informacji o dochodach i wydatkach podatników.

 

Prowadzenie postępowań przygotowawczych zgodnie z zasadami procesowymi i materialnymi prawa karnego skarbowego

W 2010 r. będą w szczególności kontynuowane postępowania przygotowawcze w zakresie tzw. oszustw podatkowych, nierzetelnego prowadzenia ksiąg i ewidencji podatkowych, wystawiania i posługiwania się nierzetelnymi fakturami lub rachunkami oraz przestępstw skarbowych dokonywanych za pomocą internetu.

Prowadzenie systematycznych działań mandatowych, w szczególności skierowanych na ujawnienie nieprawidłowości w ewidencjonowaniu na kasach rejestrujących

Działania te będą podejmowane również w formie doraźnych akcji w okresach wzmożonego obrotu w punktach gastronomicznych (w tym klubach dyskotekowych), usługowych i handlowych (okres wakacyjny, ferie zimowe).

Kontrole gospodarowania środkami publicznymi i mieniem Skarbu Państwa

Działania oparte będą o bieżące analizy gromadzonych informacji o występujących nieprawidłowościach w tym zakresie oraz sygnały przekazywane przez właściwe organy lub dysponentów środków publicznych. Kontrole ukierunkowane zostaną na badanie prawidłowości gospodarowania środkami publicznymi, pobór należności oraz odzyskiwanie wierzytelności publicznych, wypełnianie zobowiązań wynikających z udzielonych przez Skarb Państwa poręczeń i gwarancji oraz badanie prawidłowości udzielania zamówień publicznych przez jednostki sektora finansów publicznych oraz inne podmioty wydatkujące środki publiczne.

Monitorowanie działalności prowadzonej z wykorzystaniem internetu (e-handel)

Szeroko wdrażana będzie opracowana metodologia identyfikacji podmiotów i ich typowania do kontroli przy pomocy analitycznych narzędzi informatycznych i monitorowania Internetu. Dla potrzeb działalności analitycznej i planowania kontroli stosowane będą nowoczesne techniki analityczno-informatyczne.

Adam Kuchta

adam.kuchta@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Ksiegowosc.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat omawia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat wyjaśnia jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

REKLAMA

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

REKLAMA