REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Krótkoterminowe świadczenia pracownicze w świetle MSR 19

Michał Banaś

REKLAMA

Co może być przedmiotem świadczeń należnych pracownikowi? Czy świadczenie należy się także prezesowi firmy? Jak wycenić wartość świadczeń? Czy świadczenia za wypracowanie zysku obciąża zysk netto? Czy ujawniać wartość tych świadczeń w sprawozdaniu finansowym?

wycenić wartość świadczeń? Czy świadczenia za wypracowanie zysku obciąża zysk netto? Czy ujawniać wartość tych świadczeń w sprawozdaniu finansowym?

REKLAMA

Autopromocja

Świadczenia pracownicze to świadczenia wynikające z:

1) sformalizowanych programów lub innych sformalizowanych ustaleń między jednostką a jej poszczególnymi pracownikami, grupami pracowników i ich przedstawicielami,

2) wymogów prawnych lub ustaleń branżowych, na podstawie których jednostka jest zobowiązana do wpłacania składek na rzecz krajowych, państwowych, branżowych i innych wielozakładowych programów

3) niesformalizowanych praktyk, które powodują powstanie zwyczajowo oczekiwanego zobowiązania. Przykładem takiego oczekiwanego zobowiązania jest sytuacja, w której zmiana niesformalizowanych praktyk jednostki powoduje niemożliwe do zaakceptowania pogorszenie stosunków z pracownikami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rodzaje świadczeń

Przepisy standardu dzielą świadczenia na krótko- i długoterminowe oraz po okresie zatrudnienia i związane z rozwiązaniem stosunku pracy.

Na świadczenia krótkoterminowe składają się wynagrodzenia i składki na ubezpieczenia społeczne, płatne urlopy wypoczynkowe, zwolnienia lekarskie, wypłaty z zysku i premie (jeśli są one wypłacane w ciągu 12 miesięcy od dnia, w którym zostały przyznane poszczególnym pracownikom). Ponadto do tego typu świadczeń zalicza się świadczenia niepieniężne, np. wykupienie abonamentu w poradni lekarskiej, na basen, możliwość korzystania z mieszkania służbowego i samochodu, opłata za studia podyplomowe.

 

 

Jeśli w Twojej firmie musisz tworzyć rezerwy na świadczenia pracownicze (emerytalne, rentowe i inne) - służymy Ci pomocą! Wypełnij formularz a eksperci z firmy Attuario, która współpracuje z serwisem Księgowość, dokonają tych wyliczeń dla Ciebie.
Zapraszamy do wypełnienia formularza!

 

Świadczenia pracownicze długoterminowe to m.in. długoterminowe urlopy wypoczynkowe, jeśli w zakładzie pracy prawo do ich nabycia uzależnione jest od stażu pracy, nagrody jubileuszowe, wypłaty z zysku i premie płatne po okresie 12 miesięcy licząc od końca okresu, w którym pracownik wykonywał pracę.

Natomiast do świadczeń po okresie zatrudnienia zalicza się emerytury i inne świadczenia emerytalne, ubezpieczenie na życie po okresie zatrudnienia, możliwość korzystania z abonamentu w poradni lekarskiej.

Pojęcie pracownika

Zakład pracy tworząc program świadczeń pracowniczych musi pamiętać, że pracownikiem w rozumieniu standardu jest każdy zatrudniony, bez względu na wymiar czasu pracy i formę zatrudnienia. Za pracownika uważa się także każdego członka zarządu, jak też kadry kierowniczej.

Wycena świadczeń krótkoterminowych

Gdy pracownik wykonywał pracę na rzecz swojej jednostki gospodarczej w ciągu roku obrotowego, to jednostka ujmuje przewidywaną, niezdyskontowaną wartość krótkoterminowych świadczeń pracowniczych. Tę wartość jednostka ujmuje jako:

1. Zobowiązanie (bierne rozliczenie międzyokresowe kosztów), po potrąceniu wszystkich już zapłaconych kwot. Gdyby zapłacona już kwota przekraczała niezdyskontowaną wartość świadczeń, jednostka ujmuje tę nadwyżkę jako składnik aktywów. Wspomnianą nadwyżkę należy zaksięgować jako czynne rozliczenie międzyokresowe kosztów, jeżeli opłacenie tych kosztów z góry doprowadzi do obniżenia przyszłych płatności lub ich refundacji, oraz

2. Koszty, chyba że te świadczenia inny standard (np. MSR 2 „Zapasy”, MSR 16 „Rzeczowe aktywa trwałe”) nakazuje zaliczyć do kosztu wytworzenia składnika aktywów tej jednostki.

 

Płatne nieobecności w pracy

Jednostka ujmuje płatności skumulowanych nieobecności, gdy pracownicy wykonywali pracę, przez co zwiększyli swoje uprawnienia do przyszłych płatnych nieobecności (jako bierne rozliczenie międzyokresowe kosztów), a także z chwilą wystąpienia nieobecności - w przypadku niekumulowanych tych płatności (jako koszty).

Jak już wspomniano, uprawnienia do płatnych nieobecności można podzielić na: kumulowane i niekumulowane.

REKLAMA

Kumulowane płatne nieobecności to nieobecności, do których uprawnienia przechodzą na kolejne okresy sprawozdawcze i pracownicy mogą z nich skorzystać w przyszłości. Ten rodzaj płatnych nieobecności może uprawniać do otrzymania ekwiwalentu pieniężnego z tytułu niewykorzystania tych uprawnień na dzień odejścia pracownika z zakładu pracy.

Dla zakładu zatrudniającego pracowników zobowiązanie z tego tytułu rośnie wraz z wykonywaniem przez pracowników pracy, która zwiększa ich uprawnienia do późniejszych płatnych nieobecności. Zobowiązanie to jest ujmowane przez jednostkę, nawet jeśli płatne niewykorzystane nieobecności nie uprawniają do ekwiwalentu.

Jednostka ustala na dzień bilansowy przewidywany koszt skumulowanych płatnych nieobecności jako dodatkową kwotę, którą z godnie z przewidywaniami zapłaci w wyniku niewykorzystanego uprawnienia.

Zobowiązanie to należy ustalić w kwocie dodatkowych płatności tylko wówczas, gdy jednostka oczekuje wystąpienia tych dodatkowych płatności z powodu narastania ich kwoty.

Ten obowiązek występuje także w sytuacji, gdy występują sformalizowane lub niesformalizowane ustalenia, że niewykorzystane zwolnienie chorobowe wykorzystać można w formie płatnego dodatkowo urlopu wypoczynkowego.

Przykład

Jednostka zatrudnia 50 pracowników, z których każdy jest uprawniony do 3 dni roboczych dodatkowego płatnego zwolnienia z powodu choroby. Niewykorzystane wynagrodzenie za czas choroby można wykorzystać w następnym roku. Zwolnienie lekarskie pracownik wykorzystuje najpierw z puli z poprzedniego roku na zasadzie LIFO. Na dzień bilansowy średnie niewykorzystane uprawnienia odpowiadają dwóm dniom na każdego pracownika. Jednostka oczekuje, że w kolejnym roku 45 pracowników weźmie 5 dni zwolnienia, a pozostali po 7 dni.

Dodatkowo jednostka spodziewa się wypłacić wynagrodzenie za niewykorzystane zwolnienia w wielkości 10 dni roboczych, które narosły na dzień bilansowy (2 dni na każdego z pięciu pracowników).

Tej swoistej „rezerwy” nie tworzy się przy braku kumulacji płatności. Takie nieobecności przepadają, jeśli uprawnienia bieżącego okresu nie zostały w pełni wykorzystane. Nie uprawniają one pracowników do ekwiwalentu pieniężnego z tytułu niewykorzystanego zwolnienia. Po prostu jednostka nie ujmuje ani kosztów, ani zobowiązania do chwili wystąpienia nieobecności, ponieważ wykonywanie pracy pracownika nie zwiększa kwoty świadczenia.

 

Wypłata z zysku

Jednostka powinna ująć przewidywane koszty wypłat z zysku i premii jako zobowiązanie albo koszty. Powinna to uczynić, ponieważ ciąży na niej prawnie lub zwyczajowo zobowiązanie do tego typu wypłat i dodatkowo zobowiązanie to można wycenić w wiarygodny sposób.

Należy podkreślić, że bieżące zobowiązanie występuje tylko wówczas, gdy dana jednostka nie może wycofać się ze swoich wcześniejszych zobowiązań w tym zakresie.

W niektórych jednostkach pracownicy otrzymują wypłaty z wypracowanego zysku pod warunkiem, że pozostaną w jednostce przez określony czas. Istnienie takiego programu powoduje powstanie zwyczajowo oczekiwanego zobowiązania w miarę wykonywania pracy przez pracowników. Zobowiązanie to zwiększa kwotę, którą trzeba będzie wypłacić, jeśli pracownicy przepracują w danym zakładzie pracy określony czas.

Przykład

W zakładzie pracy obowiązuje program wypłat z zysku, który nakazuje jednostce część zysku przeznaczyć na wypłatę dla pracowników, którzy pracowali przez cały rok. Jeśli przez cały rok nie odejdzie żaden z pracowników, to zakład wypłaci 1,5 proc. zysku. Jednak z dotychczasowej praktyki wiadomo, że tylko część pracowników będzie pracowała przez cały rok, dlatego jednostka zobowiązanie i koszty ustaliła w wysokości 1,1 proc. wypracowanego zysku.

Jeśli na jednostce nie ciąży żadne zapisane zobowiązanie do wypłaty premii z zysku, ale mimo to premia była zwyczajowo wypłacana, to także należy oszacować wartość oczekiwanej wypłaty z zysku. Wycena takiego zwyczajowo oczekiwanego zobowiązania powinna uwzględniać to, że niektórzy pracownicy nie przepracują całego roku i nie wszyscy pracownicy uzyskają tę premię.

Jednostka może dokonać wiarygodnego oszacowania prawnych lub zwyczajowo oczekiwanych zobowiązań wynikających z programu wypłat z zysku i systemów premiowych, tylko gdy:

1) sformalizowane zasady funkcjonowania programu zawierają wzór służący ustaleniu kwoty świadczenia,

2) jednostka ustala kwoty do zapłaty przed zatwierdzeniem sprawozdania finansowego do publikacji,

3) dotychczasowa praktyka jasno wskazuje na wymiar zwyczajowo oczekiwanego zobowiązania.

Zobowiązanie wynikające z programów wypłat zysków i systemów premiowych wynika z efektów pracy zatrudnionych pracowników, a nie z transakcji z właścicielami. Z tego też powodu jednostka nie ujmuje wydatków związanych z tymi programami jako podział zysku netto, lecz obciąża nimi koszty.

Jeśli wypłaty z zysku i płatności premiowe nie są w całości należne w ciągu najbliższych 12 miesięcy od zakończenia okresu, w którym pracownicy wykonywali pracę, z którą związane są obecnie płatności z zysku, to tę część, która płatna jest po tym terminie, należy zaliczyć do innych długoterminowych świadczeń pracowniczych.

Ujawnianie informacji w sprawozdaniu

Międzynarodowy Standard Rachunkowości nie nakazuje jednostce ujawniać informacji na temat krótkoterminowych świadczeń pracowniczych. Jednak mimo to należy wykazać w sprawozdaniu zobowiązanie wynikające z krótkoterminowych świadczeń pracowniczych.

Taki obowiązek wynika np. z postanowień MSR 1 „ Prezentacja sprawozdań finansowych”.

Podstawa prawna:

§ 8-23 Międzynarodowego Standardu Rachunkowości nr 19 „Świadczenia pracownicze”.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA