REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy będzie możliwość odliczenia VAT od zakupu samochodu osobowego

Sebastian Bobrowski
InFakt.pl
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt, zgodnie z którym możliwe będzie odliczenie pełnego VAT-u od samochodu osobowego wykorzystywanego w firmie. Ma to jednak dotyczyć jedynie pojazdów używanych wyłącznie na potrzeby działalności gospodarczej. Wykorzystanie auta także prywatnie pozwoli na odliczenie połowy VAT-u. Projekt znajduje się na etapie uzgodnień międzyresortowych.

 

REKLAMA

Autopromocja

 

 

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo


INFORFK: Branże, dla których w 2014 r. zmienił się termin ustalania obowiązku podatkowego

 

 

 


Nawet hipotetyczne wykorzystanie na cele prywatne uniemożliwi odliczenie całego VAT-u


W grudniu 2013 r. Unia Europejska wydała decyzję derogacyjną, która umożliwia Polsce odstępstwo od przepisów unijnych w kontekście odliczania VAT-u od samochodów osobowych. Co za tym idzie, Ministerstwo Finansów opracowało projekt, który pozwoliłby na wprowadzenie nowych zapisów w życie. Dotyczy to odliczenia podatku zapłaconego przy zakupie auta, nabyciu paliwa oraz wydatków związanych z eksploatacją (np. naprawa, wymiana opon). Projekt zakłada możliwość odliczenia 100% VAT-u od samochodu osobowego, ale tylko w sytuacji, gdy będzie on używany wyłącznie na cele prowadzonej działalności gospodarczej. Jeśli przedsiębiorca wykorzystywałby pojazd również na potrzeby prywatne, odliczy już tylko 50% VAT-u. Tym samym istotny stanie się sposób używania samochodu w firmie.

Niestety wydaje się, że resort nie ufa przedsiębiorcom. Założył więc, że pełne odliczenie będzie przysługiwało tylko wtedy, kiedy „nie istnieje potencjalna możliwość użytku danego pojazdu do celów prywatnych”. Co to oznacza? Otóż zdaniem MF większość samochodów osobowych będzie wykorzystywana również prywatnie. Nawet więc hipotetyczna możliwość jego użytkowania w tzw. systemie mieszanym (na potrzeby firmowe i prywatne) uniemożliwi odpis pełnego VAT-u. W uzasadnieniu projektu można znaleźć stwierdzenie, że w przypadku osób, które prowadzą firmę w swoim miejscu zamieszkania (np. architekt) należy uznać, że samochód wykorzystują zarówno w działalności, jak i prywatnie.

Zakres użytkowania nie jest istotny jedynie w przypadku pojazdów, których konstrukcja jednoznacznie wskazuje na jego wykorzystanie wyłącznie w działalności gospodarczej, np. koparka. W innym przypadku wyjściem z sytuacji może być zastrzeżenie choćby w firmowym regulaminie, że np. pracownik nie ma prawa pojechać firmowym samochodem do domu.

INFORFK: Nowe zasady powstawania obowiązku podatkowego w VAT


Żeby odliczyć pełen VAT trzeba będzie spełnić również inne wymagania


W przypadku samochodów osobowych, jeśli przedsiębiorca zdecyduje się na odliczenie całości VAT-u, będzie musiał prowadzić szczegółową ewidencję przebiegu pojazdu do celów VAT-u. Jak miałaby ona wyglądać? Ewidencja powinna zawierać numer rejestracyjny pojazdu, opis trasy (skąd - dokąd), kolejny numer wpisu, datę i cel wyjazdu, liczbę faktycznie przejechanych kilometrów, a także potwierdzenie autentyczności wpisu przez podatnika. Identyczne rozwiązanie stosowane jest już na gruncie podatku dochodowego. Mowa tu o sytuacji, gdy przedsiębiorca nie wprowadził samochodu do środków trwałych i wszelkiego rodzaju koszty związane z jego wykorzystaniem na potrzeby firmy rozlicza do wysokości tzw. kilometrówki. Limit możliwych do rozliczenia kosztów ustalany jest właśnie na podstawie ewidencji przebiegu pojazdu.

Rozliczanie zaliczek w VAT po zmianach

 

Jeśli więc projekt wejdzie w życie w proponowanym kształcie, może dojść do sytuacji, że przedsiębiorca, który wpisał pojazd do środków trwałych i nie prowadzi ewidencji do celów rozliczania podatku dochodowego, będzie musiał ją sporządzać na potrzeby podatku VAT - jeśli oczywiście zdecyduje się na odliczanie całego VAT-u. Utrudnień nie powinni z kolei odczuć przedsiębiorcy już prowadzący kilometrówkę, służącą do rozliczania kosztów w podatku dochodowym. W projekcie znalazł się bowiem zapis o możliwości jej wykorzystania również dla odliczania VAT-u. W praktyce odnosi się to jednak do sytuacji, gdy przedsiębiorca np. wynajmuje samochód, którego używa tylko na potrzeby działalności gospodarczej.

Odliczenie VAT od samochodów i paliw 2014 - projekt ustawy

Prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w 2014 r.


Przedsiębiorca zadeklaruje sposób użytkowania samochodu


Po wprowadzeniu zmian, przedsiębiorcy mający zamiar wykorzystywać samochód tylko w firmie i odliczać pełen VAT, mieliby również obowiązek poinformowania o tym organów podatkowych. W przypadku braku takiej informacji, odliczenie całości VAT-u będzie niemożliwe. To o tyle istotne, że organ podatkowy może zakwestionować rozliczenie i zobowiązać przedsiębiorcę do zapłaty różnicy w podatku oraz odsetek od zaległości podatkowych.

Jeśli właściciel firmy stwierdzi, że choć aktualnie odlicza 50% VAT-u, to jednak wykorzystuje samochód tylko w działalności i chce odliczać cały VAT, konieczne stanie się prowadzenie ewidencji przebiegu pojazdu, a także przekazanie informacji o zmianie przeznaczenia auta. Odliczenie podatku w pełnej wysokości stanie się możliwe od dnia „złożenia informacji”. W odwrotnej sytuacji - przejścia z odliczania całego VAT-u na 50% - również będzie należało poinformować organy skarbowe o zmianie przeznaczenia samochodu.

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

Zmiany 2014 - Podatki, Księgowość, Kadry, Firma, Praw

Sebastian Bobrowski

Dyrektor Finansowy inFakt

 

 

 

 

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA