REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy będzie możliwość odliczenia VAT od zakupu samochodu osobowego

Sebastian Bobrowski
InFakt.pl
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt, zgodnie z którym możliwe będzie odliczenie pełnego VAT-u od samochodu osobowego wykorzystywanego w firmie. Ma to jednak dotyczyć jedynie pojazdów używanych wyłącznie na potrzeby działalności gospodarczej. Wykorzystanie auta także prywatnie pozwoli na odliczenie połowy VAT-u. Projekt znajduje się na etapie uzgodnień międzyresortowych.

 

REKLAMA

REKLAMA

 

 

REKLAMA

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo


INFORFK: Branże, dla których w 2014 r. zmienił się termin ustalania obowiązku podatkowego

 

 

 


Nawet hipotetyczne wykorzystanie na cele prywatne uniemożliwi odliczenie całego VAT-u


W grudniu 2013 r. Unia Europejska wydała decyzję derogacyjną, która umożliwia Polsce odstępstwo od przepisów unijnych w kontekście odliczania VAT-u od samochodów osobowych. Co za tym idzie, Ministerstwo Finansów opracowało projekt, który pozwoliłby na wprowadzenie nowych zapisów w życie. Dotyczy to odliczenia podatku zapłaconego przy zakupie auta, nabyciu paliwa oraz wydatków związanych z eksploatacją (np. naprawa, wymiana opon). Projekt zakłada możliwość odliczenia 100% VAT-u od samochodu osobowego, ale tylko w sytuacji, gdy będzie on używany wyłącznie na cele prowadzonej działalności gospodarczej. Jeśli przedsiębiorca wykorzystywałby pojazd również na potrzeby prywatne, odliczy już tylko 50% VAT-u. Tym samym istotny stanie się sposób używania samochodu w firmie.

Niestety wydaje się, że resort nie ufa przedsiębiorcom. Założył więc, że pełne odliczenie będzie przysługiwało tylko wtedy, kiedy „nie istnieje potencjalna możliwość użytku danego pojazdu do celów prywatnych”. Co to oznacza? Otóż zdaniem MF większość samochodów osobowych będzie wykorzystywana również prywatnie. Nawet więc hipotetyczna możliwość jego użytkowania w tzw. systemie mieszanym (na potrzeby firmowe i prywatne) uniemożliwi odpis pełnego VAT-u. W uzasadnieniu projektu można znaleźć stwierdzenie, że w przypadku osób, które prowadzą firmę w swoim miejscu zamieszkania (np. architekt) należy uznać, że samochód wykorzystują zarówno w działalności, jak i prywatnie.

Zakres użytkowania nie jest istotny jedynie w przypadku pojazdów, których konstrukcja jednoznacznie wskazuje na jego wykorzystanie wyłącznie w działalności gospodarczej, np. koparka. W innym przypadku wyjściem z sytuacji może być zastrzeżenie choćby w firmowym regulaminie, że np. pracownik nie ma prawa pojechać firmowym samochodem do domu.

INFORFK: Nowe zasady powstawania obowiązku podatkowego w VAT


Żeby odliczyć pełen VAT trzeba będzie spełnić również inne wymagania


W przypadku samochodów osobowych, jeśli przedsiębiorca zdecyduje się na odliczenie całości VAT-u, będzie musiał prowadzić szczegółową ewidencję przebiegu pojazdu do celów VAT-u. Jak miałaby ona wyglądać? Ewidencja powinna zawierać numer rejestracyjny pojazdu, opis trasy (skąd - dokąd), kolejny numer wpisu, datę i cel wyjazdu, liczbę faktycznie przejechanych kilometrów, a także potwierdzenie autentyczności wpisu przez podatnika. Identyczne rozwiązanie stosowane jest już na gruncie podatku dochodowego. Mowa tu o sytuacji, gdy przedsiębiorca nie wprowadził samochodu do środków trwałych i wszelkiego rodzaju koszty związane z jego wykorzystaniem na potrzeby firmy rozlicza do wysokości tzw. kilometrówki. Limit możliwych do rozliczenia kosztów ustalany jest właśnie na podstawie ewidencji przebiegu pojazdu.

Rozliczanie zaliczek w VAT po zmianach

 

Jeśli więc projekt wejdzie w życie w proponowanym kształcie, może dojść do sytuacji, że przedsiębiorca, który wpisał pojazd do środków trwałych i nie prowadzi ewidencji do celów rozliczania podatku dochodowego, będzie musiał ją sporządzać na potrzeby podatku VAT - jeśli oczywiście zdecyduje się na odliczanie całego VAT-u. Utrudnień nie powinni z kolei odczuć przedsiębiorcy już prowadzący kilometrówkę, służącą do rozliczania kosztów w podatku dochodowym. W projekcie znalazł się bowiem zapis o możliwości jej wykorzystania również dla odliczania VAT-u. W praktyce odnosi się to jednak do sytuacji, gdy przedsiębiorca np. wynajmuje samochód, którego używa tylko na potrzeby działalności gospodarczej.

Odliczenie VAT od samochodów i paliw 2014 - projekt ustawy

Prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w 2014 r.


Przedsiębiorca zadeklaruje sposób użytkowania samochodu


Po wprowadzeniu zmian, przedsiębiorcy mający zamiar wykorzystywać samochód tylko w firmie i odliczać pełen VAT, mieliby również obowiązek poinformowania o tym organów podatkowych. W przypadku braku takiej informacji, odliczenie całości VAT-u będzie niemożliwe. To o tyle istotne, że organ podatkowy może zakwestionować rozliczenie i zobowiązać przedsiębiorcę do zapłaty różnicy w podatku oraz odsetek od zaległości podatkowych.

Jeśli właściciel firmy stwierdzi, że choć aktualnie odlicza 50% VAT-u, to jednak wykorzystuje samochód tylko w działalności i chce odliczać cały VAT, konieczne stanie się prowadzenie ewidencji przebiegu pojazdu, a także przekazanie informacji o zmianie przeznaczenia auta. Odliczenie podatku w pełnej wysokości stanie się możliwe od dnia „złożenia informacji”. W odwrotnej sytuacji - przejścia z odliczania całego VAT-u na 50% - również będzie należało poinformować organy skarbowe o zmianie przeznaczenia samochodu.

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

Zmiany 2014 - Podatki, Księgowość, Kadry, Firma, Praw

Sebastian Bobrowski

Dyrektor Finansowy inFakt

 

 

 

 

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA