REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy będzie możliwość odliczenia VAT od zakupu samochodu osobowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sebastian Bobrowski
InFakt.pl
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt, zgodnie z którym możliwe będzie odliczenie pełnego VAT-u od samochodu osobowego wykorzystywanego w firmie. Ma to jednak dotyczyć jedynie pojazdów używanych wyłącznie na potrzeby działalności gospodarczej. Wykorzystanie auta także prywatnie pozwoli na odliczenie połowy VAT-u. Projekt znajduje się na etapie uzgodnień międzyresortowych.

 

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

 

 

REKLAMA

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo


INFORFK: Branże, dla których w 2014 r. zmienił się termin ustalania obowiązku podatkowego

 

 

 


Nawet hipotetyczne wykorzystanie na cele prywatne uniemożliwi odliczenie całego VAT-u


W grudniu 2013 r. Unia Europejska wydała decyzję derogacyjną, która umożliwia Polsce odstępstwo od przepisów unijnych w kontekście odliczania VAT-u od samochodów osobowych. Co za tym idzie, Ministerstwo Finansów opracowało projekt, który pozwoliłby na wprowadzenie nowych zapisów w życie. Dotyczy to odliczenia podatku zapłaconego przy zakupie auta, nabyciu paliwa oraz wydatków związanych z eksploatacją (np. naprawa, wymiana opon). Projekt zakłada możliwość odliczenia 100% VAT-u od samochodu osobowego, ale tylko w sytuacji, gdy będzie on używany wyłącznie na cele prowadzonej działalności gospodarczej. Jeśli przedsiębiorca wykorzystywałby pojazd również na potrzeby prywatne, odliczy już tylko 50% VAT-u. Tym samym istotny stanie się sposób używania samochodu w firmie.

Niestety wydaje się, że resort nie ufa przedsiębiorcom. Założył więc, że pełne odliczenie będzie przysługiwało tylko wtedy, kiedy „nie istnieje potencjalna możliwość użytku danego pojazdu do celów prywatnych”. Co to oznacza? Otóż zdaniem MF większość samochodów osobowych będzie wykorzystywana również prywatnie. Nawet więc hipotetyczna możliwość jego użytkowania w tzw. systemie mieszanym (na potrzeby firmowe i prywatne) uniemożliwi odpis pełnego VAT-u. W uzasadnieniu projektu można znaleźć stwierdzenie, że w przypadku osób, które prowadzą firmę w swoim miejscu zamieszkania (np. architekt) należy uznać, że samochód wykorzystują zarówno w działalności, jak i prywatnie.

Zakres użytkowania nie jest istotny jedynie w przypadku pojazdów, których konstrukcja jednoznacznie wskazuje na jego wykorzystanie wyłącznie w działalności gospodarczej, np. koparka. W innym przypadku wyjściem z sytuacji może być zastrzeżenie choćby w firmowym regulaminie, że np. pracownik nie ma prawa pojechać firmowym samochodem do domu.

INFORFK: Nowe zasady powstawania obowiązku podatkowego w VAT


Żeby odliczyć pełen VAT trzeba będzie spełnić również inne wymagania


W przypadku samochodów osobowych, jeśli przedsiębiorca zdecyduje się na odliczenie całości VAT-u, będzie musiał prowadzić szczegółową ewidencję przebiegu pojazdu do celów VAT-u. Jak miałaby ona wyglądać? Ewidencja powinna zawierać numer rejestracyjny pojazdu, opis trasy (skąd - dokąd), kolejny numer wpisu, datę i cel wyjazdu, liczbę faktycznie przejechanych kilometrów, a także potwierdzenie autentyczności wpisu przez podatnika. Identyczne rozwiązanie stosowane jest już na gruncie podatku dochodowego. Mowa tu o sytuacji, gdy przedsiębiorca nie wprowadził samochodu do środków trwałych i wszelkiego rodzaju koszty związane z jego wykorzystaniem na potrzeby firmy rozlicza do wysokości tzw. kilometrówki. Limit możliwych do rozliczenia kosztów ustalany jest właśnie na podstawie ewidencji przebiegu pojazdu.

Rozliczanie zaliczek w VAT po zmianach

 

Jeśli więc projekt wejdzie w życie w proponowanym kształcie, może dojść do sytuacji, że przedsiębiorca, który wpisał pojazd do środków trwałych i nie prowadzi ewidencji do celów rozliczania podatku dochodowego, będzie musiał ją sporządzać na potrzeby podatku VAT - jeśli oczywiście zdecyduje się na odliczanie całego VAT-u. Utrudnień nie powinni z kolei odczuć przedsiębiorcy już prowadzący kilometrówkę, służącą do rozliczania kosztów w podatku dochodowym. W projekcie znalazł się bowiem zapis o możliwości jej wykorzystania również dla odliczania VAT-u. W praktyce odnosi się to jednak do sytuacji, gdy przedsiębiorca np. wynajmuje samochód, którego używa tylko na potrzeby działalności gospodarczej.

Odliczenie VAT od samochodów i paliw 2014 - projekt ustawy

Prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w 2014 r.


Przedsiębiorca zadeklaruje sposób użytkowania samochodu


Po wprowadzeniu zmian, przedsiębiorcy mający zamiar wykorzystywać samochód tylko w firmie i odliczać pełen VAT, mieliby również obowiązek poinformowania o tym organów podatkowych. W przypadku braku takiej informacji, odliczenie całości VAT-u będzie niemożliwe. To o tyle istotne, że organ podatkowy może zakwestionować rozliczenie i zobowiązać przedsiębiorcę do zapłaty różnicy w podatku oraz odsetek od zaległości podatkowych.

Jeśli właściciel firmy stwierdzi, że choć aktualnie odlicza 50% VAT-u, to jednak wykorzystuje samochód tylko w działalności i chce odliczać cały VAT, konieczne stanie się prowadzenie ewidencji przebiegu pojazdu, a także przekazanie informacji o zmianie przeznaczenia auta. Odliczenie podatku w pełnej wysokości stanie się możliwe od dnia „złożenia informacji”. W odwrotnej sytuacji - przejścia z odliczania całego VAT-u na 50% - również będzie należało poinformować organy skarbowe o zmianie przeznaczenia samochodu.

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

Zmiany 2014 - Podatki, Księgowość, Kadry, Firma, Praw

Sebastian Bobrowski

Dyrektor Finansowy inFakt

 

 

 

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

REKLAMA

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

REKLAMA

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

Rewolucja nie mniej ważna niż KSeF. Nowy obowiązek dla firm sektora MŚP

Cyfryzacja rozliczeń podatkowych w Polsce wchodzi w kolejny etap. Podczas gdy uwaga przedsiębiorców skupia się dziś na KSeF, równie istotna zmiana dotknie ich jeszcze wcześniej. Od 1 stycznia 2026 roku prowadzenie KPiR możliwe będzie wyłącznie w formie cyfrowej. MF przekonuje, że to krok w stronę uproszczenia, automatyzacji oraz zwiększenia transparentności biznesu. Dla sektora MŚP oznacza on również nowe formalności, konieczność inwestycji w systemy IT oraz kary za nieterminowe raporty.

REKLAMA