REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odliczenie VAT od samochodów - ewidencja i VAT-26

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik zamierza kupić w kwietniu 2014 r. samochód osobowy, który będzie wykorzystywać wyłącznie do prowadzenia działalności gospodarczej i dokonywać od niego pełnych odliczeń. Od kiedy podatnik jest obowiązany zaprowadzić ewidencję przebiegu pojazdu oraz w jakim terminie powinien złożyć informację VAT-26?

 

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy: Samochód po zmianach od 1 kwietnia 2014 - multipakiet

 

 Zobacz wzór: Informacja VAT-26

REKLAMA

 Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ewidencja przebiegu i informacja VAT-26

Ewidencję przebiegu tego samochodu podatnik powinien zacząć prowadzić w dniu jego nabycia, natomiast informację VAT-26 złożyć w terminie siedmiu dni od dnia poniesienia wydatku (np. 21 kwietnia, jeśli nabycie nastąpiło 14 kwietnia). Gdy przed dokonaniem dostawy w kwietniu została wpłacona zaliczka, termin ten liczymy od dnia jej zapłaty.

Zmiany w zasadach odliczania VAT od samochodów

Od 1 kwietnia 2014 r. do samochodów uprawniających do pełnych odliczeń należą m.in. pojazdy samochodowe, których sposób wykorzystywania przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą (art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a) w zw. z art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy o VAT).

Rozpoczęcie prowadzenia ewidencji

Zasady prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu na użytek VAT określają przepisy art. 86a ust. 6-8 ustawy o VAT. Wynika z nich m.in., że ewidencja taka prowadzona jest od dnia rozpoczęcia wykorzystywania pojazdu samochodowego wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika do dnia zakończenia wykorzystywania tego pojazdu wyłącznie do tej działalności (art. 86a ust. 6 ustawy o VAT).

Teoretycznie z treści przytoczonego przepisu wynika, że podatnicy nabywający samochody, którzy chcą odliczyć w całości podatek z faktury dokumentującej zakup samochodu, muszą prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu od dnia zakupu. W grę wchodzi jednak przyjęcie stanowiska, że rozpoczęcie prowadzenia takiej ewidencji musi nastąpić do końca miesiąca, w którym nabyto (względnie dokonano importu) samochód. Zdaniem autora wniosek taki płynie z przepisów art. 90b ustawy o VAT, które m.in.:

1) uprawniają do dokonywania korekt kwoty podatku naliczonego, gdy nastąpiła zmiana wykorzystywania pojazdu samochodowego na wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej (art. 90b ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT),

2) przewidują, że na potrzeby tej korekty pojazd uznaje się za wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika począwszy od miesiąca, w którym nastąpiła zmiana jego wykorzystywania, a korekty dokonuje się w deklaracji za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła zmiana, w kwocie proporcjonalnej do pozostałego okresu korekty (art. 90b ust. 4 ustawy o VAT).

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Polecamy: Biuletyn VAT

Według tych przepisów możliwe jest odliczenie całej kwoty podatku naliczonego przy nabyciu pojazdu samochodowego, który bezpośrednio po nabyciu nie był wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika (np. ze względu na nieprowadzenie ewidencji jego przebiegu), lecz stał się nim przed końcem miesiąca nabycia tego pojazdu samochodowego (np. w związku z rozpoczęciem ewidencji przebiegu tego pojazdu). Co prawda w takich przypadkach kwotę podatku naliczonego przy nabyciu samochodu stanowi połowa kwoty podatku z faktury dokumentującej jego zakup, lecz odliczenie drugiej połowy tej kwoty jest możliwe w deklaracji VAT-7 składanej za miesiąc zakupu (względnie w deklaracji VAT-7K/VAT-7D składanej za kwartał zakupu) na podstawie art. 90b ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT.

MF nie zajęło stanowiska na ten temat. Dlatego bezpieczniej jest prowadzić ewidencję od dnia zakupu, gdy samochód od początku jest wykorzystywany do działalności.

Poniesienie pierwszego wydatku

Jednocześnie, według art. 86a ust. 12 ustawy o VAT, podatnicy wykorzystujący wyłącznie do działalności gospodarczej pojazdy samochodowe, dla których są obowiązani prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu, mają obowiązek złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego informację o tych pojazdach (jest to informacja VAT-26) w terminie siedmiu dni od dnia, w którym poniosą pierwszy wydatek związany z tymi pojazdami. Terminowe złożenie informacji jest bardzo ważne, gdyż w przypadku niezłożenia jej w terminie uznaje się, że pojazd samochodowy jest wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika dopiero od dnia jej złożenia (art. 86a ust. 13 ustawy o VAT).

W art. 86a ust. 12 ustawy o VAT mowa jest o dniu poniesienia wydatku. Takim terminem posługuje się też ustawodawca w przypadku pojazdów nabytych przed 1 kwietnia br. Aby podatnicy mogli odliczać pełny VAT od wydatków związanych z tymi samochodami (paliwo, eksploatacja), muszą zaprowadzić ewidencję od dnia, kiedy poniosą pierwszy wydatek po 31 marca br., i mają siedem dni od tej daty, aby złożyć VAT-26 (art. 8 ustawy zmieniającej).

Odpowiedzialność karna i karno-skarbowa a wystawianie fałszywych faktur

Przekazanie majątku spółki do indywidualnej firmy wspólnika - skutki w VAT

Z wyjaśnień MF wynika, że przez „poniesienie wydatku” należy rozumieć dokonanie wpłaty zaliczki na poczet zakupu towaru lub usługi albo nabycie towaru czy usługi, w zależności od tego, która z tych sytuacji pierwsza miała miejsce.

PRZYKŁAD
Podatnik zamierza od 1 kwietnia br. wykorzystywać samochód wyłącznie do prowadzenia działalności gospodarczej. 2 kwietnia wpłacił zaliczkę na naprawę tego samochodu. Był to pierwszy wydatek. Podatnik musi rozpocząć prowadzenie ewidencji jego przebiegu od 2 kwietnia 2014 r.

Dlatego termin złożenia informacji VAT-26 rozpoczyna bieg od dnia dokonania zakupu, tj. dokonania dostawy lub wykonania usługi lub wpłaty zaliczki, jeżeli taka sytuacja miała miejsce. Termin zapłaty ma znaczenie, gdy zapłata jest uiszczana przed dokonaniem dostawy lub wykonaniem usługi, np. przed datą pierwszego tankowania (w przypadku zaliczek). Nie ma znaczenia, gdy zapłata jest dokonywana pewien czas po zakupie (np. w następnym miesiącu na podstawie faktury zbiorczej dokumentującej zakupy paliwa) czy po powstaniu prawa do odliczenia.

 

Dlatego w przypadku nabywania samochodów należy złożyć tę informację w terminie siedmiu dni, licząc od dnia ich nabycia (zwłaszcza że najczęściej pierwszym wydatkiem związanym z takimi samochodami jest wydatek na ich nabycie), chyba że wcześniej zostanie wpłacona zaliczka.

PRZYKŁAD
Podatnik kupił 14 kwietnia 2014 r. samochód osobowy, który zamierza wykorzystywać wyłącznie do prowadzenia działalności gospodarczej. Informację VAT-26 - bez utraty prawa do odliczenia całej kwoty podatku z faktury dokumentującej nabycie samochodu - podatnik musi złożyć do 21 kwietnia 2014 r., gdy wcześniej nie wpłacił zaliczki. Jeśli już w kwietniu wpłacił zaliczkę, 7-dniowy termin liczy od dnia jej wpłaty.

PODSTAWA PRAWNA:

● art. 86a oraz art. 90b ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Tomasz Krywan

prawnik, doradca podatkowy, właściciel kancelarii doradztwa podatkowego, autor licznych publikacji

 

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA