REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Niepotrzebne badania samochodów

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Zaświadczenie o spełnieniu przez dane auto wymagań ustawy o VAT jest potwierdzeniem stanu faktycznego. Nie decyduje o prawie podatnika do odliczania podatku naliczonego.

Przepisy nowelizujące ustawę o VAT w części dotyczącej zasad odliczania VAT od nabycia samochodów oraz paliw do ich napędu weszły w życie 22 sierpnia 2005 r. Ustawodawca w art. 86 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.) ustanowił ogólną zasadę, że odliczeniu podlega 60 proc., ale nie więcej niż 6000 zł, podatku naliczonego od nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t. Jednocześnie, zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 3 tej ustawy, podatnicy nie mają prawa odliczać podatku od zakupu paliwa do takich samochodów.

Wyjątki od zasady

Od tej zasady, w art. 86 ust. 4 pkt 1-7 ustawy o VAT, wprowadzono wyjątki dla sześciu kategorii pojazdów samochodowych oraz dla sytuacji, gdy przedmiotem działalności podatnika jest sprzedaż lub najem takich samochodów. Jednakże dla czterech z tych uprzywilejowanych kategorii samochodów, wymienionych w pkt 1-4, określono wymóg przeprowadzenia dodatkowego badania technicznego.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 5, spełnienie wymagań dla powyższych kategorii pojazdów samochodowych stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu, zawierającego właściwą adnotację o spełnieniu tych wymagań. Dodatkowe badanie techniczne przeprowadzane jest przez okręgową stację kontroli pojazdów i potwierdzane zaświadczeniem wydanym przez tę stację. Kolejny ustęp 5a zobowiązuje podatników do dostarczenia kopii powyższego zaświadczenia w terminie 14 dni od dnia jego otrzymania do naczelnika urzędu skarbowego.

Ta ogólna zasada obowiązuje podatników nabywających samochody osobowe i pojazdy samochodowe o ładowności nieprzekraczającej 3,5 t począwszy od 22 sierpnia 2005 r.

Dla dotychczas użytkowanych samochodów w art. 4 noweli ustawy o VAT wprowadzono zasadę, zgodnie z którą, dodatkowe badanie techniczne powinno być przeprowadzone w terminie najbliższego obowiązkowego badania technicznego, nie później jednak niż przed upływem 12 miesięcy od dnia wejścia w życie tej ustawy. Jeżeli jednak podatnik zamierza sprzedać samochód przed upływem terminu najbliższego badania technicznego lub przed upływem 12 miesięcy od dnia wejścia w życie nowelizowanych przepisów, musi dokonać dodatkowego badania nie później niż przed dniem dostawy. Trzeba dodać, że tę grupę pojazdów dotyczy także 14-dniowy termin dostarczenia kopii zaświadczenia do naczelnika urzędu skarbowego.

Stan faktyczny

Należy się zastanowić, jaką funkcję ma pełnić takie zaświadczenie oraz czy jego brak lub uchybienie terminowi jego przeprowadzenia (w przypadku pojazdów użytkowanych przed wejściem w życie noweli) lub uchybienie terminowi dostarczenia jego kopii do urzędu skarbowego wpływa na prawo do odliczenia VAT od nabycia samochodów i paliwa do ich napędu.

Moim zdaniem, zaświadczenie o spełnieniu przez dany samochód wymagań ujętych w art. 86 ust. 4 pkt 1-4 ustawy o VAT jest niczym więcej jak tylko potwierdzeniem istniejącego stanu faktycznego. W żadnym wypadku nie można mu przypisać roli decydującej o istnieniu czy nie prawa podatnika do odliczenia podatku. Takie stanowisko nie ma oparcia w obowiązujących przepisach prawa podatkowego. Prawo do odliczenia podatnik nabywa w momencie zakupu samochodu lub jego przeróbki na pojazd, który spełnia ustawowe wymagania dla odpowiedniej kategorii.
Nabycie tego prawa jest faktem obiektywnym. Ustawodawca nie zawarł żadnego dodatkowego przepisu, który wskazywałby, że brak zaświadczenia lub uchybienie terminowi do jego dostarczenia do urzędu skarbowego pozbawia podatnika prawa do odliczenia podatku. Oznacza to także, że trudno też twierdzić, że podatnicy mają bezwzględny obowiązek przeprowadzenia dodatkowego badania technicznego.

Ważne!
Prawo do odliczenia podatnik nabywa w momencie zakupu samochodu lub jego przeróbki na pojazd, który spełnia ustawowe wymagania dla odpowiedniej kategorii

Spełnienie wymagań

W art. 86 ust. 5 wyraźnie uregulowano, że spełnienie wymagań (…) stwierdza się na podstawie tego badania. Zatem jest to swego rodzaju dowód dla podatników, którzy mają wątpliwości, czy aby na pewno ich samochód zalicza się do danej kategorii pojazdów wymienionych w art. 86 ust. 4 pkt 1-4, dających prawo do pełnego odliczenia podatku VAT. Przy czym należy wskazać na pewną niekonsekwencję takiego podejścia.

Otóż, można mieć uzasadnione podejrzenia, w przypadku samochodów mających co najmniej dwa rzędy siedzeń i trwałą przegrodę oddzielającą część ładunkową od części pasażerskiej, czy spełniony jest warunek przekraczania połowy długości pojazdu przez część ładunkową. Długość takiego pojazdu ustala się w dość skomplikowany sposób, co może rodzić podejrzenia o jego niewłaściwe zastosowanie.

Wydaje się jednak, że powodem wprowadzenia takiego zaświadczenia jest uproszczenie prowadzenia kontroli organom podatkowym lub skarbowym. Posiadanie przez podatnika stosownego zaświadczenia zwalnia pracowników tych organów z dociekania, jaki jest naprawdę stan faktyczny. Dlatego też często można usłyszeć opinie od przedstawicieli fiskusa, że brak takiego zaświadczenia nie daje podatnikowi prawa do odliczenia podatku.
Ustawodawca nie wskazał terminu przeprowadzenia dodatkowego badania technicznego dla nowo nabywanych pojazdów. Nie ma zatem podstaw, aby ograniczać prawa podatnika do odliczenia podatku, jeżeli jego pojazd spełnia wymagania, a podatnik nie przeprowadził jeszcze dodatkowego badania. Zauważyły to także organu podatkowe. W wydawanych przez siebie interpretacjach stwierdzały, że zaświadczenie tylko potwierdza prawo podatnika do odliczenia VAT od nabywanych pojazdów samochodowych i paliwa do ich napędu, jeśli spełniają odpowiednie warunki art. 86 ust. 4 pkt 1-4 ustawy o VAT.

Ważne!
Zgodnie z ogólną zasadą, odliczeniu podlega 60 proc., ale nie więcej niż 6000 zł podatku naliczonego od nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t

Michał Wojtas
Autor jest konsultantem podatkowym w EOL Kancelaria Doradców Podatkowych Elżbieta Olechowska i Bartosz Olechowski w Szczecinie

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

REKLAMA

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

REKLAMA

Czy ominie Cię KSeF? Może jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur w 2026 roku

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

Czy prawo stoi po stronie wierzyciela? Termin 60 dni, odsetki, rekompensaty, windykacja na koszt dłużnika, sąd

Nieterminowe płatności potrafią sparaliżować każdą firmę. Jest to dokuczliwe szczególnie w branży TSL, gdzie koszty rosną z dnia na dzień, a marże są minimalne. Każdy dzień zwłoki to realne ryzyko utraty płynności. Pytanie brzmi: czy prawo faktycznie stoi po stronie wierzyciela, a jeśli tak – jak z niego skutecznie korzystać?

REKLAMA