REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Niepotrzebne badania samochodów

REKLAMA

Zaświadczenie o spełnieniu przez dane auto wymagań ustawy o VAT jest potwierdzeniem stanu faktycznego. Nie decyduje o prawie podatnika do odliczania podatku naliczonego.

Przepisy nowelizujące ustawę o VAT w części dotyczącej zasad odliczania VAT od nabycia samochodów oraz paliw do ich napędu weszły w życie 22 sierpnia 2005 r. Ustawodawca w art. 86 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.) ustanowił ogólną zasadę, że odliczeniu podlega 60 proc., ale nie więcej niż 6000 zł, podatku naliczonego od nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t. Jednocześnie, zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 3 tej ustawy, podatnicy nie mają prawa odliczać podatku od zakupu paliwa do takich samochodów.

Wyjątki od zasady

Od tej zasady, w art. 86 ust. 4 pkt 1-7 ustawy o VAT, wprowadzono wyjątki dla sześciu kategorii pojazdów samochodowych oraz dla sytuacji, gdy przedmiotem działalności podatnika jest sprzedaż lub najem takich samochodów. Jednakże dla czterech z tych uprzywilejowanych kategorii samochodów, wymienionych w pkt 1-4, określono wymóg przeprowadzenia dodatkowego badania technicznego.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 5, spełnienie wymagań dla powyższych kategorii pojazdów samochodowych stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu, zawierającego właściwą adnotację o spełnieniu tych wymagań. Dodatkowe badanie techniczne przeprowadzane jest przez okręgową stację kontroli pojazdów i potwierdzane zaświadczeniem wydanym przez tę stację. Kolejny ustęp 5a zobowiązuje podatników do dostarczenia kopii powyższego zaświadczenia w terminie 14 dni od dnia jego otrzymania do naczelnika urzędu skarbowego.

Ta ogólna zasada obowiązuje podatników nabywających samochody osobowe i pojazdy samochodowe o ładowności nieprzekraczającej 3,5 t począwszy od 22 sierpnia 2005 r.

Dla dotychczas użytkowanych samochodów w art. 4 noweli ustawy o VAT wprowadzono zasadę, zgodnie z którą, dodatkowe badanie techniczne powinno być przeprowadzone w terminie najbliższego obowiązkowego badania technicznego, nie później jednak niż przed upływem 12 miesięcy od dnia wejścia w życie tej ustawy. Jeżeli jednak podatnik zamierza sprzedać samochód przed upływem terminu najbliższego badania technicznego lub przed upływem 12 miesięcy od dnia wejścia w życie nowelizowanych przepisów, musi dokonać dodatkowego badania nie później niż przed dniem dostawy. Trzeba dodać, że tę grupę pojazdów dotyczy także 14-dniowy termin dostarczenia kopii zaświadczenia do naczelnika urzędu skarbowego.

Stan faktyczny

Należy się zastanowić, jaką funkcję ma pełnić takie zaświadczenie oraz czy jego brak lub uchybienie terminowi jego przeprowadzenia (w przypadku pojazdów użytkowanych przed wejściem w życie noweli) lub uchybienie terminowi dostarczenia jego kopii do urzędu skarbowego wpływa na prawo do odliczenia VAT od nabycia samochodów i paliwa do ich napędu.

Moim zdaniem, zaświadczenie o spełnieniu przez dany samochód wymagań ujętych w art. 86 ust. 4 pkt 1-4 ustawy o VAT jest niczym więcej jak tylko potwierdzeniem istniejącego stanu faktycznego. W żadnym wypadku nie można mu przypisać roli decydującej o istnieniu czy nie prawa podatnika do odliczenia podatku. Takie stanowisko nie ma oparcia w obowiązujących przepisach prawa podatkowego. Prawo do odliczenia podatnik nabywa w momencie zakupu samochodu lub jego przeróbki na pojazd, który spełnia ustawowe wymagania dla odpowiedniej kategorii.
Nabycie tego prawa jest faktem obiektywnym. Ustawodawca nie zawarł żadnego dodatkowego przepisu, który wskazywałby, że brak zaświadczenia lub uchybienie terminowi do jego dostarczenia do urzędu skarbowego pozbawia podatnika prawa do odliczenia podatku. Oznacza to także, że trudno też twierdzić, że podatnicy mają bezwzględny obowiązek przeprowadzenia dodatkowego badania technicznego.

Ważne!
Prawo do odliczenia podatnik nabywa w momencie zakupu samochodu lub jego przeróbki na pojazd, który spełnia ustawowe wymagania dla odpowiedniej kategorii

Spełnienie wymagań

W art. 86 ust. 5 wyraźnie uregulowano, że spełnienie wymagań (…) stwierdza się na podstawie tego badania. Zatem jest to swego rodzaju dowód dla podatników, którzy mają wątpliwości, czy aby na pewno ich samochód zalicza się do danej kategorii pojazdów wymienionych w art. 86 ust. 4 pkt 1-4, dających prawo do pełnego odliczenia podatku VAT. Przy czym należy wskazać na pewną niekonsekwencję takiego podejścia.

Otóż, można mieć uzasadnione podejrzenia, w przypadku samochodów mających co najmniej dwa rzędy siedzeń i trwałą przegrodę oddzielającą część ładunkową od części pasażerskiej, czy spełniony jest warunek przekraczania połowy długości pojazdu przez część ładunkową. Długość takiego pojazdu ustala się w dość skomplikowany sposób, co może rodzić podejrzenia o jego niewłaściwe zastosowanie.

Wydaje się jednak, że powodem wprowadzenia takiego zaświadczenia jest uproszczenie prowadzenia kontroli organom podatkowym lub skarbowym. Posiadanie przez podatnika stosownego zaświadczenia zwalnia pracowników tych organów z dociekania, jaki jest naprawdę stan faktyczny. Dlatego też często można usłyszeć opinie od przedstawicieli fiskusa, że brak takiego zaświadczenia nie daje podatnikowi prawa do odliczenia podatku.
Ustawodawca nie wskazał terminu przeprowadzenia dodatkowego badania technicznego dla nowo nabywanych pojazdów. Nie ma zatem podstaw, aby ograniczać prawa podatnika do odliczenia podatku, jeżeli jego pojazd spełnia wymagania, a podatnik nie przeprowadził jeszcze dodatkowego badania. Zauważyły to także organu podatkowe. W wydawanych przez siebie interpretacjach stwierdzały, że zaświadczenie tylko potwierdza prawo podatnika do odliczenia VAT od nabywanych pojazdów samochodowych i paliwa do ich napędu, jeśli spełniają odpowiednie warunki art. 86 ust. 4 pkt 1-4 ustawy o VAT.

Ważne!
Zgodnie z ogólną zasadą, odliczeniu podlega 60 proc., ale nie więcej niż 6000 zł podatku naliczonego od nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t

Michał Wojtas
Autor jest konsultantem podatkowym w EOL Kancelaria Doradców Podatkowych Elżbieta Olechowska i Bartosz Olechowski w Szczecinie

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd szuka pieniędzy. Podatek cyfrowy coraz bliżej?

Ministerstwo Cyfryzacji pracuje nad nowym podatkiem, który miałby objąć duże korporacje technologiczne działające w Polsce. Wicepremier Krzysztof Gawkowski zapowiada, że koncepcja podatku cyfrowego zostanie przedstawiona w ciągu kilku miesięcy, a wpływy z niego mogą sięgnąć miliardów złotych. Pomysł budzi jednak kontrowersje.

Wspólne rozliczenie PIT małżonków w 2025 r. za 2024 rok – kto i jak może to zrobić. Korzyści, warunki, jaki formularz wypełnić

Wspólne rozliczenie rocznego zeznania podatkowego PIT przez małżonków jest ważną preferencją podatkową w podatku dochodowym od osób fizycznych, dostępną dla podatników opodatkowanych na zasadach ogólnych, tj. wg skali podatkowej. Rozliczenie wspólne jest korzystne zwłaszcza dla małżonków, których dochody roczne znacznie się różnią (znajdują się w różnych progach podatkowych), w tym w szczególności jeżeli jeden z małżonków nie osiągnął dochodu w danym roku. Kiedy małżonkowie mogą rozliczyć się wspólnie? Na czym polega wspólne rozliczenie PIT małżonków? Czy jest możliwe wspólne rozliczenie ze zmarłym małżonkiem, po rozwodzie i w separacji? Czy jest możliwe wspólne rozliczenie małżonków w przypadku uzyskiwania przychodów z najmu prywatnego, działalności rolniczej, kapitałów pieniężnych, działalności nierejestrowanej? Jakie formy opodatkowania wykluczają wspólne rozliczenie małżonków? Odpowiadamy na te wszystkie pytania.

Będzie rewolucja w raportowaniu ESG po zmianach w dyrektywie CSRD? Obowiązki tylko dla największych firm. Pakiet Omnibus I Komisji Europejskiej

W lutym 2025 roku Komisja Europejska ogłosiła przełomowe zmiany w unijnym systemie raportowania zrównoważonego rozwoju, wywołując gorącą debatę wśród przedsiębiorców, prawników i ekspertów ESG. Propozycje zawarte w pakiecie Omnibus, obejmujące m.in. modyfikacje dyrektywy CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) i CSDDD (Corporate Sustainability Due Diligence Directive), zdaniem wielu komentatorów stanowią próbę znalezienia równowagi między ambicjami klimatycznymi UE a realiami gospodarczymi. Wspólnie z dr Anną Partyką-Opielą, partnerką kancelarii Rymarz Zdort Maruta i laureatką rankingu Top 25 Women Lawyers in Business by Forbes 2024, analizujemy konsekwencje tych zmian dla europejskiego biznesu.

Biznes ma dość! Domaga się prostych i stabilnych podatków. Jest 100 postulatów

Chaos w podatkach, powolne sądy i drakońskie areszty gospodarcze – polscy przedsiębiorcy mają dość! Domagają się uproszczenia systemu podatkowego, rozszerzenia estońskiego CIT oraz stabilnych przepisów. Czy rząd posłucha biznesu, zanim firmy zaczną masowo uciekać za granicę?

REKLAMA

Deregulacja: nowe przepisy dla biznesu od 1 maja 2025 r. 40 zmian - kontrole firm, rzemiosło, mały ZUS plus, zamówienia publiczne i inne ułatwienia

W dniu 11 marca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu deregulacji prawa gospodarczego i administracyjnego oraz doskonalenia zasad opracowywania prawa gospodarczego, przedłożony przez Ministra Rozwoju i Technologii. Zmiany mają wejść w życie w większości od 1 maja 2025 roku

Wynagrodzenie brutto, a netto w 2025 roku. Jak obliczyć kwotę pensji do wypłaty? [Przykłady]

Jedną z podstawowych kwestii dla pracownika i pracodawcy jest ustalenie stawki wynagrodzenia, jaką pracownik będzie co miesiąc otrzymywał za wykonywanie swoich obowiązków służbowych. Pracownicy często mają wątpliwości dlaczego kwota netto, która dostają na konto, jest o tyle niższa niż ta zapisana w umowie. Kwota która podana jest na umowie o pracę to najczęściej kwota brutto, czyli całość wynagrodzenia, które zostaje pomniejszane o należne świadczenia publicznoprawne. Po odjęciu tych świadczeń pozostaje kwota netto, którą pracownik otrzymuje, tzw. „kwota na rękę”.

Zasiłek chorobowy już od pierwszego dnia? Przedsiębiorcy apelują do rządu o natychmiastowe działania

Rada Przedsiębiorców domaga się realizacji obietnicy wyborczej – ZUS powinien przejąć wypłatę zasiłku chorobowego już od pierwszego dnia absencji pracownika. W liście do premiera Donalda Tuska i liderów koalicji przedsiębiorcy wzywają do uchwalenia przepisów jeszcze przed wyborami prezydenckimi. Czy rząd dotrzyma słowa?

Inwestowanie w złoto - marzec 2025 r. Cena i notowania. Stabilność mimo ryzyka delewarowania na zmiennych rynkach

Jak informuje Saxo Bank w komunikacie z 12 marca 2025 r., globalne rynki finansowe pozostają w stanie podwyższonej niepewności, ponieważ wprowadzenie, a następnie odwołanie ceł przez administrację Trumpa wobec głównych partnerów handlowych nadal wywiera presję na Wall Street i szerzej na rynek. Złoto pozostaje stabilne, utrzymując notowania powyżej 2900 USD po kolejnej stosunkowo płytkiej korekcie. Inwestorzy i traderzy reagują również na gwałtowne i nagłe pogorszenie danych makroekonomicznych w USA, co zwiększa ryzyko stagflacji, wspierającej ceny złota.

REKLAMA

Jak skutecznie odwołać się od wyników kontroli projektu unijnego? 5 zasadniczych kroków

Realizacja projektu unijnego to duże wyzwanie – wymaga nie tylko zaangażowania i dobrej organizacji, ale także skrupulatnego przestrzegania przepisów i wytycznych. Kontrole projektów są standardową praktyką, której celem jest sprawdzenie, czy środki publiczne są wykorzystywane zgodnie z przepisami i pierwotnymi założeniami projektu. Co jednak zrobić, gdy wynik kontroli jest niekorzystny? Jakie kroki podjąć, by skutecznie się odwołać?

Transport do Serbii – strategiczny rynek w regionie Bałkanów

Transport towarów do Serbii wymaga szczególnego przygotowania logistycznego i znajomości lokalnych uwarunkowań. Państwo to nadal pozostaje poza Unią Europejską i strefą Schengen, dlatego konieczne jest sprostanie wielu wymogom z zakresu obsługi celnej i dokumentacji transportowej. Jak skutecznie wejść na ten perspektywiczny rynek?

REKLAMA