REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przed dniem zarejestrowania jako podatnik VAT

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Obowiązująca od 1 maja 2004 r. ustawa o VAT przejęła niektóre restrykcyjne zapisy poprzednio obowiązującej ustawy o VAT. Uzależniają one prawo do odliczenia VAT naliczonego od posiadania statusu zarejestrowanego podatnika VAT.

Wobec tak rygorystycznego zapisu ustawowego warto wiedzieć, że w sposób bardziej liberalny podchodzą do tego zagadnienia sądy administracyjne (pozwalają odliczać VAT naliczony, jeżeli zakup i rejestracja podatnika nastąpiły w tym samym okresie rozliczeniowym) i Europejski Trybunał Sprawiedliwości (w ograniczaniu prawa do odliczenia VAT naliczonego widzący naruszenie zasady neutralności podatku VAT).

Organy podatkowe zwykle ograniczają prawo do odliczenia VAT naliczonego w sytuacji, gdy podatnik odliczył podatek naliczony z faktury otrzymanej przed dokonaniem zgłoszenia rejestracyjnego dla potrzeb podatku od towarów i usług. Zdarzają się jednak ostatnio korzystne dla podatników interpretacje (por. pismo z 27 czerwca 2006 r., nr I USB III/436/34/2006/44, wydane przez Pierwszy Urząd Skarbowy Łódź Białuty oraz pismo z 18 maja 2006 r., nr US III VAT/443/I/42/06, wydane przez US w Pabianicach – opubl. na str. www.mf.gov.pl.)

PRZYKŁAD
Podatnik otrzymał fakturę na zakup towarów 20 grudnia 2004 r. Zarejestrował się jako podatnik VAT 31 grudnia 2004 r. Organy podatkowe zabroniły odliczenia podatku naliczonego z powyższej faktury. Argumentowały, że prawo do odliczenia się nie należy, ponieważ w dniu otrzymania tej faktury podmiot ten nie był zarejestrowanym podatnikiem VAT. W takim przypadku należy w pierwszej kolejności powołać się na stanowisko sądu administracyjnego dopuszczającego możliwość odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonanych przed rejestracją. Zdaniem NSA odliczenie przysługuje, jeżeli rejestracja została dokonana w tym samym okresie rozliczeniowym, w którym powstało prawo do odliczenia. Należy również powołać się na przepisy VI Dyrektywy, które prawo do odliczenia wiążą z działalnością opodatkowaną podatnika, a nie z faktem jego rejestracji jako podatnika VAT.

Stanowisko sądów administracyjnych

Inaczej wypowiadają się w tej kwestii sądy administracyjne. Orzekały one, co prawda, w odniesieniu do poprzedniego stanu prawnego, że zawarte w ich wyrokach tezy można zastosować również do obecnego stanu prawnego (zapisy obecnej ustawy o VAT w tym zakresie się nie zmieniły). W pierwszej kolejności należy przytoczyć stanowisko NSA z 29 września 2004 r. w orzeczeniu (sygn. akt FSK 733/04):

Zdaniem Sądu za istotny należy uznać nie tyle moment powstania prawa do obniżenia podatku należnego, ile moment powstania możliwości realizacji przez podatnika tego prawa oraz prawa do zwrotu różnicy podatku. O prawie do zwrotu różnicy podatku można mówić dopiero po stwierdzeniu, że w danym okresie rozliczeniowym kwota podatku naliczonego jest wyższa od kwoty podatku należnego, a to może nastąpić dopiero po zakończeniu tego okresu. Dlatego też w opinii Sądu status podatnika zarejestrowanego jest konieczny w momencie zakończenia okresu rozliczeniowego. Tym samym ograniczenie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony może mieć zastosowanie tylko wtedy, gdy zgłoszenie rejestracyjne nie zostało dokonane przed zakończeniem okresu rozliczeniowego, w którym podatnik otrzymał fakturę stwierdzającą nabycie towarów.

Istotne jest, czy zgłoszenie rejestracyjne zostało dokonane przed zakończeniem okresu rozliczeniowego, w którym podatnik dokonał zakupu na poczet przyszłej działalności opodatkowanej VAT.

Taką tezę potwierdzają również wyroki Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, m.in. z 25 stycznia 2005 r. (sygn. akt III SA/Wa 2244/04) i z 15 kwietnia 2005 r. (sygn. akt I SA/Wr 1620/03).

Orzecznictwo Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości

Od 1 maja 2004 r. podatnicy VAT mogą również w tym zakresie posiłkować się orzecznictwem ETS. W zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego jest ono jeszcze bardziej liberalne. Trybunał Sprawiedliwości uznał, iż osoba mająca zamiar, potwierdzony obiektywnymi dowodami, rozpocząć niezależną działalność gospodarczą w rozumieniu art. 4 VI Dyrektywy oraz ponosząca pierwsze wydatki na te cele ma być uznana za podatnika. Działając w tym charakterze, ma zatem zgodnie z art. 17 i następnymi VI Dyrektywy prawo do natychmiastowego odliczenia podatku VAT przypadającego do zapłaty lub zapłaconego, związanego z wydatkami inwestycyjnymi poniesionymi na cele transakcji, które zamierza prowadzić i które dają prawo do odliczenia, bez konieczności oczekiwania na moment rozpoczęcia wykorzystywania swego przedsiębiorstwa (wyrok ETS C-110/98). Natomiast zgodnie z orzeczeniem 268/83 pierwsze wydatki poniesione do celów i z zamiarem rozpoczęcia działalności należy traktować jako działalność gospodarczą. Niezgodna z zasadą neutralności byłaby sytuacja, w której działalność ta rozpoczęłaby się dopiero z chwilą faktycznego wykorzystania nieruchomości, tj. z chwilą rozpoczęcia generowania dochodu do opodatkowania.

Zatem należy przyjąć, iż orzecznictwo ETS skłania się ku stanowisku, że z chwilą rozpoczęcia działalności gospodarczej (rozumianej szerzej jako chwila rozpoczęcia nakładów inwestycyjnych) podmiot nabywa prawo do odliczenia podatku naliczonego. Prawo do odliczenia VAT naliczonego w VI Dyrektywie nie jest natomiast w żaden sposób uzależnione od daty rejestracji podatnika dla celów VAT.

Brak statusu podatnika – zakaz odliczania VAT

Jak wspomniałam wcześniej, w ustawie o VAT obowiązującej od 1 maja 2004 r. nadal istnieje zapis uzależniający prawo do odliczenia VAT naliczonego od zarejestrowania podatnika do celów VAT (art. 88 ust. 4 obecnie obowiązującej ustawy o VAT odpowiadający art. 25 ust. 3 poprzednio obowiązującej ustawy o podatku VAT i podatku akcyzowym). Zgodnie z zapisami art. 88 ust. 4 prawo do odliczenia VAT przysługuje tylko podatnikom VAT czynnym zarejestrowanym zgodnie z art. 96.

Z kolei na podstawie art. 96 ust. 1 ustawy o VAT podmiot jest obowiązany zarejestrować swoją działalność do celów VAT przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5. Zatem zgłoszenie rejestracyjne należy złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego przed dniem dokonania następujących czynności:
• odpłatnej dostawy towarów,
• odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju,
• eksportu towarów,
• importu towarów,
• wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,
• wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.

W praktyce sytuacja jest bardziej złożona. Ustawodawca zobowiązał podmioty do zarejestrowania dla celów VAT przed dokonaniem pierwszej z ww. czynności opodatkowanych. W celu zachowania zasady neutralności VAT w ustawie powinien być również zapis, iż podatnik jest zobowiązany do rejestracji jako podatnik VAT przed dniem dokonania pierwszego zakupu na rzecz działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Niestety takiego zapisu nie ma. Dlatego podatnikom rozpoczynającym działalność należałoby poradzić, aby rejestrowali swoją działalność przed dniem dokonania pierwszego zakupu na rzecz prowadzonej działalności, a nie tylko przed dniem dokonania pierwszej czynności opodatkowanej VAT. Pomiędzy pierwszym zakupem na rzecz prowadzonej działalności a pierwszą czynnością opodatkowaną VAT zwykle występuje jakiś odstęp czasu. Ze względu na restrykcyjne zapisy polskiej ustawy o VAT wyegzekwowanie prawa do odliczenia VAT naliczonego przy braku rejestracji podatnika może być utrudnione.

Zasadą jest, że podatnik traci prawo do odliczenia podatku naliczonego, jeżeli przed dokonaniem zakupu nie dokonał zgłoszenia rejestracyjnego. Jeżeli zakup został dokonany w tym samym okresie rozliczeniowym co zgłoszenie rejestracyjne, można powołać się na cytowane wyżej wyroki NSA. W innych przypadkach należałoby powołać się na przepisy VI Dyrektywy. W postępowaniu przed organami podatkowymi w Polsce argumenty te mogą się jednak okazać nieskuteczne. Poza tym wprowadzają podatnika w czasochłonny spór z organami podatkowymi (choć nie wszystkie organy podatkowe mają tak restrykcyjne podejście – patrz str. 18).

Zwolnienie podmiotowe z VAT a prawo do odliczenia

Prawo do odliczenia VAT naliczonego zależy od rejestracji podatnika jako podatnika VAT czynnego. Podatnik, który będzie korzystał ze zwolnienia podmiotowego (przewidzianego dla drobnych przedsiębiorców, osiągający obrót w roku podatkowym do wysokości 10 000 euro), uzyska status podatnika VAT zwolnionego. Stanie się tak automatycznie, chyba że w zgłoszeniu rejestracyjnym, przed dokonaniem pierwszej czynności opodatkowanej, podatnik zrezygnuje z tego zwolnienia. Jeżeli podatnik skorzysta ze zwolnienia podmiotowego, to zakupy dokonane na rzecz jego działalności nie będą stanowiły podstawy do odliczenia VAT naliczonego. Są bowiem związane z działalnością zwolnioną z VAT.

Podatnik, rezygnując ze zwolnienia podmiotowego, może odzyskać prawo do odliczenia VAT. W tym celu musi jednak spełnić warunki określone w art. 113 ust. 5–7 ustawy o VAT. Odliczenia będzie mógł dokonać po sporządzeniu spisu z natury zapasów towarów i uzyskaniu zgody naczelnika urzędu skarbowego.

• art. 88 ust. 4, art. 96, art. 113 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029
• art. 25 ust. 3 ustawy z 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym – Dz.U. Nr 11, poz. 50 – uchylonej z dniem 1 maja 2004 r. przez Dz.U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535

Marta Sulich
ekspert w zakresie VAT
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA