REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przed dniem zarejestrowania jako podatnik VAT

REKLAMA

Obowiązująca od 1 maja 2004 r. ustawa o VAT przejęła niektóre restrykcyjne zapisy poprzednio obowiązującej ustawy o VAT. Uzależniają one prawo do odliczenia VAT naliczonego od posiadania statusu zarejestrowanego podatnika VAT.

Wobec tak rygorystycznego zapisu ustawowego warto wiedzieć, że w sposób bardziej liberalny podchodzą do tego zagadnienia sądy administracyjne (pozwalają odliczać VAT naliczony, jeżeli zakup i rejestracja podatnika nastąpiły w tym samym okresie rozliczeniowym) i Europejski Trybunał Sprawiedliwości (w ograniczaniu prawa do odliczenia VAT naliczonego widzący naruszenie zasady neutralności podatku VAT).

Organy podatkowe zwykle ograniczają prawo do odliczenia VAT naliczonego w sytuacji, gdy podatnik odliczył podatek naliczony z faktury otrzymanej przed dokonaniem zgłoszenia rejestracyjnego dla potrzeb podatku od towarów i usług. Zdarzają się jednak ostatnio korzystne dla podatników interpretacje (por. pismo z 27 czerwca 2006 r., nr I USB III/436/34/2006/44, wydane przez Pierwszy Urząd Skarbowy Łódź Białuty oraz pismo z 18 maja 2006 r., nr US III VAT/443/I/42/06, wydane przez US w Pabianicach – opubl. na str. www.mf.gov.pl.)

PRZYKŁAD
Podatnik otrzymał fakturę na zakup towarów 20 grudnia 2004 r. Zarejestrował się jako podatnik VAT 31 grudnia 2004 r. Organy podatkowe zabroniły odliczenia podatku naliczonego z powyższej faktury. Argumentowały, że prawo do odliczenia się nie należy, ponieważ w dniu otrzymania tej faktury podmiot ten nie był zarejestrowanym podatnikiem VAT. W takim przypadku należy w pierwszej kolejności powołać się na stanowisko sądu administracyjnego dopuszczającego możliwość odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonanych przed rejestracją. Zdaniem NSA odliczenie przysługuje, jeżeli rejestracja została dokonana w tym samym okresie rozliczeniowym, w którym powstało prawo do odliczenia. Należy również powołać się na przepisy VI Dyrektywy, które prawo do odliczenia wiążą z działalnością opodatkowaną podatnika, a nie z faktem jego rejestracji jako podatnika VAT.

Stanowisko sądów administracyjnych

Inaczej wypowiadają się w tej kwestii sądy administracyjne. Orzekały one, co prawda, w odniesieniu do poprzedniego stanu prawnego, że zawarte w ich wyrokach tezy można zastosować również do obecnego stanu prawnego (zapisy obecnej ustawy o VAT w tym zakresie się nie zmieniły). W pierwszej kolejności należy przytoczyć stanowisko NSA z 29 września 2004 r. w orzeczeniu (sygn. akt FSK 733/04):

Zdaniem Sądu za istotny należy uznać nie tyle moment powstania prawa do obniżenia podatku należnego, ile moment powstania możliwości realizacji przez podatnika tego prawa oraz prawa do zwrotu różnicy podatku. O prawie do zwrotu różnicy podatku można mówić dopiero po stwierdzeniu, że w danym okresie rozliczeniowym kwota podatku naliczonego jest wyższa od kwoty podatku należnego, a to może nastąpić dopiero po zakończeniu tego okresu. Dlatego też w opinii Sądu status podatnika zarejestrowanego jest konieczny w momencie zakończenia okresu rozliczeniowego. Tym samym ograniczenie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony może mieć zastosowanie tylko wtedy, gdy zgłoszenie rejestracyjne nie zostało dokonane przed zakończeniem okresu rozliczeniowego, w którym podatnik otrzymał fakturę stwierdzającą nabycie towarów.

Istotne jest, czy zgłoszenie rejestracyjne zostało dokonane przed zakończeniem okresu rozliczeniowego, w którym podatnik dokonał zakupu na poczet przyszłej działalności opodatkowanej VAT.

Taką tezę potwierdzają również wyroki Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, m.in. z 25 stycznia 2005 r. (sygn. akt III SA/Wa 2244/04) i z 15 kwietnia 2005 r. (sygn. akt I SA/Wr 1620/03).

Orzecznictwo Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości

Od 1 maja 2004 r. podatnicy VAT mogą również w tym zakresie posiłkować się orzecznictwem ETS. W zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego jest ono jeszcze bardziej liberalne. Trybunał Sprawiedliwości uznał, iż osoba mająca zamiar, potwierdzony obiektywnymi dowodami, rozpocząć niezależną działalność gospodarczą w rozumieniu art. 4 VI Dyrektywy oraz ponosząca pierwsze wydatki na te cele ma być uznana za podatnika. Działając w tym charakterze, ma zatem zgodnie z art. 17 i następnymi VI Dyrektywy prawo do natychmiastowego odliczenia podatku VAT przypadającego do zapłaty lub zapłaconego, związanego z wydatkami inwestycyjnymi poniesionymi na cele transakcji, które zamierza prowadzić i które dają prawo do odliczenia, bez konieczności oczekiwania na moment rozpoczęcia wykorzystywania swego przedsiębiorstwa (wyrok ETS C-110/98). Natomiast zgodnie z orzeczeniem 268/83 pierwsze wydatki poniesione do celów i z zamiarem rozpoczęcia działalności należy traktować jako działalność gospodarczą. Niezgodna z zasadą neutralności byłaby sytuacja, w której działalność ta rozpoczęłaby się dopiero z chwilą faktycznego wykorzystania nieruchomości, tj. z chwilą rozpoczęcia generowania dochodu do opodatkowania.

Zatem należy przyjąć, iż orzecznictwo ETS skłania się ku stanowisku, że z chwilą rozpoczęcia działalności gospodarczej (rozumianej szerzej jako chwila rozpoczęcia nakładów inwestycyjnych) podmiot nabywa prawo do odliczenia podatku naliczonego. Prawo do odliczenia VAT naliczonego w VI Dyrektywie nie jest natomiast w żaden sposób uzależnione od daty rejestracji podatnika dla celów VAT.

Brak statusu podatnika – zakaz odliczania VAT

Jak wspomniałam wcześniej, w ustawie o VAT obowiązującej od 1 maja 2004 r. nadal istnieje zapis uzależniający prawo do odliczenia VAT naliczonego od zarejestrowania podatnika do celów VAT (art. 88 ust. 4 obecnie obowiązującej ustawy o VAT odpowiadający art. 25 ust. 3 poprzednio obowiązującej ustawy o podatku VAT i podatku akcyzowym). Zgodnie z zapisami art. 88 ust. 4 prawo do odliczenia VAT przysługuje tylko podatnikom VAT czynnym zarejestrowanym zgodnie z art. 96.

Z kolei na podstawie art. 96 ust. 1 ustawy o VAT podmiot jest obowiązany zarejestrować swoją działalność do celów VAT przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5. Zatem zgłoszenie rejestracyjne należy złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego przed dniem dokonania następujących czynności:
• odpłatnej dostawy towarów,
• odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju,
• eksportu towarów,
• importu towarów,
• wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,
• wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.

W praktyce sytuacja jest bardziej złożona. Ustawodawca zobowiązał podmioty do zarejestrowania dla celów VAT przed dokonaniem pierwszej z ww. czynności opodatkowanych. W celu zachowania zasady neutralności VAT w ustawie powinien być również zapis, iż podatnik jest zobowiązany do rejestracji jako podatnik VAT przed dniem dokonania pierwszego zakupu na rzecz działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Niestety takiego zapisu nie ma. Dlatego podatnikom rozpoczynającym działalność należałoby poradzić, aby rejestrowali swoją działalność przed dniem dokonania pierwszego zakupu na rzecz prowadzonej działalności, a nie tylko przed dniem dokonania pierwszej czynności opodatkowanej VAT. Pomiędzy pierwszym zakupem na rzecz prowadzonej działalności a pierwszą czynnością opodatkowaną VAT zwykle występuje jakiś odstęp czasu. Ze względu na restrykcyjne zapisy polskiej ustawy o VAT wyegzekwowanie prawa do odliczenia VAT naliczonego przy braku rejestracji podatnika może być utrudnione.

Zasadą jest, że podatnik traci prawo do odliczenia podatku naliczonego, jeżeli przed dokonaniem zakupu nie dokonał zgłoszenia rejestracyjnego. Jeżeli zakup został dokonany w tym samym okresie rozliczeniowym co zgłoszenie rejestracyjne, można powołać się na cytowane wyżej wyroki NSA. W innych przypadkach należałoby powołać się na przepisy VI Dyrektywy. W postępowaniu przed organami podatkowymi w Polsce argumenty te mogą się jednak okazać nieskuteczne. Poza tym wprowadzają podatnika w czasochłonny spór z organami podatkowymi (choć nie wszystkie organy podatkowe mają tak restrykcyjne podejście – patrz str. 18).

Zwolnienie podmiotowe z VAT a prawo do odliczenia

Prawo do odliczenia VAT naliczonego zależy od rejestracji podatnika jako podatnika VAT czynnego. Podatnik, który będzie korzystał ze zwolnienia podmiotowego (przewidzianego dla drobnych przedsiębiorców, osiągający obrót w roku podatkowym do wysokości 10 000 euro), uzyska status podatnika VAT zwolnionego. Stanie się tak automatycznie, chyba że w zgłoszeniu rejestracyjnym, przed dokonaniem pierwszej czynności opodatkowanej, podatnik zrezygnuje z tego zwolnienia. Jeżeli podatnik skorzysta ze zwolnienia podmiotowego, to zakupy dokonane na rzecz jego działalności nie będą stanowiły podstawy do odliczenia VAT naliczonego. Są bowiem związane z działalnością zwolnioną z VAT.

Podatnik, rezygnując ze zwolnienia podmiotowego, może odzyskać prawo do odliczenia VAT. W tym celu musi jednak spełnić warunki określone w art. 113 ust. 5–7 ustawy o VAT. Odliczenia będzie mógł dokonać po sporządzeniu spisu z natury zapasów towarów i uzyskaniu zgody naczelnika urzędu skarbowego.

• art. 88 ust. 4, art. 96, art. 113 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029
• art. 25 ust. 3 ustawy z 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym – Dz.U. Nr 11, poz. 50 – uchylonej z dniem 1 maja 2004 r. przez Dz.U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535

Marta Sulich
ekspert w zakresie VAT
Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nieprecyzyjne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. będziemy dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na niej swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi stanowcze "dość". Na horyzoncie pojawił się projekt zmian, który ma wywrócić obecny porządek do góry nogami i uszczelnić system w sposób, który wielu uzna za drastyczny. Czy popularna preferencja podatkowa stanie się wkrótce dostępna wyłącznie dla dużych graczy, a mali przedsiębiorcy i freelancerzy zostaną na lodzie z koniecznością płacenia znacznie wyższych danin? Sprawdź, co kryje się w nowych przepisach i czy jesteś na liście zagrożonych.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

REKLAMA

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA