REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak od 2007 r. będą ustalane różnice kursowe

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Od 2007 r. podatnicy będą mieli do wyboru dwie metody rozliczania różnic kursowych. Pierwsza, oparta na przepisach ustawy o rachunkowości, będzie dostępna tylko dla podatników prowadzących księgi rachunkowe.

Druga, zapisana w przepisach podatkowych, będzie dostępna dla każdego przedsiębiorcy.
Obie metody można przedstawić następująco.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Ustalanie różnic kursowych na podstawie ustawy o rachunkowości

Od 2007 r. podatnicy prowadzący księgi rachunkowe będą mogli ustalać różnice kursowe na podstawie przepisów o rachunkowości. Ta metoda ustalania różnic kursowych na potrzeby podatków dochodowych dostępna będzie tylko dla podatników prowadzących księgi rachunkowe.

Warunki stosowania nowej metody rozliczania różnic kursowych

Począwszy od 2007 r., warunkiem stosowania nowej metody rozliczania różnic kursowych będzie badanie przez biegłych rewidentów sprawozdań finansowych sporządzanych przez podatnika. Dotyczyć to będzie sprawozdań objętych badaniem obowiązkowym i badaniem nieobowiązkowym. W przypadku wyboru nowej metody podatnicy muszą ją stosować przez okres nie krótszy niż 3 lata podatkowe. Termin ten oblicza się od początku roku podatkowego, w którym metoda zostanie przyjęta.

Podatnicy będą mieli obowiązek, w terminie do końca pierwszego miesiąca roku podatkowego, zawiadomić w formie pisemnej właściwego naczelnika urzędu skarbowego o wyborze tej metody. W przypadku podatników rozpoczynających działalność zawiadomienie organów podatkowych będzie musiało nastąpić w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia prowadzenia firmy. Po zawiadomieniu urzędu skarbowego o dokonanym wyborze nie trzeba będzie go co roku ponawiać, aż do czasu rezygnacji z tej metody.

Podatnicy, którzy wybiorą opisywaną metodę ustalania różnic kursowych, będą je zaliczać odpowiednio do przychodów lub kosztów uzyskania przychodów na podstawie zapisów w księgach rachunkowych. Pod uwagę będą brać różnice kursowe wynikające z transakcji walutowych oraz z dokonanej wyceny składników aktywów i pasywów wyrażonych w walucie obcej. Uwzględnią także różnice kursowe wynikające z wyceny pozabilansowych pozycji w walutach obcych. W pierwszym wariancie wyceny te będą dla celów podatkowych dokonywane na ostatni dzień każdego miesiąca i na ostatni dzień roku podatkowego. W drugim wariancie będzie to wycena na ostatni dzień kwartału i na ostatni dzień roku podatkowego. W trzecim wariancie wycena będzie przeprowadzana tylko na ostatni dzień roku podatkowego. Oczywiście wybrany termin wyceny musi być stosowany przez pełny rok podatkowy i nie może być zmieniony. Zasady te stosuje się od pierwszego dnia roku podatkowego, w którym wybrano nową metodę rozliczania różnic kursowych.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Ważne jest, że w przypadku wyboru nowej metody ustalania różnic kursowych podatnik będzie musiał uwzględnić różnice kursowe w ujęciu rachunkowym z poprzedniego roku. Na pierwszy dzień roku podatkowego, w którym wybierze nową metodę, zaliczy odpowiednio do przychodów lub do kosztów uzyskania przychodów naliczone różnice kursowe ustalone na podstawie przepisów o rachunkowości na ostatni dzień poprzedniego roku podatkowego.

Warunki rezygnacji z nowej metody rozliczania różnic kursowych

O rezygnacji ze stosowania opisanej metody ustalania różnic kursowych podatnicy będą obowiązani zawiadomić, w formie pisemnej, właściwego naczelnika urzędu skarbowego, w terminie do końca roku podatkowego poprzedzającego rok podatkowy, w którym zamierzają zrezygnować z jej stosowania. Rezygnacja może jednak nastąpić najwcześniej po upływie 3 lat.

W razie rezygnacji z nowej metody ustalania różnic kursowych podatnicy:
• zaliczą na ostatni dzień roku podatkowego, w którym stosowali tę metodę, odpowiednio do przychodów lub do kosztów uzyskania przychodów, naliczone różnice kursowe ustalone na podstawie przepisów o rachunkowości,
• od pierwszego dnia roku podatkowego, następującego po roku, w którym stosowali tę metodę, będą stosować zasady przewidziane w art. 24c updof lub art. 15a updop.

Ustalanie różnic kursowych na podstawie updof lub updop

Druga metoda rozliczania różnic kursowych jest zawarta w przepisach updop i updof. Poniższe zasady mogą stosować zarówno podatnicy prowadzący księgi rachunkowe, jak i podmioty nieprowadzące tych ksiąg. Wybór tej metody nie wymaga informowania urzędu skarbowego o podjętej decyzji w tym zakresie. W uzasadnieniu projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazano, że:

Podatkowe różnice kursowe zostały kompleksowo uregulowane (....) według nowej formuły, że „dodatnie” różnice kursowe (ekonomicznie korzystne dla podatnika) wpływają na przychody, a „ujemne” (ekonomicznie niekorzystne dla podatnika) – na koszty podatkowe. Dla celów podatkowych podatnicy mogliby przyjąć faktycznie zastosowany kurs walut, np. bankowy lub kantorowy albo wynikający z umowy, jednakże nie mógłby on być niższy niż kurs kupna i wyższy niż kurs sprzedaży ogłaszany przez NBP w tabeli C kursów kupna i sprzedaży walut obcych. Przy różnicach kursowych koszt poniesiony związany będzie z powstaniem zobowiązania (w dacie otrzymania faktury), a zapłata w dacie uregulowania zobowiązań w jakiejkolwiek formie (w tym w wyniku potrącenia wierzytelności).
Powyższe założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zostały ostatecznie przegłosowane przez parlament i przyjęte w poniższej wersji.

Rozliczanie dodatnich różnic kursowych

Nowelizacja przewiduje 5 podstawowych sytuacji, kiedy w 2007 r. wystąpią dodatnie różnice kursowe. Dodatnie różnice kursowe powstaną, jeżeli wartość:
• przychodu należnego wyrażonego w walucie obcej, po przeliczeniu na złote według kursu średniego ogłaszanego przez NBP, będzie niższa od wartości tego przychodu w dniu jego otrzymania, przeliczonej według faktycznie zastosowanego kursu waluty z tego dnia;
• poniesionego kosztu wyrażonego w walucie obcej, po przeliczeniu na złote według kursu średniego ogłaszanego przez NBP, będzie wyższa od wartości tego kosztu w dniu zapłaty, przeliczonej według faktycznie zastosowanego kursu waluty z tego dnia. Za koszt poniesiony uważać się będzie koszt wynikający z otrzymanej faktury (rachunku) albo innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku). Pozwoli to np. na zakupy walut w kantorze. Za dzień zapłaty będzie się przyjmować dzień uregulowania zobowiązań w jakiejkolwiek formie, w tym w wyniku potrącenia wierzytelności;
• otrzymanych lub nabytych środków lub wartości pieniężnych w walucie obcej w dniu ich wpływu będzie niższa od wartości tych środków lub wartości pieniężnych w dniu zapłaty lub innej formy wypływu tych środków lub wartości pieniężnych, według faktycznie zastosowanego kursu waluty z tych dni. Podatnicy wyznaczać będą kolejność wyceny środków lub wartości pieniężnych w walucie obcej według przyjętej metody stosowanej w rachunkowości, której nie będą mogli zmieniać w trakcie roku podatkowego;
• kredytu (pożyczki) w walucie obcej w dniu jego udzielenia będzie niższa od wartości tego kredytu (pożyczki) w dniu jego zwrotu, przeliczonej według faktycznie zastosowanego kursu waluty z tych dni. Zasady te będą odpowiednio stosowane do kapitałowych rat kredytów (pożyczek);
• kredytu (pożyczki) w walucie obcej w dniu jego otrzymania będzie wyższa od wartości tego kredytu (pożyczki) w dniu jego spłaty, przeliczonej według faktycznie zastosowanego kursu waluty z tych dni. Zasady te będą odpowiednio stosowane do kapitałowych rat kredytów (pożyczek).

Rozliczanie ujemnych różnic kursowych

Nowelizacja przewiduje 5 podstawowych sytuacji, kiedy w 2007 r. wystąpią ujemne różnice kursowe. Ujemne różnice kursowe powstaną, jeżeli wartość:
• przychodu należnego wyrażonego w walucie obcej, po przeliczeniu na złote według kursu średniego ogłaszanego przez NBP, będzie wyższa od wartości tego przychodu w dniu jego otrzymania, przeliczonej według faktycznie zastosowanego kursu waluty z tego dnia;
• poniesionego kosztu wyrażonego w walucie obcej, po przeliczeniu na złote według kursu średniego ogłaszanego przez NBP, będzie niższa od wartości tego kosztu w dniu zapłaty, przeliczonej według faktycznie zastosowanego kursu waluty z tego dnia;
• otrzymanych lub nabytych środków lub wartości pieniężnych w walucie obcej w dniu ich wpływu będzie wyższa od wartości tych środków lub wartości pieniężnych w dniu zapłaty lub innej formy wypływu tych środków lub wartości pieniężnych, według faktycznie zastosowanego kursu waluty z tych dni. Podatnicy wyznaczać będą kolejność wyceny środków lub wartości pieniężnych w walucie obcej według przyjętej metody stosowanej w rachunkowości, której nie będą mogli zmieniać w trakcie roku podatkowego;
• kredytu (pożyczki) w walucie obcej w dniu jego udzielenia będzie wyższa od wartości tego kredytu (pożyczki) w dniu jego zwrotu, przeliczonej według faktycznie zastosowanego kursu waluty z tych dni. Zasady te będą odpowiednio stosowane do kapitałowych rat kredytów (pożyczek);
• kredytu (pożyczki) w walucie obcej w dniu jego otrzymania będzie niższa od wartości tego kredytu (pożyczki) w dniu jego spłaty, przeliczonej według faktycznie zastosowanego kursu waluty z tych dni. Zasady te będą odpowiednio stosowane do kapitałowych rat kredytów (pożyczek).

Wspólne zasady rozliczania dodatnich i ujemnych różnic

Jeżeli w 2007 r. przy obliczaniu wartości różnic kursowych nie będzie możliwe uwzględnienie faktycznie zastosowanego kursu waluty w danym dniu, podatnicy będą mogli przyjąć kurs średni ogłaszany przez NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego ten dzień.

Zasady ustalania różnic kursowych określone powyżej będą stosować nie tylko podatnicy prowadzący działalność gospodarczą. Tak będą mogły postępować również osoby prowadzące działy specjalne produkcji rolnej.

Warto wspomnieć, że będzie istnieć możliwość oszacowania przez organ podatkowy faktycznego kursu waluty. Tak będzie, gdy faktycznie zastosowany kurs waluty okaże się wyższy lub niższy odpowiednio o więcej niż powiększona lub pomniejszona o 5% wartość kursu średniego ogłaszanego przez NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień faktycznie zastosowanego kursu waluty. W takiej sytuacji organ podatkowy będzie mógł wezwać strony umowy do zmiany tej wartości lub wskazania przyczyn uzasadniających zastosowanie kursu waluty. W razie niedokonania zmiany wartości lub niewskazania przyczyn, które uzasadniają zastosowanie faktycznego kursu waluty, organ podatkowy będzie mógł określić ten kurs, opierając się na kursach walut ogłaszanych przez NBP. Jeżeli przy obliczaniu wartości różnic kursowych nie będzie możliwe uwzględnienie faktycznie zastosowanego kursu waluty, przyjmować się będzie kurs średni ogłaszany przez NBP.

Koszt i przychód w walutach obcych

Nowe regulacje dotyczące ustalania różnic kursowych spowodowały zmianę art. 22 ust. 1 updof oraz art. 15 ust. 1 updop. Przepisy te do końca 2006 r. regulowały zasady uwzględniania różnic kursowych przy obliczaniu wartości poniesionego wydatku. Po zmianach przepisy te regulować będą zasady przeliczania na złotówki wydatku poniesionego w walutach obcych, uznanego za koszt. Koszty poniesione w walutach obcych przeliczać się będzie na złote według kursu średniego ogłaszanego przez NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Z kolei przychody w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania przychodu.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


• art. 14 ust. 1 i ust. 1a, art. 14b, art. 22 ust. 1, art. 24c ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, z późn. zm.
• art. 9b, art. 12 ust. 2 i ust. 2a, art. 15 ust. 1, art. 15a ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654, z późn. zm.

Tomasz Król
konsultant podatkowy
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

REKLAMA