REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy wprowadzić korekty do sprawozdania

REKLAMA

W sprawozdaniu należy wykazać wszystkie operacje gospodarcze, jakie miały miejsce w trakcie roku bilansowego. Należy wykazać z nim również te informacje, które zostały ujawnione pomiędzy dniem bilansowym a dniem zatwierdzenia sprawozdania finansowego, jeżeli dotyczyły roku objętego sprawozdaniem lub są istotne dla oceny sprawozdania przez zewnętrznych odbiorców.


Prawo bilansowe wyznacza terminy dla sporządzania i zatwierdzania sprawozdań finansowych. Ustawa o rachunkowości daje spółkom czas do końca marca na sporządzenie sprawozdania, natomiast do końca czerwca na jego zatwierdzenie (w przypadku, kiedy rok bilansowy zgodny jest z rokiem kalendarzowym).


Należy pamiętać, że jeżeli po sporządzeniu rocznego sprawozdania finansowego, a przed jego zatwierdzeniem, jednostka otrzymała informacje o zdarzeniach, które mają istotny wpływ na to sprawozdanie finansowe, lub powodujących, że założenie kontynuowania działalności przez jednostkę nie jest uzasadnione, powinna ona odpowiednio zmienić to sprawozdanie.


Wprowadzenie korekt


W tym celu jednostka powinna dokonać odpowiednich zapisów w księgach rachunkowych roku obrotowego, którego sprawozdanie finansowe dotyczy, oraz powiadomić biegłego rewidenta, który sprawozdanie to bada lub zbadał. Jeżeli zdarzenia, które nastąpiły po dniu bilansowym, nie powodują zmiany stanu istniejącego na dzień bilansowy, to odpowiednie wyjaśnienia zamieszcza się w informacji dodatkowej. Nie jest konieczne natomiast wprowadzanie korekt w przypadku: zmiany kursu walut, powodzi lub pożaru, spadku wartości rynkowej inwestycji czy emisji praw do akcji.


Kwestię zdarzeń po dniu bilansowym reguluje również Międzynarodowy Standard Rachunkowości nr 10 Zdarzenia następujące po dniu bilansowym. Standard w odróżnieniu od ustawy o rachunkowości podaje przykłady zarówno zdarzeń, które determinują dokonanie korekty sprawozdania, jak i tych, które skutkują jedynie obowiązkiem ich wskazania w informacji dodatkowej i sprawozdaniu z działalności jednostki. Zdarzeniami, które nie wymagają dokonania korekt, ale które powinny być ujawnione w informacji dodatkowej według MSR nr 10, są m.in.:

l istotne połączenie jednostek gospodarczych,

l sprzedaż istotnej jednostki zależnej,

l znaczące zakupy lub znacząca sprzedaż aktywów lub konfiskata kluczowych aktywów przez państwo,

l zniszczenie przez pożar ważnego zakładu produkcyjnego,

l mające miejsce ogłoszenie rozpoczęcia lub rozpoczęcie wdrażania istotnej restrukturyzacji,

l znaczące transakcje dotyczące akcji zwykłych lub potencjalne transakcje dotyczące akcji zwykłych,

l nadzwyczajnie duże zmiany cen aktywów lub kursów wymiany walut po dniu bilansowym,

l zmiany stawek podatkowych lub przepisów podatkowych, które weszły w życie lub zostały ogłoszone i mają znaczący wpływ na bieżące zobowiązania podatkowe i bieżące należności podatkowe oraz na rezerwy z tytułu odroczonego podatku dochodowego, jak również na aktywa z tytułu odroczonego podatku dochodowego,

l podjęcie znaczących zobowiązań (obowiązków) i zobowiązań warunkowych, na przykład udzielenie wysokich gwarancji.


KOREKTĘ TRZEBA WPROWADZIĆ W PRZYPADKU

l bankructwa kontrahenta,

l wykrycia manipulacji zapisami księgowymi lub błędów wskazujących na nieprawidłowość sprawozdania,

l ujawnienia przychodów lub kosztów, które nie zostały ujęte w księgach rachunkowych,

l uzyskania informacji o tym, że na dzień bilansowy nastąpiła utrata wartości składników aktywów,

l powstania dodatkowych zobowiązań, na które należy utworzyć rezerwy,

l rozstrzygnięcia sprawy sądowej, które potwierdza istnienie na dzień bilansowy zobowiązania jednostki gospodarczej (wymaga skorygowania uprzednio utworzonej rezerwy lub utworzenia rezerwy).


Ujawnienie informacji


Ujawnione informacje, które determinują konieczność wprowadzenia korekt do sprawozdania finansowego, mogą być niezależne od jednostki - mieć charakter zewnętrzny, np. otrzymanie prawomocnego wyroku sądu, który potwierdza istnienie na dzień bilansowy zobowiązania jednostki. Mogą też dotyczyć błędów wynikających z pomyłek arytmetycznych, niedopatrzeń lub złego stosowania zasad rachunkowości, np. nieprawidłowa wycena akcji (lub innych instrumentów finansowych) nienotowanych na giełdzie - poprzez zastosowanie złego modelu wyceny. Należy skorygować sprawozdanie finansowe również w momencie, gdy na tyle niekorzystnie zmienia się sytuacja finansowa jednostki, że nie ma podstaw do założenia kontynuacji jej działania.


Przy rozpatrywaniu wprowadzania korekty konieczna jest ocena jej istotności. Każda jednostka sama powinna określić, które błędy zniekształcają obraz funkcjonowania przedsiębiorstwa i mogłyby dostarczać mylnych informacji odbiorcom sprawozdania finansowego.


Jeżeli zasady, którymi posługuje się jednostka, określone są procentowo, np. za istotny błąd uważa się zdarzenie, które:

l zmieniałoby wynik finansowy o co najmniej 2 proc. lub

l stanowi 0,5 proc. sumy bilansowej, lub

l stanowi 1 proc. aktywów netto

należy je ująć w informacji dodatkowej, która określa stosowaną politykę rachunkowości.


Jeżeli ujawniona informacja powoduje wprowadzenie korekt w sprawozdaniu finansowym, należy poinformować o tym fakcie biegłego rewidenta, który bada lub zbadał to sprawozdanie.


PRZYKŁAD 1: SKORYGOWANIE SPRAWOZDANIA

Spółka wyceniła zapasy na dzień (bilansowy) 31 grudnia 2006 r. na 7 mln zł. Po sporządzeniu sprawozdania finansowego, lecz przed jego zatwierdzeniem okazało się, że spółka nie miała zapasów na magazynie, a inwentaryzacja została przeprowadzona błędnie. W tym przypadku należy sporządzić korektę sprawozdania finansowego.


PRZYKŁAD 2: BRAK OBOWIĄZKU KOREKTY

Spółka w sprawozdaniu finansowym za 2006 rok wykazała zobowiązanie krótkoterminowe na kwotę 7 mln euro, wycenioną po kursie 3,85 zł (czyli 26 mln 950 tys. zł). Po sporządzeniu sprawozdania finansowego, lecz przed jego zatwierdzeniem kurs euro spadł o 25 gr, co oznaczałoby, że wartość należności wyniosła 25 mln 200 tys. zł. Ta sytuacja nie wymaga korekty, ponieważ zmiany kursów walutowych po dniu bilansowym wynikają ze zmian warunków ekonomicznych zaistniałych po dacie bilansu.


Podstawa prawna:

- Art. 54 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 z późn. zm.).

- Międzynarodowy Standard Rachunkowości nr 10 Zdarzenia następujące po dniu bilansowym.


Agnieszka Pokojska
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA