REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Moment zaliczenia kosztów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów

Maria Dolna-Ciemniakowska

REKLAMA

Od początku 2007 r. obowiązuje nowa definicja kosztów uzyskania przychodów. Ustawodawca określił zasady, które pozwalają ustalić moment zaliczenia wydatku do kosztów uzyskania przychodów przez podatników prowadzących podatkową księgę przychodów i rozchodów.

Od 1 stycznia 2007 r. zmianie uległa definicja kosztu uzyskania przychodu w podatku dochodowym od osób fizycznych. Obecnie przepis art. 22 ust. 1 u.p.d.o.f. stanowi, że kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Zmiana ta jest wynikiem orzecznictwa sądowego. Definiując na nowo pojęcie kosztów uzyskania przychodów, ustawodawca ustalił jednocześnie nowe reguły, które określają moment zaliczenia wydatku do kosztów uzyskania przychodów przez podatników prowadzących podatkową księgę przychodów i rozchodów.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 22 ust. 4 u.p.d.o.f., koszty uzyskania przychodów są potrącane tylko w tym roku podatkowym, w którym zostały poniesione. Powyższe oznacza, że wydatki stanowią koszt uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia - bez względu na to, jakiego okresu dotyczą (tzw. metoda kasowa rozliczania kosztów).

PRZYKŁAD
Załóżmy, że Pan Krzysztof wykupił ubezpieczenie majątkowe na okres luty 2007 - styczeń 2008. W lutym 2007 r. otrzymał polisę ubezpieczeniową na kwotę 3600 zł. Całą jej wartość Pan Krzysztof wykaże w kosztach w lutym 2007 r.

Jednocześnie ustawodawca wskazał, że podatnicy prowadzący podatkową księgę przychodów i rozchodów mogą wybrać metodę memoriałową rozliczania kosztów, pod warunkiem jednak, że w każdym roku podatkowym księgi te będą prowadzone w sposób umożliwiający wyodrębnienie kosztów uzyskania przychodów odnoszących się tylko do tego roku podatkowego. Podział na te metody i możliwość wyboru przez podatników prowadzących księgę przychodów i rozchodów funkcjonowały już wcześniej, tj. przed 1 stycznia 2007 r.
Zmiany dotknęły metody memoriałowej.

Metoda memoriałowa

Na czym polega memoriałowa metoda rozliczania kosztów przez podatników prowadzących podatkową księgę przychodów i rozchodów? Otóż na potrzeby tej metody koszty podzielone są na dwie grupy:
- koszty bezpośrednio związane z przychodem oraz
- koszty pośrednio związane z przychodem.
Ustawa nie definiuje tych pojęć i nie wskazuje, jakie wydatki stanowią koszty bezpośrednie, a jakie pośrednie. Taki podział kosztów utrwalił się jednak już wcześniej w orzecznictwie sądów administracyjnych na gruncie regulacji obowiązujących do końca 2006 r. Kosztami bezpośrednio związanymi z przychodami są koszty, które można przypisać konkretnym przychodom, np. koszty nabycia towarów w celu dalszej odsprzedaży.
Koszty inne niż bezpośrednio związane z przychodem są to koszty pośrednio związane z przychodem oraz koszty dotyczące całokształtu działalności podatnika, związane z jego funkcjonowaniem. Można tu wymienić np. koszty obsługi prawnej, usług doradczych, marketingowych, ubezpieczenia, promocji, koncesji, zakupu wydawnictw fachowych itp.

Księgowanie kosztów bezpośrednich

Koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, poniesione w:
- latach poprzedzających rok podatkowy,
- w roku podatkowym oraz
- po zakończeniu roku podatkowego do dnia złożenia zeznania podatkowego, nie później jednak niż do upływu terminu określonego do złożenia tego zeznania, są potrącalne w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody.

Jeżeli natomiast koszty uzyskania przychodów, bezpośrednio związane z przychodami danego roku podatkowego, poniesione zostały po zakończeniu tego roku i jednocześnie po złożeniu zeznania lub po upływie terminu określonego do złożenia tego zeznania, są potrącane w roku podatkowym następującym po roku, za który składane jest zeznanie podatkowe.

Należy pamiętać, że za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, w przypadku podatników prowadzących podatkową księgę przychodów i rozchodów metodą memoriałową, uważa się dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu.

PRZYKŁADY

1.
Załóżmy, że 15 stycznia 2008 r. Pan Andrzej otrzyma fakturę, wystawioną tego samego dnia, za wynajem hali produkcyjnej za czwarty kwartał 2007 r. Czynsz zapłacono zgodnie z postanowieniami umowy w terminie 7 dni od daty otrzymania faktury. Koszt ten nie będzie miał wpływu na osiągane przychody w roku 2008, ale z pewnością będzie miał wpływ na przychody osiągnięte w 2007 r. Wydatek ten umożliwił osiąganie przychodów w ściśle określonym czasie. Ponieważ możliwa jest identyfikacja kosztu z przychodem, to koszt ten powinien zostać rozliczony w podatkowej księdze przychodów i rozchodów w 2007 r., mimo iż zostanie poniesiony w styczniu następnego roku podatkowego.

2.
Załóżmy, że Pani Ania 15 grudnia 2007 r. otrzyma fakturę dotyczącą leasingu maszyn. Faktura została wystawiona 10 grudnia, a data sprzedaży zostanie określona na 5 stycznia 2008 r. Często zdarza się, że firmy leasingowe wystawiają faktury szybciej, tzn. w miesiącu wcześniejszym niż miesiąc, którego dotyczy usługa. Ponieważ w przypadku usług leasingu możliwa jest identyfikacja kosztów z przychodami, to koszty powinny być księgowane w okresie, którego dotyczą. W opisanym przypadku zafakturowana usługa dotyczy następnego roku podatkowego, tj. 2008 - świadczy o tym data sprzedaży. Pomimo że faktura zostanie wystawiona w 2007 r., to zostanie zaewidencjonowana w podatkowej księdze przychodów i rozchodów w styczniu następnego roku podatkowego.

3.
Pani Natalia złożyła w urzędzie skarbowym 15 kwietnia następnego roku podatkowego zeznanie roczne. 20 kwietnia Pani Natalia otrzymała od kontrahenta fakturę wystawioną tego samego dnia. Faktura ta ma bezpośredni związek z przychodami poprzedniego roku. Podatniczka zaksięguje fakturę w podatkowej księdze przychodów i rozchodów w bieżącym roku podatkowym ze względu na fakt, że złożyła już zeznanie roczne z dochodów uzyskanych w poprzednim roku podatkowym. Gdyby Pani Natalia nie złożyła jeszcze zeznania rocznego, to musiałaby zaksięgować otrzymaną fakturę w podatkowej księdze przychodów rozchodów poprzedniego roku podatkowego.

W dacie zapłaty

Należy pamiętać, że od opisanych wyżej zasad są także wyjątki. Przykładem może być wprowadzona od 1 stycznia 2005 r. zmiana dotycząca momentu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wynagrodzeń pracowników. Mimo że wynagrodzenie będzie dotyczyło danego roku podatkowego i będzie miało bezpośredni związek z uzyskanym przychodem, a nie zostanie wypłacone - to będzie stanowiło koszt uzyskania przychodu z chwilą wypłaty, tj. następnego roku podatkowego. Reguła ta będzie miała zastosowanie zawsze tam, gdzie ustawodawca uzależnia uznanie wydatku za koszt uzyskania przychodu od faktycznie poniesionej zapłaty. Przykładowo pod datą faktycznej zapłaty będą księgowane między innymi koszty: opłacanych przez pracodawcę składek ZUS, odsetek od pożyczek i kredytów (jeśli nie dotyczą inwestycji w okresie ich realizacji).

Księgowanie kosztów pośrednich

Koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącane w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

PRZYKŁAD

Pani Iwona otrzymała fakturę wystawioną 12 lutego roku podatkowego za usługi doradcze świadczone na rzecz jej firmy. Ponieważ usługi te mają pośredni związek z przychodem, należy fakturę zaksięgować w podatkowej księdze przychodów i rozchodów w dacie jej wystawienia.
 

Cechą charakterystyczną usług niematerialnych jest to, że nie można ich policzyć, zmierzyć itp., gdyż brak im materialnego wymiaru. Usługi niematerialne, co do zasady, nie generują bezpośrednio przychodu, lecz są związane z całokształtem działalności firmy i zapewniają jej prawidłowe funkcjonowanie. W działalności gospodarczej do najczęściej spotykanych usług niematerialnych należą usługi:

- doradcze,
- księgowe,
- badania rynku,
- prawne,
- reklamowe i marketingowe,
- zarządzania i kontroli,
- przetwarzania danych,
- rekrutacji pracowników.

Wydatki na usługi niematerialne pozostają, co do zasady, w związku pośrednim z uzyskanym przychodem, tak więc będą wykazane w podatkowej księdze przychodów i rozchodów w dacie wystawienia dokumentu (faktury, rachunku) stanowiącego podstawę do zaksięgowania kosztu.

PRZYKŁAD

Załóżmy, że Pan Krzysztof wykupił ubezpieczenie majątkowe na okres luty 2007 - styczeń 2008. W lutym 2007 r. podatnik otrzymał polisę ubezpieczeniową na kwotę 3600 zł. Pan Krzysztof wykaże w lutym 2007 r. w podatkowej księdze przychodów i rozchodów tytułem ubezpieczenia kwotę 3300 zł - co wynika z wyliczenia 3600 zł : 12 x 11. Pozostała kwota 300 zł zostanie wykazana w podatkowej księdze przychodów i rozchodów w styczniu następnego roku podatkowego.

Maria Dolna-Ciemniakowska
doradca podatkowy

Podstawa prawna:
art. 22 ust. 4-6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn.zm.).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA