REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Lepiej samemu skorygować PIT, a nie czekać na wezwanie urzędu

REKLAMA

Podatnik, który popełnił błąd w zeznaniu podatkowym, nie powinien czekać na wezwanie z urzędu skarbowego. Lepiej, by jak najszybciej sam skorygował błędne rozliczenie - radzi wicenaczelniczka Urzędu Skarbowego w Piasecznie Dorota Suchecka.

Najszybszym i najłatwiejszym sposobem korekty jest poprawienie błędnego zeznania w urzędzie skarbowym, przy pomocy urzędnika. Są oni jednak teraz zajęci wpisywaniem zeznań podatników do komputerowej bazy danych.

"Urzędnicy skarbowi od zakończenia składania rozliczeń podatkowych mają czas na wpisanie zeznań podatników do komputerowej bazy danych. W większości przypadków, nie są więc w stanie znaleźć zeznania konkretnego podatnika. Tak będzie co najmniej do 31 lipca. Potem powinny być już ostatecznie uporządkowane przynajmniej te PIT-y, z których wynika, że podatnikowi należy się zwrot" - wyjaśniła Suchecka.

Brak możliwości uzyskania pomocy od urzędników, nie zwalnia jednak z obowiązku poprawienia błędnie wypełnionego PIT-a. "Podatnik zawsze może złożyć korektę samodzielnie, na osobnym druku, a nie poprawiać ten, który złożył do 30 kwietnia" - powiedziała Suchecka.

Korektę zeznania na nowym druku można zanieść do urzędu skarbowego osobiście, wysłać przez internet albo listem poleconym.

Zgodnie z prawem, korektę zeznania podatkowego można złożyć w dowolnym czasie, byleby nie było to później niż 5 lat od końca roku, w którym należało rozliczyć się z PIT. Po tym czasie zobowiązanie podatkowe się przedawnia.

Jednak im szybciej korekta zostanie złożona, tym lepiej, szczególnie gdy podatnik musi coś dopłacić. Od 1 maja każda niedopłacona kwota automatycznie staje się zaległością. Od zaległości zaś trzeba płacić odsetki.

Obecnie wynoszą one 10,5 proc. w skali roku i trzeba liczyć je od niezapłaconej na czas kwoty podatku za każdy dzień zwłoki, począwszy od 1 maja. Płaci się je poza kwotą tzw. zobowiązania głównego, czyli podatku, którego nie zapłaciło się w terminie, tj. do 30 kwietnia.

Według eksperta PricewaterhouseCoopers Jacka Bajsona, podatnicy, którzy dopiero teraz np. dostali spóźniony PIT za umowę zlecenie, albo jeszcze raz przeliczyli swoje dochody i znaleźli błąd rachunkowy nie powinni czekać z poprawieniem błędu na wezwanie z urzędu skarbowego.

"Zanim urzędnicy uporządkowują i przeanalizują zeznania, minie jeszcze co najmniej 2-3 miesiące, a wtedy trzeba będzie doliczyć większe odsetki niż gdyby korekta została złożona już teraz" - podkreślił.

Zgodnie z ordynacją podatkową, podatnik, który zorientował się, że popełnił błąd w zeznaniu, powinien wypełnić druk PIT-36 lub PIT- 37 (zawsze taki sam jak poprzednio) wpisując wszystkie swoje dochody z 2008 r. i zaznaczając na pierwszej stronie, że chodzi o korektę zeznania rocznego (jest do tego odpowiedni kwadracik w druku PIT).

Do korekty należy dołączyć wyjaśnienie powodów (napisane nawet odręcznie, własnymi słowami), z wyjaśnieniem dlaczego jest ona składana i na czym polegał błąd w pierwotnym zeznaniu. Należy też dołączyć kserokopie wszystkich PIT-ów otrzymanych od pracodawców oraz dokumentów potwierdzających prawo do skorzystania z ulg, aby urzędnik mógł od razu sprawdzić czy korekta jest poprawna.

"W szczególnej sytuacji są osoby, które pomyliły się w rozliczeniu na swoją niekorzyść i zapłaciły zbyt dużą kwotę podatku dochodowego" - zauważył Bajson.

Zaznaczył, że "jeżeli taka nadpłata wynika np. z ujęcia w zeznaniu jakiegoś dochodu, którego w rzeczywistości nie było, to urząd tego nie zauważy i nie poinformuje podatnika, że zapłacił więcej niż powinien".

Taki błąd trzeba wiec poprawić samemu występując do urzędu z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty i wskazaniem kwoty PIT do zwrotu.

Gdyby urząd nie zwrócił podatnikowi pieniędzy w ciągu 3 miesięcy - jak stanowi prawo - musiałby zapłacić odsetki za każdy dzień zwłoki.

REKLAMA

Autopromocja

 

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

e-Urząd Skarbowy w Twoim telefonie! Nowa aplikacja zmienia sposób korzystania z usług skarbowych

Ministerstwo Finansów wprowadza rewolucję w dostępie do usług skarbowych. Aplikacja e-Urząd Skarbowy pozwala na szybkie i bezpieczne załatwianie spraw urzędowych. To dopiero początek – kolejne aktualizacje przyniosą jeszcze więcej funkcji!

W 2025 roku oprocentowanie lokat bankowych mocno spadnie. Jak zadbać o oszczędności?

Banki przewidują mocny spadek stóp procentowych. Przykładowo BNP Paribas prognozuje, że na koniec 2025 roku podstawowa stopa procentowa NBP spadnie do 4%, czyli obniży się aż o 1,75 p.p. Z kolei PKO BP zakłada, że stopy procentowe spadną do 3,5%-4% do końca 2026 r. Te oczekiwania już teraz wpływają na oprocentowanie lokat bankowych. Rankomat.pl zwraca uwagę, że średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane NBP) wyniosło zaledwie 3,96% i w kolejnych miesiącach prawdopodobnie będzie dalej spadać. Między innymi dlatego w 2025 r. warto zmienić część swoich nawyków finansowych, do których przywykliśmy w ostatnich dwóch latach.

REKLAMA

Jak opodatkować przychody z najmu? Kluczowe zasady i przepisy

Przychody z najmu można opodatkować ryczałtem lub w ramach działalności gospodarczej. Wybór odpowiedniego sposobu zależy od rodzaju najmu i decyzji podatnika. Sprawdź, jakie zasady obowiązują, jakie stawki podatkowe mają zastosowanie oraz kiedy najem kwalifikuje się jako odrębne źródło przychodów.

9000 zł brutto średniej pensji w Polsce w 2025 r. Kiedy pęknie bariera psychologiczna 10 tys. zł miesięcznie?

Główny Urząd Statystyczny podał, że w grudniu 2024 r. przeciętne wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw wyniosło 8.821,25 zł. Eksperci oceniają, że w 2025 roku na pewno przeciętne wynagrodzenie w przedsiębiorstwach przekroczy kwotę 9.000 zł brutto (ok. 6.450 zł netto). Natomiast zdaniem przedsiębiorców, granicą psychologiczną przeciętnej miesięcznej pensji w Polsce jest kwota 10 000 zł brutto (ok. 7.150 zł netto). Kiedy ta granica zostanie przełamana?

ZUS zmienił zasady doręczania pism na PUE (eZUS). Nowości od 15 stycznia 2025 r.

W komunikacie z 24 stycznia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że od 15 stycznia 2025 r. na portalu PUE eZUS udostępnił funkcjonalności, które wynikają z art. 71 ab ust. 1a ustawy o systemie ubezpieczeń́ społecznych w zakresie tzw. e-Doręczeń.

Rozliczenie PIT emeryta i rencisty w 2025 r. ZUS wysyła PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za 2024 r. Kiedy zwrot nadpłaty podatku? Jak odliczać i przekazać 1,5 proc. podatku?

W najbliższych tygodniach emeryci i renciści otrzymają ważny formularz, dotyczący rocznego rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). ZUS rozpoczął właśnie wysyłkę deklaracji PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za miniony rok. W całym kraju akcja obejmie niemal 10,5 mln osób.

REKLAMA

Zmiany w uldze na dziecko. Wyższe limity, do 120 i 60 tys. zł rocznie

Nowelizacja ustawy o PIT zakłada podwyższenie limitów dochodów uprawniających do ulgi na dziecko. Proponowane zmiany obejmują m.in. zwiększenie limitu przychodów dla rodzin z czwórką lub więcej dzieci do 120 tys. zł rocznie oraz wyższe progi dochodowe dla rodziców wychowujących jedno dziecko.

Płatniku, sporządź i wyślij poprawnie PIT-11, PIT-R, PIT-4R i PIT-8AR

Ministerstwo Finansów przypomina płatnikom o obowiązku sporządzenia i przesłania deklaracji podatkowych za 2024 rok. Sprawdź, jak przygotować formularze, na co zwrócić uwagę i jak uniknąć błędów w dokumentach PIT.

REKLAMA