REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Drobni przedsiębiorcy zaniepokojeni PIT-em od bonów towarowych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Drobni przedsiębiorcy uważają, że nowelizacja ustawy o PIT, stanowiąca część pakietu antykryzysowego, pozbawi szansy utrzymania się na rynku tysięcy małych i średnich firm emitujących lub realizujących bony towarowe. Zapowiadają, że wystąpią do prezydenta o zgłoszenie projektu zmiany ustawy o PIT, zwalniającej bony z opodatkowania.

Jak poinformował na konferencji prasowej prezes Kongregacji Przemysłowo-Handlowej Jan Rakowski, Kongregacja, we współpracy z Naczelną Radą Zrzeszeń Handlu i Usług, Polską Izbą Handlu i Krajowym Związkiem Rewizyjnym Spółdzielni Spożywców "Społem" jeszcze w tym tygodniu opracuje propozycję zmiany w nowelizacji ustawy o PIT z 9 lipca br. i wystąpi do prezydenta o zgłoszenie tego projektu.

REKLAMA

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z 9 lipca 2009 r. nakazuje płacić PIT od przekazywanych przez pracodawców pracownikom bonów towarowych, a zwalnia z opodatkowania przekazywane w ten sam sposób kwoty pieniężne. Oznacza to, że jeżeli pracodawca zechce dać pracownikom bony czy talony do zrealizowania w konkretnym lub dowolnym sklepie, będzie musiał naliczyć podatek. Gdyby dał pracownikowi gotówkę, podatku by nie było.

"To oczywiste, że każdy pracodawca zdecyduje się na pieniądze, a nie bony czy talony. Upadnie wiele małych firm, dla których emisja bonów jest jedynym lub zasadniczym źródłem dochodów" - mówił w wtorek Rakowski.

Podkreślił, że "przepisy różnicujące sytuację podatkową bonów i gotówki zostały wprowadzone bez konsultacji ze środowiskami gospodarczymi działającymi na rynku bonów".

REKLAMA

"W 2008 r. o prawie 17 tys. spadła liczba podmiotów handlu detalicznego. W tym roku będzie ich na pewno znacznie więcej. Grupę upadających firm zasilą emitenci bonów i placówki handlowe, w których można było je zrealizować. Co gorsza, są to głównie podmioty z mniejszych miejscowości, gdzie bony i talony ciszą się szczególną popularnością i to nie tylko w okresie świątecznym" - powiedział Rakowski.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Według prezesa Naczelnej Rady Zrzeszeń Handlu i Usług Zbigniewa Jarzyny, "pakiet antykryzysowy, m.in. w części dotyczącej zmiany w PIT, chroni miejsca pracy tylko w dużych firmach, gdzie mogą wchodzić w grę zwolnienia grupowe. Zupełnie pomija natomiast małe, które upadają ciszej, ale ludzie tracą w nich miejsca pracy tak samo jak w wielkich przedsiębiorstwach".

Ryszard Jaśkowski, reprezentujący na konferencji prasowej spółdzielnię spożywców "Społem" zauważył, że "nowe przepisy o PIT preferują hipermarkety, sklepy wielkopowierzchniowe emitujące własne bony, które mogą być tylko w nich realizowane".

"Hipermarkety przetrwają kryzys, nawet jeżeli bony będą opodatkowane. Po kryzysie będą zaś miały mniejszą konkurencję, bo w międzyczasie znikną mniejsze firmy emitujące bony oraz np. wiejskie sklepy przy Gminnych Spółdzielniach czy osiedlowe sklepiki w małych miastach, w których bony te są realizowane. I tak mają one kłopoty finansowe, a gdy jeszcze stracą dochody z bonów, mogą już nie utrzymać się na rynku" - powiedział Jaśkowski.

Sprawa bonów była już przedmiotem dyskusji w komisjach sejmowych podczas omawiania projektów ustaw z pakietu antykryzysowego. Na posiedzeniu podkomisji nadzwyczajnej 23 czerwca wiceminister finansów Maciej Grabowski mówił, że pieniądze będą najlepszą formą pomocy pracownikom. "Tak samo jak bony, wpłyną one na wzrost popytu, ale - inaczej niż przy bonach - pracownik będzie mógł wydać uzyskaną pomoc nie tylko w np. dużym sklepie emitującym bony, ale także w małym sklepiku osiedlowym czy zakładzie przetwórczym".

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

REKLAMA

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA