REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Minister finansów będzie mógł obniżyć VAT z 8 proc. do 7 proc.

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Minister finansów będzie mógł obniżyć z 8 proc. do 7 proc. stawkę VAT na niektóre towary i usługi. Uprawnienie to zachowa do końca stycznia 2011 r. - przewiduje poprawka do ustawy okołobudżetowej zaproponowana przez senacką Komisję Budżetu i Finansów.

Zdaniem autora poprawki, senatora Henryka Woźniaka z PO, możliwość obniżenia stawki VAT ma na celu ewentualne zminimalizowanie negatywnych skutków przejściowych związanych podwyżką VAT o jeden punkt procentowy, która ma nastąpić od 1 stycznia 2011 r.

REKLAMA

REKLAMA

Kolejna poprawka umożliwia przedsiębiorstwom wodno-kanalizacyjnym wzięcie na siebie ciężaru podwyżki VAT, zamiast konieczności automatycznego przerzucenia go na klienta. Inna poprawka, która uzyskała poparcie komisji, przewiduje, że planowane na przyszły rok zamrożenie płac, które ma dotyczyć m.in. posłów i senatorów, nie obejmie wynagrodzeń i nagród pracowników ich biur.

Podczas debaty na posiedzeniu komisji przedstawiciele przedsiębiorców, zwłaszcza reprezentujący dostawców tzw. usług masowych, alarmowali, że zmiana VAT nie uwzględnia specyfiki świadczonych przez nich usług. Ostrzegli, że jeżeli do noweli nie zostanie wprowadzony odpowiedni przepis przejściowy, to np. firmy energetyczne, które przyjmują od klientów tzw. przedpłaty, będą musiały wysłać do nich ok. 10 mln korekt faktur.

W niekorzystnej sytuacji będą też firmy realizujące podpisane już kontrakty związane z zamówieniami publicznymi. W przypadku, gdy umowa określa cenę brutto, a tak jest zazwyczaj, przedsiębiorcy będą musieli pokryć koszt podwyżki VAT, zmniejszając swoją marżę. Wyższego podatku nie będą mogli odliczyć. "Ta kwestia zostanie rozstrzygnięta przez Europejski Trybunał Sprawiedliwości, bo tego typu rozwiązanie jest niezgodne z dyrektywą unijną" - powiedział Mirosław Barszcz z BCC.

REKLAMA

Uchwalona przez Sejm ustawa okołobudżetowa przewiduje m.in. zmianę stawek podatku VAT od 1 stycznia 2011 r. do końca grudnia 2013 r. W tym czasie będą obowiązywać trzy nowe stawki VAT: 5 proc., 8 proc. i 23 proc. Wprowadzona zostanie 5-proc. stawka na żywność, książki i czasopisma specjalistyczne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie z ustawą z obecnych 6395,7 zł do 4 tys. zł obniżony zostanie zasiłek pogrzebowy.

Przepisy wprowadzają ulgi dla studentów na przejazdy koleją i autobusami - w wysokości 49 proc. i 51 proc. Ponadto zamrażają wynagrodzenia osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe. Ich pensje zostaną utrzymane na poziomie 2008 r.; we wrześniu 2011 r. ma nastąpić jedynie podwyżka wynagrodzeń dla nauczycieli.

Sejm zgodził się, wbrew stanowisku rządu, by w 2011 r. utrzymać ulgi w akcyzie dla biopaliw, a w 2012 r. utworzyć fundusz promocji wytwarzania i wykorzystania biokomponentów i biopaliw. Ma nim dysponować minister gospodarki. Fundusz miałby pochodzić z 1,5-proc. akcyzy od paliw silnikowych uzyskanych przez budżet w poprzednim roku.

Nowa ustawa znosi możliwość nieodpłatnego przekazywania nieruchomości Agencji Nieruchomości Rolnych m.in. Lasom Państwowym, PAN, szkołom publicznym i zarządzającym specjalnymi strefami ekonomicznymi.

Agencja nie będzie też mogła nieodpłatnie przekazywać ziemi samorządom, z wyjątkiem nieruchomości należących do Agencji Nieruchomości Rolnych, zajętych pod drogi gminne lub wojewódzkie i przeznaczone pod drogi w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego. Agencja będzie mogła bez przetargu zamieniać grunty z dzierżawcami nieruchomości należących do Agencji.

Sejm zdjął z operatorów telekomunikacyjnych obowiązek indywidualnego informowania swoich klientów o zmianie cennika lub warunków umowy, jeżeli zmiana ta wynikałaby z wprowadzenia nowych stawek VAT. Informację o nowych cennikach operatorzy będą musieli jednak podać do publicznej wiadomości.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

REKLAMA

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

REKLAMA