REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Burza w sejmowej komisji wokół projektu zmian w VAT

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Kontrowersje wśród posłów budzi rządowy projekt zmian w VAT - szczególnie propozycja o pakietach medycznych dla pracowników oraz usługach zlecanych przez szpitale. W efekcie po kilku godzinach prac projekt przekazano do podkomisji.

19 stycznia sejmowa komisja finansów publicznych pracowała nad rządowym projektem zmian w VAT, który przewiduje m.in. podwyższenie od 1 lutego 2011 r. VAT na ubranka dla niemowląt i obuwie dla dzieci. Podatek wzrósłby z 8 proc. do 23 proc. Według Ministerstwa Finansów podwyżka wiąże się z wykonaniem wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, który w październiku 2010 r. uznał, że nasze przepisy są niezgodne z prawem unijnym.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Posłowie nie zdążyli zająć się tą sprawą. Kontrowersje wzbudziły bowiem zaproponowane w rządowym projekcie zmiany dotyczące nieodpłatnego świadczenia usług. Niektórzy eksperci podatkowi ostrzegają, że wejście w życie nowelizacji w obecnym kształcie mogłoby spowodować konieczność opodatkowania pakietów medycznych fundowanych przez firmy pracownikom.

Ministerstwo Finansów deklaruje, że zwolnienie z VAT zostanie utrzymane, a intencją zmian nie było opodatkowanie tych pakietów. "Minister finansów ma delegację ustawową do wprowadzania w rozporządzeniu zwolnień z VAT i z takiej możliwości może skorzystać, jeżeli byłaby taka potrzeba. Można też wydać interpretację podatkową w tej sprawie" - wyjaśnił wiceminister finansów Maciej Grabowski.

Niemniej posłowie proponowali uregulowanie spornej kwestii wprost w ustawie. Poprawka zgłoszona przez posła Mirosława Dudzińskiego (PJN) została odrzucona - resort finansów przekonywał bowiem, że jest niezgodna z unijną dyrektywą o VAT (ma zostać poddana pod głosowanie w postaci tzw. wniosku mniejszości). Z kolei poprawka Andrzeja Orzechowskiego (PO) - według biura legislacyjnego - była niezgodna z Konstytucją i została wycofana przez wnioskodawcę.

REKLAMA

Przy okazji opodatkowania usług medycznych pojawiła się dyskusja m.in. na temat VAT od usług kupowanych przez szpitale, np. cateringu czy sprzątania sal. Poseł Stanisław Stec (SLD) pytał, czy szpitale, które mają zakontraktowane takie usługi od firm zewnętrznych, od 1 stycznia 2011 r. muszą płacić 23 proc. VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wiceminister Grabowski przyznał, że usługi outsourcingowe są opodatkowane, jeżeli nie są ściśle związane z usługami medycznymi.

Obecna na posiedzeniu przewodnicząca Federacji Związków Zawodowych Pracowników Ochrony Zdrowia i Pomocy Społecznej Urszula Michalska powiedziała, że placówki służby zdrowia przez lata były namawiane, by wszelkie usługi niemedyczne wyprowadzać na zewnątrz. "Od 1 stycznia znaleźliśmy się w sytuacji, gdzie zakład opieki zdrowotnej musi sam pokryć wzrost stawki z zerowej na 23 proc., bez wzrostu kontraktu z NFZ" - mówiła. Dodała, że szpitale nie mogą VAT odliczyć, ponieważ nie są tzw. watowcami.

Oprócz rozstrzygnięcia kwestii związanych z VAT w ochronie zdrowia, podkomisja będzie musiała rozstrzygnąć, w jakim terminie zmiany mają wejść w życie. Chodzi przede wszystkim o przepisy dotyczące wyższego VAT na ubranka niemowlęce i buty dla dzieci. Rząd zaproponował, by zaczęły one obowiązywać od 1 lutego 2011 r. Poseł Krystyna Skowrońska (PO) wskazała, by ustawa weszła w życie 1 marca 2011 r., a przepisy dotyczące ubranek - 1 lipca 2011 r. Poseł Marek Wikiński (SLD) zaproponował odpowiednio: 1 lipca 2011 r. i 1 stycznia 2012 r., zaś Bożena Kotkowska (SLD): 1 lipca 2011 r. i 1 października 2011 r.

Podkomisja zajmie się także poprawkami Andrzeja Orzechowskiego. Jedna z nich zakłada zastosowanie obniżonej 8 proc. stawki VAT na pieczywo świeże, którego termin przydatności do spożycia przekracza 14 dni. Obecnie jest ono opodatkowane 23 proc. stawką. Inna przewiduje opodatkowanie podstawową stawką np. wielbłądów i zwierząt wielbłądowatych, gadów hodowlanych (w tym węży i żółwi) oraz ptaków hodowlanych, np. papug lub pawi. Przed 1 stycznia ich sprzedaż podlegała podstawowej stawce VAT, ale w wyniku błędu w nowelizacji - weszła w życie 1 stycznia 2011 r. - trafiły one do załącznika, który przewiduje stawkę obniżoną. Z takiej stawki korzystali i korzystają ci, którzy sprzedają zwierzęta jadalne, np. świnie, króliki, drób itp.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz pieniądze na koncie? To jeszcze nie znaczy, że masz płynność finansową

„Na koncie mam 80 tysięcy, więc wszystko jest pod kontrolą.” — to jedno z najczęściej wypowiadanych zdań przez przedsiębiorców. Niestety, w rzeczywistości nie mówi ono nic o kondycji finansowej firmy.Saldo konta to tylko liczba. Bez kontekstu potrafi być mylące, a nawet niebezpieczne. Bo jeśli z tych 80 tysięcy trzydzieści tysięcy to VAT do zapłaty, piętnaście tysięcy to wynagrodzenia, dziesięć tysięcy to niezapłacone faktury, a pięć tysięcy to ZUS i inne zobowiązania — to realnie zostaje dwadzieścia tysięcy do dyspozycji. A może i mniej, jeśli za tydzień trzeba zapłacić CIT albo ratę leasingu.

Czy obowiązkowy KSeF sprawi, że księgowi będą mieli mniej pracy? Niekoniecznie

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) to jedno z najważniejszych przedsięwzięć cyfryzacyjnych w polskim systemie podatkowym, mające na celu uproszczenie i zautomatyzowanie obiegu faktur – od ich wystawienia, przez przesyłanie, aż po archiwizację. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada, że dzięki obowiązkowemu modelowi KSeF przedsiębiorcy i księgowi zyskają czas, w praktyce księgowi nie spodziewają się mniejszego nakładu pracy. Wręcz przeciwnie, 36,1% księgowych oczekuje, że wdrożenie KSeF przysporzy im więcej obowiązków, a 75% z nich nadal czuje, że ich firma nie jest przygotowana do wdrożenia KseF – wynika z raportu fillup k24 “Księgowi i firmy wobec wdrożenia KSeF”.

Polskie jabłka na Łotwie… a w Białorusi? Spór podatkowy trafia do TSUE

Wyobraźmy sobie typowy dzień w polskiej firmie eksportującej jabłka. Towar gotowy, kontrahent zarejestrowany na Łotwie, formalności załatwione – wszystko wydaje się proste. Ale niespodziewanie pojawia się problem: jabłka wylądowały w Białorusi. I nagle w centrum uwagi znajduje się VAT – czy to wciąż wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT), czy już eksport?

Ministerstwo Finansów i KAS: budujemy Tax Morale. Czy moralność podatkowa zastąpi mechanizmy kontroli podatkowej?

W dniu 28 października 2025 r. w Ministerstwie Finansów odbyła się konferencja na temat moralności podatkowej w społeczeństwie i gospodarce. Uczestnikami spotkania byli m.in. wiceminister finansów Szef KAS Marcin Łoboda, przedstawiciele szwedzkiej administracji podatkowej, Krajowej Administracji Skarbowej, środowiska naukowego i biznesu. Spotkanie było okazją do dyskusji na temat budowania moralności podatkowej i jej wpływu na skuteczność poboru podatków.

REKLAMA

Jak dobrze żyć (efektywnie współpracować) z księgowym? Przychody, koszty, bartery, dokumenty. Praktyczne rady dla twórców internetowych i influencerów

Jesteś influencerem, twórcą internetowym, a może dopiero zaczynasz swoją przygodę z działalnością online? Niezależnie od etapu, na którym jesteś – prędzej czy później przyjdzie moment, w którym będziesz musiał zmierzyć się z rozliczeniami podatkowymi. Współpraca z księgowym to w takim przypadku nie tylko konieczność, ale przede wszystkim ogromne ułatwienie i wsparcie w prowadzeniu legalnej, uporządkowanej działalności twórczej.

Zwolnienia z kasy fiskalnej – aktualne przepisy i wyjątki 2025

Kasy fiskalne od lat stanowią nieodłączny element prowadzenia działalności gospodarczej. Z jednej strony są narzędziem do rejestrowania sprzedaży, z drugiej wspomagają rozliczenia podatkowe, zapewniając transparentność transakcji pomiędzy sprzedawcą i nabywcą.

Cypr staje się rajem dla polskich emigrantów. Skarbówka potwierdza korzystne zasady ryczałtu od przychodów zagranicznych

Przełom w interpretacji Krajowej Informacji Skarbowej! Fiskus potwierdził, że osoby przenoszące rezydencję podatkową do Polski mogą objąć ryczałtem wszystkie swoje przychody zagraniczne – od dywidend i kryptowalut po nieruchomości. Dla zamożnych reemigrantów to szansa na ogromne oszczędności i najkorzystniejsze warunki podatkowe w historii.

KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

REKLAMA

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Jak rozliczać auta kupione do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

REKLAMA