REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Burza w sejmowej komisji wokół projektu zmian w VAT

REKLAMA

Kontrowersje wśród posłów budzi rządowy projekt zmian w VAT - szczególnie propozycja o pakietach medycznych dla pracowników oraz usługach zlecanych przez szpitale. W efekcie po kilku godzinach prac projekt przekazano do podkomisji.

19 stycznia sejmowa komisja finansów publicznych pracowała nad rządowym projektem zmian w VAT, który przewiduje m.in. podwyższenie od 1 lutego 2011 r. VAT na ubranka dla niemowląt i obuwie dla dzieci. Podatek wzrósłby z 8 proc. do 23 proc. Według Ministerstwa Finansów podwyżka wiąże się z wykonaniem wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, który w październiku 2010 r. uznał, że nasze przepisy są niezgodne z prawem unijnym.

REKLAMA

REKLAMA

Posłowie nie zdążyli zająć się tą sprawą. Kontrowersje wzbudziły bowiem zaproponowane w rządowym projekcie zmiany dotyczące nieodpłatnego świadczenia usług. Niektórzy eksperci podatkowi ostrzegają, że wejście w życie nowelizacji w obecnym kształcie mogłoby spowodować konieczność opodatkowania pakietów medycznych fundowanych przez firmy pracownikom.

Ministerstwo Finansów deklaruje, że zwolnienie z VAT zostanie utrzymane, a intencją zmian nie było opodatkowanie tych pakietów. "Minister finansów ma delegację ustawową do wprowadzania w rozporządzeniu zwolnień z VAT i z takiej możliwości może skorzystać, jeżeli byłaby taka potrzeba. Można też wydać interpretację podatkową w tej sprawie" - wyjaśnił wiceminister finansów Maciej Grabowski.

Niemniej posłowie proponowali uregulowanie spornej kwestii wprost w ustawie. Poprawka zgłoszona przez posła Mirosława Dudzińskiego (PJN) została odrzucona - resort finansów przekonywał bowiem, że jest niezgodna z unijną dyrektywą o VAT (ma zostać poddana pod głosowanie w postaci tzw. wniosku mniejszości). Z kolei poprawka Andrzeja Orzechowskiego (PO) - według biura legislacyjnego - była niezgodna z Konstytucją i została wycofana przez wnioskodawcę.

REKLAMA

Przy okazji opodatkowania usług medycznych pojawiła się dyskusja m.in. na temat VAT od usług kupowanych przez szpitale, np. cateringu czy sprzątania sal. Poseł Stanisław Stec (SLD) pytał, czy szpitale, które mają zakontraktowane takie usługi od firm zewnętrznych, od 1 stycznia 2011 r. muszą płacić 23 proc. VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wiceminister Grabowski przyznał, że usługi outsourcingowe są opodatkowane, jeżeli nie są ściśle związane z usługami medycznymi.

Obecna na posiedzeniu przewodnicząca Federacji Związków Zawodowych Pracowników Ochrony Zdrowia i Pomocy Społecznej Urszula Michalska powiedziała, że placówki służby zdrowia przez lata były namawiane, by wszelkie usługi niemedyczne wyprowadzać na zewnątrz. "Od 1 stycznia znaleźliśmy się w sytuacji, gdzie zakład opieki zdrowotnej musi sam pokryć wzrost stawki z zerowej na 23 proc., bez wzrostu kontraktu z NFZ" - mówiła. Dodała, że szpitale nie mogą VAT odliczyć, ponieważ nie są tzw. watowcami.

Oprócz rozstrzygnięcia kwestii związanych z VAT w ochronie zdrowia, podkomisja będzie musiała rozstrzygnąć, w jakim terminie zmiany mają wejść w życie. Chodzi przede wszystkim o przepisy dotyczące wyższego VAT na ubranka niemowlęce i buty dla dzieci. Rząd zaproponował, by zaczęły one obowiązywać od 1 lutego 2011 r. Poseł Krystyna Skowrońska (PO) wskazała, by ustawa weszła w życie 1 marca 2011 r., a przepisy dotyczące ubranek - 1 lipca 2011 r. Poseł Marek Wikiński (SLD) zaproponował odpowiednio: 1 lipca 2011 r. i 1 stycznia 2012 r., zaś Bożena Kotkowska (SLD): 1 lipca 2011 r. i 1 października 2011 r.

Podkomisja zajmie się także poprawkami Andrzeja Orzechowskiego. Jedna z nich zakłada zastosowanie obniżonej 8 proc. stawki VAT na pieczywo świeże, którego termin przydatności do spożycia przekracza 14 dni. Obecnie jest ono opodatkowane 23 proc. stawką. Inna przewiduje opodatkowanie podstawową stawką np. wielbłądów i zwierząt wielbłądowatych, gadów hodowlanych (w tym węży i żółwi) oraz ptaków hodowlanych, np. papug lub pawi. Przed 1 stycznia ich sprzedaż podlegała podstawowej stawce VAT, ale w wyniku błędu w nowelizacji - weszła w życie 1 stycznia 2011 r. - trafiły one do załącznika, który przewiduje stawkę obniżoną. Z takiej stawki korzystali i korzystają ci, którzy sprzedają zwierzęta jadalne, np. świnie, króliki, drób itp.

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA