REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Warszawa apeluje do mieszkańców o rozliczanie PIT-ów w stolicy

REKLAMA

Władze Warszawy apelują, by mieszkający i pracujący w mieście podatnicy rozliczyli w stolicy swój PIT. Dzięki temu do kasy miasta mógłby wpłynąć dodatkowo nawet miliard złotych - poinformował Łukasz Pawłowski ze stołecznego ratusza.

Zdaniem zastępcy dyrektora centrum komunikacji społecznej Urzędu M.St. Warszawy Łukasza Pawłowskiego, gdyby wszyscy mieszkający i pracujący w Warszawie (zameldowanych jest ok. 1,7 mln osób) podatnicy rozliczyli swoje deklaracje podatkowe (PIT) w miejscowych urzędach skarbowych, miasto uzyskałoby pieniądze na budowę kolejnego mostu na Wiśle.

REKLAMA

REKLAMA

Z danych ratusza wynika, że podatki rozlicza tu ok. 1,2 mln osób, tymczasem według Pawłowskiego w Warszawie mieszka ok. 400 tys. "potencjalnych podatników", którzy rozliczają się poza Warszawą.

To do nich samorząd adresuje kampanię prowadzoną w środkach komunikacji miejskiej pt. "To do Ciebie wróci! Rozliczaj się w Warszawie". Ma ona zachęcić do składania deklaracji podatkowych w stolicy.

Z danych stołecznego samorządu wynika, że z podatków od osób fizycznych (PIT) do kasy miasta trafia ok. 3,3 mld zł, co stanowi około jedną trzecią budżetu Warszawy.

REKLAMA

"Te pieniądze w dużej mierze pozwalają nam na utrzymanie dróg, transportu publicznego, szkól, przedszkoli, teatrów, parków itd. Miasto. Nie ma sfery życia społecznego w mieście, która nie jest współfinansowana lub w pełni finansowana przez budżet miasta" - powiedział zastępca dyrektora centrum komunikacji Łukasz Pawłowski.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wskazał, że aby rozliczyć się w Warszawie wystarczy zaktualizowanie danych identyfikacyjnych w którymś z urzędów skarbowych. "Zachęcamy do tego, żeby po prostu wypełnić NIP-3" - powiedział. Dodał, że to prosty, jednostronicowy dokument określający m.in,. miejsce zamieszkania i powstawania dochodu. Pawłowski podkreślił, że dla rozliczenia z urzędem skarbowym nie ma znaczenia adres zameldowania.

Jego zdaniem rozliczanie podatków poza stolicą przez osoby, które w Warszawie mieszkają i pracują jest "po prostu nieuczciwe". Pawłowski uważa, że obowiązkiem każdego jest łożenie danin na rzecz miasta, w którym się mieszka. "Tutaj np. wysyłamy swoje dzieci do przedszkola. Co prawda sami dopłacamy do tego przedszkola, ale miasto dopłaca niejednokrotnie dużo więcej. To się nie bierze znikąd" - mówił.

Pawłowski zaapelował do warszawiaków, aby zastanowili się, czy nie warto dołożyć się do wspólnego budżetu. Poinformował, że miasto już trzeci rok z rzędu prowadzi akcję zachęcającą do składania PIT-ów w stolicy. W ubiegłym roku Warszawie przybyło ok. 1,7 tys. podatników, a każdy odprowadził średnio po ok. 3 tys. zł. Oznacza to, że budżet zasiliła kwota ponad 5 mln zł. Za tę sumę można by wybudować ponad dwa przedszkola.

Pawłowski przyznał, że osoby rozliczające się poza stolicą zasilają budżety biedniejszych miast, z których pochodzą, ale przypomniał, że Warszawa płaci na rzecz mniej zasobnych gmin tzw. janosikowe w wysokości ok. miliarda złotych.

Z informacji przekazanych przez biuro prasowe stołecznego ratusza wynika, że remont metra kwadratowego nawierzchni drogi kosztuje ok. 125 zł, roczne utrzymanie jednego miejsca w przedszkolu ok. 5,5 tys. zł, zakup nowego autobusu ok. 1 mln zł, budowa modułowego przedszkola - 2 mln zł.

Natomiast inwestycja w szpital "jednego dnia" z pełnym wyposażeniem pochłania ok. 30 mln zł, budowa mostu ok. 1 mld zł, a na budowę Centrum Nauki Kopernik wydano 364,8 mln zł.

 

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

REKLAMA

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

REKLAMA

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA