REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Warszawa apeluje do mieszkańców o rozliczanie PIT-ów w stolicy

REKLAMA

Władze Warszawy apelują, by mieszkający i pracujący w mieście podatnicy rozliczyli w stolicy swój PIT. Dzięki temu do kasy miasta mógłby wpłynąć dodatkowo nawet miliard złotych - poinformował Łukasz Pawłowski ze stołecznego ratusza.

Zdaniem zastępcy dyrektora centrum komunikacji społecznej Urzędu M.St. Warszawy Łukasza Pawłowskiego, gdyby wszyscy mieszkający i pracujący w Warszawie (zameldowanych jest ok. 1,7 mln osób) podatnicy rozliczyli swoje deklaracje podatkowe (PIT) w miejscowych urzędach skarbowych, miasto uzyskałoby pieniądze na budowę kolejnego mostu na Wiśle.

REKLAMA

Autopromocja

Z danych ratusza wynika, że podatki rozlicza tu ok. 1,2 mln osób, tymczasem według Pawłowskiego w Warszawie mieszka ok. 400 tys. "potencjalnych podatników", którzy rozliczają się poza Warszawą.

To do nich samorząd adresuje kampanię prowadzoną w środkach komunikacji miejskiej pt. "To do Ciebie wróci! Rozliczaj się w Warszawie". Ma ona zachęcić do składania deklaracji podatkowych w stolicy.

Z danych stołecznego samorządu wynika, że z podatków od osób fizycznych (PIT) do kasy miasta trafia ok. 3,3 mld zł, co stanowi około jedną trzecią budżetu Warszawy.

"Te pieniądze w dużej mierze pozwalają nam na utrzymanie dróg, transportu publicznego, szkól, przedszkoli, teatrów, parków itd. Miasto. Nie ma sfery życia społecznego w mieście, która nie jest współfinansowana lub w pełni finansowana przez budżet miasta" - powiedział zastępca dyrektora centrum komunikacji Łukasz Pawłowski.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wskazał, że aby rozliczyć się w Warszawie wystarczy zaktualizowanie danych identyfikacyjnych w którymś z urzędów skarbowych. "Zachęcamy do tego, żeby po prostu wypełnić NIP-3" - powiedział. Dodał, że to prosty, jednostronicowy dokument określający m.in,. miejsce zamieszkania i powstawania dochodu. Pawłowski podkreślił, że dla rozliczenia z urzędem skarbowym nie ma znaczenia adres zameldowania.

Jego zdaniem rozliczanie podatków poza stolicą przez osoby, które w Warszawie mieszkają i pracują jest "po prostu nieuczciwe". Pawłowski uważa, że obowiązkiem każdego jest łożenie danin na rzecz miasta, w którym się mieszka. "Tutaj np. wysyłamy swoje dzieci do przedszkola. Co prawda sami dopłacamy do tego przedszkola, ale miasto dopłaca niejednokrotnie dużo więcej. To się nie bierze znikąd" - mówił.

REKLAMA

Pawłowski zaapelował do warszawiaków, aby zastanowili się, czy nie warto dołożyć się do wspólnego budżetu. Poinformował, że miasto już trzeci rok z rzędu prowadzi akcję zachęcającą do składania PIT-ów w stolicy. W ubiegłym roku Warszawie przybyło ok. 1,7 tys. podatników, a każdy odprowadził średnio po ok. 3 tys. zł. Oznacza to, że budżet zasiliła kwota ponad 5 mln zł. Za tę sumę można by wybudować ponad dwa przedszkola.

Pawłowski przyznał, że osoby rozliczające się poza stolicą zasilają budżety biedniejszych miast, z których pochodzą, ale przypomniał, że Warszawa płaci na rzecz mniej zasobnych gmin tzw. janosikowe w wysokości ok. miliarda złotych.

Z informacji przekazanych przez biuro prasowe stołecznego ratusza wynika, że remont metra kwadratowego nawierzchni drogi kosztuje ok. 125 zł, roczne utrzymanie jednego miejsca w przedszkolu ok. 5,5 tys. zł, zakup nowego autobusu ok. 1 mln zł, budowa modułowego przedszkola - 2 mln zł.

Natomiast inwestycja w szpital "jednego dnia" z pełnym wyposażeniem pochłania ok. 30 mln zł, budowa mostu ok. 1 mld zł, a na budowę Centrum Nauki Kopernik wydano 364,8 mln zł.

 

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

e-Urząd Skarbowy w Twoim telefonie! Nowa aplikacja zmienia sposób korzystania z usług skarbowych

Ministerstwo Finansów wprowadza rewolucję w dostępie do usług skarbowych. Aplikacja e-Urząd Skarbowy pozwala na szybkie i bezpieczne załatwianie spraw urzędowych. To dopiero początek – kolejne aktualizacje przyniosą jeszcze więcej funkcji!

W 2025 roku oprocentowanie lokat bankowych mocno spadnie. Jak zadbać o oszczędności?

Banki przewidują mocny spadek stóp procentowych. Przykładowo BNP Paribas prognozuje, że na koniec 2025 roku podstawowa stopa procentowa NBP spadnie do 4%, czyli obniży się aż o 1,75 p.p. Z kolei PKO BP zakłada, że stopy procentowe spadną do 3,5%-4% do końca 2026 r. Te oczekiwania już teraz wpływają na oprocentowanie lokat bankowych. Rankomat.pl zwraca uwagę, że średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane NBP) wyniosło zaledwie 3,96% i w kolejnych miesiącach prawdopodobnie będzie dalej spadać. Między innymi dlatego w 2025 r. warto zmienić część swoich nawyków finansowych, do których przywykliśmy w ostatnich dwóch latach.

REKLAMA

Jak opodatkować przychody z najmu? Kluczowe zasady i przepisy

Przychody z najmu można opodatkować ryczałtem lub w ramach działalności gospodarczej. Wybór odpowiedniego sposobu zależy od rodzaju najmu i decyzji podatnika. Sprawdź, jakie zasady obowiązują, jakie stawki podatkowe mają zastosowanie oraz kiedy najem kwalifikuje się jako odrębne źródło przychodów.

9000 zł brutto średniej pensji w Polsce w 2025 r. Kiedy pęknie bariera psychologiczna 10 tys. zł miesięcznie?

Główny Urząd Statystyczny podał, że w grudniu 2024 r. przeciętne wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw wyniosło 8.821,25 zł. Eksperci oceniają, że w 2025 roku na pewno przeciętne wynagrodzenie w przedsiębiorstwach przekroczy kwotę 9.000 zł brutto (ok. 6.450 zł netto). Natomiast zdaniem przedsiębiorców, granicą psychologiczną przeciętnej miesięcznej pensji w Polsce jest kwota 10 000 zł brutto (ok. 7.150 zł netto). Kiedy ta granica zostanie przełamana?

ZUS zmienił zasady doręczania pism na PUE (eZUS). Nowości od 15 stycznia 2025 r.

W komunikacie z 24 stycznia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że od 15 stycznia 2025 r. na portalu PUE eZUS udostępnił funkcjonalności, które wynikają z art. 71 ab ust. 1a ustawy o systemie ubezpieczeń́ społecznych w zakresie tzw. e-Doręczeń.

Rozliczenie PIT emeryta i rencisty w 2025 r. ZUS wysyła PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za 2024 r. Kiedy zwrot nadpłaty podatku? Jak odliczać i przekazać 1,5 proc. podatku?

W najbliższych tygodniach emeryci i renciści otrzymają ważny formularz, dotyczący rocznego rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). ZUS rozpoczął właśnie wysyłkę deklaracji PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za miniony rok. W całym kraju akcja obejmie niemal 10,5 mln osób.

REKLAMA

Zmiany w uldze na dziecko. Wyższe limity, do 120 i 60 tys. zł rocznie

Nowelizacja ustawy o PIT zakłada podwyższenie limitów dochodów uprawniających do ulgi na dziecko. Proponowane zmiany obejmują m.in. zwiększenie limitu przychodów dla rodzin z czwórką lub więcej dzieci do 120 tys. zł rocznie oraz wyższe progi dochodowe dla rodziców wychowujących jedno dziecko.

Płatniku, sporządź i wyślij poprawnie PIT-11, PIT-R, PIT-4R i PIT-8AR

Ministerstwo Finansów przypomina płatnikom o obowiązku sporządzenia i przesłania deklaracji podatkowych za 2024 rok. Sprawdź, jak przygotować formularze, na co zwrócić uwagę i jak uniknąć błędów w dokumentach PIT.

REKLAMA