REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zanim wykupimy wycieczkę

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Lato to idealny czas na odpoczynek. Z roku na rok coraz więcej Polaków decyduje się na wyjazd zagraniczny, korzystając z usług biur podróży. Oto kilka istotnych wskazówek, o których należy pamiętać przed zawarciem umowy z biurem podróży.

Sprawdź czy działające na rynku usług turystycznych biuro podróży jest wpisane do rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych. Obowiązek taki nie dotyczy agentów turystycznych, jednak chcąc zyskać zaufanie klienta, często decydują się oni na taki krok. Zabezpieczenie finansowe, które stanowi jeden z warunków  uzyskania wpisu do ww. rejestru, daje gwarancję możliwości wywiązania się z zobowiązań biura podróży np. w przypadku ogłoszenia jego upadłości. Informacji należy szukać w centralnej ewidencji organizatorów i pośredników turystycznych na stronie www.turystyka.gov.pl albo na stronie internetowej Polskiej Izby Turystyki www.pit.org.pl.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Czy przeglądając kolorowe katalogi masz ochotę biec do biura podróży i natychmiast zarezerwować wyjazd? Pamiętaj - katalog to tylko reklama! Dlatego tak ważne jest przeczytanie szczegółowych warunków zawartych w umowie, łącznie z tekstem zapisanym małą czcionką. Zgodnie z art. 14 ustawy o usługach turystycznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2004 r. Nr. 223, poz. 2268) umowa o świadczenie usług turystycznych powinna określać m.in.: organizatora turystyki, cenę imprezy turystycznej (wraz z wyszczególnieniem wszelkich koniecznych należności, podatków i opłat, jeżeli nie są one zawarte w cenie, oraz wyraźne sformułowanie okoliczności, które mogą spowodować podwyższenie cen); miejsce pobytu lub trasę imprezy; rodzaj, klasę, kategorię lub charakterystykę środka transportu; położenie, rodzaj i kategorię obiektu zakwaterowania, według przepisów kraju pobytu; ilość i rodzaj posiłków; program zwiedzania i atrakcji turystycznych; sposób zapłaty; termin powiadomienia klienta na piśmie o ewentualnym odwołaniu imprezy turystycznej lub usługi turystycznej z powodu niewystarczającej liczby zgłoszeń, jeżeli realizacja usług jest uzależniona od liczby zgłoszeń, a także podstawy prawne umowy i konsekwencje prawne wynikające z umowy. Warto zwrócić uwagę, czy umowa jaką mamy podpisać dokładnie określa co najmniej powyższe informacje.

Wskazać również należy, że cena usługi turystycznej może ulec zmianie tylko wtedy, jeśli umowa wyraźnie przewiduje możliwość podwyższenia ceny. Nie może to jednak nastąpić w okresie 20 dni przed datą wyjazdu. Dodatkowo, aby organizator turystyki mógł podwyższyć cenę usługi musi udowodnić wystąpienie jednej z następujących okoliczności: wzrost kursów walut, kosztów transportu, wzrost podatków, opłat urzędowych, lotniskowych czy przeładunkowych w portach. Gdy z przyczyn niezależnych od organizatora, zaistnieje konieczność zmiany istotnych warunków umowy przed podróżą - organizator musi niezwłocznie powiadomić o tym kupującego wycieczkę. Klient ma wówczas prawo zaakceptować zmianę lub odstąpić od umowy i otrzymać zwrot wszystkich kosztów, bez obowiązku zapłaty kary umownej.

Przed zawarciem umowy, organizator turystyki jest zobligowany do podania klientowi ogólnych informacji o przepisach paszportowych, sanitarnych i wizowych, przeciwwskazaniach zdrowotnych, szczególnych zagrożeniach życia i zdrowia na odwiedzanych obszarach oraz o możliwości zawarcia umowy ubezpieczenia od kosztów rezygnacji i udziału w imprezie turystycznej. Informacje te niekiedy są bardzo istotne przy podejmowaniu decyzji o wyborze kierunku podróży. Kolejnym obowiązkiem organizatora turystyki organizującego imprezy turystyczne za granicą, jest zawarcie na rzecz klientów umów ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków i kosztów leczenia. Podczas wycieczki warto mieć przy sobie dane kontaktowe lokalnego przedstawiciela firmy ubezpieczeniowej.

REKLAMA

Pamiętajmy również, że zarówno w ofertach promocyjnych first minute, jak i w ofertach last minute przysługuje nam pełen zakres uprawnień, w tym prawo do reklamacji wszelkich nieprawidłowości (np. odmienna kategoria hotelu czy zagubiony bagaż). Reklamację warto zgłosić już w trakcie pobytu u pilota wycieczki. Gdy uchybienia nie zostały usunięte - reklamację składamy na piśmie u organizatora wyjazdu, określając swoje żądania. Taka reklamacja powinna zostać złożona w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia zakończenia danej imprezy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podsumowując, zanim zdecydujemy się na zawarcie umowy z biurem podróży, warto dokładnie sprawdzić wybranego organizatora turystyki oraz warunki umowy, jakiej zawarcie proponuje. Znajomość praw i obowiązków, zarówno po stronie klienta jak i biura podróży, to pierwszy krok do bycia świadomym konsumentem. Przemyślany zakup wycieczki pozwoli cieszyć się zasłużonym odpoczynkiem, bez obaw o ewentualne nieprzyjemne niespodzianki.

Aneta Wrona - Kłoczko

aplikant radcowski

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA