REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zanim wykupimy wycieczkę

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Lato to idealny czas na odpoczynek. Z roku na rok coraz więcej Polaków decyduje się na wyjazd zagraniczny, korzystając z usług biur podróży. Oto kilka istotnych wskazówek, o których należy pamiętać przed zawarciem umowy z biurem podróży.

Sprawdź czy działające na rynku usług turystycznych biuro podróży jest wpisane do rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych. Obowiązek taki nie dotyczy agentów turystycznych, jednak chcąc zyskać zaufanie klienta, często decydują się oni na taki krok. Zabezpieczenie finansowe, które stanowi jeden z warunków  uzyskania wpisu do ww. rejestru, daje gwarancję możliwości wywiązania się z zobowiązań biura podróży np. w przypadku ogłoszenia jego upadłości. Informacji należy szukać w centralnej ewidencji organizatorów i pośredników turystycznych na stronie www.turystyka.gov.pl albo na stronie internetowej Polskiej Izby Turystyki www.pit.org.pl.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Czy przeglądając kolorowe katalogi masz ochotę biec do biura podróży i natychmiast zarezerwować wyjazd? Pamiętaj - katalog to tylko reklama! Dlatego tak ważne jest przeczytanie szczegółowych warunków zawartych w umowie, łącznie z tekstem zapisanym małą czcionką. Zgodnie z art. 14 ustawy o usługach turystycznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2004 r. Nr. 223, poz. 2268) umowa o świadczenie usług turystycznych powinna określać m.in.: organizatora turystyki, cenę imprezy turystycznej (wraz z wyszczególnieniem wszelkich koniecznych należności, podatków i opłat, jeżeli nie są one zawarte w cenie, oraz wyraźne sformułowanie okoliczności, które mogą spowodować podwyższenie cen); miejsce pobytu lub trasę imprezy; rodzaj, klasę, kategorię lub charakterystykę środka transportu; położenie, rodzaj i kategorię obiektu zakwaterowania, według przepisów kraju pobytu; ilość i rodzaj posiłków; program zwiedzania i atrakcji turystycznych; sposób zapłaty; termin powiadomienia klienta na piśmie o ewentualnym odwołaniu imprezy turystycznej lub usługi turystycznej z powodu niewystarczającej liczby zgłoszeń, jeżeli realizacja usług jest uzależniona od liczby zgłoszeń, a także podstawy prawne umowy i konsekwencje prawne wynikające z umowy. Warto zwrócić uwagę, czy umowa jaką mamy podpisać dokładnie określa co najmniej powyższe informacje.

Wskazać również należy, że cena usługi turystycznej może ulec zmianie tylko wtedy, jeśli umowa wyraźnie przewiduje możliwość podwyższenia ceny. Nie może to jednak nastąpić w okresie 20 dni przed datą wyjazdu. Dodatkowo, aby organizator turystyki mógł podwyższyć cenę usługi musi udowodnić wystąpienie jednej z następujących okoliczności: wzrost kursów walut, kosztów transportu, wzrost podatków, opłat urzędowych, lotniskowych czy przeładunkowych w portach. Gdy z przyczyn niezależnych od organizatora, zaistnieje konieczność zmiany istotnych warunków umowy przed podróżą - organizator musi niezwłocznie powiadomić o tym kupującego wycieczkę. Klient ma wówczas prawo zaakceptować zmianę lub odstąpić od umowy i otrzymać zwrot wszystkich kosztów, bez obowiązku zapłaty kary umownej.

Przed zawarciem umowy, organizator turystyki jest zobligowany do podania klientowi ogólnych informacji o przepisach paszportowych, sanitarnych i wizowych, przeciwwskazaniach zdrowotnych, szczególnych zagrożeniach życia i zdrowia na odwiedzanych obszarach oraz o możliwości zawarcia umowy ubezpieczenia od kosztów rezygnacji i udziału w imprezie turystycznej. Informacje te niekiedy są bardzo istotne przy podejmowaniu decyzji o wyborze kierunku podróży. Kolejnym obowiązkiem organizatora turystyki organizującego imprezy turystyczne za granicą, jest zawarcie na rzecz klientów umów ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków i kosztów leczenia. Podczas wycieczki warto mieć przy sobie dane kontaktowe lokalnego przedstawiciela firmy ubezpieczeniowej.

REKLAMA

Pamiętajmy również, że zarówno w ofertach promocyjnych first minute, jak i w ofertach last minute przysługuje nam pełen zakres uprawnień, w tym prawo do reklamacji wszelkich nieprawidłowości (np. odmienna kategoria hotelu czy zagubiony bagaż). Reklamację warto zgłosić już w trakcie pobytu u pilota wycieczki. Gdy uchybienia nie zostały usunięte - reklamację składamy na piśmie u organizatora wyjazdu, określając swoje żądania. Taka reklamacja powinna zostać złożona w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia zakończenia danej imprezy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podsumowując, zanim zdecydujemy się na zawarcie umowy z biurem podróży, warto dokładnie sprawdzić wybranego organizatora turystyki oraz warunki umowy, jakiej zawarcie proponuje. Znajomość praw i obowiązków, zarówno po stronie klienta jak i biura podróży, to pierwszy krok do bycia świadomym konsumentem. Przemyślany zakup wycieczki pozwoli cieszyć się zasłużonym odpoczynkiem, bez obaw o ewentualne nieprzyjemne niespodzianki.

Aneta Wrona - Kłoczko

aplikant radcowski

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa opłata 2 euro od każdej paczki do UE albo 50 eurocentów po spełnieniu szeregu formalności. Na walce Unii z chińskim e-commerce skorzysta europejska logistyka

Komisja Europejska i Parlament Europejski chcą ograniczenia napływu chińskiego e-commerce przez wprowadzenie opłaty manipulacyjnej wynoszącej 2 euro dla każdej paczki, niezależnie od jej wartości. Nowy podatek będzie można obniżyć do 50 eurocentów, ale najpierw przesyłka będzie musiała trafić do magazynu na terenie Unii, skąd będzie dystrybuowana do klienta końcowego. Oznacza to, że każda z 4,6 mld paczek, bo tyle zaimportowano ich w 2024 r., będzie wymagała indywidualnej obsługi logistycznej, którą mogą zapewnić europejscy operatorzy. W opinii ekspertów to wielka dla sektora logistyki kontraktowej, również w Polsce, ale do walki o największych graczy e-commerce należy się dobrze przygotować.

Tajemnica przedsiębiorstwa pod ochroną – rząd szykuje rewolucję w przepisach o znakach towarowych

Rząd pracuje nad długo wyczekiwaną nowelizacją Prawa własności przemysłowej. Projekt UDER85 wprowadzi skuteczne mechanizmy ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa w postępowaniach przed Urzędem Patentowym. To przełom, który zmieni zasady gry w sporach o znaki towarowe i zwiększy bezpieczeństwo firmowych danych.

Ubezpieczenie zdrowotne przy delegowaniu pracownika do Niemiec – formularz A1, EKUZ i kasy chorych

Delegowanie pracowników do Niemiec wiąże się z szeregiem obowiązków administracyjnych. Jednym z kluczowych aspektów, często niedocenianym przez pracodawców, jest właściwe zabezpieczenie zdrowotne osoby delegowanej. W praktyce powtarzają się pytania: czy wystarczy formularz A1? Czy EKUZ chroni pracownika w Niemczech w razie wypadku? Co pokrywa niemiecka AOK? I czy warto wykupić prywatne ubezpieczenie? W tym artykule odpowiemy na te i inne pytania, wyjaśnimy czym jest formularz A1, co zapewnia karta EKUZ w Niemczech oraz czy trzeba zgłaszać się do niemieckiej kasy chorych?

Kryzys na rynku księgowych? Specjaliści są przemęczeni, a chętnych i wykwalifikowanych kandydatów do pracy brakuje

Co drugi pracownik obszaru księgowości uważa, że branża boryka się z niedoborem wykwalifikowanych specjalistów – wynika z badania SaldeoSMART. Wśród głównych powodów luki kompetencyjnej respondenci wymieniają trudność w nadążaniu za zmieniającymi się przepisami (64%) oraz wypalenie zawodowe (53%). Siedmiu na dziesięciu ankietowanych przyznaje, że w ostatnim kwartale często lub bardzo często odczuwało przeciążenie obowiązkami zawodowymi. Jednocześnie 44% upatruje w sztucznej inteligencji szansy na odciążenie pracowników i zwiększenie ich efektywności.

REKLAMA

3 poprawki Senatu do ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF

Ustawa wprowadzająca Krajowy System e-Faktur została uchwalona przez Sejm 25 lipca 2025 roku i trafiła do Senatu. Na posiedzeniu w dniu 30 lipca 2025 r. Senacka Komisja Budżetu i Finansów Publicznych zaproponowała jedynie 3 poprawki redakcyjne do ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, nie wprowadzając innych zmian.

ZUS wdraża nowe funkcje aplikacji mobilnej mZUS. Zaświadczenia dot. emerytur, rent i zasiłków. Odwołania, wycofania, załączniki i inne możliwości

Ponad 800 tys. osób ma już aplikację mobilną mZUS. To bardzo prosty i wygodny sposób kontaktu z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych. Można w niej sprawdzić stan swojego konta w ZUS, wysłać wnioski o świadczenia dla rodzin i wyliczyć prognozowaną emeryturę. Aplikacja wciąż jest wzbogacana o nowe funkcje i ma coraz więcej użytkowników.

Obligacje skarbowe (oszczędnościowe) - w sierpniu 2025 r. niższe oprocentowanie. Do końca lipca można kupić obligacje z wyższymi odsetkami

Po obniżkach oprocentowania obligacji skarbowych (detalicznych - oszczędnościowych) w maju i czerwcu 2025 r. - w sierpniu kolejny raz w tym roku Ministerstwo Finansów tnie (o 0,25 pkt proc.) odsetki nowych emisji tych obligacji.

43% podatków – tyle naprawdę oddajesz państwu. Nowy raport WEI ujawnia prawdziwe koszty systemu podatkowego w Polsce

Nowy raport Warsaw Enterprise Institute ujawnia, że realne obciążenie podatkowe przeciętnego Polaka wynosi aż 43% dochodu brutto. Choć nominalne stawki wydają się umiarkowane, ukryte składki i daniny skutecznie pomniejszają wypłaty. System jest skomplikowany i kosztowny – również pod względem czasu i wysiłku.

REKLAMA

Pełny kontakt z fiskusem przez aplikację e-Urząd Skarbowy (e-US) w smartfonie. Nie tylko dla osób fizycznych. Jak to działa?

W styczniu 2025 r. Ministerstwo Finansów udostępnił aplikację mobilną e-Urząd Skarbowy (e-US), która zapewnia łatwy, szybki i bezpieczny dostęp do usług e-Urzędu Skarbowego przez smartfona. Dotychczas z aplikacji mobilnej e-US mogły korzystać tylko osoby fizyczne. Od 25 lipca 2025 r. aplikacja umożliwia również dostęp do konta organizacji w e-US. Dzięki temu organizacje mogą już korzystać z pełnego zakresu usług e-Urzędu Skarbowego w aplikacji mobilnej.

Ustawa o obowiązkowym KSeF uchwalona przez Sejm. Terminy wdrożenia przesądzone

W dniu 25 lipca 2025 r. Sejm uchwalił ustawę wprowadzającą Krajowy System e-Faktur. Zgodnie z nowymi przepisami od 1 lutego 2026 r. firmy o sprzedaży przekraczającej 200 mln zł będą musiały wystawiać faktury za pośrednictwem KSeF. Mniejsze firmy ten obowiązek obejmie od 1 kwietnia 2026 r.

REKLAMA