REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zanim wykupimy wycieczkę

REKLAMA

Lato to idealny czas na odpoczynek. Z roku na rok coraz więcej Polaków decyduje się na wyjazd zagraniczny, korzystając z usług biur podróży. Oto kilka istotnych wskazówek, o których należy pamiętać przed zawarciem umowy z biurem podróży.

Sprawdź czy działające na rynku usług turystycznych biuro podróży jest wpisane do rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych. Obowiązek taki nie dotyczy agentów turystycznych, jednak chcąc zyskać zaufanie klienta, często decydują się oni na taki krok. Zabezpieczenie finansowe, które stanowi jeden z warunków  uzyskania wpisu do ww. rejestru, daje gwarancję możliwości wywiązania się z zobowiązań biura podróży np. w przypadku ogłoszenia jego upadłości. Informacji należy szukać w centralnej ewidencji organizatorów i pośredników turystycznych na stronie www.turystyka.gov.pl albo na stronie internetowej Polskiej Izby Turystyki www.pit.org.pl.

REKLAMA

Autopromocja

Czy przeglądając kolorowe katalogi masz ochotę biec do biura podróży i natychmiast zarezerwować wyjazd? Pamiętaj - katalog to tylko reklama! Dlatego tak ważne jest przeczytanie szczegółowych warunków zawartych w umowie, łącznie z tekstem zapisanym małą czcionką. Zgodnie z art. 14 ustawy o usługach turystycznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2004 r. Nr. 223, poz. 2268) umowa o świadczenie usług turystycznych powinna określać m.in.: organizatora turystyki, cenę imprezy turystycznej (wraz z wyszczególnieniem wszelkich koniecznych należności, podatków i opłat, jeżeli nie są one zawarte w cenie, oraz wyraźne sformułowanie okoliczności, które mogą spowodować podwyższenie cen); miejsce pobytu lub trasę imprezy; rodzaj, klasę, kategorię lub charakterystykę środka transportu; położenie, rodzaj i kategorię obiektu zakwaterowania, według przepisów kraju pobytu; ilość i rodzaj posiłków; program zwiedzania i atrakcji turystycznych; sposób zapłaty; termin powiadomienia klienta na piśmie o ewentualnym odwołaniu imprezy turystycznej lub usługi turystycznej z powodu niewystarczającej liczby zgłoszeń, jeżeli realizacja usług jest uzależniona od liczby zgłoszeń, a także podstawy prawne umowy i konsekwencje prawne wynikające z umowy. Warto zwrócić uwagę, czy umowa jaką mamy podpisać dokładnie określa co najmniej powyższe informacje.

Wskazać również należy, że cena usługi turystycznej może ulec zmianie tylko wtedy, jeśli umowa wyraźnie przewiduje możliwość podwyższenia ceny. Nie może to jednak nastąpić w okresie 20 dni przed datą wyjazdu. Dodatkowo, aby organizator turystyki mógł podwyższyć cenę usługi musi udowodnić wystąpienie jednej z następujących okoliczności: wzrost kursów walut, kosztów transportu, wzrost podatków, opłat urzędowych, lotniskowych czy przeładunkowych w portach. Gdy z przyczyn niezależnych od organizatora, zaistnieje konieczność zmiany istotnych warunków umowy przed podróżą - organizator musi niezwłocznie powiadomić o tym kupującego wycieczkę. Klient ma wówczas prawo zaakceptować zmianę lub odstąpić od umowy i otrzymać zwrot wszystkich kosztów, bez obowiązku zapłaty kary umownej.

Przed zawarciem umowy, organizator turystyki jest zobligowany do podania klientowi ogólnych informacji o przepisach paszportowych, sanitarnych i wizowych, przeciwwskazaniach zdrowotnych, szczególnych zagrożeniach życia i zdrowia na odwiedzanych obszarach oraz o możliwości zawarcia umowy ubezpieczenia od kosztów rezygnacji i udziału w imprezie turystycznej. Informacje te niekiedy są bardzo istotne przy podejmowaniu decyzji o wyborze kierunku podróży. Kolejnym obowiązkiem organizatora turystyki organizującego imprezy turystyczne za granicą, jest zawarcie na rzecz klientów umów ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków i kosztów leczenia. Podczas wycieczki warto mieć przy sobie dane kontaktowe lokalnego przedstawiciela firmy ubezpieczeniowej.

REKLAMA

Pamiętajmy również, że zarówno w ofertach promocyjnych first minute, jak i w ofertach last minute przysługuje nam pełen zakres uprawnień, w tym prawo do reklamacji wszelkich nieprawidłowości (np. odmienna kategoria hotelu czy zagubiony bagaż). Reklamację warto zgłosić już w trakcie pobytu u pilota wycieczki. Gdy uchybienia nie zostały usunięte - reklamację składamy na piśmie u organizatora wyjazdu, określając swoje żądania. Taka reklamacja powinna zostać złożona w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia zakończenia danej imprezy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podsumowując, zanim zdecydujemy się na zawarcie umowy z biurem podróży, warto dokładnie sprawdzić wybranego organizatora turystyki oraz warunki umowy, jakiej zawarcie proponuje. Znajomość praw i obowiązków, zarówno po stronie klienta jak i biura podróży, to pierwszy krok do bycia świadomym konsumentem. Przemyślany zakup wycieczki pozwoli cieszyć się zasłużonym odpoczynkiem, bez obaw o ewentualne nieprzyjemne niespodzianki.

Aneta Wrona - Kłoczko

aplikant radcowski

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

 

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

e-Urząd Skarbowy w Twoim telefonie! Nowa aplikacja zmienia sposób korzystania z usług skarbowych

Ministerstwo Finansów wprowadza rewolucję w dostępie do usług skarbowych. Aplikacja e-Urząd Skarbowy pozwala na szybkie i bezpieczne załatwianie spraw urzędowych. To dopiero początek – kolejne aktualizacje przyniosą jeszcze więcej funkcji!

W 2025 roku oprocentowanie lokat bankowych mocno spadnie. Jak zadbać o oszczędności?

Banki przewidują mocny spadek stóp procentowych. Przykładowo BNP Paribas prognozuje, że na koniec 2025 roku podstawowa stopa procentowa NBP spadnie do 4%, czyli obniży się aż o 1,75 p.p. Z kolei PKO BP zakłada, że stopy procentowe spadną do 3,5%-4% do końca 2026 r. Te oczekiwania już teraz wpływają na oprocentowanie lokat bankowych. Rankomat.pl zwraca uwagę, że średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane NBP) wyniosło zaledwie 3,96% i w kolejnych miesiącach prawdopodobnie będzie dalej spadać. Między innymi dlatego w 2025 r. warto zmienić część swoich nawyków finansowych, do których przywykliśmy w ostatnich dwóch latach.

REKLAMA

Jak opodatkować przychody z najmu? Kluczowe zasady i przepisy

Przychody z najmu można opodatkować ryczałtem lub w ramach działalności gospodarczej. Wybór odpowiedniego sposobu zależy od rodzaju najmu i decyzji podatnika. Sprawdź, jakie zasady obowiązują, jakie stawki podatkowe mają zastosowanie oraz kiedy najem kwalifikuje się jako odrębne źródło przychodów.

9000 zł brutto średniej pensji w Polsce w 2025 r. Kiedy pęknie bariera psychologiczna 10 tys. zł miesięcznie?

Główny Urząd Statystyczny podał, że w grudniu 2024 r. przeciętne wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw wyniosło 8.821,25 zł. Eksperci oceniają, że w 2025 roku na pewno przeciętne wynagrodzenie w przedsiębiorstwach przekroczy kwotę 9.000 zł brutto (ok. 6.450 zł netto). Natomiast zdaniem przedsiębiorców, granicą psychologiczną przeciętnej miesięcznej pensji w Polsce jest kwota 10 000 zł brutto (ok. 7.150 zł netto). Kiedy ta granica zostanie przełamana?

ZUS zmienił zasady doręczania pism na PUE (eZUS). Nowości od 15 stycznia 2025 r.

W komunikacie z 24 stycznia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że od 15 stycznia 2025 r. na portalu PUE eZUS udostępnił funkcjonalności, które wynikają z art. 71 ab ust. 1a ustawy o systemie ubezpieczeń́ społecznych w zakresie tzw. e-Doręczeń.

Rozliczenie PIT emeryta i rencisty w 2025 r. ZUS wysyła PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za 2024 r. Kiedy zwrot nadpłaty podatku? Jak odliczać i przekazać 1,5 proc. podatku?

W najbliższych tygodniach emeryci i renciści otrzymają ważny formularz, dotyczący rocznego rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). ZUS rozpoczął właśnie wysyłkę deklaracji PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za miniony rok. W całym kraju akcja obejmie niemal 10,5 mln osób.

REKLAMA

Zmiany w uldze na dziecko. Wyższe limity, do 120 i 60 tys. zł rocznie

Nowelizacja ustawy o PIT zakłada podwyższenie limitów dochodów uprawniających do ulgi na dziecko. Proponowane zmiany obejmują m.in. zwiększenie limitu przychodów dla rodzin z czwórką lub więcej dzieci do 120 tys. zł rocznie oraz wyższe progi dochodowe dla rodziców wychowujących jedno dziecko.

Płatniku, sporządź i wyślij poprawnie PIT-11, PIT-R, PIT-4R i PIT-8AR

Ministerstwo Finansów przypomina płatnikom o obowiązku sporządzenia i przesłania deklaracji podatkowych za 2024 rok. Sprawdź, jak przygotować formularze, na co zwrócić uwagę i jak uniknąć błędów w dokumentach PIT.

REKLAMA