REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sąd zdecydował co dalej z opłatą paliwową

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Opłacie paliwowej, finansującej m.in. budowę dróg, podlegają paliwa do silników spalinowych, bez względu na faktyczne ich wykorzystanie - taką uchwałę podjął NSA 7 lipca 2011 r. Tak więc opłacie podlegają zarówno paliwa do aut, jak i do statków czy np. kosiarek.

 

REKLAMA

REKLAMA

Zdaniem NSA w celu skutecznego egzekwowania opłaty paliwowej objęto nią paliwa służące napędzaniu silników spalinowych, które mogą lub mogłyby nadawać się do silników pojazdów drogowych. Faktyczne wykorzystanie takiego paliwa nie ma jednak znaczenia. Takiego samego zdania są urzędy celne.

Sprawa, rozstrzygnięta w czwartek przez poszerzony skład siedmiu sędziów NSA, dotyczyła skargi spółki J&S Energy, która spiera się z fiskusem o to, czy sprowadzony przez nią z Białorusi olej napędowy podlegał opłacie paliwowej (obecnie opłata ta wynosi ok. 24 gr za litr oleju - PAP).

 

REKLAMA

Spółka argumentowała, że importowane paliwo zostanie przeznaczone do "celów trakcyjnych" (przez przewoźnika kolejowego - PAP) oraz do urządzeń, które nie są przeznaczone do poruszania się po drogach. Zdaniem firmy taki olej napędowy nie powinien więc podlegać opłacie paliwowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Zgodnie z ustawą o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym opłacie tej podlega wprowadzanie na rynek krajowy paliw silnikowych oraz gazu wykorzystywanych do napędu pojazdów. Prawo o ruchu drogowym mówi, że pojazd to środek transportu przeznaczony do poruszania się po drodze oraz maszyna lub urządzenie do tego przystosowane. 80 proc. opłaty paliwowej jest przychodem Krajowego Funduszu Drogowego, a pozostałe 20 proc. przychodem Funduszu Kolejowego.

 

Według organów celnych olej napędowy importowany przez J&S Energy "zasadniczo wykorzystywany jest do napędu pojazdów i do takich celów jest też produkowany". W związku z tym powinien podlegać opłacie paliwowej.

Sprawa zawędrowała do NSA. Sąd rozpatrujący ją uznał, że kluczowa dla rozstrzygnięcia sporu jest odpowiedź na pytanie, czy opłacie podlegają paliwa, które "nie były przeznaczone do wykorzystywania do napędu pojazdów". Odpowiedzi udzielił w czwartkowej uchwale poszerzony skład siedmiu sędziów NSA.

 

Sąd uznał, że w stanie prawnym obowiązującym od wejścia w życie nowelizacji z sierpnia 2004 r. ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym, do dnia wejścia w życie noweli ustawy o akcyzie z 11 maja 2007 r., opłatą paliwową objęte były paliwa silnikowe, w tym oleje napędowe wymienione w art. 37h ust 3. pkt 3 ustawy o autostradach.

"Według reguł znaczeniowych języka polskiego, paliwa wykorzystywane do napędu pojazdów, to paliwa, które mają taką cechę, że nadają się do wykorzystania do napędu pojazdów (...), ale nie koniecznie faktycznie temu celowi posłużą" - uzasadniał sąd uchwałę.

 

Zdaniem NSA "racjonalny ustawodawca", mając na względzie skuteczność egzekwowania opłaty paliwowej objął nią wszystkie oleje napędowe, które służą napędzaniu silników spalinowych i tym samym mogą lub mogłyby nadawać się do silników pojazdów drogowych.

 

Mimo że uchwała dotyczy przeszłości, obowiązujące obecnie przepisy regulujące opłatę paliwową są niemal identyczne.

 

Pełnomocnicy skarżącej spółki i fiskusa wyjaśnili po ogłoszeniu uchwały, że stanowisko NSA potwierdza opinię fiskusa, iż opłatą paliwową objęte są nie tylko paliwa do pojazdów, ale także np. do statków, motorówek czy nawet kosiarek.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe? Klucz tkwi w odsetkach!

Od stycznia 2026 roku przedsiębiorców leasingujących samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2, drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Już od stycznia 2026 r. wchodzi nowy 15% podatek, realizujący dyrektywę unijną. Kogo dotyczy i na czym polega?

Rozpoczyna się rewolucja w opodatkowaniu, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego jako GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze systemu podatkowego. Celem tej transformacji jest zapewnienie, że największe globalne koncerny będą płacić sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od jurysdykcji, w której generują swoje zyski. To koniec z cypryjskimi spółkami?

REKLAMA

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe rozdanie warzyw

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

REKLAMA

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

REKLAMA