REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dzięki nowej ustawie przedsiębiorcy zaoszczędzą 3 mld zł rocznie

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W czwartek rząd zajmie się opracowanym w ministerstwie gospodarki projektem kolejnej ustawy, znoszącej bariery i obowiązki administracyjne. W ocenie wiceministra gospodarki Mieczysława Kasprzaka, dzięki ustawie przedsiębiorcy zaoszczędzą 3 mld zł rocznie.

Rząd miał się zająć ustawą we wtorek, jednak posiedzenie zostało przełożone na czwartek. Jak poinformował na konferencji prasowej Kasprzak, projekt ustawy zawiera m.in. możliwość występowania przez organizacje pracodawców i związki zawodowe o ogólne interpretacje podatkowe. W ten sposób istotne dla konkretnych branż kwestie będą rozstrzygane w sposób jednolity - argumentuje MG. Kasprzak podkreślał, że problem ten był bardzo często zgłaszany przez pracodawców, a przez 20 ostatnich lat minister finansów dokonał tylko 22 interpretacji ogólnych.

REKLAMA

REKLAMA

Kolejnym rozwiązaniem proponowanym w projekcie jest przedłużenie terminu wykorzystania zaległego urlopu z 31 marca do 31 lipca. W ten sposób pracownik będzie mógł np. wykorzystać ten urlop w czasie wakacji - podkreślił Kasprzak, dodając, że rozwiązanie to nie niesie żadnych skutków finansowych.

Projekt przewiduje też zmniejszenie częstotliwości przekazywania informacji o składkach do ZUS i NFZ. Obecnie pracodawca musi to robić co miesiąc. Projekt zakłada, że będzie się to działo raz na rok, ale na żądanie pracownika - częściej.

Kasprzak poinformował też, że do projektu wprowadzono również złagodzenie sankcji w związku z obowiązkiem składania oświadczeń dotyczących oleju opałowego. Dotychczasowe prawo było wyjątkowo restrykcyjne, zmieniamy to prawo, aby te sankcje zróżnicować - mówił Kasprzak. - Czasami jeden dzień spóźnienia się ze złożeniem sprawozdania, które nie ma wpływu na stan finansów publicznych powodowało, że firma ponosiła bardzo poważne konsekwencje, a nawet dochodziło do jej likwidacji - podkreślał.

REKLAMA

Projekt przewiduje też skrócenie z 10 do pięciu lat okresu przedawnienia należności z tytułu składek do ZUS i KRUS, takie samo skrócenie okresu przechowywania kopii deklaracji rozliczeniowych i raportów miesięcznych czy zniesienie obowiązku uzyskiwania opinii rzeczoznawcy w kwestii spełniania przepisów BHP przez projekty budowlane.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wiceminister podkreślał, że wielu zgłaszanych problemów w projekcie nie uwzględniono, np. skrócenia z 60 do 30 dni terminu zwrotu podatku VAT, co było często podnoszone przez pracodawców. Wiceminister zapowiedział jednak, że prace nad tym rozwiązaniem będą kontynuowane, chociaż trudno powiedzieć, kiedy się to uda wprowadzić.

- Pracowaliśmy pod presją czasu. Chodziło o to, żeby tę ustawę w ogóle zrobić, a nie spierać się z urzędnikami - tłumaczył Kasprzak. Wyraził opinię, że być może rozwiązanie z VAT znajdzie się w kolejnym projekcie deregulacyjnym, nad którym resort zaczął już prace. Według niego, ustawą tą zająłby się już Sejm następnej kadencji.

Z kolei - zdaniem wiceministra - jest szansa, że przygotowany przez resort projekt zostanie przyjęty przez Sejm jeszcze przed wyborami. Mamy tu poparcie marszałka Sejmu - zaznaczył Kasprzak.

Projekt jest już drugim przygotowanym przez MG. Pierwsza ustawa, która obowiązuje już od początku lipca - m.in. zlikwidowała ponad 200 zaświadczeń i zastąpiła je oświadczeniami. Tworząc ją, resort szacował oszczędności dla przedsiębiorców i obywateli na 6 mld zł rocznie.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF od A do Z: słownik najważniejszych pojęć

Przedsiębiorcy od kilku lat żyją w niepewności związanej z reformą w fakturowaniu, jaką jest Krajowy System e-Faktur. Rewolucja w wystawianiu faktur kojarzy im się z drastycznymi zmianami i obowiązkami, których woleliby uniknąć. Czy jednak wystawianie dokumentów w Krajowym Systemie e-Faktur rzeczywiście jest takie skomplikowane? Materiały szkoleniowe, zarówno komercyjne, jak i te opracowywane przez rząd, często napisane są bardzo skomplikowanym, nieprzystępnym językiem, przez co dla wielu osób bywają trudne do przyswojenia. A przecież ważne, żeby definicje były dla wszystkich jasne i zrozumiałe. Poniżej znajduje się wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z reformą.

Thermomix w kosztach? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy, je zna. Prowadzisz działalność gospodarczą? Sprawdź

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

REKLAMA

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA