REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dzięki nowej ustawie przedsiębiorcy zaoszczędzą 3 mld zł rocznie

REKLAMA

W czwartek rząd zajmie się opracowanym w ministerstwie gospodarki projektem kolejnej ustawy, znoszącej bariery i obowiązki administracyjne. W ocenie wiceministra gospodarki Mieczysława Kasprzaka, dzięki ustawie przedsiębiorcy zaoszczędzą 3 mld zł rocznie.

Rząd miał się zająć ustawą we wtorek, jednak posiedzenie zostało przełożone na czwartek. Jak poinformował na konferencji prasowej Kasprzak, projekt ustawy zawiera m.in. możliwość występowania przez organizacje pracodawców i związki zawodowe o ogólne interpretacje podatkowe. W ten sposób istotne dla konkretnych branż kwestie będą rozstrzygane w sposób jednolity - argumentuje MG. Kasprzak podkreślał, że problem ten był bardzo często zgłaszany przez pracodawców, a przez 20 ostatnich lat minister finansów dokonał tylko 22 interpretacji ogólnych.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Kolejnym rozwiązaniem proponowanym w projekcie jest przedłużenie terminu wykorzystania zaległego urlopu z 31 marca do 31 lipca. W ten sposób pracownik będzie mógł np. wykorzystać ten urlop w czasie wakacji - podkreślił Kasprzak, dodając, że rozwiązanie to nie niesie żadnych skutków finansowych.

Projekt przewiduje też zmniejszenie częstotliwości przekazywania informacji o składkach do ZUS i NFZ. Obecnie pracodawca musi to robić co miesiąc. Projekt zakłada, że będzie się to działo raz na rok, ale na żądanie pracownika - częściej.

Kasprzak poinformował też, że do projektu wprowadzono również złagodzenie sankcji w związku z obowiązkiem składania oświadczeń dotyczących oleju opałowego. Dotychczasowe prawo było wyjątkowo restrykcyjne, zmieniamy to prawo, aby te sankcje zróżnicować - mówił Kasprzak. - Czasami jeden dzień spóźnienia się ze złożeniem sprawozdania, które nie ma wpływu na stan finansów publicznych powodowało, że firma ponosiła bardzo poważne konsekwencje, a nawet dochodziło do jej likwidacji - podkreślał.

REKLAMA

Projekt przewiduje też skrócenie z 10 do pięciu lat okresu przedawnienia należności z tytułu składek do ZUS i KRUS, takie samo skrócenie okresu przechowywania kopii deklaracji rozliczeniowych i raportów miesięcznych czy zniesienie obowiązku uzyskiwania opinii rzeczoznawcy w kwestii spełniania przepisów BHP przez projekty budowlane.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wiceminister podkreślał, że wielu zgłaszanych problemów w projekcie nie uwzględniono, np. skrócenia z 60 do 30 dni terminu zwrotu podatku VAT, co było często podnoszone przez pracodawców. Wiceminister zapowiedział jednak, że prace nad tym rozwiązaniem będą kontynuowane, chociaż trudno powiedzieć, kiedy się to uda wprowadzić.

- Pracowaliśmy pod presją czasu. Chodziło o to, żeby tę ustawę w ogóle zrobić, a nie spierać się z urzędnikami - tłumaczył Kasprzak. Wyraził opinię, że być może rozwiązanie z VAT znajdzie się w kolejnym projekcie deregulacyjnym, nad którym resort zaczął już prace. Według niego, ustawą tą zająłby się już Sejm następnej kadencji.

Z kolei - zdaniem wiceministra - jest szansa, że przygotowany przez resort projekt zostanie przyjęty przez Sejm jeszcze przed wyborami. Mamy tu poparcie marszałka Sejmu - zaznaczył Kasprzak.

Projekt jest już drugim przygotowanym przez MG. Pierwsza ustawa, która obowiązuje już od początku lipca - m.in. zlikwidowała ponad 200 zaświadczeń i zastąpiła je oświadczeniami. Tworząc ją, resort szacował oszczędności dla przedsiębiorców i obywateli na 6 mld zł rocznie.

 

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA