REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

VAT. Rejestracja umów leasingu

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Podatnicy, którzy użytkują samochody na podstawie umów najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze i odliczają podatek naliczony, musieli do 15 czerwca br. zarejestrować w urzędzie skarbowym taką umowę wraz ze wszystkimi aneksami do niej, aby nadal móc odliczać VAT. Jeśli ktoś otrzymał aneks do umowy po 15 czerwca, to mimo zarejestrowania umowy z odliczenia VAT już nie skorzysta.

Takie wyjaśnienie „GP” otrzymała z Izby Skarbowej z Gdańska. Jak wynika z literalnego brzmienia art. 7 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 21 kwietnia 2005 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw, podatnicy posiadający samochody będące przedmiotem umów leasingu, zawartych przed 1 czerwca 2005 r., w stosunku do których kwotę podatku naliczonego stanowiła cała kwota podatku wykazanego na fakturze, mają prawo do rozliczania VAT od rat leasingowych według starych zasad (odliczania całej wartości VAT naliczonego w ratach) przez cały okres trwania umowy leasingowej, jeżeli umowa została zarejestrowana we właściwym urzędzie skarbowym do 15 czerwca 2005 r., a w umowie tej nie zostaną dokonane zmiany po 1 czerwca 2005 r.

REKLAMA

Autopromocja

Aby taką umowę zarejestrować, trzeba było przyjść do urzędu skarbowego najpóźniej 15 czerwca br. wraz z oryginałem umowy oraz aneksami (zmianami umowy), a także kserokopią tych dokumentów.

Do redakcji „GP” w ostatnim czasie zaczęły napływać pytania, co zrobić w sytuacji, gdy podatnik zarejestrował umowę leasingu do 15 czerwca, ale aneksy otrzymał już po 15 czerwca. Czy w takiej sytuacji utraci prawo do odliczania VAT?

Z wyjaśnień Izby Skarbowej w Gdańsku wynika, że tak. Podatnik traci wówczas prawo do odliczenia. Jak wyjaśniła izba, przepisy ustawy o VAT nie stanowią o tym, że nie można zarejestrować umowy bez aneksu, lecz o tym, że zarejestrowanie umowy jest jednym z warunków zachowania nabytego prawa do odliczenia podatku naliczonego. W przypadku, gdy do umowy leasingowej sporządzono aneks czy aneksy, podatnik dla spełnienia obowiązku zarejestrowania umowy do 15 czerwca 2005 r. był zobowiązany zarejestrować umowę wraz z wszystkimi aneksami, jeżeli zostały takie sporządzone.

– Podatnik, który nie przedłożył aneksów wraz z umową pierwotną, utracił prawo do stosowania przedstawionych reguł. Zatem także w przypadku, gdy podatnik aneks otrzymał po 15 czerwca, a do 15 czerwca zarejestrował umowę, to też nie ma zastosowania przepis pozwalający na odliczenie VAT. Skutek podatkowy wynikający z tego przepisu wystąpi tylko wówczas, gdy podatnik zarejestrował umowę razem z aneksem do 15 czerwca br. Aneks sporządzony po 15 czerwca, a także sporządzony wprawdzie przed 15 czerwca, ale przedłożony urzędowi skarbowemu po 15 czerwca, nie wywołuje wskazanych skutków podatkowych – wyjaśniła Monika Kopiecka z IS w Gdańsku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Ewa Matyszewska
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA