REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Żeby się rozliczyć, wystarczy jedno kliknięcie

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Rozmowa z Norbertem Kouwenhovenem, partnerem w koncernie IBM, specjalistą od systemów informatycznych w sferze podatków
Polskim władzom skarbowym w pewnych sytuacjach dość trudno sprawować skrupulatną kontrolę nad podatnikami.
■ Regularnie spotyka się pan z przedstawicielami władz skarbowych wielu krajów, m.in. europejskich, w celu analizowania możliwości wdrażania nowoczesnych systemów informatycznych w sferze związanej z podatkami i cłami. Na ile takie zaawansowane rozwiązania informatyczne mogą ułatwić życie indywidualnemu podatnikowi?

– Indywidualni podatnicy mogą mieć wiele korzyści dzięki stosowaniu funkcjonalnych systemów informatycznych. W niektórych krajach, np. w Danii, podatnikom przysyłany jest w formie elektronicznej wypełniony przez ich urząd skarbowy formularz rocznego zeznania podatkowego. Jeżeli po zapoznaniu się z treścią takiego dokumentu podatnik zgadza się z wyliczeniami urzędu, to za pomocą jednego kliknięcia komputerową „myszką” rozlicza się z fiskusem z osiągniętych dochodów w danym roku. Nie musi więc w takiej sytuacji analizować przepisów. Nie musi nic wyliczać. Nie trudzi się przy wypełnianiu formularza podatkowego ani nie dostarcza go potem do urzędu skarbowego.

REKLAMA

■ Faktycznie, podatnik ma w takim przypadku ułatwione życie. Czy jednak uwolniony jest od wszelkich trosk?

– Podatnik musi dokładnie sprawdzić, czy urząd właściwie wyliczył jego dochód. Może się przecież zdarzyć, że np. urząd przez pomyłkę pominie dochody podatnika, które osiągnął dzięki dorywczej pracy. Nawiasem mówiąc, dla niektórych osób może to stanowić ogromną pokusę, żeby zaakceptować takie wyliczenia fiskusa nieobejmujące wszystkich dochodów.

■ Ale przecież pokusa ukrycia części dochodów może pojawiać się przy tradycyjnym wypełnianiu rocznego zeznania podatkowego wydrukowanego na papierze.

– Trudno temu zaprzeczyć. Chcę jednak zwrócić uwagę, że w przypadku otrzymania w formie elektronicznej z urzędu skarbowego gotowego, już wypełnionego, zeznania podatkowego, pokusa jest o wiele większa. Podatnik już wie, że urzędnicy podatkowi nie zauważyli niektórych jego dochodów, co może mieć szczególne znaczenie przy progresywnej skali podatkowej. Wypełniając zaś samodzielnie formularz rocznego zeznania, podatnik nie ma pewności, że fiskus nie wie o pewnych jego dochodach. Dlatego w takim przypadku ryzyko związane z ewentualnym zatajeniem dochodów jest o wiele większe.

■ Wdrożenie i stosowanie nowoczesnych systemów informatycznych w sferze związanej z podatkami wiąże się – przynajmniej w pewnym zakresie – z wzajemnym zaufaniem władz skarbowych i podatników. Jak dalece ufają podatnikom władze skarbowe poszczególnych państw?

– Są kraje, w których władze fiskalne wychodzą z założenia, że zdecydowana większość podatników jest uczciwa i warto im ufać. Z uwzględnieniem tej zasady dokonywane są rozliczenia np. w krajach skandynawskich. Rzecz jasna, przedstawiciele fiskusa mogą w każdej chwili zweryfikować wiarygodność składanych deklaracji i płaconych podatków. Jednocześnie są państwa, których władze skarbowe dążą do tego, żeby poddać podatników niezwykle skrupulatnej kontroli. Starają się im niemal patrzeć na ręce. W większości państw natomiast obowiązują rozwiązania pośrednie, zawierające określone elementy dwóch wspomnianych krańcowo odmiennych systemów.

■ W jaki sposób można by określić polski system podatkowy?

– Jest to system pośredni, częściowo oparty na zaufaniu do podatnika, a częściowo na poddaniu go do dokładnej kontroli. Chcę jednak zauważyć, że polskim władzom skarbowym w pewnych sytuacjach dość trudno sprawować taką skrupulatną kontrolę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
■ Dlaczego?

– W Polsce działa około czterystu izb i urzędów skarbowych. Nie są one jeszcze w pełni skomputeryzowane i połączone w zintegrowanej sieci. Taki stan niekiedy bardzo utrudnia m.in. szybką wymianę informacji o konkretnych podatnikach czy transakcjach. Trudno jest też weryfikować niektóre oceny czy wnioski. Dlatego uważam, że Polsce potrzebny jest zintegrowany system, który połączyłby wszystkie urzędy i izby skarbowe i celne oraz urzędy kontroli skarbowej. Sądzę, że taki nowoczesny system będzie stopniowo wdrażany.

■ Czy dojdzie do tego, że również i polscy podatnicy będą otrzymywać w formie elektronicznej wypełniony przez ich urząd skarbowy formularz rocznego zeznania podatkowego i za pomocą jednego kliknięcia komputerową „myszką” rozliczą się z fiskusem?

– Nie wykluczam, że za kilka lat będzie to możliwe. Polskie władze skarbowe mają plany przewidujące stopniowe wdrażanie nowoczesnych rozwiązań informatycznych, które ułatwią życie nie tylko podatnikom, ale również urzędnikom administracji skarbowej.

■ W jakim kierunku ewoluują rozwiązania dotyczące podatków w rozwiniętych gospodarczo krajach świata?

– Widoczna jest tendencja do indywidualizowania obciążeń podatkowych. Polega ona na dążeniu do tego, aby podatnik płacił np. za to, z czego faktycznie korzysta. Jeżeli więc w jakimś kraju obowiązuje podatek drogowy, to dąży się do tego, aby jego wymiar ustalać na podstawie tego, jak często i długo właściciel pojazdu jeździ po drogach. Oceniam to jako dążenie do bardziej sprawiedliwego rozłożenia obciążeń fiskalnych. Do wdrożenia jednak takich rozwiązań niezbędne są nowoczesne systemy informatyczne.

Rozmawiał  Krzysztof Tomaszewski
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA