REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kolejne uproszczenia w podatkach dla firm są konieczne

REKLAMA

Ułatwienia w płaceniu zaliczek podatkowych w ciągu roku czy wprowadzenie metody kasowej dla osób fizycznych – to niektóre propozycje zmian, których domagaja się przedsiębiorcy. Mają one uprościć zakładanie nowych firm i ułatwić rozwój już istniejącym.

W Polsce, według badań dotyczących sektora małych i średnich przedsiębiorstw przygotowanych przez Polską Konfederację Pracodawców Prywatnych Lewiatan, zdecydowana większość respondentów uważa, że utrudnieniem w prowadzeniu działalności gospodarczej jest wysokość obciążeń w podatku dochodowym i VAT (odpowiednio 64,5 proc. i 73,8 proc.). Jednocześnie, odpowiednio 57,4 proc. oraz 60,4 proc. jako utrudnienie wskazuje nieprzejrzystość lub niejednoznaczność przepisów podatków dochodowych oraz VAT.

REKLAMA

Autopromocja

W rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Rafał Iniewski, przewodniczący Komitetu Prawniczego Rady Podatkowej PKPP Lewiatan podkreśla, że m.in. te badania skłoniły Radę do przygotowania propozycji zmian w prawie podatkowym dla małych i średnich firm.

 - Małe firmy mają więcej obciążeń administracyjnych niż duże. Dotyczy to przede wszystkim obowiązków ewidencyjnych, wypełniania dokumentów, sprawozdawczości. W związku z powyższym już na starcie mała firma ma pewne problemy w prowadzeniu działalności w takim samym rozmiarze jak duży przedsiębiorca - mówi Rafał Iniewski.

Dlatego PKPP Lewiatan chce zmian w prawie po to, aby start i rozwój małych firm był łatwiejszy. Jednym z ważniejszych celów powinny być zmiany w obowiązkach ewidencyjnych.

 - Chodzi o to, aby podatnicy nie tracili czasu na wypełnianie sprawozdań, na prowadzenie szczegółowych ewidencji. Nowym pomysłem jest np. stworzenie uproszczonych ewidencji dla spółek. Dzisiaj uproszczone ewidencje mogą stosować podatnicy osoby fizyczne, natomiast spółki handlowe nie mogą - podkreśla Rafał Iniewski.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Skomplikowany system podatkowy ciąży polskim przedsiębiorcom

Targi dla Mikrobiznesu na SGH

Obecnie mikrospółki z ograniczoną odpowiedzialnością mają wiele obowiązków ewidencyjnych w zakresie rachunkowości i podatków. Wynika to także z dyrektywy UE. PKPP Lewiatan podkreśla, że uproszczenia dla spółek z o.o.  i niedawne wprowadzenie możliwości ich zakładania przez internet nie idą w parze ze zmniejszeniem obowiązków ewidencyjnych wobec mikrospółek z o.o. 

 - Jeśli tych uproszczeń w ewidencji dla mikrospółek nie będzie, liczba małych i średnich firm w Polsce nie wzrośnie - uważa Rafał Iniewski.

 

PKPP Lewiatan chce także m.in. rozszerzenia zakresu ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych czy wprowadzenia metody kasowej w podatku dochodowym

 - Ponadto należy uprościć płatności podatków w ciągu roku, np. wprowadzić zasadę, że zaliczka, która nie przekracza 1000 zł nie jest pobierana. Takie zaniechanie poboru zaliczek byłoby neutralne dla budżetu państwa, a z drugiej strony, zdjęłoby to z setek tysięcy małych i mikroprzedsiębiorców obowiązek odprowadzania, wpłacania, liczenia zaliczek w ciągu roku. W Polsce 2 miliony podmiotów, czyli 96 proc., to właśnie te podmioty najmniejsze. Można też uruchomić metodę kasową dla osób fizycznych, na wzór VAT, co by oznaczało rozpoznawanie przychodu dopiero w momencie otrzymania płatności - mówi Rafał Iniewski. 

Rada Podatkowa uważa, że organy podatkowe powinny w ogóle zmienić podejście do małych i średnich firm.

 - Jest niewielka grupa podatników, procent, promil, która jest nastawiona na oszustwo świadome. Większość podatników te podatki płaci. Mimo że ma świadomość, że nigdy nie zostanie skontrolowana. Dlatego uważamy, że można odpuścić te procedury dla małych i średnich przedsiębiorstw - reasumuje Rafał Iniewski.

Terminy zapłaty w transakcjach handlowych będą krótsze

Nieodpłatne przekazywanie towarów - zmiany VAT od 1 kwietnia 2013

Wszystkie te rekomendacje znalazły się w raporcie „Model podatkowy dla MSP”. Pakiet rekomendacji jest wynikiem konsultacji i badań Rady Podatkowej PKPP Lewiatan przeprowadzonych w trakcie ponad dwuletniego projektu „Świadomy podatnik”. Rozwiązania te obejmują także analizy m.in. Ministerstwa Finansów, Komisji Europejskiej, przedstawicieli świata nauki oraz doświadczenia PKPP Lewiatan. Założenia „Modelu podatkowego dla MSP” zostały przedstawione w Sejmie.

 - Czekamy na reakcje i zobaczymy co dalej. Jeżeli te reakcje będą pozytywne, to spróbujemy przejść na etap legislacji i tworzenia przepisów - podkreśla przewodniczący Komitetu Prawniczego Rady Podatkowej PKPP Lewiatan.




 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Newseria.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA