REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kolejne uproszczenia w podatkach dla firm są konieczne

REKLAMA

Ułatwienia w płaceniu zaliczek podatkowych w ciągu roku czy wprowadzenie metody kasowej dla osób fizycznych – to niektóre propozycje zmian, których domagaja się przedsiębiorcy. Mają one uprościć zakładanie nowych firm i ułatwić rozwój już istniejącym.

W Polsce, według badań dotyczących sektora małych i średnich przedsiębiorstw przygotowanych przez Polską Konfederację Pracodawców Prywatnych Lewiatan, zdecydowana większość respondentów uważa, że utrudnieniem w prowadzeniu działalności gospodarczej jest wysokość obciążeń w podatku dochodowym i VAT (odpowiednio 64,5 proc. i 73,8 proc.). Jednocześnie, odpowiednio 57,4 proc. oraz 60,4 proc. jako utrudnienie wskazuje nieprzejrzystość lub niejednoznaczność przepisów podatków dochodowych oraz VAT.

REKLAMA

REKLAMA

W rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Rafał Iniewski, przewodniczący Komitetu Prawniczego Rady Podatkowej PKPP Lewiatan podkreśla, że m.in. te badania skłoniły Radę do przygotowania propozycji zmian w prawie podatkowym dla małych i średnich firm.

 - Małe firmy mają więcej obciążeń administracyjnych niż duże. Dotyczy to przede wszystkim obowiązków ewidencyjnych, wypełniania dokumentów, sprawozdawczości. W związku z powyższym już na starcie mała firma ma pewne problemy w prowadzeniu działalności w takim samym rozmiarze jak duży przedsiębiorca - mówi Rafał Iniewski.

Dlatego PKPP Lewiatan chce zmian w prawie po to, aby start i rozwój małych firm był łatwiejszy. Jednym z ważniejszych celów powinny być zmiany w obowiązkach ewidencyjnych.

REKLAMA

 - Chodzi o to, aby podatnicy nie tracili czasu na wypełnianie sprawozdań, na prowadzenie szczegółowych ewidencji. Nowym pomysłem jest np. stworzenie uproszczonych ewidencji dla spółek. Dzisiaj uproszczone ewidencje mogą stosować podatnicy osoby fizyczne, natomiast spółki handlowe nie mogą - podkreśla Rafał Iniewski.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Skomplikowany system podatkowy ciąży polskim przedsiębiorcom

Targi dla Mikrobiznesu na SGH

Obecnie mikrospółki z ograniczoną odpowiedzialnością mają wiele obowiązków ewidencyjnych w zakresie rachunkowości i podatków. Wynika to także z dyrektywy UE. PKPP Lewiatan podkreśla, że uproszczenia dla spółek z o.o.  i niedawne wprowadzenie możliwości ich zakładania przez internet nie idą w parze ze zmniejszeniem obowiązków ewidencyjnych wobec mikrospółek z o.o. 

 - Jeśli tych uproszczeń w ewidencji dla mikrospółek nie będzie, liczba małych i średnich firm w Polsce nie wzrośnie - uważa Rafał Iniewski.

 

PKPP Lewiatan chce także m.in. rozszerzenia zakresu ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych czy wprowadzenia metody kasowej w podatku dochodowym

 - Ponadto należy uprościć płatności podatków w ciągu roku, np. wprowadzić zasadę, że zaliczka, która nie przekracza 1000 zł nie jest pobierana. Takie zaniechanie poboru zaliczek byłoby neutralne dla budżetu państwa, a z drugiej strony, zdjęłoby to z setek tysięcy małych i mikroprzedsiębiorców obowiązek odprowadzania, wpłacania, liczenia zaliczek w ciągu roku. W Polsce 2 miliony podmiotów, czyli 96 proc., to właśnie te podmioty najmniejsze. Można też uruchomić metodę kasową dla osób fizycznych, na wzór VAT, co by oznaczało rozpoznawanie przychodu dopiero w momencie otrzymania płatności - mówi Rafał Iniewski. 

Rada Podatkowa uważa, że organy podatkowe powinny w ogóle zmienić podejście do małych i średnich firm.

 - Jest niewielka grupa podatników, procent, promil, która jest nastawiona na oszustwo świadome. Większość podatników te podatki płaci. Mimo że ma świadomość, że nigdy nie zostanie skontrolowana. Dlatego uważamy, że można odpuścić te procedury dla małych i średnich przedsiębiorstw - reasumuje Rafał Iniewski.

Terminy zapłaty w transakcjach handlowych będą krótsze

Nieodpłatne przekazywanie towarów - zmiany VAT od 1 kwietnia 2013

Wszystkie te rekomendacje znalazły się w raporcie „Model podatkowy dla MSP”. Pakiet rekomendacji jest wynikiem konsultacji i badań Rady Podatkowej PKPP Lewiatan przeprowadzonych w trakcie ponad dwuletniego projektu „Świadomy podatnik”. Rozwiązania te obejmują także analizy m.in. Ministerstwa Finansów, Komisji Europejskiej, przedstawicieli świata nauki oraz doświadczenia PKPP Lewiatan. Założenia „Modelu podatkowego dla MSP” zostały przedstawione w Sejmie.

 - Czekamy na reakcje i zobaczymy co dalej. Jeżeli te reakcje będą pozytywne, to spróbujemy przejść na etap legislacji i tworzenia przepisów - podkreśla przewodniczący Komitetu Prawniczego Rady Podatkowej PKPP Lewiatan.




 

Źródło: Newseria.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA