REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak obliczyć podatek z faktur wystawionych w walutach obcych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Gdy podatnik dokonuje obrotu międzynarodowego, pojawia się problem, według jakiego kursu należy przeliczyć kwoty wyrażone w dokumencie faktury. Ponadto trzeba wskazać, że nawet faktury wystawiane przez polskiego podatnika mogą być wyrażone w walucie obcej. Bez względu jednak na przyjętą walutę faktury wartość podatku zawsze musi być określona w złotówkach. Zatem nie tylko w obrocie z zagranicą, ale i krajowym może zaistnieć potrzeba przeliczenia na złotówki kwot zapisanych w fakturze VAT w walucie obcej.
Kwoty wyrażone w walucie obcej wykazywane w fakturze VAT muszą być przeliczane na złote według wyliczonego i ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski bieżącego kursu średniego waluty obcej na dzień wystawienia faktury. W przypadku gdy na dzień wystawienia faktury bieżący kurs średni waluty obcej nie został wyliczony i ogłoszony, do przeliczenia stosuje się kurs wymiany ostatnio wyliczony i ogłoszony. Zasady te mają jednak zastosowanie jedynie w tych przypadkach, w których faktura została wystawiona w terminie, w którym podatnik obowiązany jest do jej wystawienia. Jeżeli podatnik nie wystawi faktury w obowiązującym go terminie, kwoty wyrażone w walucie obcej przelicza się na złote według wyliczonego i ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski bieżącego kursu średniego waluty obcej na dzień powstania obowiązku podatkowego.
Oczywiście zarówno zasada, zgodnie z którą zafakturowany podatek od towarów i usług musi być wyrażony w walucie polskiej (złotówkach), jak i metody przeliczania kwot wyrażonych w dokumencie faktury w innej walucie niż złotówki stosowane są w odniesieniu do faktur wystawianych na podstawie polskich regulacji podatkowych (przez polskich podatników).
Ponad wszelką wątpliwość w taki sposób fakturowane muszą być zatem:
• sprzedaż krajowa (gdyby należność „z faktury” była wyrażona w walucie obcej),
• wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów,
eksport towarów.
Obowiązek oznaczenia podatku w złotych polskich ciąży też na podatnikach wystawiających faktury wewnętrzne w związku z dokonaniem przez nich:
• wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów,
• importu usług,
• nabycia towarów, z tytułu dokonania którego podatnikiem jest nabywca, a nie dostawca.
Oczywiste jest, że w przypadku dokonywania tych transakcji polski podatnik, przy wystawianiu faktury wewnętrznej i opodatkowaniu tych czynności, dla ustalenia właściwych kwot musi posłużyć się dokumentami przekazanymi mu przez dostawcę lub, odpowiednio, świadczącego usługę. Oznacza to konieczność przeliczenia kwot zapisanych w zagranicznych dokumentach źródłowych na złotówki. W § 37 ust. 4 rozporządzenia wykonawczego do ustawy o VAT Minister Finansów nakazał stosować dokładnie takie same zasady jak przy przeliczaniu kwot wyrażonych w walucie obcej zapisanych w „polskich” (tj. wystawionych zgodnie z krajowymi regulacjami) fakturach VAT.
Należy przypomnieć, że w przypadku importu towarów faktura wewnętrzna nie jest wystawiana, a rozliczenie podatku od towarów i usług dokonywane jest na podstawie dokumentu celnego (SAD), w którym kwoty zawsze przeliczane są przy zastosowaniu kursu celnego – czyli definiowanie, na potrzeby VAT, metody przeliczania na złotówki kwot zapisanych w walucie obcej jest zbędne.
Korekty w obrocie międzynarodowym
O ile sposoby przeliczania na złotówki kwot zapisanych w fakturach nie powinny sprawić większych problemów, o tyle już właściwe określenie kursu w przypadku korekty wcześniejszych rozliczeń dokonywanych pomiędzy stronami transakcji międzynarodowych nie jest tak oczywiste.
W praktyce pojawiają się niekiedy opinie (w taki sposób wypowiedział się np. Naczelnik Płockiego Urzędu Skarbowego w piśmie z 21 października 2004 r., nr UPO-443/VAT/256/04/EN), że w przypadku korekty dokonanych już wcześniej rozliczeń należy stosować kurs obowiązujący w dniu wystawienia przez dostawcę lub świadczącego usługę faktury korygującej. Jednak w moim przekonaniu interpretacja taka nie może być uznana za właściwą.
Co bowiem w przypadku, gdy dostawca lub, odpowiednio, świadczący usługę nie wystawi faktury korygującej? W poszczególnych państwach (również unijnych) w różny sposób dokumentowane jest przyznanie rabatów, upustów, skont, czy wreszcie zwrot towarów lub uwzględnienie reklamacji.
Może zatem zdarzyć się tak, że skonto zapisane zostanie już (jako warunek) na fakturze dostawy lub świadczenia usługi i po spełnieniu warunku, a tym samym nabyciu prawa do jego realizacji, nie jest wystawiany żaden dodatkowy dokument podatkowy.
W takiej sytuacji odwołanie się do kursu z dnia wystawienia faktury korygującej nie jest wykonalne, a podstawa opodatkowania powinna być przecież obniżona.
Ponadto gdyby przy fiskalizacji transakcji polski podatnik zastosował jeden kurs (zgodnie z § 37 rozporządzenia wykonawczego), a przy dokonywaniu korekty inny (według dnia wystawienia faktury korygującej), to z całą pewnością pojawiłyby się różnice kursowe – a przecież takie pojęcie nie funkcjonuje na gruncie podatku od towarów i usług.
Wniosek może być zatem tylko jeden: dokonując korekty rozliczeń z tytułu transakcji międzynarodowych, należy stosować dokładnie ten sam kurs, który wcześniej – przy dokonywaniu czynności – był zastosowany do przeliczenia kwot z faktury na złotówki.
Kurs ten obowiązuje zarówno przy dokonywaniu zapisów w ewidencjach i deklaracjach, jak i przy wystawianiu wewnętrznej faktury korygującej (bo taka musi być wyemitowana). Bez znaczenia jest przy tym to, jaki jest powód korekty, tzn. czy jest to rabat, opust, skonto, reklamacja, zwrot towaru itp.
Dokładnie taka sama metoda przeliczania na złotówki kwot wyrażanych z walucie obcej powinna być zastosowana przy korekcie rozliczeń z tytułu wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, eksportu, a także w innych okolicznościach, gdy faktura sprzedaży wystawiona jest w walucie obcej (tylko podatek w złotówkach).
Na zakończenie należy wskazać, że przeliczanie kwot wyrażonych w fakturach według metody określonej w § 37 rozporządzenia wykonawczego nie ma zastosowania do importu towarów. W imporcie towarów dokumentem, w którym wyliczony jest VAT należny oraz przy użyciu którego rozlicza się importowy podatek naliczony, jest dokument celny (SAD). I to właśnie w dokumencie celnym dokonywane jest przeliczenie wartości zakupionego towaru na złotówki. Oznacza to, że przy ustalaniu podstawy opodatkowania w imporcie towarów stosuje się kurs celny (właściwy dla procedur celnych). Również przy korygowaniu rozliczeń w imporcie towarów należy się odwołać do kursu celnego.
ZAPAMIĘTAJ!
Przeliczenie kwot wyrażonych w walutach obcych z faktur korygujących powinno być dokonane według kursu przeliczenia faktury pierwotnej.
•  § 37 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 97, poz. 970; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 95, poz. 797
•  § 9 ust. 6 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 95, poz. 798
Radosław Kowalski
doradca podatkowy


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA