REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak obliczyć podatek z faktur wystawionych w walutach obcych

REKLAMA

Gdy podatnik dokonuje obrotu międzynarodowego, pojawia się problem, według jakiego kursu należy przeliczyć kwoty wyrażone w dokumencie faktury. Ponadto trzeba wskazać, że nawet faktury wystawiane przez polskiego podatnika mogą być wyrażone w walucie obcej. Bez względu jednak na przyjętą walutę faktury wartość podatku zawsze musi być określona w złotówkach. Zatem nie tylko w obrocie z zagranicą, ale i krajowym może zaistnieć potrzeba przeliczenia na złotówki kwot zapisanych w fakturze VAT w walucie obcej.
Kwoty wyrażone w walucie obcej wykazywane w fakturze VAT muszą być przeliczane na złote według wyliczonego i ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski bieżącego kursu średniego waluty obcej na dzień wystawienia faktury. W przypadku gdy na dzień wystawienia faktury bieżący kurs średni waluty obcej nie został wyliczony i ogłoszony, do przeliczenia stosuje się kurs wymiany ostatnio wyliczony i ogłoszony. Zasady te mają jednak zastosowanie jedynie w tych przypadkach, w których faktura została wystawiona w terminie, w którym podatnik obowiązany jest do jej wystawienia. Jeżeli podatnik nie wystawi faktury w obowiązującym go terminie, kwoty wyrażone w walucie obcej przelicza się na złote według wyliczonego i ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski bieżącego kursu średniego waluty obcej na dzień powstania obowiązku podatkowego.
Oczywiście zarówno zasada, zgodnie z którą zafakturowany podatek od towarów i usług musi być wyrażony w walucie polskiej (złotówkach), jak i metody przeliczania kwot wyrażonych w dokumencie faktury w innej walucie niż złotówki stosowane są w odniesieniu do faktur wystawianych na podstawie polskich regulacji podatkowych (przez polskich podatników).
Ponad wszelką wątpliwość w taki sposób fakturowane muszą być zatem:
• sprzedaż krajowa (gdyby należność „z faktury” była wyrażona w walucie obcej),
• wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów,
eksport towarów.
Obowiązek oznaczenia podatku w złotych polskich ciąży też na podatnikach wystawiających faktury wewnętrzne w związku z dokonaniem przez nich:
• wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów,
• importu usług,
• nabycia towarów, z tytułu dokonania którego podatnikiem jest nabywca, a nie dostawca.
Oczywiste jest, że w przypadku dokonywania tych transakcji polski podatnik, przy wystawianiu faktury wewnętrznej i opodatkowaniu tych czynności, dla ustalenia właściwych kwot musi posłużyć się dokumentami przekazanymi mu przez dostawcę lub, odpowiednio, świadczącego usługę. Oznacza to konieczność przeliczenia kwot zapisanych w zagranicznych dokumentach źródłowych na złotówki. W § 37 ust. 4 rozporządzenia wykonawczego do ustawy o VAT Minister Finansów nakazał stosować dokładnie takie same zasady jak przy przeliczaniu kwot wyrażonych w walucie obcej zapisanych w „polskich” (tj. wystawionych zgodnie z krajowymi regulacjami) fakturach VAT.
Należy przypomnieć, że w przypadku importu towarów faktura wewnętrzna nie jest wystawiana, a rozliczenie podatku od towarów i usług dokonywane jest na podstawie dokumentu celnego (SAD), w którym kwoty zawsze przeliczane są przy zastosowaniu kursu celnego – czyli definiowanie, na potrzeby VAT, metody przeliczania na złotówki kwot zapisanych w walucie obcej jest zbędne.
Korekty w obrocie międzynarodowym
O ile sposoby przeliczania na złotówki kwot zapisanych w fakturach nie powinny sprawić większych problemów, o tyle już właściwe określenie kursu w przypadku korekty wcześniejszych rozliczeń dokonywanych pomiędzy stronami transakcji międzynarodowych nie jest tak oczywiste.
W praktyce pojawiają się niekiedy opinie (w taki sposób wypowiedział się np. Naczelnik Płockiego Urzędu Skarbowego w piśmie z 21 października 2004 r., nr UPO-443/VAT/256/04/EN), że w przypadku korekty dokonanych już wcześniej rozliczeń należy stosować kurs obowiązujący w dniu wystawienia przez dostawcę lub świadczącego usługę faktury korygującej. Jednak w moim przekonaniu interpretacja taka nie może być uznana za właściwą.
Co bowiem w przypadku, gdy dostawca lub, odpowiednio, świadczący usługę nie wystawi faktury korygującej? W poszczególnych państwach (również unijnych) w różny sposób dokumentowane jest przyznanie rabatów, upustów, skont, czy wreszcie zwrot towarów lub uwzględnienie reklamacji.
Może zatem zdarzyć się tak, że skonto zapisane zostanie już (jako warunek) na fakturze dostawy lub świadczenia usługi i po spełnieniu warunku, a tym samym nabyciu prawa do jego realizacji, nie jest wystawiany żaden dodatkowy dokument podatkowy.
W takiej sytuacji odwołanie się do kursu z dnia wystawienia faktury korygującej nie jest wykonalne, a podstawa opodatkowania powinna być przecież obniżona.
Ponadto gdyby przy fiskalizacji transakcji polski podatnik zastosował jeden kurs (zgodnie z § 37 rozporządzenia wykonawczego), a przy dokonywaniu korekty inny (według dnia wystawienia faktury korygującej), to z całą pewnością pojawiłyby się różnice kursowe – a przecież takie pojęcie nie funkcjonuje na gruncie podatku od towarów i usług.
Wniosek może być zatem tylko jeden: dokonując korekty rozliczeń z tytułu transakcji międzynarodowych, należy stosować dokładnie ten sam kurs, który wcześniej – przy dokonywaniu czynności – był zastosowany do przeliczenia kwot z faktury na złotówki.
Kurs ten obowiązuje zarówno przy dokonywaniu zapisów w ewidencjach i deklaracjach, jak i przy wystawianiu wewnętrznej faktury korygującej (bo taka musi być wyemitowana). Bez znaczenia jest przy tym to, jaki jest powód korekty, tzn. czy jest to rabat, opust, skonto, reklamacja, zwrot towaru itp.
Dokładnie taka sama metoda przeliczania na złotówki kwot wyrażanych z walucie obcej powinna być zastosowana przy korekcie rozliczeń z tytułu wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, eksportu, a także w innych okolicznościach, gdy faktura sprzedaży wystawiona jest w walucie obcej (tylko podatek w złotówkach).
Na zakończenie należy wskazać, że przeliczanie kwot wyrażonych w fakturach według metody określonej w § 37 rozporządzenia wykonawczego nie ma zastosowania do importu towarów. W imporcie towarów dokumentem, w którym wyliczony jest VAT należny oraz przy użyciu którego rozlicza się importowy podatek naliczony, jest dokument celny (SAD). I to właśnie w dokumencie celnym dokonywane jest przeliczenie wartości zakupionego towaru na złotówki. Oznacza to, że przy ustalaniu podstawy opodatkowania w imporcie towarów stosuje się kurs celny (właściwy dla procedur celnych). Również przy korygowaniu rozliczeń w imporcie towarów należy się odwołać do kursu celnego.
ZAPAMIĘTAJ!
Przeliczenie kwot wyrażonych w walutach obcych z faktur korygujących powinno być dokonane według kursu przeliczenia faktury pierwotnej.
•  § 37 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 97, poz. 970; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 95, poz. 797
•  § 9 ust. 6 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 95, poz. 798
Radosław Kowalski
doradca podatkowy


Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Prof. Modzelewski: Od 1 lutego 2026 r. będziemy otrzymywać faktury VAT aż w 18 różnych formach. Konieczna nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

REKLAMA

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA