REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polskie czy międzynarodowe standardy rachunkowości

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Przy wprowadzaniu Międzynarodowych Standardów Rachunkowości ogromnie ważne są prawidłowe relacje między organami w spółkach i audytorem.

Skutkiem zmian w rachunkowości może być wykazanie przez spółki w sprawozdaniach finansowych tzw. papierowych zysków. Nad prawidłowością gospodarki finansowej powinny czuwać zarządy spółek. To w ich interesie jest niedopuszczenie do wypłynięcia kapitału ze spółek, bo to one miałyby trudności w funkcjonowaniu w latach następnych. W sytuacji kiedy znaczna część akcjonariuszy będzie zainteresowana szybkimi wypłatami dywidend, ogromna jest również rola rady nadzorczej przy opiniowaniu podziału wyniku finansowego.

REKLAMA

REKLAMA

Przy rozstrzyganiu problemów polskiej rachunkowości niezbędna jest większa aktywność komitetu Standardów Rachunkowości. Prace komitetu nabrały już tempa. Pozytywnie dla komitetu oraz księgowych i przedsiębiorców zakończyła się dyskusja, czy może on zajmować stanowiska w sprawach dotyczących prawa bilansowego. Standaryzacja rachunkowości jest nieunikniona. Standardy będą musiały również stosować małe i średnie przedsiębiorstwa. Musimy się przyglądać Radzie Międzynarodowych Standardów Rachunkowości (IASB), jak widzi problem standardów dla małych i średnich przedsiębiorstw, ale nie po to, żeby ślepo przyjąć te rozwiązania. Po wprowadzeniu MSR niezwykle ważna jest współpraca organów spółek z audytorami i niedopuszczenie do wyprowadzenia kapitału ze spółek w postaci tzw. papierowych zysków. Pilnować tego powinny rady nadzorcze. Na to zwracano m.in. uwagę podczas panelu dyskusyjnego, zorganizowanego w trakcie X Ogólnopolskiego Forum Rachunkowości pod hasłem „Polskie czy międzynarodowe standardy? Jaka przyszłość polskiej rachunkowości?”.


Bożena Lisiecka-Zając, ekspert, były dyrektor Departamentu Rachunkowości Ministerstwa Finansów

Stanowisko Unii Europejskiej jest jednoznaczne – mamy mieć jednolite standardy rachunkowości. Czy za rok, czy później, ale będą one obowiązywały nas wszystkich. Księgowi muszą liczyć się z tym, że nawet małe firmy będą musiały stosować standardy. To tylko kwestia czasu. Powinniśmy pójść bardziej nie w kierunku interpretacji, bo nie mamy takiego upoważnienia jako Polska, ale w kierunku omówienia, przedstawienia procedur ich wdrożenia. Te standardy nie są zrozumiałe, nie są czytelne i jednostki mają problemy z ich wdrożeniem. Byłabym za tym, żeby komitet podejmował prace wyprzedzające potrzeby faktyczne. Komitet powinien pełnić rolę edukacyjną. Twierdzę, że w naszej ustawie brakuje, szczególnie dla tych jednostek, które nie mają obowiązku sporządzania sprawozdań według MSR, takiego zapisu, który jest w dyrektywie IV oraz w MSR 1. Zapis ten mówi, że w uzasadnionych przypadkach można odstąpić od przepisów dyrektywy, bo najważniejsza jest realizacja celów rachunkowości, czyli zasada jasnego i rzetelnego obrazu firmy. Jednostki powinny mieć taką możliwość. Przeglądając sprawozdania różnych spółek, dochodzę do wniosku, że sprawozdania te nie spełniają tego celu. Poza tym w ustawie powinien być przepis zezwalający spółkom na dobrowolne stosowanie MSR. Źle się stało, że takiej możliwości nie dano spółkom. To byłoby bardzo wygodne.

REKLAMA

To pociąga za sobą niesamowite nakłady na wdrożenie nowego systemu informatycznego, ale jeśli spółki zamierzają poszukiwać kapitału na giełdzie, to może lepiej ten koszt ponieść. W mojej ocenie problemem do rozwiązania jest brak porównywalności sprawozdań, ponieważ są one oparte na różnej polityce rachunkowości kreowanej przez zarządy spółek.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


dr Renata Sochacka, dyrektor w KPMG, Komitet Standardów Rachunkowości

Bardzo długo toczyły się dyskusje, czy komitet ma prawo na podstawie rozporządzenia ministra finansów, regulującego jego działalność, przedstawiać publicznie stanowiska, a nie tylko standardy w kwestiach problematycznych. Po ich zakończeniu prace komitetu nabrały tempa. listę prac, nad którymi pracuje komitet, stworzyli sami przedsiębiorcy. Opracowana została ankieta z listą problemów z rachunkowości i przekazana do publicznej wiadomości. Odzew środowiska był bardzo żywy. Komitet pracuje nad kolejnym stanowiskiem, dotyczącym kosztów produkcji, które pomoże w rozwiązaniu problemu podzielenia stałych i zmiennych kosztów pośrednich. Być może na posiedzeniu grudniowym stanowisko to zostanie już przyjęte przez komitet. Tych stanowisk będzie coraz więcej. Skoro okazało się, że prawnie dopuszczalna jest taka forma działania komitetu, to uzyskuje on prawo do wyrażania swoich opinii w szerszym zakresie w sprawach, które mogą się na bieżąco pojawiać. W opracowaniu jest kilka projektów krajowych standardów, m.in. leasing, który rozstrzygnie tak nurtujący księgowych problem użytkowania wieczystego. Taka kwestia jak wieczysta dzierżawa w formule, jaką w Polsce przyjęto, jest problemem lokalnym i żadna instytucja międzynarodowa się tym zajmować nie będzie. Wkrótce powinien być opublikowany do publicznej dyskusji projekt standardu „Umowy długoterminowe”. Kolejny standard dotyczy utraty wartości. Jest już pierwsza wersja tego standardu. Trwają również prace nad standardami dotyczącymi rezerw i świadczeń pracowniczych.


Ewa Jakubczyk-Cały, biegły rewident, prezes A&E Consult, członek Komisji Egzaminacyjnej na Biegłych Rewidentów

Dokonanie pewnych przeszacowań i odniesienie ich na wynik lat ubiegłych może spowodować niebezpieczeństwo papierowych zysków. W rachunkowości orientujemy się na użytkownika, na inwestora. Niestety, giełda nastawiona jest na zysk tu i teraz. Nie doprowadźmy do sytuacji, w której będzie możliwa „konsumpcja” papierowych zysków wynikających z przeszacowania. Najważniejsza kwestia, w mojej ocenie, w tym okresie to prawidłowe relacje między organami spółek i audytorem. Kto powinien stać na straży tych zmian w sprawozdaniach? Na pewno zarząd, który nie powinien być zainteresowany tym, aby papierowe zyski wypłynęły na zewnątrz. Wówczas miałby trudności w funkcjonowaniu w latach następnych. Można domniemywać, że znaczna część akcjonariuszy będzie zainteresowana, żeby wypłacać dywidendy natychmiast jak to tylko będzie możliwe. Trzeba się więc zastanowić nad rolą rady nadzorczej. Komu ona powinna służyć: wspólnikowi, akcjonariuszowi, spółce? Zadaniem rady nadzorczej jest służenie spółce. Może być teoretyczny konflikt z właścicielem, jeśli chce on szybkich zwrotów z inwestycji. Zadaniem rady nadzorczej powinno być zapobieganie temu i wskazywanie innych potrzeb (zapotrzebowanie na kapitał, na inwestycje). Zatem rola rady nadzorczej będzie potężna przy opiniowaniu podziału wyniku finansowego. Te uregulowania, które zawiera kodeks dobrych praktyk, są naprawdę godne polecenia. Pozostaje tylko tym, którzy przechodzą na MSR, życzyć dobrych rad nadzorczych, które będą działały w interesie spółek i nie będą się bały odwołania z tego tytułu, że nie będą działały wyłącznie w interesie akcjonariuszy.


dr Radosław Ignatowski, Katedra Rachunkowości Uniwersytetu Łódzkiego, Komitet Standardów Rachunkowości

Pełnić rolę koordynatora chce również Unia Europejska. Europejska Grupa Doradcza ds. Sprawozdawczości Finansowej (EFRAG) się za to zabiera i zamierza wejść w rolę ciała opiniodawczego, które mogłoby wskazywać, jak dany przepis MSR można by w praktyce europejskiej zastosować. Zamierza także stworzyć ogólnodostępną bazę kazusów europejskich. Jeśli chodzi o nasz komitet, to ma pewne opóźnienia i być może efektywność działania komitetu nie jest widoczna. Jeśli jednak dyskutujemy o problemach, to znajdą one często wyraz w komentarzach, komunikatach Ministerstwa Finansów, przenikają do regulacji lub bezpośrednio do praktyki. Bo jeśli uzgadniamy stanowisko co do ujęcia problemu, to z zasady etyki wynika, że będzie ono stosowane przynajmniej wśród tych organizacji, które dani członkowie reprezentują. Na pytanie, dokąd zmierza współczesna rachunkowość w kształcie oferowanym przez IASB, odpowiedziałbym przewrotnie – do zatracenia. Jestem w pewnym obszarze zwolennikiem utrzymania kosztu historycznego. Kto korzysta z MSR? Zasadniczo globalny rynek kapitałowy, czyli głównie globalne korporacje, które próbują definiować swoje wymogi po kątem tych podmiotów (małych i rynków wschodzących, i trzeciego świata), które dla nich mają przygotowywać i raportować, żeby mogły wziąć gotowe. Uszczęśliwia się rzeszę tysięcy księgowych MSR-ami, do których jeszcze nie jesteśmy globalnie przygotowani. Jeśli sama „śmietanka” ma z nimi problemy, to co mają zrobić zwykli księgowi? Dokąd zmierza IASB? Chce przejść z rynku kapitałowego na małe i średnie przedsiębiorstwa. Zjadł już duży tort kapitałowy, teraz chce przejść na następny rynek. Będziemy śledzić, jak IASB widzi problem małych i średnich przedsiębiorstw, ale nie po to, żeby ślepo przyjąć te rozwiązania.

Wiesława Moczydłowska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe? Klucz tkwi w odsetkach!

Od stycznia 2026 roku przedsiębiorców leasingujących samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2, drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Już od stycznia 2026 r. wchodzi nowy 15% podatek, realizujący dyrektywę unijną. Kogo dotyczy i na czym polega?

Rozpoczyna się rewolucja w opodatkowaniu, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego jako GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze systemu podatkowego. Celem tej transformacji jest zapewnienie, że największe globalne koncerny będą płacić sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od jurysdykcji, w której generują swoje zyski. To koniec z cypryjskimi spółkami?

REKLAMA

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe rozdanie warzyw

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

REKLAMA

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

REKLAMA