REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polskie czy międzynarodowe standardy rachunkowości

REKLAMA

Przy wprowadzaniu Międzynarodowych Standardów Rachunkowości ogromnie ważne są prawidłowe relacje między organami w spółkach i audytorem.

Skutkiem zmian w rachunkowości może być wykazanie przez spółki w sprawozdaniach finansowych tzw. papierowych zysków. Nad prawidłowością gospodarki finansowej powinny czuwać zarządy spółek. To w ich interesie jest niedopuszczenie do wypłynięcia kapitału ze spółek, bo to one miałyby trudności w funkcjonowaniu w latach następnych. W sytuacji kiedy znaczna część akcjonariuszy będzie zainteresowana szybkimi wypłatami dywidend, ogromna jest również rola rady nadzorczej przy opiniowaniu podziału wyniku finansowego.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Przy rozstrzyganiu problemów polskiej rachunkowości niezbędna jest większa aktywność komitetu Standardów Rachunkowości. Prace komitetu nabrały już tempa. Pozytywnie dla komitetu oraz księgowych i przedsiębiorców zakończyła się dyskusja, czy może on zajmować stanowiska w sprawach dotyczących prawa bilansowego. Standaryzacja rachunkowości jest nieunikniona. Standardy będą musiały również stosować małe i średnie przedsiębiorstwa. Musimy się przyglądać Radzie Międzynarodowych Standardów Rachunkowości (IASB), jak widzi problem standardów dla małych i średnich przedsiębiorstw, ale nie po to, żeby ślepo przyjąć te rozwiązania. Po wprowadzeniu MSR niezwykle ważna jest współpraca organów spółek z audytorami i niedopuszczenie do wyprowadzenia kapitału ze spółek w postaci tzw. papierowych zysków. Pilnować tego powinny rady nadzorcze. Na to zwracano m.in. uwagę podczas panelu dyskusyjnego, zorganizowanego w trakcie X Ogólnopolskiego Forum Rachunkowości pod hasłem „Polskie czy międzynarodowe standardy? Jaka przyszłość polskiej rachunkowości?”.


Bożena Lisiecka-Zając, ekspert, były dyrektor Departamentu Rachunkowości Ministerstwa Finansów

Stanowisko Unii Europejskiej jest jednoznaczne – mamy mieć jednolite standardy rachunkowości. Czy za rok, czy później, ale będą one obowiązywały nas wszystkich. Księgowi muszą liczyć się z tym, że nawet małe firmy będą musiały stosować standardy. To tylko kwestia czasu. Powinniśmy pójść bardziej nie w kierunku interpretacji, bo nie mamy takiego upoważnienia jako Polska, ale w kierunku omówienia, przedstawienia procedur ich wdrożenia. Te standardy nie są zrozumiałe, nie są czytelne i jednostki mają problemy z ich wdrożeniem. Byłabym za tym, żeby komitet podejmował prace wyprzedzające potrzeby faktyczne. Komitet powinien pełnić rolę edukacyjną. Twierdzę, że w naszej ustawie brakuje, szczególnie dla tych jednostek, które nie mają obowiązku sporządzania sprawozdań według MSR, takiego zapisu, który jest w dyrektywie IV oraz w MSR 1. Zapis ten mówi, że w uzasadnionych przypadkach można odstąpić od przepisów dyrektywy, bo najważniejsza jest realizacja celów rachunkowości, czyli zasada jasnego i rzetelnego obrazu firmy. Jednostki powinny mieć taką możliwość. Przeglądając sprawozdania różnych spółek, dochodzę do wniosku, że sprawozdania te nie spełniają tego celu. Poza tym w ustawie powinien być przepis zezwalający spółkom na dobrowolne stosowanie MSR. Źle się stało, że takiej możliwości nie dano spółkom. To byłoby bardzo wygodne.

REKLAMA

To pociąga za sobą niesamowite nakłady na wdrożenie nowego systemu informatycznego, ale jeśli spółki zamierzają poszukiwać kapitału na giełdzie, to może lepiej ten koszt ponieść. W mojej ocenie problemem do rozwiązania jest brak porównywalności sprawozdań, ponieważ są one oparte na różnej polityce rachunkowości kreowanej przez zarządy spółek.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


dr Renata Sochacka, dyrektor w KPMG, Komitet Standardów Rachunkowości

Bardzo długo toczyły się dyskusje, czy komitet ma prawo na podstawie rozporządzenia ministra finansów, regulującego jego działalność, przedstawiać publicznie stanowiska, a nie tylko standardy w kwestiach problematycznych. Po ich zakończeniu prace komitetu nabrały tempa. listę prac, nad którymi pracuje komitet, stworzyli sami przedsiębiorcy. Opracowana została ankieta z listą problemów z rachunkowości i przekazana do publicznej wiadomości. Odzew środowiska był bardzo żywy. Komitet pracuje nad kolejnym stanowiskiem, dotyczącym kosztów produkcji, które pomoże w rozwiązaniu problemu podzielenia stałych i zmiennych kosztów pośrednich. Być może na posiedzeniu grudniowym stanowisko to zostanie już przyjęte przez komitet. Tych stanowisk będzie coraz więcej. Skoro okazało się, że prawnie dopuszczalna jest taka forma działania komitetu, to uzyskuje on prawo do wyrażania swoich opinii w szerszym zakresie w sprawach, które mogą się na bieżąco pojawiać. W opracowaniu jest kilka projektów krajowych standardów, m.in. leasing, który rozstrzygnie tak nurtujący księgowych problem użytkowania wieczystego. Taka kwestia jak wieczysta dzierżawa w formule, jaką w Polsce przyjęto, jest problemem lokalnym i żadna instytucja międzynarodowa się tym zajmować nie będzie. Wkrótce powinien być opublikowany do publicznej dyskusji projekt standardu „Umowy długoterminowe”. Kolejny standard dotyczy utraty wartości. Jest już pierwsza wersja tego standardu. Trwają również prace nad standardami dotyczącymi rezerw i świadczeń pracowniczych.


Ewa Jakubczyk-Cały, biegły rewident, prezes A&E Consult, członek Komisji Egzaminacyjnej na Biegłych Rewidentów

Dokonanie pewnych przeszacowań i odniesienie ich na wynik lat ubiegłych może spowodować niebezpieczeństwo papierowych zysków. W rachunkowości orientujemy się na użytkownika, na inwestora. Niestety, giełda nastawiona jest na zysk tu i teraz. Nie doprowadźmy do sytuacji, w której będzie możliwa „konsumpcja” papierowych zysków wynikających z przeszacowania. Najważniejsza kwestia, w mojej ocenie, w tym okresie to prawidłowe relacje między organami spółek i audytorem. Kto powinien stać na straży tych zmian w sprawozdaniach? Na pewno zarząd, który nie powinien być zainteresowany tym, aby papierowe zyski wypłynęły na zewnątrz. Wówczas miałby trudności w funkcjonowaniu w latach następnych. Można domniemywać, że znaczna część akcjonariuszy będzie zainteresowana, żeby wypłacać dywidendy natychmiast jak to tylko będzie możliwe. Trzeba się więc zastanowić nad rolą rady nadzorczej. Komu ona powinna służyć: wspólnikowi, akcjonariuszowi, spółce? Zadaniem rady nadzorczej jest służenie spółce. Może być teoretyczny konflikt z właścicielem, jeśli chce on szybkich zwrotów z inwestycji. Zadaniem rady nadzorczej powinno być zapobieganie temu i wskazywanie innych potrzeb (zapotrzebowanie na kapitał, na inwestycje). Zatem rola rady nadzorczej będzie potężna przy opiniowaniu podziału wyniku finansowego. Te uregulowania, które zawiera kodeks dobrych praktyk, są naprawdę godne polecenia. Pozostaje tylko tym, którzy przechodzą na MSR, życzyć dobrych rad nadzorczych, które będą działały w interesie spółek i nie będą się bały odwołania z tego tytułu, że nie będą działały wyłącznie w interesie akcjonariuszy.


dr Radosław Ignatowski, Katedra Rachunkowości Uniwersytetu Łódzkiego, Komitet Standardów Rachunkowości

Pełnić rolę koordynatora chce również Unia Europejska. Europejska Grupa Doradcza ds. Sprawozdawczości Finansowej (EFRAG) się za to zabiera i zamierza wejść w rolę ciała opiniodawczego, które mogłoby wskazywać, jak dany przepis MSR można by w praktyce europejskiej zastosować. Zamierza także stworzyć ogólnodostępną bazę kazusów europejskich. Jeśli chodzi o nasz komitet, to ma pewne opóźnienia i być może efektywność działania komitetu nie jest widoczna. Jeśli jednak dyskutujemy o problemach, to znajdą one często wyraz w komentarzach, komunikatach Ministerstwa Finansów, przenikają do regulacji lub bezpośrednio do praktyki. Bo jeśli uzgadniamy stanowisko co do ujęcia problemu, to z zasady etyki wynika, że będzie ono stosowane przynajmniej wśród tych organizacji, które dani członkowie reprezentują. Na pytanie, dokąd zmierza współczesna rachunkowość w kształcie oferowanym przez IASB, odpowiedziałbym przewrotnie – do zatracenia. Jestem w pewnym obszarze zwolennikiem utrzymania kosztu historycznego. Kto korzysta z MSR? Zasadniczo globalny rynek kapitałowy, czyli głównie globalne korporacje, które próbują definiować swoje wymogi po kątem tych podmiotów (małych i rynków wschodzących, i trzeciego świata), które dla nich mają przygotowywać i raportować, żeby mogły wziąć gotowe. Uszczęśliwia się rzeszę tysięcy księgowych MSR-ami, do których jeszcze nie jesteśmy globalnie przygotowani. Jeśli sama „śmietanka” ma z nimi problemy, to co mają zrobić zwykli księgowi? Dokąd zmierza IASB? Chce przejść z rynku kapitałowego na małe i średnie przedsiębiorstwa. Zjadł już duży tort kapitałowy, teraz chce przejść na następny rynek. Będziemy śledzić, jak IASB widzi problem małych i średnich przedsiębiorstw, ale nie po to, żeby ślepo przyjąć te rozwiązania.

Wiesława Moczydłowska

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Kiedy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT ograniczona tylko do jednej nieruchomości. Od kiedy? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA