REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rzecznik MŚP postuluje upowszechnienie podatku ryczałtowego

Rzecznik MŚP postuluje upowszechnienie podatku ryczałtowego
Rzecznik MŚP postuluje upowszechnienie podatku ryczałtowego

REKLAMA

REKLAMA

Będę wnosił o rozszerzenie możliwości stosowania podatku ryczałtowego przez MŚP oraz o uproszczenie dla tej grupy firm przepisów prawa pracy - mówi PAP Adam Abramowicz, Rzecznik MŚP. Dodaje, że siedzibą jego urzędu będzie Warszawa.

Zapowiada też, że we wrześniu 2018 r. powoła Radę Przedsiębiorczości przy Rzeczniku Małych i Średnich Przedsiębiorców, która będzie opiniować projekty zmian w prawie adresowane do małego i średniego biznesu.

REKLAMA

REKLAMA

Premier Mateusz Morawiecki powołał Abramowicza na Rzecznika MŚP w czerwcu. Rzecznik poinformował w rozmowie z PAP, że jego głównym celem jest wprowadzenie w życie Konstytucji Biznesu z jej czterema kluczowymi zasadami: co nie jest prawem zabronione jest dozwolone; domniemania niewinności, zgodnie z którą to urzędnik ma udowodnić przedsiębiorcy winę, a nie przedsiębiorca dowodzić, że jest niewinny; wskazania, że niedające się usunąć rozbieżności mają być interpretowane na korzyść przedsiębiorcy; klauzuli pewności prawa.

"Rzecznik ma monitorować, czy instytucje państwowe stosują te zasady w praktyce. Utworzona zostanie platforma internetowa, za pomocą której będzie można zgłaszać przypadki łamania tych reguł. Będziemy w takich przypadkach interweniowali" - wyjaśnił Abramowicz.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

REKLAMA

Polecamy: INFORLEX Biznes

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodał, że może wnioskować o ukaranie urzędnika odpowiedzialnego za naruszenie zasad Konstytucji Biznesu. A także występować, na prawach prokuratora, w postępowaniach administracyjnych co do których rzetelności będzie mieć wątpliwości, prowadzonych wobec przedsiębiorców.

"To o tyle ważne, że najmniejsze firmy nie mają dostępu do obsługi prawnej na wysokim poziomie, nie mają na to pieniędzy. Jako rzecznik, będę mógł konkretnie pomagać w takich postępowaniach, także występować do Sądu Najwyższego o interpretację przepisów. To cenne uprawnienie, polskie prawo jest bowiem skomplikowane, mały przedsiębiorca nie jest w stanie się w nim poruszać" - podkreślił.

Rzecznik MŚP dodał, że Sąd Najwyższy będzie mógł dokonać wykładni dla przedsiębiorcy, która będzie dla niego wskazówką, jak ma stosować prawo.

"Rzecznik będzie też oceniał prawo dotyczące małych i średnich firm kierowane do Sejmu. Projekty będą też konsultowane z Radą Przedsiębiorczości przy Rzeczniku, którą zamierzam powołać we wrześniu. Zaproszę do niej wszystkie organizacje przedsiębiorców, to przedstawiciele firm powinni wypowiadać się na temat proponowanych zmian. Zarówno Rada poprzez Rzecznika, jak i Rzecznik będą mogli występować do organów posiadających inicjatywę ustawodawczą z propozycjami zmiany prawa" - poinformował Abramowicz.

Według niego obecnie udział w konsultacjach społecznych projektów ustaw nie zawsze jest dostępny dla małych i średnich firm. "Najczęściej zmiany konsultowane są z dużymi, tzw. reprezentatywnymi organizacjami, których członkowie to zazwyczaj duże korporacje" - wskazał Abramowicz.

Pytany przez PAP o to, kiedy instytucja Rzecznika zacznie działać w praktyce, Abramowicz odpowiedział, że właśnie zaczynają się prace nad utworzeniem tego urzędu.

"To zupełnie nowa instytucja, którą buduje się od zera. Podlega ona ustawie o finansach publicznych, więc nie jest to takie proste i szybkie. Liczę, że od pierwszego września ruszymy z urzędem. Jeżeli nie będzie to docelowy kształt, to przynajmniej taki, żeby przedsiębiorcy mogli korzystać z pomocy Rzecznika" - odpowiedział.

Dodał, że oprócz uruchomienia strony internetowej, w kilku miastach Polski planowane jest otwarcie oddziałów terenowych, z którymi przedsiębiorcy będą mogli się kontaktować i zgłaszać swoje problemy. "Ostatecznego kształtu jeszcze nie ma, ale w tej chwili proponowany jest Kraków, Poznań, Gdańsk, Białystok. Oczywiście Warszawa nie pozostanie tylko siedzibą, centralną jednostką w instytucji Rzecznika, będzie też obsługiwać teren, pracować na rzecz województwa mazowieckiego i okolicznych" - poinformował Abramowicz. Ustawa o Rzeczniku MŚP dopuszcza, by jego siedziba zlokalizowana była gdzie indziej niż Warszawa.

Zapewnił, że jego wolą jest uruchomienie platformy cyfrowej jeszcze w tym roku. "Ale nie wiem, czy to będzie możliwe" - zastrzegł. "Chciałbym, aby platforma była na tyle nowoczesna, aby za jej pośrednictwem można było załatwić wszystkie sprawy, które do Rzecznika może mieć mały przedsiębiorca, nawet z najbardziej oddalonej miejscowości. Chcę, żeby było to dobre narzędzie pracy, a budowa dobrych narzędzi może potrwać trochę dłużej" - przyznał Rzecznik.

Pytany o problemy MŚP, które już zdiagnozował, Abramowicz odparł, że z jego doświadczeń wynika, iż najwięcej kłopotów mali, średni i mikroprzedsiębiorcy mają z wysokimi, ryczałtowymi składkami na ubezpieczenia społeczne i ze skomplikowanym prawem.

"Będę chciał iść w kierunku wykorzystania w jak największym stopniu uproszczonych form opodatkowania. Mamy podatek zryczałtowany od przychodów ewidencjonowanych, ale możliwości skorzystania z niego są, z jakiegoś powodu, mocno ograniczone. Mamy wyliczenia, z których wynika, że ryczałt ten przynosi więcej do budżetu, niż gdyby przedsiębiorcy ci rozliczali się na zasadach ogólnych. Będę więc wnosił o rozszerzenie możliwości prostego podatku, niewymagającego mitręgi biurokratycznej, za to przynoszącego większe przychody do budżetu" - zapowiedział.

"Ryczałt wybrało 400 tys. firm, nie ma powodów, aby utrzymywać obecne limity przychodowe i branżowe dla stosowania tego rozwiązania. Nie rozumiem, dlaczego z tej możliwości opodatkowania wyłączony jest np. handel częściami samochodowymi. Nie ma to żadnego uzasadnienia, ryczałt to prosty i bezpieczny system" - podkreślił rzecznik.

Dodał, że będzie też działał na rzecz uproszczenia przepisów prawa pracy i tego dotyczącego składek. Jego zdaniem powinny one być inaczej skonstruowane w odniesieniu do najmniejszych firm. Podał przykład obowiązku płacenia przez pracodawcę pracownikowi przebywającemu na zwolnieniu lekarskim przez okres do 35 dni.

"W przypadku korporacji choroba nawet kilkunastu pracowników będzie wymagała tylko przeorganizowania pracy, ale w mikrofirmie, zatrudniającej dwóch pracowników, choroba jednego z nich oznacza wyłącznie połowę stanu. To dla niej ogromny problem. Tak należy kształtować prawo, aby widzieć te różnice" - przekonywał Abramowicz.

Podkreślił, że jego zdaniem utworzenie instytucji Rzecznika, to historycznie ważne rozwiązanie. "Myślę, że po sześciu latach, bowiem kadencja Rzecznika trwa sześć lat, sytuacja najmniejszych przedsiębiorców w Polsce zmieni się na ich korzyść" - podsumował. (PAP)

autor: Marcin Musiał

edytor: Bożena Dymkowska

mmu/ dym/

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

REKLAMA

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury VAT. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

Niejasne przepisy o. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

REKLAMA

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA