REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rzecznik MŚP postuluje upowszechnienie podatku ryczałtowego

Rzecznik MŚP postuluje upowszechnienie podatku ryczałtowego
Rzecznik MŚP postuluje upowszechnienie podatku ryczałtowego

REKLAMA

REKLAMA

Będę wnosił o rozszerzenie możliwości stosowania podatku ryczałtowego przez MŚP oraz o uproszczenie dla tej grupy firm przepisów prawa pracy - mówi PAP Adam Abramowicz, Rzecznik MŚP. Dodaje, że siedzibą jego urzędu będzie Warszawa.

Zapowiada też, że we wrześniu 2018 r. powoła Radę Przedsiębiorczości przy Rzeczniku Małych i Średnich Przedsiębiorców, która będzie opiniować projekty zmian w prawie adresowane do małego i średniego biznesu.

REKLAMA

Autopromocja

Premier Mateusz Morawiecki powołał Abramowicza na Rzecznika MŚP w czerwcu. Rzecznik poinformował w rozmowie z PAP, że jego głównym celem jest wprowadzenie w życie Konstytucji Biznesu z jej czterema kluczowymi zasadami: co nie jest prawem zabronione jest dozwolone; domniemania niewinności, zgodnie z którą to urzędnik ma udowodnić przedsiębiorcy winę, a nie przedsiębiorca dowodzić, że jest niewinny; wskazania, że niedające się usunąć rozbieżności mają być interpretowane na korzyść przedsiębiorcy; klauzuli pewności prawa.

"Rzecznik ma monitorować, czy instytucje państwowe stosują te zasady w praktyce. Utworzona zostanie platforma internetowa, za pomocą której będzie można zgłaszać przypadki łamania tych reguł. Będziemy w takich przypadkach interweniowali" - wyjaśnił Abramowicz.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Biznes

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Dodał, że może wnioskować o ukaranie urzędnika odpowiedzialnego za naruszenie zasad Konstytucji Biznesu. A także występować, na prawach prokuratora, w postępowaniach administracyjnych co do których rzetelności będzie mieć wątpliwości, prowadzonych wobec przedsiębiorców.

"To o tyle ważne, że najmniejsze firmy nie mają dostępu do obsługi prawnej na wysokim poziomie, nie mają na to pieniędzy. Jako rzecznik, będę mógł konkretnie pomagać w takich postępowaniach, także występować do Sądu Najwyższego o interpretację przepisów. To cenne uprawnienie, polskie prawo jest bowiem skomplikowane, mały przedsiębiorca nie jest w stanie się w nim poruszać" - podkreślił.

Rzecznik MŚP dodał, że Sąd Najwyższy będzie mógł dokonać wykładni dla przedsiębiorcy, która będzie dla niego wskazówką, jak ma stosować prawo.

"Rzecznik będzie też oceniał prawo dotyczące małych i średnich firm kierowane do Sejmu. Projekty będą też konsultowane z Radą Przedsiębiorczości przy Rzeczniku, którą zamierzam powołać we wrześniu. Zaproszę do niej wszystkie organizacje przedsiębiorców, to przedstawiciele firm powinni wypowiadać się na temat proponowanych zmian. Zarówno Rada poprzez Rzecznika, jak i Rzecznik będą mogli występować do organów posiadających inicjatywę ustawodawczą z propozycjami zmiany prawa" - poinformował Abramowicz.

Według niego obecnie udział w konsultacjach społecznych projektów ustaw nie zawsze jest dostępny dla małych i średnich firm. "Najczęściej zmiany konsultowane są z dużymi, tzw. reprezentatywnymi organizacjami, których członkowie to zazwyczaj duże korporacje" - wskazał Abramowicz.

Pytany przez PAP o to, kiedy instytucja Rzecznika zacznie działać w praktyce, Abramowicz odpowiedział, że właśnie zaczynają się prace nad utworzeniem tego urzędu.

"To zupełnie nowa instytucja, którą buduje się od zera. Podlega ona ustawie o finansach publicznych, więc nie jest to takie proste i szybkie. Liczę, że od pierwszego września ruszymy z urzędem. Jeżeli nie będzie to docelowy kształt, to przynajmniej taki, żeby przedsiębiorcy mogli korzystać z pomocy Rzecznika" - odpowiedział.

Dodał, że oprócz uruchomienia strony internetowej, w kilku miastach Polski planowane jest otwarcie oddziałów terenowych, z którymi przedsiębiorcy będą mogli się kontaktować i zgłaszać swoje problemy. "Ostatecznego kształtu jeszcze nie ma, ale w tej chwili proponowany jest Kraków, Poznań, Gdańsk, Białystok. Oczywiście Warszawa nie pozostanie tylko siedzibą, centralną jednostką w instytucji Rzecznika, będzie też obsługiwać teren, pracować na rzecz województwa mazowieckiego i okolicznych" - poinformował Abramowicz. Ustawa o Rzeczniku MŚP dopuszcza, by jego siedziba zlokalizowana była gdzie indziej niż Warszawa.

Zapewnił, że jego wolą jest uruchomienie platformy cyfrowej jeszcze w tym roku. "Ale nie wiem, czy to będzie możliwe" - zastrzegł. "Chciałbym, aby platforma była na tyle nowoczesna, aby za jej pośrednictwem można było załatwić wszystkie sprawy, które do Rzecznika może mieć mały przedsiębiorca, nawet z najbardziej oddalonej miejscowości. Chcę, żeby było to dobre narzędzie pracy, a budowa dobrych narzędzi może potrwać trochę dłużej" - przyznał Rzecznik.

Pytany o problemy MŚP, które już zdiagnozował, Abramowicz odparł, że z jego doświadczeń wynika, iż najwięcej kłopotów mali, średni i mikroprzedsiębiorcy mają z wysokimi, ryczałtowymi składkami na ubezpieczenia społeczne i ze skomplikowanym prawem.

"Będę chciał iść w kierunku wykorzystania w jak największym stopniu uproszczonych form opodatkowania. Mamy podatek zryczałtowany od przychodów ewidencjonowanych, ale możliwości skorzystania z niego są, z jakiegoś powodu, mocno ograniczone. Mamy wyliczenia, z których wynika, że ryczałt ten przynosi więcej do budżetu, niż gdyby przedsiębiorcy ci rozliczali się na zasadach ogólnych. Będę więc wnosił o rozszerzenie możliwości prostego podatku, niewymagającego mitręgi biurokratycznej, za to przynoszącego większe przychody do budżetu" - zapowiedział.

"Ryczałt wybrało 400 tys. firm, nie ma powodów, aby utrzymywać obecne limity przychodowe i branżowe dla stosowania tego rozwiązania. Nie rozumiem, dlaczego z tej możliwości opodatkowania wyłączony jest np. handel częściami samochodowymi. Nie ma to żadnego uzasadnienia, ryczałt to prosty i bezpieczny system" - podkreślił rzecznik.

Dodał, że będzie też działał na rzecz uproszczenia przepisów prawa pracy i tego dotyczącego składek. Jego zdaniem powinny one być inaczej skonstruowane w odniesieniu do najmniejszych firm. Podał przykład obowiązku płacenia przez pracodawcę pracownikowi przebywającemu na zwolnieniu lekarskim przez okres do 35 dni.

"W przypadku korporacji choroba nawet kilkunastu pracowników będzie wymagała tylko przeorganizowania pracy, ale w mikrofirmie, zatrudniającej dwóch pracowników, choroba jednego z nich oznacza wyłącznie połowę stanu. To dla niej ogromny problem. Tak należy kształtować prawo, aby widzieć te różnice" - przekonywał Abramowicz.

Podkreślił, że jego zdaniem utworzenie instytucji Rzecznika, to historycznie ważne rozwiązanie. "Myślę, że po sześciu latach, bowiem kadencja Rzecznika trwa sześć lat, sytuacja najmniejszych przedsiębiorców w Polsce zmieni się na ich korzyść" - podsumował. (PAP)

autor: Marcin Musiał

edytor: Bożena Dymkowska

mmu/ dym/

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA