REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

RODOracjonalność - MIiR walczy z absurdami RODO

RODOracjonalność - MIiR walczy z absurdami RODO
RODOracjonalność - MIiR walczy z absurdami RODO

REKLAMA

REKLAMA

W przestrzeni publicznej pojawiło się wiele absurdów związanych z obowiązywaniem RODO. Obalamy mity, wprowadzając program RODOracjonalność - powiedziała w poniedziałek w Ostrzeszowie sekretarz stanu w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju Andżelika Możdżanowska.

W celu obalania mitów i korygowania nieprawdziwych informacji Możdżanowska organizuje konsultacje regionalne pod hasłem "Na co dzień z RODO". W poniedziałek spotkania z samorządowcami i przedsiębiorcami odbyły się w Ostrzeszowie i Kępnie (woj. wielkopolskie).

REKLAMA

REKLAMA

Zdaniem Możdżanowskiej pojawiły się firmy, "które interpretują przepisy RODO w taki sposób, żeby zarządzać strachem i osiągać z tego powodu korzyści finansowe".

Uczestniczący w spotkaniu dyrektor Departamentu Zarządzania Danymi, koordynator reformy ochrony danych osobowych w Ministerstwie Cyfryzacji dr Maciej Kawecki poinformował, że do połowy sierpnia powstanie przewodnik, który ułatwi interpretację przepisów o RODO w różnych dziedzinach zawodowych.

"Nawet krajowi regulatorzy podają sprzeczne ze sobą stanowiska. Na stronie internetowej Rzecznika Praw Pacjenta pojawiła się informacja, że pacjenci mogą mieć dostęp do dokumentacji medycznej nieodpłatnie. Na stronie Urzędu Ochrony Danych Osobowych poinformowano, że RODO nie daje podstaw prawnych do tego, żeby nieodpłatnie uzyskiwać dostęp do dokumentacji medycznej, co oczywiście jest nieprawdą" - powiedział.

REKLAMA

Najwięcej problemów z przestrzeganiem RODO - zdaniem Kaweckiego - jest w placówkach medycznych i w szkolnictwie. Dyrektor jednego ze szpitali w Warszawie zakazał oznaczania noworodków opaskami na rękach z imieniem i nazwiskiem. Poinformował, że nie zmieni decyzji, dopóki nie otrzyma interpretacji na piśmie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Nawet nie chcę wyobrazić sobie, czym może skutkować jego decyzja. Przecież ustawa o działalności leczniczej wyraźnie mówi, że oznaczenie noworodka danymi osobowymi jest zgodne z prawem" - powiedział Kawecki.

Lekarze - jak poinformował dyrektor - mają też wątpliwości, czy np. na sali chorych można zwracać się do pacjenta z imienia i nazwiska, czy na łóżku chorego mogą znajdować się karty informacyjne, a nawet czy kroplówki mogą być podpisane imieniem i nazwiskiem.

"Zadzwonił do mnie starszy pan, który przebywał na jednym z oddziałów poznańskiego szpitala, i powiedział, że dyrektor wprowadził system numeracji pacjentów. Powiedział, że już raz w życiu był numerem i drugi raz wolałby nie być" - opowiadał Kawecki.

Polecamy: WARSZTAT: BIZNES z RODO Jak efektywnie funkcjonować w nowych realiach prawnych

Wiele nieprawidłowości z wprowadzeniem zapisów RODO pojawiło się też w szkolnictwie.

"Pod koniec roku szkolnego zalała nas fala pytań, czy w trakcie uroczystości szkolnej można wręczyć świadectwo z wyróżnieniem, wymieniając imię i nazwisko ucznia publicznie, czy na korytarzu szkolnym można wywiesić prace plastyczne uczniów z danymi osobowymi, niektórzy dyrektorzy szkół, np. w Sopocie, z uwagi na RODO wprowadzili nakaz zwracania się do uczniów numerami. Myślałem, że są to epizodyczne przykłady, tymczasem okazało się, że zaczęło to być powszechne. Jeden z mieszkańców Warszawy poinformował mnie, że jak odbiera dziecko z przedszkola, to musi podawać nadany mu numer" - mówił Kawecki.

Wyjaśnił, że takie działania są nieprawidłowe, a ustawa o prawie oświatowym nakłada obowiązek prowadzenia przez dyrektorów szkół listy uczniów i dzienników lekcyjnych, a więc "do ucznia należy zwracać się po imieniu i nazwisku".

Kawecki zaprzeczył, jakoby obowiązywał nakaz szkolenia urzędników z zakresu ochrony danych osobowych. "Pojawiły się firmy, które na ogromną skalę naciągają urzędy na szkolenie w sprawie RODO. Wysyłają maile, w których informują o obowiązku odbycia szkolenia pod groźbą odpowiedzialności finansowej. Tego nie można inaczej nazwać jak wyłudzaniem" - powiedział Kawecki.

Dlatego - jak poinformował - w prawie karnym zostanie wprowadzony przepis, że za wyłudzenia i zastraszanie w celu uzyskania korzyści majątkowej będzie groziło do dwóch lat więzienia.


Kawecki przestrzegł także uczestników spotkania przed kupowaniem rzekomo specjalnego oprogramowania, które spowoduje, że urząd będzie działał w zgodzie z przepisami o RODO.

RODO jest rozporządzeniem unijnym o ochronie danych osobowych; zawiera przepisy dotyczące osób fizycznych w związku z przetwarzaniem tych danych i przepisy o swobodnym przepływie danych osobowych.

Rozporządzenie zostało przyjęte 27 kwietnia 2016, a od 25 maja 2018, po dwuletnim okresie przejściowym, zaczęło obowiązywać w krajach członkowskich UE bezpośrednio, bez potrzeby wydawania aktów prawnych wdrażających je do porządku krajowego.(PAP)

autor: Ewa Bąkowska

bak/ wus/

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA