Obowiązek zapłaty podatku od wydobycia gazu ziemnego i ropy naftowej już od 2019 roku
REKLAMA
REKLAMA
Likwidacja specjalnego podatku węglowodorowego - wydobycie gazu z łupków póki co nie jest opłacalne
Minister Finansów w uzasadnieniu projektu omawianej nowelizacji informuje, że niespełnione zostały założenia ustawodawcy, że specjalny podatek węglowodorowy (wprowadzony ustawą z 25 lipca 2014 r.) będzie zapewniał budżetowi państwa odpowiedni udział w zyskach z tytułu wydobycia gazu łupkowego. Wbrew prognozom nie nastąpił w Polsce rozwój wydobycia gazu łupkowego, podstawowym źródłem tego surowca pozostają konwencjonalne złoża gazu ziemnego.
REKLAMA
Polecamy: Komplet podatki 2019
Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry
Jak się okazało w ostatnich latach obecnie złoża łupkowe, jakie się znajdują na terytorium Polski, nie dają wystarczających możliwości ich gospodarczej eksploatacji. Ponadto obecnie podatek węglowodorowy, który zgodnie z przepisem art. 35 ustawy o specjalnym podatku węglowodorowym ma być płacony od przychodów uzyskanych po dniu 1 stycznia 2020 r., oddziałuje potencjalnie na niewielką liczbę podmiotów, głównie z udziałem Skarbu Państwa, zajmujących się wydobywaniem węglowodorów. Sytuacja ta jest odmienna od uwarunkowań zakładanych na etapie powstawania ustawy, gdzie zakładano funkcjonowanie i podleganie opodatkowaniu dużej liczby podmiotów, w tym zagranicznych, zajmujących się wydobywaniem węglowodorów na terenie Polski.
Wielkość i dostępność szacowanych złóż gazu łupkowego okazała się znacznie niższa od przewidywanej, co nie pozostało bez wpływu na skalę zaangażowania podmiotów gospodarczych w poszukiwanie i wydobycie tej kopaliny, a tym samym na potencjalną wysokość wpływów podatkowych z tej daniny. Spada liczba podmiotów składających deklaracje w przedmiocie specjalnego podatku węglowodorowego (123 w 2016 r. i 80 w 2017 r.). Przy tym zdecydowana większość podatników wykazuje, w składanych deklaracjach, stratę. Należy również wskazać, że żaden podatnik specjalnego podatku węglowodorowego nie wykazał, w deklaracjach za lata 2016-2017, podatku do zapłaty (zgodnie z art. 14 ustawy o specjalnym podatku węglowodorowym w zależności od wysokości wskaźnika R będącego stosunkiem skumulowanych przychodów do skumulowanych wydatków kwalifikowanych w rozumieniu ustawy, stawka podatku może wynosić od 0% do 25%).
Dlatego też rząd planuje uchylić ustawę o specjalnym podatku węglowodorowym, a część przepisów uchylanej ustawy przenieść do ustawy o podatku od wydobycia niektórych kopalin.
Przyśpieszenie terminu zapłaty podatku od wydobycia niektórych kopalin - od gazu ziemnego i ropy naftowej
Na podstawie art. 35 ust. 1 ustawy o specjalnym podatku węglowodorowym obowiązek zapłaty podatku powstaje od przychodów uzyskanych dopiero od dnia 1 stycznia 2020 r. Gdyby ten podatek nie uległ likwidacji, to faktyczna pierwsza płatność nastąpiłaby zaś dopiero po roku 2035.
Zgodnie z proponowanym brzmieniem art. 6 omawianego projektu obowiązek zapłaty podatku od wydobycia niektórych kopalin, w zakresie wydobycia gazu ziemnego i ropy naftowej, powstanie od gazu ziemnego i ropy naftowej wydobytych od dnia wejścia w życie tej nowej ustawy. Ustawa ma wejść w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia. Należy przypuszczać, że ustawa o uchyleniu ustawy o specjalnym podatku węglowodorowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw wejdzie w życie w pierwszych miesiącach 2019 roku. Jeżeli np. zostanie uchwalona i opublikowana w grudniu 2018 r., to wejdzie w życie od 1 lutego 2019 r.
Jak wskazuje się w uzasadnieniu omawianego projektu przyspieszenie momentu powstania obowiązku zapłaty podatku od wydobycia niektórych kopalin od gazu ziemnego i ropy naftowej skutkować będzie dodatkowymi wpływami do budżetu państwa już w 2019 r., a nie jak pierwotnie przewidywała ustawa od dnia 1 stycznia 2020 r.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat