REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Projekt rozporządzenia ministra finansów w sprawie kas rejestrujących - uwagi BCC

Projekt rozporządzenia ministra finansów w sprawie kas rejestrujących - uwagi BCC
Projekt rozporządzenia ministra finansów w sprawie kas rejestrujących - uwagi BCC

REKLAMA

REKLAMA

Eksperci Business Centre Club przyjrzeli się projektowi nowego rozporządzenia wykonawczego w sprawie kas rejestrujących, które ma obowiązywać od początku 2019 r. 27 listopada 2018 r. minął termin konsultacji publicznych tego projektu. Zobaczmy jakie uwagi i propozycje zgłaszają przedsiębiorcy w tym zakresie.

Projekt rozporządzenia ministra finansów w sprawie kas rejestrujących zawiera szczegółowe, techniczne przepisy i będzie swego rodzaju instrukcją korzystania z nowych kas online oraz „wygaszania” dotychczasowych kas z papierowym i elektronicznym zapisem kopii w związku z uregulowaniem ustawowym. Wprowadzany obecnie do obrotu prawnego projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo o miarach (ustawa zmieniająca) niesie za sobą rewolucyjne zmiany dla przedsiębiorców dotyczące ewidencji sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

REKLAMA

Autopromocja

Uwagi i propozycje Business Centre Club:

§ 6 ust. 1 pkt 1 projektu rozporządzenia wprowadza zasadę wystawienia paragonu przed przyjęciem płatności, co wydaje się nieuzasadnionym generatorem ryzyk po stronie przedsiębiorców, którzy w niektórych przypadkach uczciwie zafiskalizują sprzedaż, mimo braku otrzymania wynagrodzenia od nieuczciwego klienta. BCC proponuje zrezygnować z wprowadzenia zasady wystawienia paragonu jako czynności poprzedzającej otrzymanie płatności lub odwrócić zależność, tj. wprowadzić zasadę wydania paragonu po wcześniejszej zapłacie należności. Nie ma uzasadnienia by wprowadzać kolejne przywileje dla roszczeniowych klientów, utrudniając tym samym prowadzenie działalności, zwłaszcza małym przedsiębiorcom.

W odniesieniu do kas online, określono m.in. sposób prowadzenia ewidencji oraz warunki i sposób używania kas online (w § 13–21 projektu rozporządzenia), czy też sposób zakończenia używania kas online w przypadku zakończenia działalności gospodarczej lub pracy tych kas (w § 31–33 projektu rozporządzenia). Dla pozostałych typów kas, poza sposobem prowadzenia ewidencji i sposobem ich używania, określono także termin zgłoszenia tej kasy do naczelnika urzędu skarbowego w celu otrzymania numeru ewidencyjnego oraz tryb zakończenia pracy tych kas w związku z wyparciem ich przez kasy online (§ 34–36 projektu).

REKLAMA

W porównaniu z dotychczasowym rozporządzeniem z 2013 r. (rozporządzenie Ministra Finansów z 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących - Dz.U. z 2013, poz. 363), zrezygnowano z obowiązku zawiadomienia przez podatnika odpowiedniego organu o rozpoczęciu ewidencjonowania na kasie rejestrującej. Tę kwestię dotychczasowo regulował załącznik nr 1 rozporządzenia z 2013 r. Rezygnuje się ponadto z obowiązku obecności pracownika urzędu skarbowego przy dokonywaniu odczytu pamięci fiskalnej kasy, co w konsekwencji powoduje bezprzedmiotowość utrzymywania obecnego załącznika nr 3 do rozporządzenia z 2013 r., czyli wniosku o wyznaczenie daty takiego odczytu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ponadto, w związku z nowelizacjami wynikającymi z ustawy zmieniającej, należało dodać załączniki 1, 2, 5 i 8 określające kolejno: wzór dokumentu zawierającego zasady rejestrowania sprzedaży i wystawiania paragonu fiskalnego, wzór wniosku o wyrażenie zgody na przesyłanie danych z kasy do Centralnego Repozytorium Kas w ustalonych odstępach czasowych, wzór wniosku o wyrejestrowanie kasy rejestrującej, wzór listy serwisantów, według której podmiot prowadzący serwis główny aktualizuje i przesyła listę serwisantów kas do szefa KAS. Pozostałe załączniki do rozporządzenia z 2013 r., według projektu, pozostaną bez zmian pod względem treści. Zmianie ulegnie jedynie ich numeracja.

Opiniowany projekt rozporządzenia będzie zatem odpowiadał swoim zakresem rozporządzeniu z 2013 r. i – podobnie jak dotychczas obowiązujący akt – będzie stanowił szczególne przepisy dotyczące kas rejestrujących. Zmianą, w porównaniu do dotychczasowego rozporządzenia z 2013 r., jest zakres regulacji, który obejmuje tym razem także nowy rodzaj kas rejestrujących, które będą podłączone do CRK (Centralnego Repozytorium Kas) i będą same przesyłać zarejestrowane dane o transakcjach do centralnej bazy danych.

BCC proponuje dodanie regulacji pozwalających na alternatywny sposób wysyłania danych do Centralnego Repozytorium Kas przez kasy online zainstalowane w miejscach z ograniczonym lub z wyłączonym dostępem do internetu (np. gospodarstwo agroturystyczne). Ich brak jest największym mankamentem opiniowanego projektu rozporządzenia. § 17 projektu rozporządzenia wskazuje tylko, że Podatnik, po uruchomieniu kasy on-line w trybie fiskalnym, jest obowiązany zapewnić połączenie umożliwiające automatyczne lub na żądanie przesyłanie danych między kasą a Centralnym Repozytorium Kas, w sposób określony w przepisach wydanych na podstawie art. 111 ust. 9 ustawy.

Należy wskazać, że także nowe rozporządzenie Ministra Przedsiębiorczości i Technologii z 28.05.2018 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, Dz.U. z 2018 r. poz. 1206, nie przewiduje żadnych regulacji upraszczających życie ww. przedsiębiorcom poprzez alternatywne metody komunikowania się z Repozytorium. W dodawanym art. 111 ust. 3ab pkt 2 ustawy o VAT wskazuje się, że jeżeli podatnik nie będzie mógł zapewnić stałego połączenia z Repozytorium (z internetem) z przyczyn niezależnych od siebie, to wówczas podatnik jest obowiązany prowadzić ewidencję sprzedaży i za zgodą naczelnika urzędu skarbowego zapewnić to połączenie w ustalonych odstępach czasowych. Oznacza to, że mali podatnicy są zdani na siebie i na swój koszt muszą dostosować się do nowych regulacji, nie mogąc przy tym liczyć na przychylność urzędników.

Brak również konkretyzacji przepisu, w jakich maksymalnie ramach czasowych będzie możliwe takie ustalenie z naczelnikiem urzędu skarbowego terminów wysyłki danych.

Polecamy: Biuletyn VAT

Polecamy: Akademia VAT

Tło i harmonogram projektowanych zmian:

Rozporządzenie ministra finansów w sprawie kas rejestrujących będzie stanowić wykonanie delegacji ustawowej w przyszłości określonej w art. 111 ust. 7a oraz w art. 145a ust. 15 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, 2491 oraz z 2018 r. poz. 62, 68, 650 i ....). Przepisy te zostaną wprowadzone (jak w przypadku art. 145a) lub zostanie zmienione ich brzmienie (art. 111 ust. 7a) projektem ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo o miarach (druk sejmowy nr 2503 – „ustawa zmieniająca”).

Ustawa zmieniająca dokonuje zasadniczych zmian w systemach kas rejestrujących, wprowadzając nowy rodzaj kas, tzw. kasy online dla ewidencji sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Ministerstwo proponuje, żeby kasy podatników działających w branżach szczególnie narażonych na nadużycia były wyposażone w funkcję połączenia z systemem teleinformatycznym CRK (Centralne Repozytorium Kas) prowadzonym przez szefa Krajowej Administracji Skarbowej, gdzie będą przesyłane i składowane wszelkie dane dotyczące transakcji tych podatników.

Jednocześnie, ustawa zmieniająca dopuszcza także stosowanie dotychczasowych kas rejestrujących aż do czasu ich całkowitego wyeksploatowania. Nabywać kasy „starego typu” będzie można do końca bieżącego roku – dla kasy z papierowym zapisem kopii i do końca 2022 r. – dla kasy z elektronicznym zapisem kopii.

Projekt rozporządzenia będzie mógł być procedowany w drugiej kolejności po uchwaleniu ustawy zmieniającej, czyli rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo o miarach, który obecnie znajduje się na etapie prac w Sejmie, a konkretniej jest w fazie po pierwszym czytaniu, które odbyło się 15 czerwca 2018 r. Jak można zauważyć po tempie prac nad projektem, ustawa zmieniająca nie wydaję się być priorytetem dla obecnie rządzących, ale skoro projektodawca wprowadza już pewne zmiany od 2019 r. (np. brak możliwości nabywania starych kas z papierową rolką), należy spodziewać się uchwalenia tych przepisów jeszcze w tym roku.

Kontakt do eksperta:
Jacek Matarewicz, ekspert BCC ds. podatku VAT, akcyzy oraz prawa karnoskarbowego

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA