REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Projekt rozporządzenia ministra finansów w sprawie kas rejestrujących - uwagi BCC

Subskrybuj nas na Youtube
Projekt rozporządzenia ministra finansów w sprawie kas rejestrujących - uwagi BCC
Projekt rozporządzenia ministra finansów w sprawie kas rejestrujących - uwagi BCC

REKLAMA

REKLAMA

Eksperci Business Centre Club przyjrzeli się projektowi nowego rozporządzenia wykonawczego w sprawie kas rejestrujących, które ma obowiązywać od początku 2019 r. 27 listopada 2018 r. minął termin konsultacji publicznych tego projektu. Zobaczmy jakie uwagi i propozycje zgłaszają przedsiębiorcy w tym zakresie.

Projekt rozporządzenia ministra finansów w sprawie kas rejestrujących zawiera szczegółowe, techniczne przepisy i będzie swego rodzaju instrukcją korzystania z nowych kas online oraz „wygaszania” dotychczasowych kas z papierowym i elektronicznym zapisem kopii w związku z uregulowaniem ustawowym. Wprowadzany obecnie do obrotu prawnego projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo o miarach (ustawa zmieniająca) niesie za sobą rewolucyjne zmiany dla przedsiębiorców dotyczące ewidencji sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

REKLAMA

Uwagi i propozycje Business Centre Club:

REKLAMA

§ 6 ust. 1 pkt 1 projektu rozporządzenia wprowadza zasadę wystawienia paragonu przed przyjęciem płatności, co wydaje się nieuzasadnionym generatorem ryzyk po stronie przedsiębiorców, którzy w niektórych przypadkach uczciwie zafiskalizują sprzedaż, mimo braku otrzymania wynagrodzenia od nieuczciwego klienta. BCC proponuje zrezygnować z wprowadzenia zasady wystawienia paragonu jako czynności poprzedzającej otrzymanie płatności lub odwrócić zależność, tj. wprowadzić zasadę wydania paragonu po wcześniejszej zapłacie należności. Nie ma uzasadnienia by wprowadzać kolejne przywileje dla roszczeniowych klientów, utrudniając tym samym prowadzenie działalności, zwłaszcza małym przedsiębiorcom.

W odniesieniu do kas online, określono m.in. sposób prowadzenia ewidencji oraz warunki i sposób używania kas online (w § 13–21 projektu rozporządzenia), czy też sposób zakończenia używania kas online w przypadku zakończenia działalności gospodarczej lub pracy tych kas (w § 31–33 projektu rozporządzenia). Dla pozostałych typów kas, poza sposobem prowadzenia ewidencji i sposobem ich używania, określono także termin zgłoszenia tej kasy do naczelnika urzędu skarbowego w celu otrzymania numeru ewidencyjnego oraz tryb zakończenia pracy tych kas w związku z wyparciem ich przez kasy online (§ 34–36 projektu).

REKLAMA

W porównaniu z dotychczasowym rozporządzeniem z 2013 r. (rozporządzenie Ministra Finansów z 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących - Dz.U. z 2013, poz. 363), zrezygnowano z obowiązku zawiadomienia przez podatnika odpowiedniego organu o rozpoczęciu ewidencjonowania na kasie rejestrującej. Tę kwestię dotychczasowo regulował załącznik nr 1 rozporządzenia z 2013 r. Rezygnuje się ponadto z obowiązku obecności pracownika urzędu skarbowego przy dokonywaniu odczytu pamięci fiskalnej kasy, co w konsekwencji powoduje bezprzedmiotowość utrzymywania obecnego załącznika nr 3 do rozporządzenia z 2013 r., czyli wniosku o wyznaczenie daty takiego odczytu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ponadto, w związku z nowelizacjami wynikającymi z ustawy zmieniającej, należało dodać załączniki 1, 2, 5 i 8 określające kolejno: wzór dokumentu zawierającego zasady rejestrowania sprzedaży i wystawiania paragonu fiskalnego, wzór wniosku o wyrażenie zgody na przesyłanie danych z kasy do Centralnego Repozytorium Kas w ustalonych odstępach czasowych, wzór wniosku o wyrejestrowanie kasy rejestrującej, wzór listy serwisantów, według której podmiot prowadzący serwis główny aktualizuje i przesyła listę serwisantów kas do szefa KAS. Pozostałe załączniki do rozporządzenia z 2013 r., według projektu, pozostaną bez zmian pod względem treści. Zmianie ulegnie jedynie ich numeracja.

Opiniowany projekt rozporządzenia będzie zatem odpowiadał swoim zakresem rozporządzeniu z 2013 r. i – podobnie jak dotychczas obowiązujący akt – będzie stanowił szczególne przepisy dotyczące kas rejestrujących. Zmianą, w porównaniu do dotychczasowego rozporządzenia z 2013 r., jest zakres regulacji, który obejmuje tym razem także nowy rodzaj kas rejestrujących, które będą podłączone do CRK (Centralnego Repozytorium Kas) i będą same przesyłać zarejestrowane dane o transakcjach do centralnej bazy danych.

BCC proponuje dodanie regulacji pozwalających na alternatywny sposób wysyłania danych do Centralnego Repozytorium Kas przez kasy online zainstalowane w miejscach z ograniczonym lub z wyłączonym dostępem do internetu (np. gospodarstwo agroturystyczne). Ich brak jest największym mankamentem opiniowanego projektu rozporządzenia. § 17 projektu rozporządzenia wskazuje tylko, że Podatnik, po uruchomieniu kasy on-line w trybie fiskalnym, jest obowiązany zapewnić połączenie umożliwiające automatyczne lub na żądanie przesyłanie danych między kasą a Centralnym Repozytorium Kas, w sposób określony w przepisach wydanych na podstawie art. 111 ust. 9 ustawy.

Należy wskazać, że także nowe rozporządzenie Ministra Przedsiębiorczości i Technologii z 28.05.2018 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, Dz.U. z 2018 r. poz. 1206, nie przewiduje żadnych regulacji upraszczających życie ww. przedsiębiorcom poprzez alternatywne metody komunikowania się z Repozytorium. W dodawanym art. 111 ust. 3ab pkt 2 ustawy o VAT wskazuje się, że jeżeli podatnik nie będzie mógł zapewnić stałego połączenia z Repozytorium (z internetem) z przyczyn niezależnych od siebie, to wówczas podatnik jest obowiązany prowadzić ewidencję sprzedaży i za zgodą naczelnika urzędu skarbowego zapewnić to połączenie w ustalonych odstępach czasowych. Oznacza to, że mali podatnicy są zdani na siebie i na swój koszt muszą dostosować się do nowych regulacji, nie mogąc przy tym liczyć na przychylność urzędników.

Brak również konkretyzacji przepisu, w jakich maksymalnie ramach czasowych będzie możliwe takie ustalenie z naczelnikiem urzędu skarbowego terminów wysyłki danych.

Polecamy: Biuletyn VAT

Polecamy: Akademia VAT

Tło i harmonogram projektowanych zmian:

Rozporządzenie ministra finansów w sprawie kas rejestrujących będzie stanowić wykonanie delegacji ustawowej w przyszłości określonej w art. 111 ust. 7a oraz w art. 145a ust. 15 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, 2491 oraz z 2018 r. poz. 62, 68, 650 i ....). Przepisy te zostaną wprowadzone (jak w przypadku art. 145a) lub zostanie zmienione ich brzmienie (art. 111 ust. 7a) projektem ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo o miarach (druk sejmowy nr 2503 – „ustawa zmieniająca”).

Ustawa zmieniająca dokonuje zasadniczych zmian w systemach kas rejestrujących, wprowadzając nowy rodzaj kas, tzw. kasy online dla ewidencji sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Ministerstwo proponuje, żeby kasy podatników działających w branżach szczególnie narażonych na nadużycia były wyposażone w funkcję połączenia z systemem teleinformatycznym CRK (Centralne Repozytorium Kas) prowadzonym przez szefa Krajowej Administracji Skarbowej, gdzie będą przesyłane i składowane wszelkie dane dotyczące transakcji tych podatników.

Jednocześnie, ustawa zmieniająca dopuszcza także stosowanie dotychczasowych kas rejestrujących aż do czasu ich całkowitego wyeksploatowania. Nabywać kasy „starego typu” będzie można do końca bieżącego roku – dla kasy z papierowym zapisem kopii i do końca 2022 r. – dla kasy z elektronicznym zapisem kopii.

Projekt rozporządzenia będzie mógł być procedowany w drugiej kolejności po uchwaleniu ustawy zmieniającej, czyli rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo o miarach, który obecnie znajduje się na etapie prac w Sejmie, a konkretniej jest w fazie po pierwszym czytaniu, które odbyło się 15 czerwca 2018 r. Jak można zauważyć po tempie prac nad projektem, ustawa zmieniająca nie wydaję się być priorytetem dla obecnie rządzących, ale skoro projektodawca wprowadza już pewne zmiany od 2019 r. (np. brak możliwości nabywania starych kas z papierową rolką), należy spodziewać się uchwalenia tych przepisów jeszcze w tym roku.

Kontakt do eksperta:
Jacek Matarewicz, ekspert BCC ds. podatku VAT, akcyzy oraz prawa karnoskarbowego

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

REKLAMA

ZUS odbiera zasiłki za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA

Usługi dietetyczne są zwolnione z VAT. Ale nie te dla osób zdrowych. Dlaczego?

Usługi dietetyczne, które nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego (związanego z celem medycznym), w szeregu przypadków nie mogą również korzystać ze zwolnienia podmiotowego (limit obrotów do 200 000 zł rocznie). Oznacza to, że dietetycy świadczący usługi doradztwa w zakresie dietetyki (konsultacji indywidualnych) opodatkowane VAT muszą zarejestrować się jako czynni podatnicy VAT, niezależnie od wysokości swoich obrotów i doliczać do ceny swoich usług netto podatek VAT w stawce 23%. Problem w tym, że wiele usług dietetyków ma charakter złożony (szkolenia z zakresu diet, podawanie w internecie pakietów diet dla osób zaliczanych do określonych kategorii wiekowych itp). Dlaczego usługi dietetyków świadczone na rzecz osób zdrowych nie korzystają ze zwolnienia z VAT wyjaśnił WSA w Gliwicach w wyroku z 29 stycznia 2025 r.

Niższe grzywny za niektóre przestępstwa skarbowe od 2026 roku. Nowelizacja Kks i Ordynacji podatkowej przyjęta przez rząd

W dniu 27 maja 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny skarbowy (kks) oraz ustawy - Ordynacja podatkowa, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu uproszczenie administracyjnych obowiązków podatkowych oraz złagodzenie kar za przestępstwa skarbowe, które nie powodują bezpośrednich strat w podatkach.

REKLAMA