REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Coraz mniej indywidualnych interpretacji podatkowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Coraz mniej indywidualnych interpretacji podatkowych
Coraz mniej indywidualnych interpretacji podatkowych

REKLAMA

REKLAMA

Z roku na rok zmniejsza się liczba wydawanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej indywidualnych interpretacji podatkowych. Mniej jest też wniosków o te interpretacje. Minister Finansów chce natomiast istotnie zwiększyć częstotliwość wydawania i liczbę wydanych interpretacji ogólnych oraz objaśnień podatkowych.

Z danych przekazywanych przez Ministerstwo Finansów wynika, że w ostatnich 3 latach zmniejsza się liczba interpretacji podatkowych, wydawanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej.

REKLAMA

Autopromocja

W latach 2011-2013 wydawano po ok. 36 tys. indywidualnych interpretacji podatkowych rocznie (wcześniej w 2010 r. – prawie 31 tys., w 2009 r. – 28,2 tys., w 2008 r. – 24,2 tys.) . W latach 2014-2015 r. wydawano rocznie prawie 38 tys. tych interpretacji, w 2016 r. już tylko 33,6 tys., a w 2017 r. jedynie 25,7 tys.

W 2018 r. (od stycznia do końca października) Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej wydał tylko 19,5 tys. indywidualnych interpretacji.

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

Polecamy: Wynagrodzenia w NBP kontra pensje w bankach. Gdzie menedżerowie zarabiają lepiej?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

O przyczyny tego spadku liczby wydawanych interpretacji w ostatnich latach, a w szczególności o liczbę i przyczyny odmów wydania interpretacji podatkowych zapytał Ministra Finansów wicemarszałek Sejmu Stanisław Tyszka w trybie interpelacji poselskiej.

Minister Finansów (w jego imieniu odpowiedzi udzielił 4 stycznia 2019 r. podsekretarz stanu Paweł Cybulski) zauważył, że interpretacje indywidualne są wydawane na wniosek podatników lub płatników. Zatem liczba wydanych interpretacji indywidualnych zależy przede wszystkim od samych zainteresowanych. Zmniejszanie się liczby wniosków o wydanie interpretacji może wynikać z szeregu czynników. Zdaniem Ministra niewątpliwie dokonane niedawno zmiany legislacyjne, których celem było ograniczenie możliwości nadużywania interpretacji w celu zabezpieczania agresywnych optymalizacji podatkowych, również miały na to wpływ.

Minister Finansów poinformował, że łączna liczba wydanych postanowień odmawiających wydania indywidualnej interpretacji podatkowej (tj. postanowień o pozostawieniu wniosku bez rozpatrzenia, postanowień o umorzeniu postępowania, postanowień o odmowie wszczęcia postępowania, postanowień wydawanych w związku z art. 14b § 5b Ordynacji podatkowej, postanowień wydanych na podstawie art. 14b § 5a Ordynacji podatkowej o zastosowaniu interpretacji ogólnej) wyniosła:

w 2015 r. – 7.165 postanowień,
w 2016 r. – 8.633 postanowień,
w 2017 r. – 7.080 postanowień,
w 2018 r. (stan na 30 listopada 2018 r.) – 6.002 postanowień.

Minister udzielił też informacji odnośnie średniego czasu oczekiwania na wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej.

Interpretację indywidualną przepisów prawa podatkowego, stosownie do art. 14d § 1 Ordynacji podatkowej, wydaje się bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania wniosku. Natomiast w praktyce średni czas oczekiwania na wydanie interpretacji indywidualnej (tj. średni czas od dnia wpływu wniosku do organu do dnia wydania interpretacji) wynosił:

w 2017 r. – ok. 54 dni,
w 2018 r. (stan na 30 listopada 2018 r.) – ok. 51 dni.

W latach wcześniejszych nie były prowadzone takie statystyki. Wskazać jednak należy, że w 2015 r. ok. 45% interpretacji wydawanych było do 2 miesięcy od daty wpływu wniosków, a w roku 2016 r. − 65%.

REKLAMA

Minister Finansów uznaje, że ograniczenie liczby wydawanych interpretacji może być zjawiskiem korzystnym dla samych podatników. Jego zdaniem ogromna i narastająca z roku na rok (a mierzona już setkami tysięcy) liczba wydanych interpretacji indywidualnych nie sprzyja przecież jasności i pewności prawa z punktu widzenia przeciętnego podatnika szukającego informacji o swojej sytuacji podatkowej.

Minister Finansów zamierza ponadto istotnie zwiększyć częstotliwość wydawania i liczbę wydanych interpretacji ogólnych oraz objaśnień podatkowych. Jego zdaniem pozwoli to na zwiększenie jasności i pewności prawa podatkowego dla podatników, co równocześnie może doprowadzić do dalszego zmniejszenia liczby wydawanych interpretacji indywidualnych.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

REKLAMA

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA