REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Coraz mniej indywidualnych interpretacji podatkowych

Coraz mniej indywidualnych interpretacji podatkowych
Coraz mniej indywidualnych interpretacji podatkowych

REKLAMA

REKLAMA

Z roku na rok zmniejsza się liczba wydawanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej indywidualnych interpretacji podatkowych. Mniej jest też wniosków o te interpretacje. Minister Finansów chce natomiast istotnie zwiększyć częstotliwość wydawania i liczbę wydanych interpretacji ogólnych oraz objaśnień podatkowych.

Z danych przekazywanych przez Ministerstwo Finansów wynika, że w ostatnich 3 latach zmniejsza się liczba interpretacji podatkowych, wydawanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej.

REKLAMA

Autopromocja

W latach 2011-2013 wydawano po ok. 36 tys. indywidualnych interpretacji podatkowych rocznie (wcześniej w 2010 r. – prawie 31 tys., w 2009 r. – 28,2 tys., w 2008 r. – 24,2 tys.) . W latach 2014-2015 r. wydawano rocznie prawie 38 tys. tych interpretacji, w 2016 r. już tylko 33,6 tys., a w 2017 r. jedynie 25,7 tys.

W 2018 r. (od stycznia do końca października) Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej wydał tylko 19,5 tys. indywidualnych interpretacji.

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

Polecamy: Wynagrodzenia w NBP kontra pensje w bankach. Gdzie menedżerowie zarabiają lepiej?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

O przyczyny tego spadku liczby wydawanych interpretacji w ostatnich latach, a w szczególności o liczbę i przyczyny odmów wydania interpretacji podatkowych zapytał Ministra Finansów wicemarszałek Sejmu Stanisław Tyszka w trybie interpelacji poselskiej.

Minister Finansów (w jego imieniu odpowiedzi udzielił 4 stycznia 2019 r. podsekretarz stanu Paweł Cybulski) zauważył, że interpretacje indywidualne są wydawane na wniosek podatników lub płatników. Zatem liczba wydanych interpretacji indywidualnych zależy przede wszystkim od samych zainteresowanych. Zmniejszanie się liczby wniosków o wydanie interpretacji może wynikać z szeregu czynników. Zdaniem Ministra niewątpliwie dokonane niedawno zmiany legislacyjne, których celem było ograniczenie możliwości nadużywania interpretacji w celu zabezpieczania agresywnych optymalizacji podatkowych, również miały na to wpływ.

Minister Finansów poinformował, że łączna liczba wydanych postanowień odmawiających wydania indywidualnej interpretacji podatkowej (tj. postanowień o pozostawieniu wniosku bez rozpatrzenia, postanowień o umorzeniu postępowania, postanowień o odmowie wszczęcia postępowania, postanowień wydawanych w związku z art. 14b § 5b Ordynacji podatkowej, postanowień wydanych na podstawie art. 14b § 5a Ordynacji podatkowej o zastosowaniu interpretacji ogólnej) wyniosła:

w 2015 r. – 7.165 postanowień,
w 2016 r. – 8.633 postanowień,
w 2017 r. – 7.080 postanowień,
w 2018 r. (stan na 30 listopada 2018 r.) – 6.002 postanowień.

Minister udzielił też informacji odnośnie średniego czasu oczekiwania na wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej.

Interpretację indywidualną przepisów prawa podatkowego, stosownie do art. 14d § 1 Ordynacji podatkowej, wydaje się bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania wniosku. Natomiast w praktyce średni czas oczekiwania na wydanie interpretacji indywidualnej (tj. średni czas od dnia wpływu wniosku do organu do dnia wydania interpretacji) wynosił:

w 2017 r. – ok. 54 dni,
w 2018 r. (stan na 30 listopada 2018 r.) – ok. 51 dni.

W latach wcześniejszych nie były prowadzone takie statystyki. Wskazać jednak należy, że w 2015 r. ok. 45% interpretacji wydawanych było do 2 miesięcy od daty wpływu wniosków, a w roku 2016 r. − 65%.

REKLAMA

Minister Finansów uznaje, że ograniczenie liczby wydawanych interpretacji może być zjawiskiem korzystnym dla samych podatników. Jego zdaniem ogromna i narastająca z roku na rok (a mierzona już setkami tysięcy) liczba wydanych interpretacji indywidualnych nie sprzyja przecież jasności i pewności prawa z punktu widzenia przeciętnego podatnika szukającego informacji o swojej sytuacji podatkowej.

Minister Finansów zamierza ponadto istotnie zwiększyć częstotliwość wydawania i liczbę wydanych interpretacji ogólnych oraz objaśnień podatkowych. Jego zdaniem pozwoli to na zwiększenie jasności i pewności prawa podatkowego dla podatników, co równocześnie może doprowadzić do dalszego zmniejszenia liczby wydawanych interpretacji indywidualnych.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ulga podatkowa B+R umożliwia odliczenie nawet 200 proc. kosztów osobowych (m.in. wynagrodzeń) od podstawy opodatkowania. Dlaczego więc tak mało firm z niej korzysta?

Ulga podatkowa B+R daje możliwość odliczenia nawet 200 proc. kosztów osobowych (czyli m.in. wynagrodzeń) od podstawy opodatkowania. Z badań wynika, że aż 89 proc. polskich przedsiębiorstw zna ten instrument. Pomimo to tylko 23 proc. firm, które rozwijają swoje produkty i procesy, korzysta z ulgi B+R.

KRUS wprowadza zmiany w limitach przychodów. Czy stracisz na emeryturze albo rencie?

KRUS informuje, że od początku grudnia 2024 roku obowiązują nowe kwoty przychodu decydujące o zmniejszaniu lub zawieszaniu świadczeń emerytalno-rentowych. Sprawdź nowe limity miesięcznego przychodu powodujące zmniejszenie/zawieszenie emerytury lub renty.

Nowe wzory formularzy deklaracji VAT od 2025 roku: VAT-8 i VAT-9M

Minister Finansów zamierza od 1 kwietnia 2025 r. wprowadzić dwa nowe wzory deklaracji VAT. Mają to być VAT-8 (wersja 12) i VAT-9M (wersja 11). Gotowy jest już projekt rozporządzenia określającego nowe wzory tych formularzy. Co się zmieni?

Kwota wolna od podatku 60 tys. zł. Jest nowa odpowiedź na pytanie o realizację obietnicy

Obietnica podniesienia kwoty wolnej od podatku do 60 tys. zł wciąż pozostaje niezrealizowana, mimo że miała być spełniona w ciągu pierwszych 100 dni rządów. Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na interpelację posłanki Marii Koc wyjaśnia, że zmiana może nastąpić dopiero przy poprawie sytuacji budżetowej. Koszt wprowadzenia reformy szacuje się na 52,5 mld zł rocznie.

REKLAMA

Pułapka podatkowa. Jest problem z terminem zgłoszenia spadku na formularzu SD-Z2

Są trudności w skorzystaniu ze zwolnienia z podatku od spadków po śmierci najbliższych. Podatnicy wskazują na brak informacji o 6-miesięcznym terminie na zgłoszenie nabycia spadku na formularzu SD-Z2. Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do ministra finansów o wprowadzenie obowiązku pouczania o tych warunkach przez sądy i notariuszy, aby zapobiec przypadkom, gdy niewiedza prowadzi do utraty prawa do ulgi.

Zmiana zasad wystawiania faktur VAT od 1 stycznia 2025 r.

Na stronach Rządowego Centrum Legislacjii, opublikowany został projekt rozporządzenia, które zmienić ma od 1 stycznia 2024 r. rozporządzenie Ministra Finansów z 29 października 2021 r. w sprawie wystawiania faktur (Dz. U. poz. 1979). Co się zmieni w fakturowaniu od nowego roku?

Zmiany w stażu pracy już od 2026 r.: Zwiększą uprawnienia pracowników, a tym samym będą stanowiły pewne obciążenie dla pracodawców

Od początku 2026 roku mają wejść w życie zmiany w przepisach dotyczących naliczania stażu pracy. Nowelizacja Kodeksu pracy obejmie nie tylko okresy zatrudnienia na podstawie umowy o pracę, ale także inne formy zatrudnienia, takie jak umowy zlecenia czy prowadzenie działalności gospodarczej. Te zmiany przyniosą korzyści dla pracowników, ale także dodatkowe wyzwania dla pracodawców.

Amortyzacja inwestycji w obce środki trwałe

W związku z wprowadzeniem Polskiego Ładu w polskim systemie prawnym znalazły się niekorzystne regulacje podatkowe dla branży nieruchomości, wśród których wymienić można przede wszystkim zakaz amortyzacji podatkowej budynków i lokali mieszkalnych. 

REKLAMA

NSA: Nawet potencjalna możliwość wykorzystania nieruchomości w działalności gospodarczej zwiększa stawkę podatku od nieruchomości

Do nieruchomości związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej zaliczone być powinny również te grunty lub budynki, które przejściowo nie są wykorzystywane przez podatnika w prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Tak wynika z wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 24 września 2024 r. (III FSK 331/24). NSA - orzekając w przedmiocie podatku od nieruchomości - uznał, że na uwagę zasługuje nie tylko faktyczne wykorzystywanie nieruchomości w prowadzonej działalności gospodarczej, ale także możliwość potencjalnego jej wykorzystania w takim celu.

Podmiotowość podatników czynnych. Kto jest podatnikiem, gdy czynność opodatkowaną wykonuje więcej niż jeden podmiot?

Podmiotowość w prawie podatkowym, zwłaszcza w podatkach pośrednich, była, jest i raczej będzie problemem spornym. Wątek, który zamierzam poruszyć w niniejszym artykule, dotyczy największej grupy podatników, których podmiotowość wiąże się z wykonywaniem przez nich czynności potencjalnie podlegających opodatkowaniu, w którym to wykonaniu może uczestniczyć czynnie więcej niż jeden podmiot - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA