REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

E-dowód osobisty 2019 - wniosek, zdjęcie, zagubienie

Subskrybuj nas na Youtube
E-dowód osobisty 2019 - wniosek, zdjęcie, zagubienie
E-dowód osobisty 2019 - wniosek, zdjęcie, zagubienie

REKLAMA

REKLAMA

Osoby, które złożą wniosek o dowód osobisty (nawet jeżeli mają ważny dokument) 4 marca 2019 r. i później, dostaną e-dowód, czyli dokument z warstwą elektroniczną. Wnioski o e-dowód można składać w dowolnym urzędzie gminy, niezależnie od adresu zameldowania, a także przez Internet (na stronie obywatel.gov.pl - trzeba wcześniej założyć konto na ePUAP i uzyskać Profil Zaufany/eGo/). Ministerstwo Cyfryzacji wyjaśnia jak złożyć wniosek o e-dowód, jakie zdjęcie będzie potrzebne i co zrobić w razie zagubienia e-dowodu.

Co to jest e-dowód

Zewnętrznie wygląda podobnie do wydawanego dotychczas dowodu osobistego (plastikowa karta). Jedyną nową informacją na pierwszej stronie dokumentu (awersie) jest numer CAN. Jest on też zapisany w kodzie kreskowym na drugiej stronie. Numer ten jest potrzebny, jeśli chcesz skorzystać z elektronicznych funkcji e-dowodu. Zabezpiecza też e-dowód przed odczytaniem danych zapisanych w warstwie elektronicznej przez osoby nieuprawnione.

REKLAMA

Autopromocja

Tym, co sprawia, że dowody wydawane po 4 marca staną się „e-dowodami” jest warstwa elektroniczna, czyli wbudowany, niewidoczny z zewnątrz chip. E-dowód działa bezstykowo, co oznacza to, że wystarczy położyć go na czytniku.

Nie zmieniają się dotychczasowe funkcje dowodu osobistego – nadal potwierdza tożsamość i obywatelstwo oraz uprawnia do przekraczania granic niektórych państw, które uznają go za dokument podróży. Dodatkowo, dzięki warstwie elektronicznej, osoby zainteresowane mogą używać e-dowodu do komunikacji z administracją publiczną i innymi podmiotami.
- e-dowód umożliwia m.in. logowanie się do portali administracji publicznej przy użyciu bezpiecznego środka identyfikacji elektronicznej (profil osobisty),
- elektroniczne podpisywanie dokumentów (dzięki podpisowi osobistemu).

Ministerstwo Cyfryzacji informuje:

  1. Korzystanie z warstwy elektronicznej nie jest obowiązkowe.
  2. E-dowód to nie to samo co „dowód w komórce”. E-dowód to plastikowy blankiet z warstwą elektroniczną. W komórce możesz zainstalować aplikację mObywatel i tam mieć dostęp do danych z dowodu przez swój smartfon.

Bezpieczne używanie e-dowodu
Użycie e-dowodu jest zabezpieczone przy użyciu specjalnego protokołu. W tym celu zawsze wymagane będzie podanie numeru dostępowego (CAN). Numer ten zamieszczony jest w warstwie graficznej dowodu osobistego w postaci 6 cyfr na awersie i w postaci kodu kreskowego na rewersie blankietu dowodu osobistego. Ma to uniemożliwić dostęp do danych elektronicznych zawartych na dowodzie bez wiedzy i zgody obywatela.
Dodatkowo użycie certyfikatu identyfikacji i uwierzytelnienia oraz podpisu osobistego wymaga podania odpowiednio kodu PIN1 lub PIN2, które osobiście nadaje posiadacz dowodu osobistego i nie powinien nikomu ich ujawniać.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

e-Dowód – gdzie i jak złożyć wniosek

W związku z przygotowaniami do wdrożenia e-dowodów w dniach 27 lutego - 3 marca 2019 r nie będzie możliwości składania wniosków o dowód osobisty przez internet. A w dniach od 1 marca do 3 marca nie będzie można złożyć wniosku także w urzędzie gminy. Od 4 marca 2019 r. mają być przywrócone w pełni obie formy wnioskowania o dowód osobisty (tj. już od tej daty o e-dowód).

Ministerstwo Cyfryzacji informuje:

  1. Jeśli Twój dowód jest nadal ważny, NIE musisz go wymieniać.
  2. Jeśli mimo to, chcesz mieć e-dowód – możesz o niego zawnioskować online lub w urzędzie gminy (od 4 marca). Za wymianę nic nie zapłacisz.

Wniosek o dowód osobisty (e-dowód) można składać:

  1. w dowolnym urzędzie gminy, niezależnie od adresu zameldowania,
  2. przez Internet (na stronie www.obywatel.gov.pl).

Trzeba przede wszystkim zaopatrzyć się we właściwe zdjęcie na papierze fotograficznym (gdy składa się wniosek w urzędzie) lub w formie elektronicznej (gdy składa się wniosek przez internet). Załączanie do wniosku niepoprawnie wykonanego zdjęcia to najczęstszy błąd obywateli starających się o nowy dowód.

W urzędzie gminy (dowolnym - niezależnie od miejsca zameldowania)

Wniosek o wydanie dowodu osobistego (e-dowodu) dostaniesz oczywiście w urzędzie ale można też pobrać go wcześniej ze strony obywatel.gov.pl i wypełnić.

Od 4 marca nieznacznie zmieni się dotychczasowy formularz wniosku o dowód. Zostanie poszerzony o możliwość wskazania nowych powodów ubiegania się o dowód osobisty oraz o sekcję z pytaniem o zgodę wnioskodawcy na zamieszczenie w dowodzie certyfikatu podpisu osobistego.  Rodzic, opiekun prawny lub kurator może wnioskować o e-dowód dla dziecka lub podopiecznego.

Przychodząc do urzędu gminy by złożyć wniosek o dowód trzeba też mieć ze sobą:

  • kolorowe zdjęcie na papierze fotograficznym
  • dotychczasowy dowód osobisty lub ważny paszport  jeśli masz,
  • dokument podróży (na przykład paszport) lub inny dokument stwierdzający tożsamość  w przypadku osób, które dostały polskie obywatelstwo.

Po złożeniu wniosku otrzymasz potwierdzenie jego złożenia. Wyrobienie dowodu trwa do 30 dni od dnia złożenia wniosku. Dowód odbierasz w urzędzie, który przyjął twój wniosek. Pamiętaj, że musisz odebrać dowód osobiście. Jeśli masz dotychczasowy dowód osobisty, weź go ze sobą do urzędu.

Wniosek przez intetnet

Aby złożyć wniosek o e-dowód przez internet trzeba wcześniej zadbać o założenie konta na ePUAP i uzyskać profil zaufany (eGO), który służy do potwierdzenia tożsamości osoby składającej wniosek.

Siadając do złożenia wniosku przez internet trzeba mieć:

  • login z hasłem do profilu zaufanego i telefon komórkowy lub dane do innego sposobu logowania na profil zaufany,
  • zdjęcie w formie elektronicznej.

Co zrobić:

  1. Kliknij przycisk Złóż wniosek o dowód osobisty (na stronie obywatel.gov.pl).
  2. Zaloguj się na swój profil zaufany.
  3. Wybierz powód ubiegania się o dowód.
  4. Wybierz dowolny urząd, w którym odbierzesz gotowy dowód.
  5. Dołącz zdjęcie.
  6. Sprawdź, czy dane na wzorze dowodu są poprawne — znajdziesz je potem na oryginalnym dowodzie (imię lub imiona, nazwisko, nazwisko rodowe, imiona rodziców, datę urodzenia, płeć).
  7. Uzupełnij brakujące dane kontaktowe. Upewnij się, że masz w swoim wniosku poprawny adres e-mail. Otrzymasz na niego numer wniosku wraz z nazwą urzędu, w którym odbierzesz dowód.
  8. Sprawdź i podpisz wniosek elektronicznie. Potwierdzenie złożenia wniosku otrzymasz na swoją skrzynkę ePUAP.

Po wysłaniu wniosku online nie można go edytować ani podmieniać w nim załączników.

Wyrabianie e-dowodu jest bezpłatne. Na nowy dowód trzeba czekać maksymalnie 30 dni od dnia złożenia wniosku. Termin ten może się wydłużyć w szczególnych przypadkach  poinformuje cię o tym urzędnik.

Można sprawdzić, czy nowy dowód osobisty (e-dowód) jest gotowy przez internet na stronie obywatel.gov.pl (trzeba podać numer wniosku). Znajdziesz go w wiadomości, którą wyślemy ci na skrzynkę ePUAP i adres e-mail podany we wniosku.

Dowód odbierasz w urzędzie, który wybierasz, kiedy wypełniasz wniosek. Pamiętaj, że musisz odebrać dowód osobiście. Przy odbiorze okaż dotychczasowy dowód osobisty lub ważny paszport  jeśli masz. Osoby, które dostały polskie obywatelstwo, powinny przedstawić dokument podróży (na przykład paszport) lub inny dokument stwierdzający tożsamość.

Odbiór dowodu osobistego dla osoby, która nie ma zdolności do czynności prawnych lub ma ograniczoną zdolność prawną, wymaga obecności tej osoby. Samodzielnie możesz odebrać taki dowód pod warunkiem, że osoba ta jest dzieckiem, które nie ma jeszcze 5 lat.


Kto musi a kto tylko może złożyć wniosek o dowód osobisty

Wniosek o dowód musi złożyć każdy:

  • kto ukończył 18 lat i nie ma jeszcze dowodu osobistego,
  • kto wymienia dowód osobisty - na przykład z powodu zmiany danych osobowych (np. nazwiska).
  • komu zmienił się wygląd, na przykład po operacji plastycznej, co utrudnia albo uniemożliwia rozpoznanie tej osoby,
  • kogo obecny dowód zagubił się, został zniszczony lub skradziony,
  • jeżeli upłynął termin ważności dowodu.

Jeśli twój obecny dowód osobisty traci ważność, złóż wniosek co najmniej 30 dni przed upływem terminu ważności.

Wniosek o dowód może złożyć każdy, kto:

  • kończy 18 lat za mniej niż 30 dni,
  • jest polskim obywatelem, który mieszka za granicą,
  • jest rodzicem, opiekunem prawnym albo kuratorem i składa wniosek w imieniu:
    - dziecka do 18. roku życia (jeśli składasz w urzędzie wniosek w imieniu dziecka, które ukończyło 5 lat, dziecko musi przy tym być,
    - innej osoby całkowicie lub częściowo ubezwłasnowolnionej.

Nie ma obowiązku wymiany dowodu (wyrabiania nowego dowodu), jeśli zmienia się twój adres zameldowania albo nazwa urzędu, który wydał twój dowód.

Zagubienie e-dowodu - co zrobić?

Jeśli właścicielowi e-dowodu przytrafi się zgubienie dokumentu, będzie miał czas na oddech i spokojne poszukiwanie dokumentu.  E-dowód będzie można zawiesić! Co to oznacza w praktyce?

Dzisiaj jest tak, że jeśli zgubiłaś/eś dowód… lub wydaje Ci się, że zgubiłaś/eś – dla własnego bezpieczeństwa – powinnaś/powinieneś to natychmiast zgłosić. Nie musisz iść do urzędu, możesz to zrobić przez Internet. Urzędnik od razu po otrzymaniu zgłoszenia, unieważnia dowód. W związku z tym, jeśli nawet po kilku dniach znajdziecie zgubę, to i tak będziesz musiała/musiał wyrobić nowy dowód.

Ważność e-Dowodu będzie można zawiesić na 14 dni

Posiadacz e-dowodu będzie miał możliwość czasowego zawieszenia dokumentu.

Każdy kto nie będzie wiedział, gdzie jest jego e-dowód – jednocześnie licząc na to, ze go znajdzie – będzie mógł zawiesić dowód na 14 dni – tłumaczy minister cyfryzacji Marek Zagórski.

Jeśli w tym czasie nie cofnie zawieszenia, dowód zostanie automatycznie unieważniony. Jeśli zawieszenie zostanie cofnięte w ciągu dwóch tygodni, e-dowód znowu będzie ważny. Wnioski o zawieszenie i odwieszenie e-dowodu będzie można złożyć zarówno w urzędzie, jak i przez Internet – dodaje szef Ministerstwa Cyfryzacji.

Wraz z e-dowodem na stronie www.gov.pl  pojawią się nie tylko zmodyfikowane, ale i nowe e-usługi.

Od 4 marca 2019 r. - online - będzie można m.in.:

  • Uzyskać dowód osobisty dla dziecka lub podopiecznego
  • Zgłosić lub cofnąć zawieszenie dowodu osobistego
  • Zgłosić utratę albo uszkodzenie swojego dowodu osobistego – unieważnij dowód
  • Zgłosić lub cofnąć zawieszenie dowodu osobistego dziecka lub innej osoby

8 marca dojdą kolejne e-usługi:

  • Zgłoszenie utraty albo uszkodzenia dowodu osobistego dziecka lub podopiecznego
  • Sprawdzenie, czy dowód osobisty jest unieważniony lub zawieszony
  • Sprawdzenie swoich danych w Rejestrze Dowodów Osobistych

Źródła: Ministerstwo Cyfryzacji, www.obywatel.gov.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe przepisy w handlu detalicznym w 2025 r. System kaucyjny, recykling, przejrzystość cen. Jak przygotować sklepy do zmian?

Prawa konsumenta, oczekiwania pracowników czy troska o środowisko naturalne – to główne kwestie, które wpłyną w niedalekim czasie na kolejne zmiany prawne w obszarze handlu detalicznego. W ostatnim kwartale 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Według wyliczeń Deloitte (Raport z 2024 r.: „System kaucyjny - koszty, perspektywy, szanse”, s. 55) koszty inwestycyjne związane ze startem tego systemu w naszym kraju mogą wynieść nawet 14,2 mld złotych. Przedsiębiorcy już teraz powinni się przygotowywać do tego, by w niedalekiej przyszłości móc sprostać wymogom określonym w nowych regulacjach unijnych dotyczących recyklingu opakowań. O tym, jak odnaleźć się w regulacyjnym chaosie i jak przygotować firmę od strony technologicznej na nadchodzące zmiany, opowiadają eksperci INEOGroup – jednego z polskich liderów w zakresie dostarczania zaawansowanych systemów dla branży retail.

Praktyka płacenia pracownikom „pod stołem”, to ciągły problem w firmach transportowych. Jakie są tego skutki dla przewoźników i całej branży?

Nielegalne praktyki wynagradzania nadal stanowią poważne trudności dla polskiego sektora transportowego. Jak wynika z najnowszego raportu TLP („Raport drogowy w Polsce 2024/2025” - styczeń 2025 r.), aż 75 proc. firm działających na rynku spotyka się z wypłatami wynagrodzenia poza oficjalnym obiegiem. Zjawisko to znalazło się także na drugim miejscu w zestawieniu największych wyzwań, które stoją przed przewoźnikami. Choć może wydawać się to jedynie kwestią rozliczeń, skutki sięgają znacznie dalej - od nierównej konkurencji, przez destabilizację rynku pracy, aż po konsekwencje podatkowe i wizerunkowe dla całej branży. Czy transport ma szansę uwolnić się od szarej strefy?

Ulga na dziecko nie dla każdego rodzica. Jakie limity i warunki trzeba spełnić?

Ulga prorodzinna (zwana też ulgą na dziecko) w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) to jedna z najpopularniejszych ulg wśród podatników. Jest to preferencja podatkowa, która pozwala rodzicom podreperować domowe budżety poprzez odliczenie od podatku kwot wskazanych w ustawie. Nie każdy jednak spełnia warunki, które pozwalają na skorzystanie z ulgi.

Windykacja należności na koszt dłużnika. Jak to zrobić?

W aktualnym stanie gospodarki niemal każda branża boryka się z problemem opóźnionych płatności. Tym problemem szczególnie dotknięta jest branża transportu, spedycji i logistyki. W sektorze TSL nieterminowe regulowanie zobowiązań stało się niestety powszechną praktyką, często traktowaną jako standard rynkowy. Dlatego windykacja należności jest aktualnie kluczowym elementem zarządzania finansami przedsiębiorstw z tego sektora. W jaki sposób przeprowadzić ją na koszt dłużnika?

REKLAMA

Otrzymałeś tokeny za darmo? Skarbówka może uznać, że jest tutaj potencjalny podatek

Nowe tokeny w ramach genesis allocation – prezent czy potencjalny podatek? Czy ich przydział oznacza natychmiastowy dochód, czy dopiero przy sprzedaży trzeba podzielić się z fiskusem? Sprawdź, dlaczego organy skarbowe i sądy mają w tej sprawie odmienne stanowiska!

W Polsce ok. 43 proc. przełożonych to kobiety, choć rzadziej od mężczyzn aspirują do najwyższych stanowisk. W branży finansowo-księgowej tylko 28% kobiet w zarządach

Z okazji zbliżającego się Międzynarodowego Dnia Kobiet, AICPA & CIMA przypominają o potrzebie dalszych działań na rzecz wyrównywania szans kobiet i mężczyzn. Prezentują analizę sytuacji kobiet w branży finansowo-księgowej na podstawie badania Hays Poland.

Skarbówka żąda podatku od krzywdy: 147 tysięcy złotych! To jest obiektywna niesprawiedliwość – orzekł NSA

Pijany i naćpany kierowca zabił mu rodziców i brata. On sam przeżył, ale do dziś zmaga się z ciężką niepełnosprawnością. Gdy po latach sąd przyznał mu odszkodowanie, skarbówka uznała, że odsetki od tej kwoty to „przychód” i zażądała 147 tys. zł podatku! Hubert i jego dziadkowie, którzy opiekują się nim od tragedii, walczą o sprawiedliwość od lat. NSA stanął po ich stronie, uznając decyzję fiskusa za rażąco niesprawiedliwą. Ale urzędnicy nie odpuszczają – sprawa znów trafia do sądu. Jak długo państwo będzie bezduszne wobec ofiary tragicznego wypadku?

Bezpłatny webinar: Podatkowe rozliczenie kryptowalut. Poradnik dla księgowych

Ekspert odpowie na 8 najważniejszych pytań, które powinien sobie zadać każdy księgowy rozliczający swoich klientów w zakresie kryptowalut, aby nie popełniać błędów.

REKLAMA

Webinar: Wyroki i interpretacje VAT istotne w praktyce 2025 + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Wyroki i interpretacje VAT istotne w praktyce 2025” poprowadzi Mirosław Siwiński, doradca podatkowy i radca prawny, partner w Advicero Nexia, ekspert INFORAKADEMII. Ekspert przedstawi bieżące orzeczenia, wyroki i interpretacje w zakresie VAT niezbędne do sprawnego i prawidłowego rozliczania podatków w 2025 roku. Każdy z uczestników będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji wraz z materiałami dodatkowymi.

Polska gospodarka w pułapce przepisów. Przedsiębiorcy alarmują: Deregulacja to być albo nie być!

Zbyt skomplikowane przepisy, nieustanne zmiany w prawie i rosnące koszty prowadzenia biznesu – polscy przedsiębiorcy tracą czas i pieniądze w biurokratycznym chaosie. Polska ma jeden z najbardziej skomplikowanych systemów podatkowych w Europie, a liczba nowych regulacji rośnie w zastraszającym tempie. Czy deregulacja to jedyna szansa na poprawę sytuacji? Eksperci BCC biją na alarm: bez uproszczenia prawa polska gospodarka może stracić swoją konkurencyjność.

REKLAMA