REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

E-dowód osobisty 2019 - wniosek, zdjęcie, zagubienie

E-dowód osobisty 2019 - wniosek, zdjęcie, zagubienie
E-dowód osobisty 2019 - wniosek, zdjęcie, zagubienie

REKLAMA

REKLAMA

Osoby, które złożą wniosek o dowód osobisty (nawet jeżeli mają ważny dokument) 4 marca 2019 r. i później, dostaną e-dowód, czyli dokument z warstwą elektroniczną. Wnioski o e-dowód można składać w dowolnym urzędzie gminy, niezależnie od adresu zameldowania, a także przez Internet (na stronie obywatel.gov.pl - trzeba wcześniej założyć konto na ePUAP i uzyskać Profil Zaufany/eGo/). Ministerstwo Cyfryzacji wyjaśnia jak złożyć wniosek o e-dowód, jakie zdjęcie będzie potrzebne i co zrobić w razie zagubienia e-dowodu.

Co to jest e-dowód

Zewnętrznie wygląda podobnie do wydawanego dotychczas dowodu osobistego (plastikowa karta). Jedyną nową informacją na pierwszej stronie dokumentu (awersie) jest numer CAN. Jest on też zapisany w kodzie kreskowym na drugiej stronie. Numer ten jest potrzebny, jeśli chcesz skorzystać z elektronicznych funkcji e-dowodu. Zabezpiecza też e-dowód przed odczytaniem danych zapisanych w warstwie elektronicznej przez osoby nieuprawnione.

REKLAMA

Autopromocja

Tym, co sprawia, że dowody wydawane po 4 marca staną się „e-dowodami” jest warstwa elektroniczna, czyli wbudowany, niewidoczny z zewnątrz chip. E-dowód działa bezstykowo, co oznacza to, że wystarczy położyć go na czytniku.

Nie zmieniają się dotychczasowe funkcje dowodu osobistego – nadal potwierdza tożsamość i obywatelstwo oraz uprawnia do przekraczania granic niektórych państw, które uznają go za dokument podróży. Dodatkowo, dzięki warstwie elektronicznej, osoby zainteresowane mogą używać e-dowodu do komunikacji z administracją publiczną i innymi podmiotami.
- e-dowód umożliwia m.in. logowanie się do portali administracji publicznej przy użyciu bezpiecznego środka identyfikacji elektronicznej (profil osobisty),
- elektroniczne podpisywanie dokumentów (dzięki podpisowi osobistemu).

Ministerstwo Cyfryzacji informuje:

  1. Korzystanie z warstwy elektronicznej nie jest obowiązkowe.
  2. E-dowód to nie to samo co „dowód w komórce”. E-dowód to plastikowy blankiet z warstwą elektroniczną. W komórce możesz zainstalować aplikację mObywatel i tam mieć dostęp do danych z dowodu przez swój smartfon.

Bezpieczne używanie e-dowodu
Użycie e-dowodu jest zabezpieczone przy użyciu specjalnego protokołu. W tym celu zawsze wymagane będzie podanie numeru dostępowego (CAN). Numer ten zamieszczony jest w warstwie graficznej dowodu osobistego w postaci 6 cyfr na awersie i w postaci kodu kreskowego na rewersie blankietu dowodu osobistego. Ma to uniemożliwić dostęp do danych elektronicznych zawartych na dowodzie bez wiedzy i zgody obywatela.
Dodatkowo użycie certyfikatu identyfikacji i uwierzytelnienia oraz podpisu osobistego wymaga podania odpowiednio kodu PIN1 lub PIN2, które osobiście nadaje posiadacz dowodu osobistego i nie powinien nikomu ich ujawniać.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

e-Dowód – gdzie i jak złożyć wniosek

W związku z przygotowaniami do wdrożenia e-dowodów w dniach 27 lutego - 3 marca 2019 r nie będzie możliwości składania wniosków o dowód osobisty przez internet. A w dniach od 1 marca do 3 marca nie będzie można złożyć wniosku także w urzędzie gminy. Od 4 marca 2019 r. mają być przywrócone w pełni obie formy wnioskowania o dowód osobisty (tj. już od tej daty o e-dowód).

Ministerstwo Cyfryzacji informuje:

  1. Jeśli Twój dowód jest nadal ważny, NIE musisz go wymieniać.
  2. Jeśli mimo to, chcesz mieć e-dowód – możesz o niego zawnioskować online lub w urzędzie gminy (od 4 marca). Za wymianę nic nie zapłacisz.

Wniosek o dowód osobisty (e-dowód) można składać:

  1. w dowolnym urzędzie gminy, niezależnie od adresu zameldowania,
  2. przez Internet (na stronie www.obywatel.gov.pl).

Trzeba przede wszystkim zaopatrzyć się we właściwe zdjęcie na papierze fotograficznym (gdy składa się wniosek w urzędzie) lub w formie elektronicznej (gdy składa się wniosek przez internet). Załączanie do wniosku niepoprawnie wykonanego zdjęcia to najczęstszy błąd obywateli starających się o nowy dowód.

W urzędzie gminy (dowolnym - niezależnie od miejsca zameldowania)

Wniosek o wydanie dowodu osobistego (e-dowodu) dostaniesz oczywiście w urzędzie ale można też pobrać go wcześniej ze strony obywatel.gov.pl i wypełnić.

Od 4 marca nieznacznie zmieni się dotychczasowy formularz wniosku o dowód. Zostanie poszerzony o możliwość wskazania nowych powodów ubiegania się o dowód osobisty oraz o sekcję z pytaniem o zgodę wnioskodawcy na zamieszczenie w dowodzie certyfikatu podpisu osobistego.  Rodzic, opiekun prawny lub kurator może wnioskować o e-dowód dla dziecka lub podopiecznego.

Przychodząc do urzędu gminy by złożyć wniosek o dowód trzeba też mieć ze sobą:

  • kolorowe zdjęcie na papierze fotograficznym
  • dotychczasowy dowód osobisty lub ważny paszport  jeśli masz,
  • dokument podróży (na przykład paszport) lub inny dokument stwierdzający tożsamość  w przypadku osób, które dostały polskie obywatelstwo.

Po złożeniu wniosku otrzymasz potwierdzenie jego złożenia. Wyrobienie dowodu trwa do 30 dni od dnia złożenia wniosku. Dowód odbierasz w urzędzie, który przyjął twój wniosek. Pamiętaj, że musisz odebrać dowód osobiście. Jeśli masz dotychczasowy dowód osobisty, weź go ze sobą do urzędu.

Wniosek przez intetnet

Aby złożyć wniosek o e-dowód przez internet trzeba wcześniej zadbać o założenie konta na ePUAP i uzyskać profil zaufany (eGO), który służy do potwierdzenia tożsamości osoby składającej wniosek.

Siadając do złożenia wniosku przez internet trzeba mieć:

  • login z hasłem do profilu zaufanego i telefon komórkowy lub dane do innego sposobu logowania na profil zaufany,
  • zdjęcie w formie elektronicznej.

Co zrobić:

  1. Kliknij przycisk Złóż wniosek o dowód osobisty (na stronie obywatel.gov.pl).
  2. Zaloguj się na swój profil zaufany.
  3. Wybierz powód ubiegania się o dowód.
  4. Wybierz dowolny urząd, w którym odbierzesz gotowy dowód.
  5. Dołącz zdjęcie.
  6. Sprawdź, czy dane na wzorze dowodu są poprawne — znajdziesz je potem na oryginalnym dowodzie (imię lub imiona, nazwisko, nazwisko rodowe, imiona rodziców, datę urodzenia, płeć).
  7. Uzupełnij brakujące dane kontaktowe. Upewnij się, że masz w swoim wniosku poprawny adres e-mail. Otrzymasz na niego numer wniosku wraz z nazwą urzędu, w którym odbierzesz dowód.
  8. Sprawdź i podpisz wniosek elektronicznie. Potwierdzenie złożenia wniosku otrzymasz na swoją skrzynkę ePUAP.

Po wysłaniu wniosku online nie można go edytować ani podmieniać w nim załączników.

Wyrabianie e-dowodu jest bezpłatne. Na nowy dowód trzeba czekać maksymalnie 30 dni od dnia złożenia wniosku. Termin ten może się wydłużyć w szczególnych przypadkach  poinformuje cię o tym urzędnik.

Można sprawdzić, czy nowy dowód osobisty (e-dowód) jest gotowy przez internet na stronie obywatel.gov.pl (trzeba podać numer wniosku). Znajdziesz go w wiadomości, którą wyślemy ci na skrzynkę ePUAP i adres e-mail podany we wniosku.

Dowód odbierasz w urzędzie, który wybierasz, kiedy wypełniasz wniosek. Pamiętaj, że musisz odebrać dowód osobiście. Przy odbiorze okaż dotychczasowy dowód osobisty lub ważny paszport  jeśli masz. Osoby, które dostały polskie obywatelstwo, powinny przedstawić dokument podróży (na przykład paszport) lub inny dokument stwierdzający tożsamość.

Odbiór dowodu osobistego dla osoby, która nie ma zdolności do czynności prawnych lub ma ograniczoną zdolność prawną, wymaga obecności tej osoby. Samodzielnie możesz odebrać taki dowód pod warunkiem, że osoba ta jest dzieckiem, które nie ma jeszcze 5 lat.


Kto musi a kto tylko może złożyć wniosek o dowód osobisty

Wniosek o dowód musi złożyć każdy:

  • kto ukończył 18 lat i nie ma jeszcze dowodu osobistego,
  • kto wymienia dowód osobisty - na przykład z powodu zmiany danych osobowych (np. nazwiska).
  • komu zmienił się wygląd, na przykład po operacji plastycznej, co utrudnia albo uniemożliwia rozpoznanie tej osoby,
  • kogo obecny dowód zagubił się, został zniszczony lub skradziony,
  • jeżeli upłynął termin ważności dowodu.

Jeśli twój obecny dowód osobisty traci ważność, złóż wniosek co najmniej 30 dni przed upływem terminu ważności.

Wniosek o dowód może złożyć każdy, kto:

  • kończy 18 lat za mniej niż 30 dni,
  • jest polskim obywatelem, który mieszka za granicą,
  • jest rodzicem, opiekunem prawnym albo kuratorem i składa wniosek w imieniu:
    - dziecka do 18. roku życia (jeśli składasz w urzędzie wniosek w imieniu dziecka, które ukończyło 5 lat, dziecko musi przy tym być,
    - innej osoby całkowicie lub częściowo ubezwłasnowolnionej.

Nie ma obowiązku wymiany dowodu (wyrabiania nowego dowodu), jeśli zmienia się twój adres zameldowania albo nazwa urzędu, który wydał twój dowód.

Zagubienie e-dowodu - co zrobić?

Jeśli właścicielowi e-dowodu przytrafi się zgubienie dokumentu, będzie miał czas na oddech i spokojne poszukiwanie dokumentu.  E-dowód będzie można zawiesić! Co to oznacza w praktyce?

Dzisiaj jest tak, że jeśli zgubiłaś/eś dowód… lub wydaje Ci się, że zgubiłaś/eś – dla własnego bezpieczeństwa – powinnaś/powinieneś to natychmiast zgłosić. Nie musisz iść do urzędu, możesz to zrobić przez Internet. Urzędnik od razu po otrzymaniu zgłoszenia, unieważnia dowód. W związku z tym, jeśli nawet po kilku dniach znajdziecie zgubę, to i tak będziesz musiała/musiał wyrobić nowy dowód.

Ważność e-Dowodu będzie można zawiesić na 14 dni

Posiadacz e-dowodu będzie miał możliwość czasowego zawieszenia dokumentu.

Każdy kto nie będzie wiedział, gdzie jest jego e-dowód – jednocześnie licząc na to, ze go znajdzie – będzie mógł zawiesić dowód na 14 dni – tłumaczy minister cyfryzacji Marek Zagórski.

Jeśli w tym czasie nie cofnie zawieszenia, dowód zostanie automatycznie unieważniony. Jeśli zawieszenie zostanie cofnięte w ciągu dwóch tygodni, e-dowód znowu będzie ważny. Wnioski o zawieszenie i odwieszenie e-dowodu będzie można złożyć zarówno w urzędzie, jak i przez Internet – dodaje szef Ministerstwa Cyfryzacji.

Wraz z e-dowodem na stronie www.gov.pl  pojawią się nie tylko zmodyfikowane, ale i nowe e-usługi.

Od 4 marca 2019 r. - online - będzie można m.in.:

  • Uzyskać dowód osobisty dla dziecka lub podopiecznego
  • Zgłosić lub cofnąć zawieszenie dowodu osobistego
  • Zgłosić utratę albo uszkodzenie swojego dowodu osobistego – unieważnij dowód
  • Zgłosić lub cofnąć zawieszenie dowodu osobistego dziecka lub innej osoby

8 marca dojdą kolejne e-usługi:

  • Zgłoszenie utraty albo uszkodzenia dowodu osobistego dziecka lub podopiecznego
  • Sprawdzenie, czy dowód osobisty jest unieważniony lub zawieszony
  • Sprawdzenie swoich danych w Rejestrze Dowodów Osobistych

Źródła: Ministerstwo Cyfryzacji, www.obywatel.gov.pl

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najniższa krajowa 2025 - ile od stycznia? Jakie brutto w umowie, ile netto do wypłaty na rękę? Jakie koszty pracodawcy płacy minimalnej?

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę (zwane też najniższą krajową lub płacą minimalną) ma wynieść 4626 zł brutto. Natomiast minimalna stawka godzinowa dla umów zlecenia i podobnych umów cywilnoprawnych od 1 stycznia 2025 r. wynosić ma 30,20 zł brutto. Takie są propozycje Rady Ministrów przedstawione 13 czerwca 2024 r.

Błędna stawka VAT na paragonie z NIP nabywcy. Jak dokonać korekty i ująć w ewidencji i JPK V7M?

W praktyce zdarza się nie tak rzadko, że wystawiony paragon z NIP nabywcy zawiera błędną stawkę VAT. Czy i jak można skorygować taki paragon z błędną stawką VAT?

Fiskus dowie się, że prowadzisz działalność gospodarczą bez rejestracji. Zmiany od 1 lipca 2024 r. Co wynika z nowych przepisów?

W dniu 5 czerwca 2024 r. Senat przyjął bez poprawek rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami oraz niektórych innych ustaw, który implikuje unijną dyrektywę DAC7 uszczelniającą system podatkowy we wszystkich krajach UE. Jeśli Prezydent podpisze ustawę, zacznie ona obowiązywać już od 1 lipca br. Nowe przepisy związane są z wprowadzeniem obowiązku raportowania danych przez platformy sprzedażowe tj. Allegro, OLX czy Booking dotyczących ilości oraz wartości transakcji dokonywanych przez ich użytkowników

Kiedy i w jakich okolicznościach pracodawca ma obowiązek zwiększyć wymiar urlopu wypoczynkowego? Czy każdy pracownik może na to liczyć?

W jakich sytuacjach i terminach pracownik nabywa prawo do zwiększonego wymiaru urlopu wypoczynkowego? Kiedy pracodawca ma obowiązek udzielić dodatkowych dni urlopu? Co wynika z przepisów?

REKLAMA

Zwolnienie z VAT dla małych firm. Minister Finansów szykuje istotne zmiany w ustawie o VAT

Nowelizacja ustawy o VAT ma pozwolić na korzystanie ze zwolnienia podmiotowego w VAT w Polsce przez małe firmy (do 200 tys. zł rocznej wartości sprzedaży) mające siedzibę w innym państwie członkowskim UE. A polskie małe firmy będą mogły również korzystać ze zwolnienia z VAT w innych państwach członkowskich UE. Tak wynika z założeń projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, które zostały opublikowane 12 czerwca 2024 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów.

Nowa składka zdrowotna komplikuje system. Przedsiębiorcy chcą inaczej

Składak zdrowotna ma być rozliczana inaczej już od początku 2025 roku. Niestety, z pozytywnym odbiorem przedsiębiorców nie spotkały się rządowe zapowiedzi dotyczące osób prowadzących działalność gospodarczą opodatkowaną stawką liniową i ryczałtem. W obu tych przypadkach planowane rozwiązania podnoszą wysokość składki zdrowotnej i komplikują system.

Zmiany w podatku od nieruchomości od 2025 roku. Definicje budynku i budowli, ujednolicenie opodatkowania garaży wielostanowiskowych w budynkach mieszkalnych

W Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano 11 czerwca 2024 r. założenia projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku rolnym, ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, ustawy o podatku leśnym oraz ustawy o opłacie skarbowej. W zakresie podatku od nieruchomości ten projekt zakłada wprowadzenie definicji budynku i budowli a także ujednolicenie zasad opodatkowania garaży wielostanowiskowych w budynkach mieszkalnych.

Dotacje dla biznesu 2024. Ścieżka SMART: kolejne rundy naborów wniosków dla MŚP oraz dużych przedsiębiorstw

Ścieżka SMART jest jednym z czterech priorytetów w ramach Programu FENG na lata 2021-2027. Wydaje się ona być jedną z najpopularniejszych dotacji oferowanych przez Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki dla MŚP oraz dużych przedsiębiorstw chcących zwiększyć swoją zdolność badawczą oraz innowacyjność. Trzecia runda konkursu zgodnie z aktualnym harmonogramem naborów FENG rozpocznie się 27 czerwca i potrwa do 24 października. 

REKLAMA

Podatek od psa i kota w Polsce – kto musi płacić, a kto jest zwolniony?

W Polsce właściciele psów mogą być zobowiązani do opłacenia podatku od posiadania zwierząt, co jest regulowane przepisami lokalnymi gmin. Opłata ta wynika z ustawy o podatkach i opłatach lokalnych i jest stosowana w celu pokrycia kosztów związanych z utrzymaniem czystości i porządku w miejscach publicznych oraz finansowaniem opieki nad bezdomnymi zwierzętami. Inaczej jest w przypadku kotów.

MF: dwa etapy wdrożenia obowiązkowego KSeF. Będzie kolejna zmiana ustawy o VAT

W dniu 5 czerwca 2024 r. Prezydent RP Andrzej Duda podpisał ustawę przesuwającą termin wdrożenia obowiązkowego KSeF na dzień 1 lutego 2026 r. Ustawa została opublikowana w Dzienniku Ustaw 10 czerwca br. i wejdzie w życie 1 lipca br. W drugim etapie procesu legislacyjnego Ministerstwo Finansów zaproponuje rozwiązania w zakresie uproszczenia stosowania obligatoryjnego KSeF i etapowego wdrażania tego systemu. Ministerstwo Finansów udostępniło wersję produkcyjną Aplikacji Mobilnej KSeF.

REKLAMA