REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

E-dowód osobisty 2019 - wniosek, zdjęcie, zagubienie

E-dowód osobisty 2019 - wniosek, zdjęcie, zagubienie
E-dowód osobisty 2019 - wniosek, zdjęcie, zagubienie

REKLAMA

REKLAMA

Osoby, które złożą wniosek o dowód osobisty (nawet jeżeli mają ważny dokument) 4 marca 2019 r. i później, dostaną e-dowód, czyli dokument z warstwą elektroniczną. Wnioski o e-dowód można składać w dowolnym urzędzie gminy, niezależnie od adresu zameldowania, a także przez Internet (na stronie obywatel.gov.pl - trzeba wcześniej założyć konto na ePUAP i uzyskać Profil Zaufany/eGo/). Ministerstwo Cyfryzacji wyjaśnia jak złożyć wniosek o e-dowód, jakie zdjęcie będzie potrzebne i co zrobić w razie zagubienia e-dowodu.

Co to jest e-dowód

Zewnętrznie wygląda podobnie do wydawanego dotychczas dowodu osobistego (plastikowa karta). Jedyną nową informacją na pierwszej stronie dokumentu (awersie) jest numer CAN. Jest on też zapisany w kodzie kreskowym na drugiej stronie. Numer ten jest potrzebny, jeśli chcesz skorzystać z elektronicznych funkcji e-dowodu. Zabezpiecza też e-dowód przed odczytaniem danych zapisanych w warstwie elektronicznej przez osoby nieuprawnione.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Tym, co sprawia, że dowody wydawane po 4 marca staną się „e-dowodami” jest warstwa elektroniczna, czyli wbudowany, niewidoczny z zewnątrz chip. E-dowód działa bezstykowo, co oznacza to, że wystarczy położyć go na czytniku.

Nie zmieniają się dotychczasowe funkcje dowodu osobistego – nadal potwierdza tożsamość i obywatelstwo oraz uprawnia do przekraczania granic niektórych państw, które uznają go za dokument podróży. Dodatkowo, dzięki warstwie elektronicznej, osoby zainteresowane mogą używać e-dowodu do komunikacji z administracją publiczną i innymi podmiotami.
- e-dowód umożliwia m.in. logowanie się do portali administracji publicznej przy użyciu bezpiecznego środka identyfikacji elektronicznej (profil osobisty),
- elektroniczne podpisywanie dokumentów (dzięki podpisowi osobistemu).

Ministerstwo Cyfryzacji informuje:

REKLAMA

  1. Korzystanie z warstwy elektronicznej nie jest obowiązkowe.
  2. E-dowód to nie to samo co „dowód w komórce”. E-dowód to plastikowy blankiet z warstwą elektroniczną. W komórce możesz zainstalować aplikację mObywatel i tam mieć dostęp do danych z dowodu przez swój smartfon.

Bezpieczne używanie e-dowodu
Użycie e-dowodu jest zabezpieczone przy użyciu specjalnego protokołu. W tym celu zawsze wymagane będzie podanie numeru dostępowego (CAN). Numer ten zamieszczony jest w warstwie graficznej dowodu osobistego w postaci 6 cyfr na awersie i w postaci kodu kreskowego na rewersie blankietu dowodu osobistego. Ma to uniemożliwić dostęp do danych elektronicznych zawartych na dowodzie bez wiedzy i zgody obywatela.
Dodatkowo użycie certyfikatu identyfikacji i uwierzytelnienia oraz podpisu osobistego wymaga podania odpowiednio kodu PIN1 lub PIN2, które osobiście nadaje posiadacz dowodu osobistego i nie powinien nikomu ich ujawniać.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

e-Dowód – gdzie i jak złożyć wniosek

W związku z przygotowaniami do wdrożenia e-dowodów w dniach 27 lutego - 3 marca 2019 r nie będzie możliwości składania wniosków o dowód osobisty przez internet. A w dniach od 1 marca do 3 marca nie będzie można złożyć wniosku także w urzędzie gminy. Od 4 marca 2019 r. mają być przywrócone w pełni obie formy wnioskowania o dowód osobisty (tj. już od tej daty o e-dowód).

Ministerstwo Cyfryzacji informuje:

  1. Jeśli Twój dowód jest nadal ważny, NIE musisz go wymieniać.
  2. Jeśli mimo to, chcesz mieć e-dowód – możesz o niego zawnioskować online lub w urzędzie gminy (od 4 marca). Za wymianę nic nie zapłacisz.

Wniosek o dowód osobisty (e-dowód) można składać:

  1. w dowolnym urzędzie gminy, niezależnie od adresu zameldowania,
  2. przez Internet (na stronie www.obywatel.gov.pl).

Trzeba przede wszystkim zaopatrzyć się we właściwe zdjęcie na papierze fotograficznym (gdy składa się wniosek w urzędzie) lub w formie elektronicznej (gdy składa się wniosek przez internet). Załączanie do wniosku niepoprawnie wykonanego zdjęcia to najczęstszy błąd obywateli starających się o nowy dowód.

W urzędzie gminy (dowolnym - niezależnie od miejsca zameldowania)

Wniosek o wydanie dowodu osobistego (e-dowodu) dostaniesz oczywiście w urzędzie ale można też pobrać go wcześniej ze strony obywatel.gov.pl i wypełnić.

Od 4 marca nieznacznie zmieni się dotychczasowy formularz wniosku o dowód. Zostanie poszerzony o możliwość wskazania nowych powodów ubiegania się o dowód osobisty oraz o sekcję z pytaniem o zgodę wnioskodawcy na zamieszczenie w dowodzie certyfikatu podpisu osobistego.  Rodzic, opiekun prawny lub kurator może wnioskować o e-dowód dla dziecka lub podopiecznego.

Przychodząc do urzędu gminy by złożyć wniosek o dowód trzeba też mieć ze sobą:

  • kolorowe zdjęcie na papierze fotograficznym
  • dotychczasowy dowód osobisty lub ważny paszport  jeśli masz,
  • dokument podróży (na przykład paszport) lub inny dokument stwierdzający tożsamość  w przypadku osób, które dostały polskie obywatelstwo.

Po złożeniu wniosku otrzymasz potwierdzenie jego złożenia. Wyrobienie dowodu trwa do 30 dni od dnia złożenia wniosku. Dowód odbierasz w urzędzie, który przyjął twój wniosek. Pamiętaj, że musisz odebrać dowód osobiście. Jeśli masz dotychczasowy dowód osobisty, weź go ze sobą do urzędu.

Wniosek przez intetnet

Aby złożyć wniosek o e-dowód przez internet trzeba wcześniej zadbać o założenie konta na ePUAP i uzyskać profil zaufany (eGO), który służy do potwierdzenia tożsamości osoby składającej wniosek.

Siadając do złożenia wniosku przez internet trzeba mieć:

  • login z hasłem do profilu zaufanego i telefon komórkowy lub dane do innego sposobu logowania na profil zaufany,
  • zdjęcie w formie elektronicznej.

Co zrobić:

  1. Kliknij przycisk Złóż wniosek o dowód osobisty (na stronie obywatel.gov.pl).
  2. Zaloguj się na swój profil zaufany.
  3. Wybierz powód ubiegania się o dowód.
  4. Wybierz dowolny urząd, w którym odbierzesz gotowy dowód.
  5. Dołącz zdjęcie.
  6. Sprawdź, czy dane na wzorze dowodu są poprawne — znajdziesz je potem na oryginalnym dowodzie (imię lub imiona, nazwisko, nazwisko rodowe, imiona rodziców, datę urodzenia, płeć).
  7. Uzupełnij brakujące dane kontaktowe. Upewnij się, że masz w swoim wniosku poprawny adres e-mail. Otrzymasz na niego numer wniosku wraz z nazwą urzędu, w którym odbierzesz dowód.
  8. Sprawdź i podpisz wniosek elektronicznie. Potwierdzenie złożenia wniosku otrzymasz na swoją skrzynkę ePUAP.

Po wysłaniu wniosku online nie można go edytować ani podmieniać w nim załączników.

Wyrabianie e-dowodu jest bezpłatne. Na nowy dowód trzeba czekać maksymalnie 30 dni od dnia złożenia wniosku. Termin ten może się wydłużyć w szczególnych przypadkach  poinformuje cię o tym urzędnik.

Można sprawdzić, czy nowy dowód osobisty (e-dowód) jest gotowy przez internet na stronie obywatel.gov.pl (trzeba podać numer wniosku). Znajdziesz go w wiadomości, którą wyślemy ci na skrzynkę ePUAP i adres e-mail podany we wniosku.

Dowód odbierasz w urzędzie, który wybierasz, kiedy wypełniasz wniosek. Pamiętaj, że musisz odebrać dowód osobiście. Przy odbiorze okaż dotychczasowy dowód osobisty lub ważny paszport  jeśli masz. Osoby, które dostały polskie obywatelstwo, powinny przedstawić dokument podróży (na przykład paszport) lub inny dokument stwierdzający tożsamość.

Odbiór dowodu osobistego dla osoby, która nie ma zdolności do czynności prawnych lub ma ograniczoną zdolność prawną, wymaga obecności tej osoby. Samodzielnie możesz odebrać taki dowód pod warunkiem, że osoba ta jest dzieckiem, które nie ma jeszcze 5 lat.


Kto musi a kto tylko może złożyć wniosek o dowód osobisty

Wniosek o dowód musi złożyć każdy:

  • kto ukończył 18 lat i nie ma jeszcze dowodu osobistego,
  • kto wymienia dowód osobisty - na przykład z powodu zmiany danych osobowych (np. nazwiska).
  • komu zmienił się wygląd, na przykład po operacji plastycznej, co utrudnia albo uniemożliwia rozpoznanie tej osoby,
  • kogo obecny dowód zagubił się, został zniszczony lub skradziony,
  • jeżeli upłynął termin ważności dowodu.

Jeśli twój obecny dowód osobisty traci ważność, złóż wniosek co najmniej 30 dni przed upływem terminu ważności.

Wniosek o dowód może złożyć każdy, kto:

  • kończy 18 lat za mniej niż 30 dni,
  • jest polskim obywatelem, który mieszka za granicą,
  • jest rodzicem, opiekunem prawnym albo kuratorem i składa wniosek w imieniu:
    - dziecka do 18. roku życia (jeśli składasz w urzędzie wniosek w imieniu dziecka, które ukończyło 5 lat, dziecko musi przy tym być,
    - innej osoby całkowicie lub częściowo ubezwłasnowolnionej.

Nie ma obowiązku wymiany dowodu (wyrabiania nowego dowodu), jeśli zmienia się twój adres zameldowania albo nazwa urzędu, który wydał twój dowód.

Zagubienie e-dowodu - co zrobić?

Jeśli właścicielowi e-dowodu przytrafi się zgubienie dokumentu, będzie miał czas na oddech i spokojne poszukiwanie dokumentu.  E-dowód będzie można zawiesić! Co to oznacza w praktyce?

Dzisiaj jest tak, że jeśli zgubiłaś/eś dowód… lub wydaje Ci się, że zgubiłaś/eś – dla własnego bezpieczeństwa – powinnaś/powinieneś to natychmiast zgłosić. Nie musisz iść do urzędu, możesz to zrobić przez Internet. Urzędnik od razu po otrzymaniu zgłoszenia, unieważnia dowód. W związku z tym, jeśli nawet po kilku dniach znajdziecie zgubę, to i tak będziesz musiała/musiał wyrobić nowy dowód.

Ważność e-Dowodu będzie można zawiesić na 14 dni

Posiadacz e-dowodu będzie miał możliwość czasowego zawieszenia dokumentu.

Każdy kto nie będzie wiedział, gdzie jest jego e-dowód – jednocześnie licząc na to, ze go znajdzie – będzie mógł zawiesić dowód na 14 dni – tłumaczy minister cyfryzacji Marek Zagórski.

Jeśli w tym czasie nie cofnie zawieszenia, dowód zostanie automatycznie unieważniony. Jeśli zawieszenie zostanie cofnięte w ciągu dwóch tygodni, e-dowód znowu będzie ważny. Wnioski o zawieszenie i odwieszenie e-dowodu będzie można złożyć zarówno w urzędzie, jak i przez Internet – dodaje szef Ministerstwa Cyfryzacji.

Wraz z e-dowodem na stronie www.gov.pl  pojawią się nie tylko zmodyfikowane, ale i nowe e-usługi.

Od 4 marca 2019 r. - online - będzie można m.in.:

  • Uzyskać dowód osobisty dla dziecka lub podopiecznego
  • Zgłosić lub cofnąć zawieszenie dowodu osobistego
  • Zgłosić utratę albo uszkodzenie swojego dowodu osobistego – unieważnij dowód
  • Zgłosić lub cofnąć zawieszenie dowodu osobistego dziecka lub innej osoby

8 marca dojdą kolejne e-usługi:

  • Zgłoszenie utraty albo uszkodzenia dowodu osobistego dziecka lub podopiecznego
  • Sprawdzenie, czy dowód osobisty jest unieważniony lub zawieszony
  • Sprawdzenie swoich danych w Rejestrze Dowodów Osobistych

Źródła: Ministerstwo Cyfryzacji, www.obywatel.gov.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA