REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

E-dowód osobisty 2019 - wniosek, zdjęcie, zagubienie

E-dowód osobisty 2019 - wniosek, zdjęcie, zagubienie
E-dowód osobisty 2019 - wniosek, zdjęcie, zagubienie

REKLAMA

REKLAMA

Osoby, które złożą wniosek o dowód osobisty (nawet jeżeli mają ważny dokument) 4 marca 2019 r. i później, dostaną e-dowód, czyli dokument z warstwą elektroniczną. Wnioski o e-dowód można składać w dowolnym urzędzie gminy, niezależnie od adresu zameldowania, a także przez Internet (na stronie obywatel.gov.pl - trzeba wcześniej założyć konto na ePUAP i uzyskać Profil Zaufany/eGo/). Ministerstwo Cyfryzacji wyjaśnia jak złożyć wniosek o e-dowód, jakie zdjęcie będzie potrzebne i co zrobić w razie zagubienia e-dowodu.

Co to jest e-dowód

Zewnętrznie wygląda podobnie do wydawanego dotychczas dowodu osobistego (plastikowa karta). Jedyną nową informacją na pierwszej stronie dokumentu (awersie) jest numer CAN. Jest on też zapisany w kodzie kreskowym na drugiej stronie. Numer ten jest potrzebny, jeśli chcesz skorzystać z elektronicznych funkcji e-dowodu. Zabezpiecza też e-dowód przed odczytaniem danych zapisanych w warstwie elektronicznej przez osoby nieuprawnione.

REKLAMA

Autopromocja

Tym, co sprawia, że dowody wydawane po 4 marca staną się „e-dowodami” jest warstwa elektroniczna, czyli wbudowany, niewidoczny z zewnątrz chip. E-dowód działa bezstykowo, co oznacza to, że wystarczy położyć go na czytniku.

Nie zmieniają się dotychczasowe funkcje dowodu osobistego – nadal potwierdza tożsamość i obywatelstwo oraz uprawnia do przekraczania granic niektórych państw, które uznają go za dokument podróży. Dodatkowo, dzięki warstwie elektronicznej, osoby zainteresowane mogą używać e-dowodu do komunikacji z administracją publiczną i innymi podmiotami.
- e-dowód umożliwia m.in. logowanie się do portali administracji publicznej przy użyciu bezpiecznego środka identyfikacji elektronicznej (profil osobisty),
- elektroniczne podpisywanie dokumentów (dzięki podpisowi osobistemu).

Ministerstwo Cyfryzacji informuje:

  1. Korzystanie z warstwy elektronicznej nie jest obowiązkowe.
  2. E-dowód to nie to samo co „dowód w komórce”. E-dowód to plastikowy blankiet z warstwą elektroniczną. W komórce możesz zainstalować aplikację mObywatel i tam mieć dostęp do danych z dowodu przez swój smartfon.

Bezpieczne używanie e-dowodu
Użycie e-dowodu jest zabezpieczone przy użyciu specjalnego protokołu. W tym celu zawsze wymagane będzie podanie numeru dostępowego (CAN). Numer ten zamieszczony jest w warstwie graficznej dowodu osobistego w postaci 6 cyfr na awersie i w postaci kodu kreskowego na rewersie blankietu dowodu osobistego. Ma to uniemożliwić dostęp do danych elektronicznych zawartych na dowodzie bez wiedzy i zgody obywatela.
Dodatkowo użycie certyfikatu identyfikacji i uwierzytelnienia oraz podpisu osobistego wymaga podania odpowiednio kodu PIN1 lub PIN2, które osobiście nadaje posiadacz dowodu osobistego i nie powinien nikomu ich ujawniać.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

e-Dowód – gdzie i jak złożyć wniosek

W związku z przygotowaniami do wdrożenia e-dowodów w dniach 27 lutego - 3 marca 2019 r nie będzie możliwości składania wniosków o dowód osobisty przez internet. A w dniach od 1 marca do 3 marca nie będzie można złożyć wniosku także w urzędzie gminy. Od 4 marca 2019 r. mają być przywrócone w pełni obie formy wnioskowania o dowód osobisty (tj. już od tej daty o e-dowód).

Ministerstwo Cyfryzacji informuje:

  1. Jeśli Twój dowód jest nadal ważny, NIE musisz go wymieniać.
  2. Jeśli mimo to, chcesz mieć e-dowód – możesz o niego zawnioskować online lub w urzędzie gminy (od 4 marca). Za wymianę nic nie zapłacisz.

Wniosek o dowód osobisty (e-dowód) można składać:

  1. w dowolnym urzędzie gminy, niezależnie od adresu zameldowania,
  2. przez Internet (na stronie www.obywatel.gov.pl).

Trzeba przede wszystkim zaopatrzyć się we właściwe zdjęcie na papierze fotograficznym (gdy składa się wniosek w urzędzie) lub w formie elektronicznej (gdy składa się wniosek przez internet). Załączanie do wniosku niepoprawnie wykonanego zdjęcia to najczęstszy błąd obywateli starających się o nowy dowód.

W urzędzie gminy (dowolnym - niezależnie od miejsca zameldowania)

Wniosek o wydanie dowodu osobistego (e-dowodu) dostaniesz oczywiście w urzędzie ale można też pobrać go wcześniej ze strony obywatel.gov.pl i wypełnić.

Od 4 marca nieznacznie zmieni się dotychczasowy formularz wniosku o dowód. Zostanie poszerzony o możliwość wskazania nowych powodów ubiegania się o dowód osobisty oraz o sekcję z pytaniem o zgodę wnioskodawcy na zamieszczenie w dowodzie certyfikatu podpisu osobistego.  Rodzic, opiekun prawny lub kurator może wnioskować o e-dowód dla dziecka lub podopiecznego.

Przychodząc do urzędu gminy by złożyć wniosek o dowód trzeba też mieć ze sobą:

  • kolorowe zdjęcie na papierze fotograficznym
  • dotychczasowy dowód osobisty lub ważny paszport  jeśli masz,
  • dokument podróży (na przykład paszport) lub inny dokument stwierdzający tożsamość  w przypadku osób, które dostały polskie obywatelstwo.

Po złożeniu wniosku otrzymasz potwierdzenie jego złożenia. Wyrobienie dowodu trwa do 30 dni od dnia złożenia wniosku. Dowód odbierasz w urzędzie, który przyjął twój wniosek. Pamiętaj, że musisz odebrać dowód osobiście. Jeśli masz dotychczasowy dowód osobisty, weź go ze sobą do urzędu.

Wniosek przez intetnet

Aby złożyć wniosek o e-dowód przez internet trzeba wcześniej zadbać o założenie konta na ePUAP i uzyskać profil zaufany (eGO), który służy do potwierdzenia tożsamości osoby składającej wniosek.

Siadając do złożenia wniosku przez internet trzeba mieć:

  • login z hasłem do profilu zaufanego i telefon komórkowy lub dane do innego sposobu logowania na profil zaufany,
  • zdjęcie w formie elektronicznej.

Co zrobić:

  1. Kliknij przycisk Złóż wniosek o dowód osobisty (na stronie obywatel.gov.pl).
  2. Zaloguj się na swój profil zaufany.
  3. Wybierz powód ubiegania się o dowód.
  4. Wybierz dowolny urząd, w którym odbierzesz gotowy dowód.
  5. Dołącz zdjęcie.
  6. Sprawdź, czy dane na wzorze dowodu są poprawne — znajdziesz je potem na oryginalnym dowodzie (imię lub imiona, nazwisko, nazwisko rodowe, imiona rodziców, datę urodzenia, płeć).
  7. Uzupełnij brakujące dane kontaktowe. Upewnij się, że masz w swoim wniosku poprawny adres e-mail. Otrzymasz na niego numer wniosku wraz z nazwą urzędu, w którym odbierzesz dowód.
  8. Sprawdź i podpisz wniosek elektronicznie. Potwierdzenie złożenia wniosku otrzymasz na swoją skrzynkę ePUAP.

Po wysłaniu wniosku online nie można go edytować ani podmieniać w nim załączników.

Wyrabianie e-dowodu jest bezpłatne. Na nowy dowód trzeba czekać maksymalnie 30 dni od dnia złożenia wniosku. Termin ten może się wydłużyć w szczególnych przypadkach  poinformuje cię o tym urzędnik.

Można sprawdzić, czy nowy dowód osobisty (e-dowód) jest gotowy przez internet na stronie obywatel.gov.pl (trzeba podać numer wniosku). Znajdziesz go w wiadomości, którą wyślemy ci na skrzynkę ePUAP i adres e-mail podany we wniosku.

Dowód odbierasz w urzędzie, który wybierasz, kiedy wypełniasz wniosek. Pamiętaj, że musisz odebrać dowód osobiście. Przy odbiorze okaż dotychczasowy dowód osobisty lub ważny paszport  jeśli masz. Osoby, które dostały polskie obywatelstwo, powinny przedstawić dokument podróży (na przykład paszport) lub inny dokument stwierdzający tożsamość.

Odbiór dowodu osobistego dla osoby, która nie ma zdolności do czynności prawnych lub ma ograniczoną zdolność prawną, wymaga obecności tej osoby. Samodzielnie możesz odebrać taki dowód pod warunkiem, że osoba ta jest dzieckiem, które nie ma jeszcze 5 lat.


Kto musi a kto tylko może złożyć wniosek o dowód osobisty

Wniosek o dowód musi złożyć każdy:

  • kto ukończył 18 lat i nie ma jeszcze dowodu osobistego,
  • kto wymienia dowód osobisty - na przykład z powodu zmiany danych osobowych (np. nazwiska).
  • komu zmienił się wygląd, na przykład po operacji plastycznej, co utrudnia albo uniemożliwia rozpoznanie tej osoby,
  • kogo obecny dowód zagubił się, został zniszczony lub skradziony,
  • jeżeli upłynął termin ważności dowodu.

Jeśli twój obecny dowód osobisty traci ważność, złóż wniosek co najmniej 30 dni przed upływem terminu ważności.

Wniosek o dowód może złożyć każdy, kto:

  • kończy 18 lat za mniej niż 30 dni,
  • jest polskim obywatelem, który mieszka za granicą,
  • jest rodzicem, opiekunem prawnym albo kuratorem i składa wniosek w imieniu:
    - dziecka do 18. roku życia (jeśli składasz w urzędzie wniosek w imieniu dziecka, które ukończyło 5 lat, dziecko musi przy tym być,
    - innej osoby całkowicie lub częściowo ubezwłasnowolnionej.

Nie ma obowiązku wymiany dowodu (wyrabiania nowego dowodu), jeśli zmienia się twój adres zameldowania albo nazwa urzędu, który wydał twój dowód.

Zagubienie e-dowodu - co zrobić?

Jeśli właścicielowi e-dowodu przytrafi się zgubienie dokumentu, będzie miał czas na oddech i spokojne poszukiwanie dokumentu.  E-dowód będzie można zawiesić! Co to oznacza w praktyce?

Dzisiaj jest tak, że jeśli zgubiłaś/eś dowód… lub wydaje Ci się, że zgubiłaś/eś – dla własnego bezpieczeństwa – powinnaś/powinieneś to natychmiast zgłosić. Nie musisz iść do urzędu, możesz to zrobić przez Internet. Urzędnik od razu po otrzymaniu zgłoszenia, unieważnia dowód. W związku z tym, jeśli nawet po kilku dniach znajdziecie zgubę, to i tak będziesz musiała/musiał wyrobić nowy dowód.

Ważność e-Dowodu będzie można zawiesić na 14 dni

Posiadacz e-dowodu będzie miał możliwość czasowego zawieszenia dokumentu.

Każdy kto nie będzie wiedział, gdzie jest jego e-dowód – jednocześnie licząc na to, ze go znajdzie – będzie mógł zawiesić dowód na 14 dni – tłumaczy minister cyfryzacji Marek Zagórski.

Jeśli w tym czasie nie cofnie zawieszenia, dowód zostanie automatycznie unieważniony. Jeśli zawieszenie zostanie cofnięte w ciągu dwóch tygodni, e-dowód znowu będzie ważny. Wnioski o zawieszenie i odwieszenie e-dowodu będzie można złożyć zarówno w urzędzie, jak i przez Internet – dodaje szef Ministerstwa Cyfryzacji.

Wraz z e-dowodem na stronie www.gov.pl  pojawią się nie tylko zmodyfikowane, ale i nowe e-usługi.

Od 4 marca 2019 r. - online - będzie można m.in.:

  • Uzyskać dowód osobisty dla dziecka lub podopiecznego
  • Zgłosić lub cofnąć zawieszenie dowodu osobistego
  • Zgłosić utratę albo uszkodzenie swojego dowodu osobistego – unieważnij dowód
  • Zgłosić lub cofnąć zawieszenie dowodu osobistego dziecka lub innej osoby

8 marca dojdą kolejne e-usługi:

  • Zgłoszenie utraty albo uszkodzenia dowodu osobistego dziecka lub podopiecznego
  • Sprawdzenie, czy dowód osobisty jest unieważniony lub zawieszony
  • Sprawdzenie swoich danych w Rejestrze Dowodów Osobistych

Źródła: Ministerstwo Cyfryzacji, www.obywatel.gov.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odliczenie w PIT zakupu smartfona, smartwatcha i tabletu jest możliwe. Kto ma takie prawo? [Ulga rehabilitacyjna 2025]

Wydatki poniesione przez podatnika z orzeczoną niepełnosprawnością na zakup telefonu komórkowego (smartfona), smartwatcha i tabletu oraz oprogramowania i baterii do tych urządzeń (a także na naprawy tych urządzeń), można uznać za wydatki, podlegające odliczeniu w ramach ulgi rehabilitacyjnej określonej w art. 26 ust. 1 pkt 6 w zw. z art. 26 ust. 7a pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Podstawowym warunkiem tego odliczenia jest to, by te urządzenia ułatwiały wykonywanie czynności życiowych, stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności. Takie jest stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej zaprezentowane np. w interpretacji indywidualnej z 19 listopada 2024 r.

Twój e-PIT już jest! Jak szybko rozliczyć PIT i otrzymać zwrot podatku?

Usługa Twój e-PIT ruszyła 15 lutego 2025 roku rusza. To najprostszy sposób na szybkie i wygodne rozliczenie podatku PIT za 2024 rok. Sprawdź, jakie nowości wprowadzono w tym roku i jak złożyć zeznanie w kilka kliknięć, by nie czekać na zwrot podatku!

Zaniechanie poboru podatku od subwencji i wsparcia finansowego z tarcz PFR do końca 2026 roku

Ministerstwo Finansów chce wydłużyć do końca 2026 r. okres zaniechania poboru podatku od subwencji finansowych oraz finansowania preferencyjnego udzielonych przez PFR w ramach tarcz – wynika z projektu rozporządzenia, opublikowanego 14 lutego 2025 r. na stronach Rządowego Centrum Legislacji.

Twój e-PIT 2025: jakie ulgi podatkowe trzeba wypełnić samemu? Jak złożyć zeznanie podatkowe za 2024 rok?

Od 15 lutego do 30 kwietnia 2025 r. można składać roczne zeznania podatkowe PIT i rozliczyć dochody (przychody) uzyskane w 2024 roku. Ministerstwo Finansów zachęca do korzystania z e-usług Krajowej Administracji Skarbowej i rozliczania podatków drogą elektroniczną. W 2025 r. kolejny raz z usługi Twój e-PIT będą mogły skorzystać również osoby prowadzące działalność gospodarczą oraz działy specjalne produkcji rolnej. Pierwszy raz usługa Twój e-PIT będzie dostępna także w aplikacji mobilnej e-Urząd Skarbowy (e-US). MF i KAS zachęcają także do aktywowania usługi e-korespondencji przy okazji logowania do e-US w związku z rozliczeniem podatku.

REKLAMA

Składka zdrowotna 2025: kwoty, podstawy wymiaru, zmiany i korzyści dla firm. Kiedy pierwsze płatności na nowych zasadach?

Od 1 stycznia 2025 r. zmieniły się zasady obliczania składki zdrowotnej dla przedsiębiorców. Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, kto skorzysta z nowych przepisów i kiedy pierwsze płatności „na nowych zasadach”. Ile wynoszą składki zdrowotne i podstawy wymiaru poszczególnych przedsiębiorców w zależności od ich formy opodatkowania?

PFRON 2025: Obowiązki pracodawcy. Składki, terminy, deklaracje. Jak obliczyć stan i wskaźnik zatrudnienia oraz wysokość wpłaty?

Jakie obowiązki wobec PFRON ma pracodawca? Jak obliczyć wysokość wpłaty na ten fundusz? Jak ustalić stan zatrudnienia i wskaźnik zatrudnienia? Kto może być zwolniony z obowiązku dokonywania wpłat do PFRON?

Zwrot kosztów przejazdów pracowniczych bez podatku? Interpelacja poselska w sprawie przychodu pracownika

W odpowiedzi z 23 grudnia 2024 r. na interpelację poselską nr 6759 Wiceminister Finansów Jarosław Neneman wskazał rozstrzygnięcie w zakresie zwrotu kosztów taksówek ponoszonych przez pracowników sprzeczne z ostatnim wyrokiem NSA z 19 listopada 2024 r. Zdaniem Wiceministra zwrot takich kosztów nie będzie stanowił przychodu w sytuacji, w której kwota jaką otrzymują pracownicy równa jest tej, którą ponieśli i wyjdą oni dzięki temu „na zero”.

Mandat lub grzywna nałożone za granicą. Kiedy warto się odwołać, a kiedy lepiej zapłacić od razu?

Każdego roku tysiące polskich firm transportowych i przewoźników, realizujących przewozy międzynarodowe, otrzymują mandaty lub grzywny, które mogą sięgać dziesiątek, a nawet setek tysięcy złotych. Czy zawsze warto się od nich odwoływać? W wielu przypadkach tak – ale trzeba wiedzieć, kiedy walczyć, a kiedy zapłacić i uniknąć dalszych problemów. A wszystko oczywiście zależy od okoliczności oraz rodzaju nałożonej kary.

REKLAMA

260-280 zł za badanie techniczne samochodu (postulat diagnostów). Czy już w 2025 r. będzie drożej, w tym wyższe też opłaty karne za spóźniony przegląd i nowe terminy?

Ministerstwo Infrastruktury podjęło intensywne prace nad reformą systemu badań technicznych pojazdów (w tym samochodów i motocykli). To nie tylko konieczność wynikająca z dostosowania przepisów do unijnej dyrektywy, ale również odpowiedź na realia gospodarcze, które przez lata diametralnie się zmieniły. Jak informuje resort, w grudniu 2024 roku złożono wniosek o wpisanie projektu ustawy do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów. Czy stawki za badania techniczne pojazdów zmienią się w 2025 roku? Co jeszcze się zmieni oprócz cen?

Bułgaria i Rumunia w strefie Schengen od 2025 r. – co to oznacza dla branży transportowej?

1 stycznia 2025 roku Rumunia i Bułgaria zyskały pełen dostęp do strefy Schengen, o który zabiegały od chwili akcesji niemal 20 lat temu. Mniej granic na kontynencie to świetna wiadomość dla europejskiego sektora transportu – planowanie tras biegnących przez oba kraje stanie się łatwiejsze i wolne od wielogodzinnych kontroli. Wejście do Schengen to ogromna szansa zwłaszcza dla intensywnie rozwijającej się Rumunii. Jej pozycja na kontynencie w ostatnich latach umocniła się, a transport jest kluczowym sektorem rumuńskiej gospodarki.

REKLAMA