REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowa Ordynacja podatkowa i ustawa o Rzeczniku Praw Podatnika

Subskrybuj nas na Youtube
Nowa Ordynacja podatkowa i ustawa o Rzeczniku Praw Podatnika /Shutterstock
Nowa Ordynacja podatkowa i ustawa o Rzeczniku Praw Podatnika /Shutterstock
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W Sejmie trwają prace nad ustawą wprowadzającą nową Ordynację podatkową oraz projektem ustawy o Rzeczniku Praw Podatnika. Rozwiązania zawarte w nowej Ordynacji podatkowej mają wejść w życie 1 stycznia 2021 r.

Projekty nowej Ordynacji podatkowej i ustawy o Rzeczniku Praw Podatnika trafią do sejmowej komisji finansów - zdecydowano w środę (3 lipca). Celem nowej Ordynacji podatkowej jest większą ochrona praw podatnika ale też większa efektywność i skuteczność poboru podatków.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Wraz z projektem nowej Ordynacji podatkowej procedowany jest projekt ustawy wprowadzającej nową Ordynację i projekt ustawy o Rzeczniku Praw Podatnika. Wszystkie te dokumenty przygotował resort finansów.

W środę w nocy, podczas pierwszego czytania projektów, wiceminister finansów Leszek Skiba mówił, że Ordynacja podatkowa "musi nadążać za zmieniającym się otoczeniem społecznym i gospodarczym". Przypomniał, że obecnie obowiązująca Ordynacja podatkowa ma już "ponad dwadzieścia lat" i w tym czasie była zmieniana ponad 150 razy. Ocenił, że "liczne zmiany" obowiązujących przepisów, oraz wyroki sądów administracyjnych i Trybunału Konstytucyjnego "świadczą o tym, że czytelność konstytucji podatkowej, jaką jest Ordynacja podatkowa została zaburzona".

Skiba dodał, że projekt nowej Ordynacji podatkowej "odpowiada w pełni nowym wyzwaniom".

REKLAMA

"Nowa ordynacja wyważa interes podatnika oraz fiskusa poprzez instytucje służące ochronie praw podatnika w jego relacjach z organami podatkowymi oraz instytucje służące zwiększaniu skuteczności efektywności wymiaru i poboru podatków" - podkreślił Skiba.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Według wiceministra ochronie praw podatnika służy m.in. "zasada informowania i wsparcia, zasada domniemania uczciwości zobowiązanego oraz zasada uzasadnionych oczekiwań".

Skiba poinformował że ważnym elementem ochrony podatnika będą "konsensualne formy załatwiania spraw podatkowych", np. mediacje czy konsultacje skutków podatkowych transakcji.

Wskazał, że projekt zawiera także "szereg innych rozwiązań chroniących podatnika w kontaktach z administracją podatkową".

"Warto tu wymienić limit terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego; zakaz orzekania na niekorzyść podatnika na etapie postępowania pierwszoinstancyjnego; środki zwalczania przewlekłości postępowania; prawo do skorygowania deklaracji przed zakończeniem postępowania podatkowego; możliwość rezygnacji z odwołania od decyzji na rzecz skargi do sądu; dłuższe terminy do wniesienia odwołania i zażalenia" - poinformował.

"Zwiększenie efektywności realizacji zobowiązań podatkowych umożliwią m.in. instytucja przedawnienia wymiaru i poboru zobowiązań podatkowych; postępowanie uproszczone; eliminacja postępowań dotyczących kwot podatku do 50 zł; zasada współdziałania podatnika z organem podatkowym w zakresie wynikającym z przepisów prawa podatkowego; upowszechnienie komunikacji elektronicznej w kontaktach z organem podatkowym" - dodał Skiba.

Odnosząc się do projektu ustawy wprowadzającego instytucję Rzecznika Praw Podatnika (RPP), Skiba powiedział, że celem nowego rzecznika jest zwiększenie poczucia bezpieczeństwa obywateli w kontaktach z organami podatkowymi. "Nowa instytucja powinna przyczynić się do ukształtowania bardziej transparentnych dla podatnika standardów funkcjonowania administracji skarbowej (...)" - wyjaśnił.

"Aby ograniczyć zjawisko unikania opodatkowania - w szczególności w obrocie międzynarodowym - żeby móc skutecznie uszczelniać system podatkowy, konieczne są zmiany przepisów w Ordynacji podatkowej" - powiedziała Maria Zuba (PiS), która przedstawiała stanowisko jej klubów ws. projektów ustaw.

"Zaproponowane (...) przez rząd rozwiązania (...) mają do spełnienia dwa zasadnicze cele (...), chronić prawa podatnika w jego relacjach z organami podatkowymi i po drugie zwiększenie efektywności i skuteczności poboru podatków" - oceniła. Podsumowując zaznaczyła, że klub PiS jest za skierowaniem projektów do komisji.

Polecamy: CIT 2019. Komentarz

Polecamy: PIT 2019. Komentarz

Janusz Cichoń reprezentujący PO-KO zauważył, że po raz pierwszy w historii prac nad ustawami podatkowymi wykorzystano formułę komisji kodyfikacyjnej. Cichoń przypomniał, że komisja ta została powołana w 2014 r., rok później przygotowała założenia do nowej Ordynacji, na podstawie których powstał projekt - zgodny z zasadą "równoważenia interesu publicznego i podatnika", oparty na przekonaniu, że podatnik jest rzetelny i nie dąży do naruszenia prawa. Poseł zauważył, że w 2017 r. projekt został przekazany do Ministerstwa Finansów, a rząd przyjął go dopiero w maju 2019 r. - z licznymi modyfikacjami.

"Niestety dziś możemy jednoznacznie powiedzieć, że projekt nowej Ordynacji podatkowej skończył się z chwilą przekazania do gmachu Ministerstwa Finansów" - ocenił przedstawiciel PO-KO. Wskazał, że dokonano sporo zmian merytorycznych, które - jego zdaniem - trzeba uznać "za szkodliwe, wręcz destabilizujące równowagę między interesem publicznym a podatnikiem".

Cichoń poinformował, że wiele instytucji prawnych zaproponowanych przez komisję kodyfikacyjną usunięto, wiele przepisów przeniesiono z dotychczasowej Ordynacji do nowej - mimo sprzeciwu komisji kodyfikacyjnej. Jako przykład podał regulacje dot. raportowania schematów podatkowych. Cichoń krytykował też sposób powoływania Rzecznika Praw Podatnika - nazywając go urzędnikiem ministra finansów.

"Wrócić należy do Ordynacji Podatkowej przygotowanej przez Komisję Kodyfikacyjną" - postulował.

Ponieważ podczas pierwszego czytania nie zgłoszono wniosku o odrzucenie projektów, trafią one do komisji finansów publicznych.

Rozwiązania zawarte w nowej Ordynacji podatkowej mają wejść w życie 1 stycznia 2021 r. Projektowany akt zastąpi obowiązującą ustawę z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa.

Zgodnie z projektem ustawy o RPP, Rzecznik ten będzie powoływany przez prezesa Rady Ministrów na sześcioletnią kadencję, na wniosek ministra właściwego do spraw finansów publicznych. W myśl projektu nie będzie mógł należeć do partii politycznej, związku zawodowego, ani prowadzić działalności gospodarczej, jak również działalności publicznej nie dającej się pogodzić z godnością urzędu.

Do jego zadań będzie należało m.in. opiniowanie projektów aktów normatywnych z zakresu prawa podatkowego; promowanie mediacji między podatnikami a organami podatkowymi; współdziałanie ze stowarzyszeniami, samorządami zawodowymi, ruchami obywatelskimi, innymi dobrowolnymi zrzeszeniami i fundacjami, organizacjami reprezentującymi podatników oraz z zagranicznymi i międzynarodowymi organami i organizacjami działającymi na rzecz ochrony praw podatnika, zajmującymi się monitoringiem jakości prawa podatkowego i kierunkami jego reform. (PAP)

autor: Radosław Jankiewicz

rkj/ mmu/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
System ICS2 w 11 krajach UE już od września 2025 r. – polscy przewoźnicy muszą dostosować procedury

Nierównomierne wdrażanie systemu Import Control System 2 w Unii Europejskiej tworzy złożoną sytuację dla polskich firm transportowych. Podczas gdy jedenaście państw członkowskich uruchamia nowe wymogi już od września 2025 roku, Polska ma czas do maja 2026. To oznacza konieczność stosowania różnych procedur w zależności od trasy przewozu.

KSeF 2.0. Jak wystawić fakturę po 1 lutego 2026 r.: 5 podstawowych kroków – wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Ministerstwo Finansów opublikowało we wrześniu 2025 r. cztery części Podręcznika KSeF 2.0, w których omawia zasady korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur w modelu obowiązkowym od 1 lutego 2026 roku. W części II tego podręcznika omówione zostały zasady wystawiania oraz otrzymywania faktur wg stanu prawnego obowiązującego od 1 lutego 2026 r.

Ukryte zyski w estońskim CIT. Przykład: samochody firmowe wykorzystywanych w użytku mieszanym

System opodatkowania w formie estońskiego CIT stanowi wyjątkowo korzystną alternatywę dla przedsiębiorców. Z jednej strony umożliwia odroczenie bieżącego opodatkowania zysku, z drugiej zaś, aby zapobiec nadmiernym wypłatom na rzecz wspólników czy udziałowców (ponad poziom podzielonego zysku), ustawodawca wprowadził szereg ograniczeń. Jednym z kluczowych rozwiązań w tym zakresie jest wyodrębnienie kategorii dochodów tzw. „ukrytych zysków” podlegających opodatkowaniu ryczałtem. Ten artykuł omawia dochód z tytułu ukrytych zysków na przykładzie samochodów wykorzystywanych w użytku mieszanym.

7 form faktur VAT w 2026 r. Czy dokument „udostępniony w sposób uzgodniony” w rozumieniu art. 106gb ust. 4 ustawy o VAT będzie fakturą czy jej kopią?

Podatnicy VAT, którzy tracą nadzieję (nie wszyscy), że ominie ich dopust boży faktur ustrukturyzowanych w 2026 r., zaczynają powoli czytać przepisy dotyczące tych faktur i włosy im stają na głowie, bo ich nie sposób zrozumieć, a przede wszystkim nawet nie będzie wiadomo, co będzie w sensie prawnym „fakturą” w przyszłym roku. W przypadku tradycyjnej postaci tych faktur, czyli papierowej i elektronicznej jest to jasne, a w przypadku nowych potworków – już nie - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Eksport bez odprawy celnej – czy możliwe jest zgłoszenie po wywozie towaru?

W codziennej praktyce handlu zagranicznego przedsiębiorcy przywiązują ogromną wagę do dokumentacji celnej. To ona daje gwarancję bezpieczeństwa podatkowego, prawa do zastosowania stawki 0% VAT i pewność, że transakcja została prawidłowo rozliczona. Zdarzają się jednak sytuacje wyjątkowe, w których samolot z towarem już odleciał, statek odpłynął, a zgłoszenie eksportowe… nie zostało złożone. Czy w takiej sytuacji eksporter ma jeszcze szansę naprawić błąd?

Kto nie musi wystawiać faktur w KSeF?

KSeF ma być docelowo powszechnym systemem e-fakturowania. W 2026 r. rozpocznie się wystawianie faktur w KSeF przez przedsiębiorców. Jednak ustawodawca przewidział katalog wyłączeń. Warto wiedzieć, kto w praktyce nie będzie musiał korzystać z KSeF.

Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

REKLAMA

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA