REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowa Ordynacja podatkowa - Program Współdziałania

Nowea Ordynacja podatkowa - Program Współdziałania
Nowea Ordynacja podatkowa - Program Współdziałania

REKLAMA

REKLAMA

Program Współdziałania to nowa propozycja rozwiązań w projekcie Ordynacji podatkowej. Umowa tego rodzaju, zawierana pomiędzy firmą a organem, ma być oparta na całkowitej transparentności działań podatnika, który informuje organ o wszelkich istotnych i kontrowersyjnych kwestiach, mających wpływ na wysokość płaconych przez niego podatków.

W lutym w Ministerstwie Finansów rozpoczęto konsultacje podatkowe w zakresie wdrożenia Programu Współdziałania. Przypomnijmy, że ramy programu opierają się na istniejącej już w niektórych krajach instytucji monitoringu horyzontalnego. W kolejnym projekcie nowej Ordynacji podatkowej z grudnia 2018 r. zasady funkcjonowania tej instytucji zostały opisane bardziej szczegółowo niż w poprzednim. Niemniej jednak dokładny jej kształt ma zostać wypracowany w praktyce (m.in. w ramach konsultacji podatkowych). Warto przyjrzeć się bliżej tym regulacjom.

REKLAMA

Autopromocja

Program współdziałania kierowany jest dla podatników o istotnym znaczeniu gospodarczym, których przychody przekraczają równowartość 50 mln EUR. Zgodnie z uzasadnieniem umowa o współdziałanie zawierana pomiędzy firmą a organem oparta jest na całkowitej transparentności działań podatnika, który informuje organ o wszelkich istotnych i kontrowersyjnych kwestiach, mających wpływ na wysokość płaconych przez niego podatków. Umowa jest zawierana w formie pisemnej na czas nieokreślony. Przy czym warunkiem jej zawarcia jest pozytywna opinia z audytu wstępnego lub zastosowanie się przez podatnika do zaleceń wynikających z tego audytu. Niezwykle ważnym elementem programu są tzw. wewnętrzne ramy nadzoru podatkowego, które są zbiorem wewnętrznych skonkretyzowanych procesów oraz procedur dotyczących zarządzania sposobem wykonywania obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego.

Na marginesie warto zauważyć, że organy podatkowe kładą coraz większy nacisk na funkcjonowanie w organizacji wewnętrznych procedur, które zapewniają prawidłowe wywiązywanie się z obowiązków podatkowych. Już od stycznia 2019 r. funkcjonują przepisy odnośnie raportowania MDR nakładające pewnym podmiotom obowiązek posiadania wewnętrznej procedury (art. 86l Ordynacji podatkowej). Jeszcze wcześniej przy wprowadzeniu możliwości stosowania elektronicznych faktur, wskazano na „dowolne kontrole biznesowe” jako ważny element ustalania wiarygodnej ścieżki audytu autentyczności pochodzenia i integralności treści takich faktur ( art. 106m ustawy o VAT).

Jak wskazano wyżej, na podatniku, który chciałby podpisać z szefem KAS umowę o współdziałaniu ciążą pewne obowiązki. Z drugiej strony, czy podjęcie współdziałania wiąże się z jakimiś uprawnieniami? Jak wskazano w uzasadnieniu i jak wynika z samej istoty cooperative compliance organ podatkowy udziela wsparcia podatnikowi „w czasie rzeczywistym”, tj. również bez zwłoki udziela – po konsultacji z samym podatnikiem – odpowiedzi na nurtujące podatnika pytania. Podstawą współpracy są porozumienia wiążące obie strony i gwarantujące przestrzeganie przez obie strony ustaleń w zakresie kwestii spornych lub wątpliwych. Porozumienia umożliwią podatnikowi szybkie i odformalizowane załatwienie kwestii spornych lub wątpliwych. Tego typu porozumienia mogą być zawieranie m.in w następujących sprawach:

  1. wykładni lub stosowania przepisów prawa podatkowego,
  2. ustalania cen transferowych,
  3. wyłączenia stosowania GAAR, 
  4. wysokości prognozowanego na następny rok podatkowy zobowiązania podatkowego w podatku dochodowym od osób prawnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Wiosenne rabaty do – 50%
Bestsellery – podatki, rachunkowość, prawo pracy

Dowiedz się więcej>>

Przykładowo, przy opłatach przy wnioskach o APA możliwe jest również zastosowanie preferencji - 50 % ich wartości.
W konsekwencji, największą korzyścią po stronie podatników jest zwiększenie pewności prawa podatkowego i planowania wydatków, co ma wpływ na minimalizację ryzyka podatkowego. Warto zwrócić również uwagę na pozytywne skutki audytu, który powinien zostać wykonany przed przystąpieniem do programu.

Podsumowanie

Obecnie programy co-operative compliance zostały wprowadzone lub są wprowadzane w kilkudziesięciu państwach na całym świecie. Bazując na doświadczeniu tych krajów można stwierdzić, że jego wdrożenie w dalszej perspektywie, z jednej strony obniża koszty administrowania, zaś z drugiej zwiększa poziom wypełniania obowiązków podatkowych. Z perspektywy podatnika można mówić przede wszystkim o pewność rozliczeń podatkowych i partnerskiej współpracy.

Accreo

Autopromocja
Accreo
Accreo to firma doradcza, oferująca usługi dedykowane przedsiębiorstwom i klientom indywidualnym w zakresie doradztwa podatkowego i prawnego, business restructuringu oraz doradztwa europejskiego przede wszystkim w obszarze pozyskiwania dotacji i funduszy unijnych.

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA