REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowa Ordynacja podatkowa - Program Współdziałania

Nowea Ordynacja podatkowa - Program Współdziałania
Nowea Ordynacja podatkowa - Program Współdziałania

REKLAMA

REKLAMA

Program Współdziałania to nowa propozycja rozwiązań w projekcie Ordynacji podatkowej. Umowa tego rodzaju, zawierana pomiędzy firmą a organem, ma być oparta na całkowitej transparentności działań podatnika, który informuje organ o wszelkich istotnych i kontrowersyjnych kwestiach, mających wpływ na wysokość płaconych przez niego podatków.

W lutym w Ministerstwie Finansów rozpoczęto konsultacje podatkowe w zakresie wdrożenia Programu Współdziałania. Przypomnijmy, że ramy programu opierają się na istniejącej już w niektórych krajach instytucji monitoringu horyzontalnego. W kolejnym projekcie nowej Ordynacji podatkowej z grudnia 2018 r. zasady funkcjonowania tej instytucji zostały opisane bardziej szczegółowo niż w poprzednim. Niemniej jednak dokładny jej kształt ma zostać wypracowany w praktyce (m.in. w ramach konsultacji podatkowych). Warto przyjrzeć się bliżej tym regulacjom.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Program współdziałania kierowany jest dla podatników o istotnym znaczeniu gospodarczym, których przychody przekraczają równowartość 50 mln EUR. Zgodnie z uzasadnieniem umowa o współdziałanie zawierana pomiędzy firmą a organem oparta jest na całkowitej transparentności działań podatnika, który informuje organ o wszelkich istotnych i kontrowersyjnych kwestiach, mających wpływ na wysokość płaconych przez niego podatków. Umowa jest zawierana w formie pisemnej na czas nieokreślony. Przy czym warunkiem jej zawarcia jest pozytywna opinia z audytu wstępnego lub zastosowanie się przez podatnika do zaleceń wynikających z tego audytu. Niezwykle ważnym elementem programu są tzw. wewnętrzne ramy nadzoru podatkowego, które są zbiorem wewnętrznych skonkretyzowanych procesów oraz procedur dotyczących zarządzania sposobem wykonywania obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego.

Na marginesie warto zauważyć, że organy podatkowe kładą coraz większy nacisk na funkcjonowanie w organizacji wewnętrznych procedur, które zapewniają prawidłowe wywiązywanie się z obowiązków podatkowych. Już od stycznia 2019 r. funkcjonują przepisy odnośnie raportowania MDR nakładające pewnym podmiotom obowiązek posiadania wewnętrznej procedury (art. 86l Ordynacji podatkowej). Jeszcze wcześniej przy wprowadzeniu możliwości stosowania elektronicznych faktur, wskazano na „dowolne kontrole biznesowe” jako ważny element ustalania wiarygodnej ścieżki audytu autentyczności pochodzenia i integralności treści takich faktur ( art. 106m ustawy o VAT).

Jak wskazano wyżej, na podatniku, który chciałby podpisać z szefem KAS umowę o współdziałaniu ciążą pewne obowiązki. Z drugiej strony, czy podjęcie współdziałania wiąże się z jakimiś uprawnieniami? Jak wskazano w uzasadnieniu i jak wynika z samej istoty cooperative compliance organ podatkowy udziela wsparcia podatnikowi „w czasie rzeczywistym”, tj. również bez zwłoki udziela – po konsultacji z samym podatnikiem – odpowiedzi na nurtujące podatnika pytania. Podstawą współpracy są porozumienia wiążące obie strony i gwarantujące przestrzeganie przez obie strony ustaleń w zakresie kwestii spornych lub wątpliwych. Porozumienia umożliwią podatnikowi szybkie i odformalizowane załatwienie kwestii spornych lub wątpliwych. Tego typu porozumienia mogą być zawieranie m.in w następujących sprawach:

REKLAMA

  1. wykładni lub stosowania przepisów prawa podatkowego,
  2. ustalania cen transferowych,
  3. wyłączenia stosowania GAAR, 
  4. wysokości prognozowanego na następny rok podatkowy zobowiązania podatkowego w podatku dochodowym od osób prawnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Wiosenne rabaty do – 50%
Bestsellery – podatki, rachunkowość, prawo pracy

Dowiedz się więcej>>

Przykładowo, przy opłatach przy wnioskach o APA możliwe jest również zastosowanie preferencji - 50 % ich wartości.
W konsekwencji, największą korzyścią po stronie podatników jest zwiększenie pewności prawa podatkowego i planowania wydatków, co ma wpływ na minimalizację ryzyka podatkowego. Warto zwrócić również uwagę na pozytywne skutki audytu, który powinien zostać wykonany przed przystąpieniem do programu.

Podsumowanie

Obecnie programy co-operative compliance zostały wprowadzone lub są wprowadzane w kilkudziesięciu państwach na całym świecie. Bazując na doświadczeniu tych krajów można stwierdzić, że jego wdrożenie w dalszej perspektywie, z jednej strony obniża koszty administrowania, zaś z drugiej zwiększa poziom wypełniania obowiązków podatkowych. Z perspektywy podatnika można mówić przede wszystkim o pewność rozliczeń podatkowych i partnerskiej współpracy.

Accreo

Accreo
Accreo to firma doradcza, oferująca usługi dedykowane przedsiębiorstwom i klientom indywidualnym w zakresie doradztwa podatkowego i prawnego, business restructuringu oraz doradztwa europejskiego przede wszystkim w obszarze pozyskiwania dotacji i funduszy unijnych.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Podatki 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA