REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Raportowanie schematów podatkowych (MDR) – bardziej rygorystyczne w Polsce

Mariański Group
Profesjonalizm & Pasja
Tomasz Szymański
Doradca podatkowy z Departamentu Kontroli Podatkowych Mariański Group Kancelaria Prawno-Podatkowa
Raportowanie schematów podatkowych (MDR) – bardziej rygorystyczne w Polsce
Raportowanie schematów podatkowych (MDR) – bardziej rygorystyczne w Polsce
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Polski ustawodawca ustalił, niestety, szerszy zakres raportowania w porównaniu z dyrektywą DAC6. Definicja podlegających zgłaszaniu uzgodnień obejmuje bowiem nie tylko transgraniczne schematy podatkowe, ale również krajowe. Dodatkowo, poszerzony został zakres schematów objętych regulacjami, gdyż w Polsce raportowaniu podlegają także schematy obejmujące podatek VAT .

Zasady raportowania schematów podatkowych

Ustawa wprowadzająca obowiązek raportowania schematów podatkowych w Polsce wynika z implementacji dyrektywy Rady UE 2018/822 z dnia 25.05.2018 r. Dyrektywa zmieniła wcześniejszą nr 2011/16/UE w dziedzinie opodatkowania w odniesieniu do podlegających zgłoszeniu uzgodnień transgranicznych (DAC6).

REKLAMA

REKLAMA

Krajowe regulacje dotyczące MDR przyspieszają znacznie datę wejścia w życie nowych przepisów, bo już od 01.01.2019 r., a nie jak wskazano w DAC6 od 01.07.2019 r. Podobnie jak w dyrektywie raportowanie będzie dotyczyło schematów transgranicznych, w których pierwszy etap realizacji nastąpi po 25.06.2018r.

Polskie przepisy zawierają również rozszerzony katalog 24 cech rozpoznawczych wskazujących na potencjalne zastosowanie danego schematu podatkowego do agresywnej optymalizacji podatkowej. Dyrektywa DAC6 zawiera tylko 15 takich cech. W celu ustalenia obowiązku raportowaniu schematu należy stwierdzić wystąpienie kryterium głównej korzyści i ogólnej cechy rozpoznawczej albo cechy szczególnej oraz innej cechy szczególnej – wymienionych enumeratywnie w przepisach.

Polecamy: INFORLEX Ekspert

REKLAMA

Polecamy: INFORLEX Biznes

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przepisach odnoszących się do raportowania schematów jest mowa o trzech podmiotach, których może dotyczyć obowiązek przekazywania informacjo o schematach.

Promotor, to podmiot doradzający klientowi (doradca podatkowy, adwokat), który w zakresie podejmowanych czynności opracowuje, oferuje, udostępnia, wdraża lub zarządza  wdrożeniem uzgodnienia. Nie są promotorami tzw. doradcy wewnętrzni np. zatrudnieni na podstawie umowę o pracę, którzy podejmują czynności wyłącznie na potrzeby pracodawcy.                     

Z wyjaśnień organów podatkowych wynika, że udostępnienie oraz wdrożenie schematu podatkowego obejmuje również przekazanie przez promotora korzystającemu w jakiejkolwiek formie, w tym drogą elektroniczną, telefoniczną lub osobiście, informacji o uzgodnieniu.

Korzystający, to podmiot, któremu uzgodnienie podatkowe jest przede wszystkim udostępniane lub wdrażane.  

Wspomagający, to podmiot (biegły rewident, księgowy, notariusz, dyrektor finansowy) który podjął się udzielać bezpośrednio lub za pośrednictwem innych osób pomocy, wsparcia  lub porad dotyczących opracowania, wprowadzenia do obrotu, organizowania, udostępnienia lub nadzorowania wdrożenia.

Uzupełnić trzeba, że przez uzgodnienie, o którym mowa wyżej rozumie czynność lub zespół powiązanych ze sobą czynności, w tym czynność planowana lub zespół czynności planowanych, których co najmniej jedną stroną jest podatnikiem lub które mieć wpływ na powstanie lub niepowstanie obowiązku podatkowego. Określenie „czynność” dotyczy zarówno czynności prawnych, czynności faktycznych (np. rozmowa korzystającego z promotorem lub wspomagającym) i związanych np. z wyborem formy opodatkowania).          

Zakres raportowania

Obowiązek raportowania dotyczy:

  • transgranicznych schematów podatkowych, w odniesieniu do których pierwsze działanie związane z ich realizacją wykonano po 25.06.2018 r.,
  • krajowych schematów podatkowych, w przypadku których pierwsze działanie zostało wykonane po 01.11.2018r.

W drugim przypadku, w odniesieniu do schematów krajowych obowiązek zgłaszania schematów został przesunięty do 30.06.2019 r.

Obowiązek raportowania schematów podatkowych wdrożonych lub udostępnionych po 01.01.2019 r. powstaje w ciągu 30 dni od daty wdrożenia lub udostępnienia.

Obowiązki korzystającego

Korzystający obowiązany jest poinformować Szefa KAS o schemacie podatkowym jeżeli:

  • promotor udostępniający korzystającemu uzgodnienie nie wypełnił obowiązku przekazania informacji o schemacie podatkowym,
  • promotor nie poinformował korzystającego o nadaniu schematu numeru schematu podatkowego (NSP)
  • korzystający nie zwolnił promotora z zachowania prawnie chronionej tajemnicy zawodowej.

Termin do przekazania powyższych informacji do Szefa KAS wynosi 30 dni:

  • od dnia następnego po udostępnieniu schematu podatkowego,
  • od następnego dnia po przygotowaniu do wdrożenia schematu podatkowego, lub
  • od dnia dokonanej pierwszej czynności związanej z wdrożeniem schematu podatkowego

–    w zależności od tego, które z tych zdarzeń nastąpi wcześniej.

Wynika z tego, że obowiązek informacyjny korzystającego powstanie dopiero w przypadku jego niespełnienia przez promotora.

Nasza kancelaria dokonując uzgodnień w zakresie schematu podatkowego zwalnia w całości korzystającego z obowiązku raportowania o schemacie i samodzielnie przekazuje informacje do Szefa KAS.

 

Sankcje

Brak zgłoszenia schematu podatkowego lub inna niezgodność z regulacjami w tym zakresie może wiązać się z dotkliwymi karami pieniężnymi:

  • do 10 mln zł – w odniesieniu do podmiotu będącego promotorem,
  • do 20 mln zł – w przypadku osób odpowiedzialnych za dokonanie zgłoszenia.

Dodać należy, że podmioty, których przychody lub koszty przekraczają kwotę 8 mln zł w poprzednim roku  podatkowym, mogą zostać zobowiązani do wprowadzenia wewnętrznej procedury dotyczącej wypełniania obowiązków wynikających z implementacji dyrektywy UE, po groźbą kary finansowej do 2 mln zł.

Rola kancelarii

Przedstawione ogólnie regulacje prawne dotyczące raportowania schematów podatków są skomplikowane. Nasuwa się więc pytanie, czy jesteś przygotowany do wypełnienia nowych obowiązków ? Czy posiadasz odpowiednia kadrę ? Czy samodzielnie przygotujesz wewnętrzną procedurę raportowania o schematach podatkowych ?

Kancelaria Mariański Group jest przygotowana do pełnienia funkcji promotora schematów podatkowych ze wszystkimi wynikającymi z tego obowiązkami. Po pierwsze, posiada wiedzę i doświadczenie w zakresie dokonywania uzgodnień objętych schematami podatkowymi. Po drugie, opracowała wewnętrzne procedury raportowania schematów podatkowych do natychmiastowego wdrożenia u podmiotów korzystających z uzgodnień podatkowych. Po trzecie, zwalnia korzystającego z obowiązku raportowania schematów podatków i samodzielnie przekazuje informacje do Szefa KAS.

Podumowanie

Polskie regulacje dotyczące MDR są wysoce nieprecyzyjne i niejasne. Nie ma żadnej praktyki, ani tym bardziej oficjalnych wytycznych. Minister Finansów po raz kolejny zaskakuje podatników i profesjonalnych doradców, nakładając tak poważny obowiązek, w zasadzie bez żadnych konsultacji i uzgodnień. A na pewno odrzucając bez głębszej refleksji wszystkie propozycje zmian i konstruktywną krytykę. Podstawowy problem interpretacyjny dotyczy, który podmiot ma status promotora, jakie ustalenia należy raportować oraz, czy pośrednik ma obowiązek zbadania także innych umów, niż z te, które dostarczył podatnik.

Artykuł pochodzi z bloga kontrolapodatkowa.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA