REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Raportowanie schematów podatkowych (MDR) – bardziej rygorystyczne w Polsce

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mariański Group
Profesjonalizm & Pasja
Tomasz Szymański
Doradca podatkowy z Departamentu Kontroli Podatkowych Mariański Group Kancelaria Prawno-Podatkowa
Raportowanie schematów podatkowych (MDR) – bardziej rygorystyczne w Polsce
Raportowanie schematów podatkowych (MDR) – bardziej rygorystyczne w Polsce
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Polski ustawodawca ustalił, niestety, szerszy zakres raportowania w porównaniu z dyrektywą DAC6. Definicja podlegających zgłaszaniu uzgodnień obejmuje bowiem nie tylko transgraniczne schematy podatkowe, ale również krajowe. Dodatkowo, poszerzony został zakres schematów objętych regulacjami, gdyż w Polsce raportowaniu podlegają także schematy obejmujące podatek VAT .

Zasady raportowania schematów podatkowych

Ustawa wprowadzająca obowiązek raportowania schematów podatkowych w Polsce wynika z implementacji dyrektywy Rady UE 2018/822 z dnia 25.05.2018 r. Dyrektywa zmieniła wcześniejszą nr 2011/16/UE w dziedzinie opodatkowania w odniesieniu do podlegających zgłoszeniu uzgodnień transgranicznych (DAC6).

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Krajowe regulacje dotyczące MDR przyspieszają znacznie datę wejścia w życie nowych przepisów, bo już od 01.01.2019 r., a nie jak wskazano w DAC6 od 01.07.2019 r. Podobnie jak w dyrektywie raportowanie będzie dotyczyło schematów transgranicznych, w których pierwszy etap realizacji nastąpi po 25.06.2018r.

Polskie przepisy zawierają również rozszerzony katalog 24 cech rozpoznawczych wskazujących na potencjalne zastosowanie danego schematu podatkowego do agresywnej optymalizacji podatkowej. Dyrektywa DAC6 zawiera tylko 15 takich cech. W celu ustalenia obowiązku raportowaniu schematu należy stwierdzić wystąpienie kryterium głównej korzyści i ogólnej cechy rozpoznawczej albo cechy szczególnej oraz innej cechy szczególnej – wymienionych enumeratywnie w przepisach.

Polecamy: INFORLEX Ekspert

REKLAMA

Polecamy: INFORLEX Biznes

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przepisach odnoszących się do raportowania schematów jest mowa o trzech podmiotach, których może dotyczyć obowiązek przekazywania informacjo o schematach.

Promotor, to podmiot doradzający klientowi (doradca podatkowy, adwokat), który w zakresie podejmowanych czynności opracowuje, oferuje, udostępnia, wdraża lub zarządza  wdrożeniem uzgodnienia. Nie są promotorami tzw. doradcy wewnętrzni np. zatrudnieni na podstawie umowę o pracę, którzy podejmują czynności wyłącznie na potrzeby pracodawcy.                     

Z wyjaśnień organów podatkowych wynika, że udostępnienie oraz wdrożenie schematu podatkowego obejmuje również przekazanie przez promotora korzystającemu w jakiejkolwiek formie, w tym drogą elektroniczną, telefoniczną lub osobiście, informacji o uzgodnieniu.

Korzystający, to podmiot, któremu uzgodnienie podatkowe jest przede wszystkim udostępniane lub wdrażane.  

Wspomagający, to podmiot (biegły rewident, księgowy, notariusz, dyrektor finansowy) który podjął się udzielać bezpośrednio lub za pośrednictwem innych osób pomocy, wsparcia  lub porad dotyczących opracowania, wprowadzenia do obrotu, organizowania, udostępnienia lub nadzorowania wdrożenia.

Uzupełnić trzeba, że przez uzgodnienie, o którym mowa wyżej rozumie czynność lub zespół powiązanych ze sobą czynności, w tym czynność planowana lub zespół czynności planowanych, których co najmniej jedną stroną jest podatnikiem lub które mieć wpływ na powstanie lub niepowstanie obowiązku podatkowego. Określenie „czynność” dotyczy zarówno czynności prawnych, czynności faktycznych (np. rozmowa korzystającego z promotorem lub wspomagającym) i związanych np. z wyborem formy opodatkowania).          

Zakres raportowania

Obowiązek raportowania dotyczy:

  • transgranicznych schematów podatkowych, w odniesieniu do których pierwsze działanie związane z ich realizacją wykonano po 25.06.2018 r.,
  • krajowych schematów podatkowych, w przypadku których pierwsze działanie zostało wykonane po 01.11.2018r.

W drugim przypadku, w odniesieniu do schematów krajowych obowiązek zgłaszania schematów został przesunięty do 30.06.2019 r.

Obowiązek raportowania schematów podatkowych wdrożonych lub udostępnionych po 01.01.2019 r. powstaje w ciągu 30 dni od daty wdrożenia lub udostępnienia.

Obowiązki korzystającego

Korzystający obowiązany jest poinformować Szefa KAS o schemacie podatkowym jeżeli:

  • promotor udostępniający korzystającemu uzgodnienie nie wypełnił obowiązku przekazania informacji o schemacie podatkowym,
  • promotor nie poinformował korzystającego o nadaniu schematu numeru schematu podatkowego (NSP)
  • korzystający nie zwolnił promotora z zachowania prawnie chronionej tajemnicy zawodowej.

Termin do przekazania powyższych informacji do Szefa KAS wynosi 30 dni:

  • od dnia następnego po udostępnieniu schematu podatkowego,
  • od następnego dnia po przygotowaniu do wdrożenia schematu podatkowego, lub
  • od dnia dokonanej pierwszej czynności związanej z wdrożeniem schematu podatkowego

–    w zależności od tego, które z tych zdarzeń nastąpi wcześniej.

Wynika z tego, że obowiązek informacyjny korzystającego powstanie dopiero w przypadku jego niespełnienia przez promotora.

Nasza kancelaria dokonując uzgodnień w zakresie schematu podatkowego zwalnia w całości korzystającego z obowiązku raportowania o schemacie i samodzielnie przekazuje informacje do Szefa KAS.

 

Sankcje

Brak zgłoszenia schematu podatkowego lub inna niezgodność z regulacjami w tym zakresie może wiązać się z dotkliwymi karami pieniężnymi:

  • do 10 mln zł – w odniesieniu do podmiotu będącego promotorem,
  • do 20 mln zł – w przypadku osób odpowiedzialnych za dokonanie zgłoszenia.

Dodać należy, że podmioty, których przychody lub koszty przekraczają kwotę 8 mln zł w poprzednim roku  podatkowym, mogą zostać zobowiązani do wprowadzenia wewnętrznej procedury dotyczącej wypełniania obowiązków wynikających z implementacji dyrektywy UE, po groźbą kary finansowej do 2 mln zł.

Rola kancelarii

Przedstawione ogólnie regulacje prawne dotyczące raportowania schematów podatków są skomplikowane. Nasuwa się więc pytanie, czy jesteś przygotowany do wypełnienia nowych obowiązków ? Czy posiadasz odpowiednia kadrę ? Czy samodzielnie przygotujesz wewnętrzną procedurę raportowania o schematach podatkowych ?

Kancelaria Mariański Group jest przygotowana do pełnienia funkcji promotora schematów podatkowych ze wszystkimi wynikającymi z tego obowiązkami. Po pierwsze, posiada wiedzę i doświadczenie w zakresie dokonywania uzgodnień objętych schematami podatkowymi. Po drugie, opracowała wewnętrzne procedury raportowania schematów podatkowych do natychmiastowego wdrożenia u podmiotów korzystających z uzgodnień podatkowych. Po trzecie, zwalnia korzystającego z obowiązku raportowania schematów podatków i samodzielnie przekazuje informacje do Szefa KAS.

Podumowanie

Polskie regulacje dotyczące MDR są wysoce nieprecyzyjne i niejasne. Nie ma żadnej praktyki, ani tym bardziej oficjalnych wytycznych. Minister Finansów po raz kolejny zaskakuje podatników i profesjonalnych doradców, nakładając tak poważny obowiązek, w zasadzie bez żadnych konsultacji i uzgodnień. A na pewno odrzucając bez głębszej refleksji wszystkie propozycje zmian i konstruktywną krytykę. Podstawowy problem interpretacyjny dotyczy, który podmiot ma status promotora, jakie ustalenia należy raportować oraz, czy pośrednik ma obowiązek zbadania także innych umów, niż z te, które dostarczył podatnik.

Artykuł pochodzi z bloga kontrolapodatkowa.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe? Klucz tkwi w odsetkach!

Od stycznia 2026 roku przedsiębiorców leasingujących samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2, drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Już od stycznia 2026 r. wchodzi nowy 15% podatek, realizujący dyrektywę unijną. Kogo dotyczy i na czym polega?

Rozpoczyna się rewolucja w opodatkowaniu, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego jako GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze systemu podatkowego. Celem tej transformacji jest zapewnienie, że największe globalne koncerny będą płacić sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od jurysdykcji, w której generują swoje zyski. To koniec z cypryjskimi spółkami?

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe warzywa

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

REKLAMA

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

REKLAMA

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

REKLAMA