REKLAMA

REKLAMA

Kategorie

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Raportowanie schematów podatkowych (MDR) – bardziej rygorystyczne w Polsce

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mariański Group
Profesjonalizm & Pasja
Tomasz Szymański
Doradca podatkowy z Departamentu Kontroli Podatkowych Mariański Group Kancelaria Prawno-Podatkowa
Raportowanie schematów podatkowych (MDR) – bardziej rygorystyczne w Polsce
Raportowanie schematów podatkowych (MDR) – bardziej rygorystyczne w Polsce
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Polski ustawodawca ustalił, niestety, szerszy zakres raportowania w porównaniu z dyrektywą DAC6. Definicja podlegających zgłaszaniu uzgodnień obejmuje bowiem nie tylko transgraniczne schematy podatkowe, ale również krajowe. Dodatkowo, poszerzony został zakres schematów objętych regulacjami, gdyż w Polsce raportowaniu podlegają także schematy obejmujące podatek VAT .

Zasady raportowania schematów podatkowych

Ustawa wprowadzająca obowiązek raportowania schematów podatkowych w Polsce wynika z implementacji dyrektywy Rady UE 2018/822 z dnia 25.05.2018 r. Dyrektywa zmieniła wcześniejszą nr 2011/16/UE w dziedzinie opodatkowania w odniesieniu do podlegających zgłoszeniu uzgodnień transgranicznych (DAC6).

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Krajowe regulacje dotyczące MDR przyspieszają znacznie datę wejścia w życie nowych przepisów, bo już od 01.01.2019 r., a nie jak wskazano w DAC6 od 01.07.2019 r. Podobnie jak w dyrektywie raportowanie będzie dotyczyło schematów transgranicznych, w których pierwszy etap realizacji nastąpi po 25.06.2018r.

Polskie przepisy zawierają również rozszerzony katalog 24 cech rozpoznawczych wskazujących na potencjalne zastosowanie danego schematu podatkowego do agresywnej optymalizacji podatkowej. Dyrektywa DAC6 zawiera tylko 15 takich cech. W celu ustalenia obowiązku raportowaniu schematu należy stwierdzić wystąpienie kryterium głównej korzyści i ogólnej cechy rozpoznawczej albo cechy szczególnej oraz innej cechy szczególnej – wymienionych enumeratywnie w przepisach.

Polecamy: INFORLEX Ekspert

Polecamy: INFORLEX Biznes

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przepisach odnoszących się do raportowania schematów jest mowa o trzech podmiotach, których może dotyczyć obowiązek przekazywania informacjo o schematach.

Promotor, to podmiot doradzający klientowi (doradca podatkowy, adwokat), który w zakresie podejmowanych czynności opracowuje, oferuje, udostępnia, wdraża lub zarządza  wdrożeniem uzgodnienia. Nie są promotorami tzw. doradcy wewnętrzni np. zatrudnieni na podstawie umowę o pracę, którzy podejmują czynności wyłącznie na potrzeby pracodawcy.                     

Z wyjaśnień organów podatkowych wynika, że udostępnienie oraz wdrożenie schematu podatkowego obejmuje również przekazanie przez promotora korzystającemu w jakiejkolwiek formie, w tym drogą elektroniczną, telefoniczną lub osobiście, informacji o uzgodnieniu.

Korzystający, to podmiot, któremu uzgodnienie podatkowe jest przede wszystkim udostępniane lub wdrażane.  

REKLAMA

Wspomagający, to podmiot (biegły rewident, księgowy, notariusz, dyrektor finansowy) który podjął się udzielać bezpośrednio lub za pośrednictwem innych osób pomocy, wsparcia  lub porad dotyczących opracowania, wprowadzenia do obrotu, organizowania, udostępnienia lub nadzorowania wdrożenia.

Uzupełnić trzeba, że przez uzgodnienie, o którym mowa wyżej rozumie czynność lub zespół powiązanych ze sobą czynności, w tym czynność planowana lub zespół czynności planowanych, których co najmniej jedną stroną jest podatnikiem lub które mieć wpływ na powstanie lub niepowstanie obowiązku podatkowego. Określenie „czynność” dotyczy zarówno czynności prawnych, czynności faktycznych (np. rozmowa korzystającego z promotorem lub wspomagającym) i związanych np. z wyborem formy opodatkowania).          

Zakres raportowania

Obowiązek raportowania dotyczy:

  • transgranicznych schematów podatkowych, w odniesieniu do których pierwsze działanie związane z ich realizacją wykonano po 25.06.2018 r.,
  • krajowych schematów podatkowych, w przypadku których pierwsze działanie zostało wykonane po 01.11.2018r.

W drugim przypadku, w odniesieniu do schematów krajowych obowiązek zgłaszania schematów został przesunięty do 30.06.2019 r.

Obowiązek raportowania schematów podatkowych wdrożonych lub udostępnionych po 01.01.2019 r. powstaje w ciągu 30 dni od daty wdrożenia lub udostępnienia.

Obowiązki korzystającego

Korzystający obowiązany jest poinformować Szefa KAS o schemacie podatkowym jeżeli:

  • promotor udostępniający korzystającemu uzgodnienie nie wypełnił obowiązku przekazania informacji o schemacie podatkowym,
  • promotor nie poinformował korzystającego o nadaniu schematu numeru schematu podatkowego (NSP)
  • korzystający nie zwolnił promotora z zachowania prawnie chronionej tajemnicy zawodowej.

Termin do przekazania powyższych informacji do Szefa KAS wynosi 30 dni:

  • od dnia następnego po udostępnieniu schematu podatkowego,
  • od następnego dnia po przygotowaniu do wdrożenia schematu podatkowego, lub
  • od dnia dokonanej pierwszej czynności związanej z wdrożeniem schematu podatkowego

–    w zależności od tego, które z tych zdarzeń nastąpi wcześniej.

Wynika z tego, że obowiązek informacyjny korzystającego powstanie dopiero w przypadku jego niespełnienia przez promotora.

Nasza kancelaria dokonując uzgodnień w zakresie schematu podatkowego zwalnia w całości korzystającego z obowiązku raportowania o schemacie i samodzielnie przekazuje informacje do Szefa KAS.

 

Sankcje

Brak zgłoszenia schematu podatkowego lub inna niezgodność z regulacjami w tym zakresie może wiązać się z dotkliwymi karami pieniężnymi:

  • do 10 mln zł – w odniesieniu do podmiotu będącego promotorem,
  • do 20 mln zł – w przypadku osób odpowiedzialnych za dokonanie zgłoszenia.

Dodać należy, że podmioty, których przychody lub koszty przekraczają kwotę 8 mln zł w poprzednim roku  podatkowym, mogą zostać zobowiązani do wprowadzenia wewnętrznej procedury dotyczącej wypełniania obowiązków wynikających z implementacji dyrektywy UE, po groźbą kary finansowej do 2 mln zł.

Rola kancelarii

Przedstawione ogólnie regulacje prawne dotyczące raportowania schematów podatków są skomplikowane. Nasuwa się więc pytanie, czy jesteś przygotowany do wypełnienia nowych obowiązków ? Czy posiadasz odpowiednia kadrę ? Czy samodzielnie przygotujesz wewnętrzną procedurę raportowania o schematach podatkowych ?

Kancelaria Mariański Group jest przygotowana do pełnienia funkcji promotora schematów podatkowych ze wszystkimi wynikającymi z tego obowiązkami. Po pierwsze, posiada wiedzę i doświadczenie w zakresie dokonywania uzgodnień objętych schematami podatkowymi. Po drugie, opracowała wewnętrzne procedury raportowania schematów podatkowych do natychmiastowego wdrożenia u podmiotów korzystających z uzgodnień podatkowych. Po trzecie, zwalnia korzystającego z obowiązku raportowania schematów podatków i samodzielnie przekazuje informacje do Szefa KAS.

Podumowanie

Polskie regulacje dotyczące MDR są wysoce nieprecyzyjne i niejasne. Nie ma żadnej praktyki, ani tym bardziej oficjalnych wytycznych. Minister Finansów po raz kolejny zaskakuje podatników i profesjonalnych doradców, nakładając tak poważny obowiązek, w zasadzie bez żadnych konsultacji i uzgodnień. A na pewno odrzucając bez głębszej refleksji wszystkie propozycje zmian i konstruktywną krytykę. Podstawowy problem interpretacyjny dotyczy, który podmiot ma status promotora, jakie ustalenia należy raportować oraz, czy pośrednik ma obowiązek zbadania także innych umów, niż z te, które dostarczył podatnik.

Artykuł pochodzi z bloga kontrolapodatkowa.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązkowy KSeF 2026: Prof. W. Modzelewski: Dlaczego trzeba wywrócić do góry nogami obecny system fakturowania? Sprzeczności w kolejnej wersji nowelizacji ustawy o VAT

Obecny system fakturowania w bólach rodził się przed trzydziestu laty – dlaczego teraz trzeba go wywrócić do góry nogami, wprowadzając obowiązkowy model KSeF? Pyta prof. dr hab. Witold Modzelewski. I jednocześnie zauważa, że po uważnej lekturze kolejnej wersji przepisów dot. obowiązkowego KSeF, można dojść do wniosku, że oczywiste sprzeczności w nich zawarte uniemożliwiają ich legalne zastosowanie.

Obowiązki podatkowe pracowników transgranicznych - zasady, terminy, reguła 183 dni, rezydencja podatkowa

W dobie rosnącej mobilności zawodowej coraz więcej osób podejmuje zatrudnienie poza granicami swojego kraju. W niniejszym artykule omawiamy kluczowe zagadnienia dotyczące obowiązków podatkowych pracowników transgranicznych, którzy zdecydowali się podjąć zatrudnienie w Polsce.

Jaka inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Podatek od prezentu ślubnego - kiedy trzeba zapłacić. Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

REKLAMA

Stopy procentowe NBP 2025: w lipcu obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 lipca 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 3 lipca 2025 r. 5,00 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy oczekiwali braku zmian w lipcu.

Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat wyjaśnia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat radzi jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

REKLAMA

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA