REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Raportowanie schematów podatkowych (MDR) – bardziej rygorystyczne w Polsce

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mariański Group
Profesjonalizm & Pasja
Tomasz Szymański
Doradca podatkowy z Departamentu Kontroli Podatkowych Mariański Group Kancelaria Prawno-Podatkowa
Raportowanie schematów podatkowych (MDR) – bardziej rygorystyczne w Polsce
Raportowanie schematów podatkowych (MDR) – bardziej rygorystyczne w Polsce
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Polski ustawodawca ustalił, niestety, szerszy zakres raportowania w porównaniu z dyrektywą DAC6. Definicja podlegających zgłaszaniu uzgodnień obejmuje bowiem nie tylko transgraniczne schematy podatkowe, ale również krajowe. Dodatkowo, poszerzony został zakres schematów objętych regulacjami, gdyż w Polsce raportowaniu podlegają także schematy obejmujące podatek VAT .

Zasady raportowania schematów podatkowych

Ustawa wprowadzająca obowiązek raportowania schematów podatkowych w Polsce wynika z implementacji dyrektywy Rady UE 2018/822 z dnia 25.05.2018 r. Dyrektywa zmieniła wcześniejszą nr 2011/16/UE w dziedzinie opodatkowania w odniesieniu do podlegających zgłoszeniu uzgodnień transgranicznych (DAC6).

REKLAMA

REKLAMA

Krajowe regulacje dotyczące MDR przyspieszają znacznie datę wejścia w życie nowych przepisów, bo już od 01.01.2019 r., a nie jak wskazano w DAC6 od 01.07.2019 r. Podobnie jak w dyrektywie raportowanie będzie dotyczyło schematów transgranicznych, w których pierwszy etap realizacji nastąpi po 25.06.2018r.

Polskie przepisy zawierają również rozszerzony katalog 24 cech rozpoznawczych wskazujących na potencjalne zastosowanie danego schematu podatkowego do agresywnej optymalizacji podatkowej. Dyrektywa DAC6 zawiera tylko 15 takich cech. W celu ustalenia obowiązku raportowaniu schematu należy stwierdzić wystąpienie kryterium głównej korzyści i ogólnej cechy rozpoznawczej albo cechy szczególnej oraz innej cechy szczególnej – wymienionych enumeratywnie w przepisach.

Polecamy: INFORLEX Ekspert

Polecamy: INFORLEX Biznes

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przepisach odnoszących się do raportowania schematów jest mowa o trzech podmiotach, których może dotyczyć obowiązek przekazywania informacjo o schematach.

Promotor, to podmiot doradzający klientowi (doradca podatkowy, adwokat), który w zakresie podejmowanych czynności opracowuje, oferuje, udostępnia, wdraża lub zarządza  wdrożeniem uzgodnienia. Nie są promotorami tzw. doradcy wewnętrzni np. zatrudnieni na podstawie umowę o pracę, którzy podejmują czynności wyłącznie na potrzeby pracodawcy.                     

Z wyjaśnień organów podatkowych wynika, że udostępnienie oraz wdrożenie schematu podatkowego obejmuje również przekazanie przez promotora korzystającemu w jakiejkolwiek formie, w tym drogą elektroniczną, telefoniczną lub osobiście, informacji o uzgodnieniu.

Korzystający, to podmiot, któremu uzgodnienie podatkowe jest przede wszystkim udostępniane lub wdrażane.  

REKLAMA

Wspomagający, to podmiot (biegły rewident, księgowy, notariusz, dyrektor finansowy) który podjął się udzielać bezpośrednio lub za pośrednictwem innych osób pomocy, wsparcia  lub porad dotyczących opracowania, wprowadzenia do obrotu, organizowania, udostępnienia lub nadzorowania wdrożenia.

Uzupełnić trzeba, że przez uzgodnienie, o którym mowa wyżej rozumie czynność lub zespół powiązanych ze sobą czynności, w tym czynność planowana lub zespół czynności planowanych, których co najmniej jedną stroną jest podatnikiem lub które mieć wpływ na powstanie lub niepowstanie obowiązku podatkowego. Określenie „czynność” dotyczy zarówno czynności prawnych, czynności faktycznych (np. rozmowa korzystającego z promotorem lub wspomagającym) i związanych np. z wyborem formy opodatkowania).          

Zakres raportowania

Obowiązek raportowania dotyczy:

  • transgranicznych schematów podatkowych, w odniesieniu do których pierwsze działanie związane z ich realizacją wykonano po 25.06.2018 r.,
  • krajowych schematów podatkowych, w przypadku których pierwsze działanie zostało wykonane po 01.11.2018r.

W drugim przypadku, w odniesieniu do schematów krajowych obowiązek zgłaszania schematów został przesunięty do 30.06.2019 r.

Obowiązek raportowania schematów podatkowych wdrożonych lub udostępnionych po 01.01.2019 r. powstaje w ciągu 30 dni od daty wdrożenia lub udostępnienia.

Obowiązki korzystającego

Korzystający obowiązany jest poinformować Szefa KAS o schemacie podatkowym jeżeli:

  • promotor udostępniający korzystającemu uzgodnienie nie wypełnił obowiązku przekazania informacji o schemacie podatkowym,
  • promotor nie poinformował korzystającego o nadaniu schematu numeru schematu podatkowego (NSP)
  • korzystający nie zwolnił promotora z zachowania prawnie chronionej tajemnicy zawodowej.

Termin do przekazania powyższych informacji do Szefa KAS wynosi 30 dni:

  • od dnia następnego po udostępnieniu schematu podatkowego,
  • od następnego dnia po przygotowaniu do wdrożenia schematu podatkowego, lub
  • od dnia dokonanej pierwszej czynności związanej z wdrożeniem schematu podatkowego

–    w zależności od tego, które z tych zdarzeń nastąpi wcześniej.

Wynika z tego, że obowiązek informacyjny korzystającego powstanie dopiero w przypadku jego niespełnienia przez promotora.

Nasza kancelaria dokonując uzgodnień w zakresie schematu podatkowego zwalnia w całości korzystającego z obowiązku raportowania o schemacie i samodzielnie przekazuje informacje do Szefa KAS.

 

Sankcje

Brak zgłoszenia schematu podatkowego lub inna niezgodność z regulacjami w tym zakresie może wiązać się z dotkliwymi karami pieniężnymi:

  • do 10 mln zł – w odniesieniu do podmiotu będącego promotorem,
  • do 20 mln zł – w przypadku osób odpowiedzialnych za dokonanie zgłoszenia.

Dodać należy, że podmioty, których przychody lub koszty przekraczają kwotę 8 mln zł w poprzednim roku  podatkowym, mogą zostać zobowiązani do wprowadzenia wewnętrznej procedury dotyczącej wypełniania obowiązków wynikających z implementacji dyrektywy UE, po groźbą kary finansowej do 2 mln zł.

Rola kancelarii

Przedstawione ogólnie regulacje prawne dotyczące raportowania schematów podatków są skomplikowane. Nasuwa się więc pytanie, czy jesteś przygotowany do wypełnienia nowych obowiązków ? Czy posiadasz odpowiednia kadrę ? Czy samodzielnie przygotujesz wewnętrzną procedurę raportowania o schematach podatkowych ?

Kancelaria Mariański Group jest przygotowana do pełnienia funkcji promotora schematów podatkowych ze wszystkimi wynikającymi z tego obowiązkami. Po pierwsze, posiada wiedzę i doświadczenie w zakresie dokonywania uzgodnień objętych schematami podatkowymi. Po drugie, opracowała wewnętrzne procedury raportowania schematów podatkowych do natychmiastowego wdrożenia u podmiotów korzystających z uzgodnień podatkowych. Po trzecie, zwalnia korzystającego z obowiązku raportowania schematów podatków i samodzielnie przekazuje informacje do Szefa KAS.

Podumowanie

Polskie regulacje dotyczące MDR są wysoce nieprecyzyjne i niejasne. Nie ma żadnej praktyki, ani tym bardziej oficjalnych wytycznych. Minister Finansów po raz kolejny zaskakuje podatników i profesjonalnych doradców, nakładając tak poważny obowiązek, w zasadzie bez żadnych konsultacji i uzgodnień. A na pewno odrzucając bez głębszej refleksji wszystkie propozycje zmian i konstruktywną krytykę. Podstawowy problem interpretacyjny dotyczy, który podmiot ma status promotora, jakie ustalenia należy raportować oraz, czy pośrednik ma obowiązek zbadania także innych umów, niż z te, które dostarczył podatnik.

Artykuł pochodzi z bloga kontrolapodatkowa.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

Kawa z INFORLEX. Perspektywy zawodu księgowego

Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 3 cenionymi ekspertami: Żanetą Hejne – właścicielką biura rachunkowego, Piotrem Juszczykiem – doradcą podatkowym inFakt oraz Radosławem Kowalskim – doradcą podatkowym.

Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

REKLAMA

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

REKLAMA

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA