REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulgi dla zatrudniających więźniów

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Przywięzienne zakłady nie będą musiały wpłacać do urzędów skarbowych należności VAT. Ministerstwo Sprawiedliwości przygotowało projekt zmian ustawy o zatrudnieniu osób pozbawionych wolności. Proponowane zmiany przewidują m.in. rozszerzenie katalogu podmiotów mogących ubiegać się o przyznanie statusu przywięziennego zakładu pracy.
Aktualnie ustawa o zatrudnianiu osób pozbawionych wolności zawiera pewnego rodzaju preferencje dla przywięziennych zakładów pracy, czyli podmiotów, które statutowo spełniają dwie funkcje: prowadzą działalność gospodarczą i zatrudniają skazanych. W zależności od ilości skazanych zatrudnionych ogółem przysługują określone ulgi. Główną ideą przedstawionych zmian jest zwiększenie zatrudnienia osób pozbawionych wolności.

Przywięzienne zakłady

Wojciech Kaliński, kierownik Zespołu do Spraw Zatrudnienia i Produkcji w Centralnym Zarządzie Służby Więziennej podkreśla, że jednym z podstawowych zamierzeń tego projektu było zwiększenie możliwości nabycia statusu przywięziennego zakładu pracy również innym przedsiębiorcom prowadzącym działalność gospodarczą. Byłoby to możliwe po spełnieniu pewnych warunków. Podstawowym byłby stan zatrudnienia osób pozbawionych wolności (co najmniej 20 osób w przeliczeniu na pełne etaty), przy czym udział zatrudnionych więźniów w zatrudnieniu ogółem nie może być niższy niż 35 proc.
Te limity mają w założeniu zapobiec nadużyciom w korzystaniu z ulg przewidzianych dla przywięziennych zakładów pracy. Status przywięziennego zakładu pracy będzie wydawany przez ministra sprawiedliwości na wniosek przedsiębiorcy.

Trudne zwolnienia

Jednym z podstawowych założeń projektu jest przywrócenie utraconych zwolnień z wpłat należności z tytułu VAT. Podatnikom przysługiwałoby zwolnienie z wpłat do urzędu skarbowego należności z VAT w części stanowiącej różnicę pomiędzy podatkiem należnym a naliczonym. Urzędników nie zraża fakt, że z przywróceniem tej ulgi mogą mieć spore trudności.
– Zdajemy sobie sprawę z tego, że propozycja ta może mieć pewne trudności z uzyskaniem akceptacji Komisji Europejskiej – mówi Wojciech Kaliński.
Komisja może to zakwestionować z powodu niezgodności z VI dyrektywą VAT Rady UE (77/388/EEC), tym bardziej że przepisy w tym zakresie, które zezwalają na zwolnienie z VAT zawierają jednocześnie zastrzeżenie, że zwolnienie takie nie może naruszać konkurencji na rynku unijnym. Zwolnienie z wpłat należnego VAT dla jednego rodzaju podatników naraża się na zarzuty pozostałych, że łamane są warunki konkurencji. Dyrektywa nie zawiera żadnych regulacji dotyczących zwolnienia z wpłat nadwyżki VAT. Dyskusyjne jest też, czy zwolnienie będzie można uznać za środek specjalny, stanowiący wyjątek od przepisów tej dyrektywy.

Ulga i zatrudnienie

Uprawnienia do wszystkich zwolnień przysługiwałyby, tak jak obecnie, w przypadku co najmniej 50 proc. udziału osób pozbawionych wolności w zatrudnieniu ogółem. Chodzi tu m.in. o zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych, opłat z tytułu użytkowania lub użytkowania wieczystego gruntów stanowiących własność Skarbu Państwa czy wpłat na PFRON.
W przypadku, gdy średnioroczne zatrudnienie osób pozbawionych wolności w przeliczeniu na pełne etaty byłoby mniejsze niż 50 proc. ogółu zatrudnionych, zwolnienie z podatku dochodowego nie przysługiwałoby, a pozostałe zwolnienia wyniosłyby 50 proc.
Zwolnienia nie przysługiwałyby w ogóle, jeśli zatrudnienie osadzonych w przeliczeniu na pełne etaty wyniosłoby mniej niż 35 proc. ogółu zatrudnionych.
Projekt został przekazany do uzgodnień międzyresortowych. Przewiduje się, że skutek finansowy dla budżetu państwa z tytułu przywrócenia ulgi w VAT w skali roku będzie wynosił ok. 10 mln złotych.

Ewa Matyszewska
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA