REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Do 2 mln euro ma wzrosnąć limit obrotów uprawniających do ryczałtu ewidencjonowanego

Do 2 mln euro ma wzrosnąć limit obrotów uprawniających do podatku ryczałtowego
Do 2 mln euro ma wzrosnąć limit obrotów uprawniających do podatku ryczałtowego

REKLAMA

REKLAMA

Zamierzamy podnieść do 2 mln euro limit obrotów uprawniających do podatku ryczałtowego - zapowiedział 10 września 2019 r. premier Mateusz Morawiecki podczas wizyty w zakładzie przetwórstwa owocowo-warzywnego Agros Nova w Łowiczu (Łódzkie).

Szef rządu zwiedził we wtorek nową halę produkcyjną łowickiej fabryki Agros Nova. To wiodący producent branży spożywczej w Polsce, produkujący m.in. dżemy, warzywa i owoce w puszkach, słoikach oraz mrożone i soki.

REKLAMA

Autopromocja

"Gratuluję i cieszę się, że mamy przykłady takich polskich firm, które (...) są już czempionami środkowo-europejskimi, a stają się czempionami europejskimi. To wielki sukces ostatnich 30 lat. Gratuluję, że udało się zbudować firmę, która konkuruje z najlepszymi i największymi na świecie" – mówił Morawiecki.

W swoim przemówieniu premier m.in. zachęcał przedsiębiorców, menedżerów i inżynierów do wprowadzania innowacyjności. "Wyższa innowacyjność jest w waszym interesie,(...), pracownik dobrze opłacany, przeszkolony jest w waszym interesie. Oby takich linii technologicznych, też w mniejszych firmach – oby było ich jak najwięcej. Bo one są w naszym interesie (...) Bo chcemy, żeby polscy przedsiębiorcy zarabiali jak najwyższe marże, eksportując na całą Europę i cały świat" – mówił.

Zaznaczył również, że model rozwoju gospodarczego oparty o tanią pracę nie jest tym, który pozwoli dogonić najlepszych w Europie i świecie. Wskazał, że dobrą drogą, by tego dokonać jest połączenie ulg dla małych i średnich firm z dbałością o pracownika, "To jest ta filozofa, którą chcemy zaszczepić jeszcze mocniej w modele biznesowe naszych kochanych przedsiębiorców" przekonywał Morawiecki.

Jak zapewnił, rząd tworzy coraz lepsze warunki do prowadzenia działalności gospodarczej i rozwoju. Wśród nich wymienił, m.in. Konstytucję Biznesu, która - jak wskazał szef rządu - zwalania 6 mln pracowników ze szkoleń BHP i utrzymuje je tam, gdzie są one rzeczywiście potrzebne oraz wdraża rozwiązania cyfrowe w przechowywaniu dokumentów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z kolei w finansowym wymiarze zmian premier wskazał na zmniejszenie podatku CIT z 19 do 9 proc., który objął 93 proc. płacących ten podatek.

"Przyjeżdżają do nas przedsiębiorcy z innych krajów UE. Tu zakładają swoje firmy dlatego, że jest podatek na tak niskim poziomie. To jest realna korzyść, ponad 1 mld zł. Ale również to tzw. mała działalność gospodarcza, czy rozbiegówka, dzięki której firmy w ogóle nie muszą płacić ZUS przez pierwsze sześć miesięcy. Dajemy ten oddech na rozkręcenie firmy, a potem dwa lata 30 proc. wartości składki ZUS" – zaznaczył.

Premier poinformował, że z kierownictwem zakładu rozmawiał m.in. o tym, jak usprawnić kontakty na linii urząd skarbowy-przedsiębiorca.

"To są pomysły na przyszłość, ale już teraz to, co obiecałem zostanie wdrożone - mianowicie zwiększenie obrotów firm, które będą mogły się rozliczać z fiskusem poprzez ryczałt. Ten ryczałt jest na różnym poziomie (...) w zależności od branży" - powiedział Morawiecki. Wyjaśnił, że wynosi od 2 proc., poprzez 3 proc. stawkę, 5 proc., 8,5 proc. "Są też branże, które są bardzo rentowne i wtedy ryczałt jest trochę wyższy" - dodał.

REKLAMA

Podkreślił, że ryczałt jest bardzo korzystny - wystarczy prowadzić księgę rejestru przychodów, księgę środków trwałych, nie trzeba składać wszystkich faktur kosztowych. "Zwiększamy ten pułap z 250 tys. euro (obrotów - PAP), czyli powyżej miliona złotych obrotów rocznie, do już wkrótce miliona euro, a z zamiarem powiększenia tego do dwóch milionów euro" - zapowiedział Morawiecki.

Wyjaśnił, że to będzie ponad 9 mln złotych obrotów, co oznacza, że nowe rozwiązanie obejmie powyżej 90 proc. potencjalnych jego beneficjentów, którzy mogą być zainteresowani tego typu uproszczonym rozliczeniem.

"Koszt dla budżetu jest. Przekracza znacznie to, co dodatkowo (...) państwo, jako mali przedsiębiorcy musielibyście wydać na wynagrodzenia pracowników w związku z podniesieniem płacy minimalnej" - przyznał szef rządu.

Poinformował też, że od 2020 r. minimalne wynagrodzenie za pracę będzie wynosiło 2600 zł, a od 1 stycznia 2021 r. 3000 zł, jeżeli - jak dodał - "wyborcy powierzą nam misję kontynuacji rządu".

Polecamy: Najnowsze zmiany w VAT. Sprawdź!

Polecamy: Praktyczny przewodnik po zmianach w VAT. Sprawdź!

"Dla niektórych płaca minimalna, którą parę dni temu zaproponowaliśmy jest zaskoczeniem, ale wierzę głęboko, że ona będzie dobrą inwestycją. Dobrze opłacany pracownik z dodatkowymi umiejętnościami opłaci się przedsiębiorcom, a tym którym będzie trudno to zaakomodować, zaproponowaliśmy ryczałt, mały CIT i ZUS od dochodu. To spójna koncepcja gospodarcza, inna niż do tej pory, ale taka, która dobrze przysłuży Polsce. Polsce dbającej o dobrobyt wszystkich i dogonienie państw zachodnich" – podsumował Morawiecki.

Szef rządu zachęcał także do powrotu Polaków, którzy wyjechali do pracy za granicą. Zapewnił, że obecnie w kraju jest dużo łatwiej o znalezienie miejsca pracy oraz prowadzenie działalności gospodarczej.

Po wizycie w fabryce premier pojechał do Łęczycy, gdzie na placu Kościuszki spotkał się z mieszkańcami tego miasta. (PAP)

autor: Bartłomiej Pawlak

bap/ drag/

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA