REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ryczałt czy KPiR – co wybrać dla jednoosobowej działalności gospodarczej?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wiesław Dzikowski
Księgowy, współwłaściciel i pełniący rolę wiceprezesa w firmie BR Progres sp. z o.o. Z księgowością związany od 2003 roku.
Ryczałt czy KPiR – co wybrać dla jednoosobowej działalności gospodarczej?
Ryczałt czy KPiR – co wybrać dla jednoosobowej działalności gospodarczej?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pytanie, które stawia sobie wiele osób przed rozpoczęciem własnej jednoosobowej działalności gospodarczej często dotyczy podatków. Aby móc optymalnie nimi zarządzać należy się zastanowić jaką formę opodatkowania wybrać - ryczałt ewidencjonowany czy KPiR?

Dla osób chcących prowadzić jednoosobową działalność gospodarczą wybór formy opodatkowania to jedna z najbardziej istotnych decyzji, którą muszą podjąć. W takiej sytuacji wybór najczęściej dokonywany jest pomiędzy:

REKLAMA

Autopromocja

- ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych (Ryczałtem ewidencjonowanym),

- Podatkową Książką Przychodów i Rozchodów (KPiR).

Odpowiedniego wyboru należy dokonać już na początku podjęcia decyzji o otwarciu własnego biznesu gdyż już podczas rejestracji firmy należy wskazać sposób rozliczania się z Urzędem Skarbowym.

RYCZAŁT EWIDENCJONOWANY

Ryczałt należy do jednego z najprostszych sposobów rozliczania się z urzędem skarbowym. Opodatkowaniu podlega tu przychód, który osiągamy z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

W ryczałcie nie występuje skala podatkowa jak ma to miejsce w KPiR. Obowiązuje natomiast 7 stawek podatkowych: 2%, 3%, 5,5% 8,5%, 10%, 17% lub 20%. Wysokość stawki, która będzie nas obowiązywać, zależy od rodzaju działalności jaką zamierzamy prowadzić. Na przykład w przypadku handlu stawka będzie wynosić 3% natomiast dla wolnych zawodów stawka wzrasta do 20%.

Niestety istnieje też ryzyko, że rodzaj prowadzonej działalności może być wyłączony spod możliwości opodatkowania ryczałtem. W takiej sytuacji pozostaje nam zastosowanie KPiR. W załączniku nr 2 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym znajdziemy wykaz usług, których świadczenie wyłącza nas z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Należy pamiętać, że w ryczałcie opodatkowany jest dochód więc nie mamy możliwości wpływania na wysokość podatku za pomocą odliczenia kosztów naszej działalności.

Plusem jaki daje na fiskus w sytuacji zastosowania ryczałtu jest:

- prosta ewidencja księgowa;

- niskie i nieznaczne koszty prowadzenia działalności;

- brak konieczności prowadzenia ewidencji wyposażenia oraz brak obowiązku przeprowadzania spisu z natury;

- brak konieczności prowadzenia karty przychodów pracowników w przypadku zatrudnienia;

- w wielu przypadkach niższe stawki podatkowe;

- możliwość rozliczania się kwartalnie w przypadku rozpoczęcia działalności lub gdy limit przychodów w poprzednim roku nie przekroczył równowartości 25.000,00 EUR.

Minusami natomiast:

- brak wspólnego rozliczania się z małżonkiem;

- brak możliwości rozliczania się na zasadach przewidzianych dla osób samotnie wychowujących dzieci;

- limit przychodów, którego przekroczenie powoduje wyłączenie z możliwości opodatkowania się ryczałtem w roku następnym i konieczność prowadzenia podatkowej książki przychodów i rozchodów (równowartość 250.000,00 EUR w poprzednim roku podatkowym);

- konieczność zapłaty podatku w przypadku straty.

KSIĄŻKA PRZYCHODÓW I ROZCHODÓW

Jest to również jedna z prostszych metod rozliczania się z urzędem skarbowym i obecnie najpowszechniejsza forma opodatkowania.

W KPiR można wybrać w jaki sposób chcemy się rozliczyć z fiskusem. Do wyboru mamy 2 opcje:

- rozliczanie na zasadach ogólnych (skala podatkowa: 18% i 32%);

- zastosowanie podatku liniowego (19%).

W Podatkowej Księdze Przychodów i Rozchodów w przeciwieństwie do ryczałtu rozlicza się koszty jakie ponosimy z tytułu prowadzenia działalności a to oznacza możliwość obniżenia kwoty odprowadzanego podatku.

Plusami zastosowania tej formy opodatkowania są:

- możliwość wspólnego rozliczania się z małżonkiem, ale tylko w sytuacji opodatkowania na zasadach ogólnych;

- brak płatności podatku w przypadku straty z działalności gdyż uwzględnia się koszty uzyskania przychodu;

- możliwość zastosowanie podatku liniowego w sytuacji osiągania dużych przychodów;

- brak limitu na odpisy amortyzacyjne w przypadku zakupu, najmu, leasingu lub dzierżawy samochodu osobowego o wartości do 150.000,00 PLN;

- możliwość odliczenia 75% wydatków związanych z eksploatacją osobowego samochodu firmowego w sytuacji gdy nie prowadzi się ewidencji pojazdu lub wykorzystuje się go również do celów prywatnych;

- gdy prowadzona jest ewidencja a samochód jest wykorzystywany tylko dla celów służbowych odliczyć można 100% wydatków eksploatacyjnych;

- uwzględnianie wynagrodzenia najbliższych członków rodziny jako osób współpracujących w kosztach uzyskania przychodu;

- jest korzystniejszy w przypadku wysokich kosztów prowadzenia działalności oraz w przypadku zatrudniania pracowników;

- mamy świadomość ryzyka naszej działalności co wiąże się z niepewnym przychodem – w tej sytuacji gdy nie ma przychodu nie ma podatku.

Polecamy: Elektroniczna dokumentacja podatkowa

Minusami natomiast:

- wyższe stawki podatkowe niż ma to miejsce w przypadku ryczałtu;

- bardziej skomplikowana ewidencja księgowa;

- limit przychodów, którego przekroczenie powoduje wyłączenie z możliwości opodatkowania się KPiR w roku następnym i konieczność prowadzenia ksiąg rachunkowych (2.000.000,00 EUR w poprzednim roku podatkowym).

Niestety nie ma możliwości przyłożenia kalki i uzyskania jednoznacznej odpowiedzi, która forma opodatkowania jest najlepsza. Sytuacja każdego przedsiębiorcy jest inna i wszystko zależy od różnych czynników. Dlatego niezbędna jest odpowiednia analiza profilu działalności, kalkulacja przychodów i kosztów oraz indywidualne podejście do każdego kto chce rozpocząć prowadzenie własnej działalności gospodarczej. Dopiero takie podejście pozwoli nam wybrać najbardziej optymalne rozwiązanie dla każdego z nas.

Wiesław Dzikowski
www.br-progres.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA