REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bankowość elektroniczna - nowy sposób logowania (dyrektywa PSD2)

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bankowość elektroniczna - nowy sposób logowania (dyrektywa PSD2) /fot.Shutterstock
Bankowość elektroniczna - nowy sposób logowania (dyrektywa PSD2) /fot.Shutterstock
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Wejście w życie przepisów dotyczących dyrektywy PSD2, które miało miejsce 14 września br., zmieniło sposoby logowania się do bankowości elektronicznej. Odczuły to zarówno osoby prywatne, jak i firmy. Warto sprawdzić, co się zmieniło i dlaczego instytucje państwowe ostrzegają nas przed oszustwami.

Wygoda użytkownika na boczny tor

Ze względów bezpieczeństwa jedną z głównych zmian najbardziej widocznych dla użytkownika, którą wdrożyły banki, jest dwuskładnikowa weryfikacja już przy logowaniu się do konta w bankowości elektronicznej. Do tej pory w tym miejscu zwykle wystarczyło wprowadzenie indywidualnego loginu i hasła, a obecnie konieczny jest trzeci zewnętrzny składnik (np. kod, który przyszedł SMS-em czy identyfikator biometryczny). Wdrożenie tego typu zabezpieczeń było już używane, ale zwykle jedynie przy wykonywaniu przelewu online, kiedy system bankowy wymagał dodatkowego potwierdzenia. Obecnie jednak taką konieczność wdrożono przy każdym logowaniu do rachunku bankowego, co jest uciążliwe.

REKLAMA

Co jeszcze przyniesie dyrektywa PSD2?

Poza wprowadzonymi już przez banki rozbudowanymi modelami logowania, nowością jest otwarcie szerszych możliwości wykorzystywania bankowości elektronicznej w życiu klienta. Jak stanowi dyrektywa, bank na wniosek klienta i za jego zgodą powinien umożliwić dostęp do informacji z należących do klienta rachunków płatniczych certyfikowanym podmiotom, np. twórcom programów i aplikacji finansowych czy księgowych. W praktyce chodzi o to, by klient banku mógł zintegrować używane przez siebie systemy informatyczne, np. system księgowości online ze swoim bankiem w celu automatycznej wymiany informacji, aby na bieżąco następował przepływ danych między jednym a drugim systemem bez konieczności ciągłego przelogowywania się. Dzięki takiemu rozwiązaniu klient banku nie musiałby już wprowadzać np. ręcznie rozliczeń płatności w swoim systemie księgowym. Informacje te byłyby zaciągane automatycznie i łączone z odpowiednią fakturą. Dodatkowo na bieżąco można byłoby widzieć saldo bankowe, co przydaje się przy planowaniu zapłaty wydatków, czyli faktur z określonym terminem płatności.

Zabezpieczenia techniczne

Podwyższony poziom zabezpieczeń, jakich wymaga od banków dyrektywa PSD2, jest oparty głównie na tzw. silnym uwierzytelnieniu. Ma ono sprawdzić tożsamość osoby będącej właścicielem/użytkownikiem rachunku bankowego dwustopniowo, czyli nie może ograniczać się do wprowadzenia tylko loginu i hasła. Potrzebny jest dodatkowy zewnętrzny składnik. Wiele narzędzi innych niż bankowe dużo wcześniej udostępniało tzw. dwuetapowe logowanie – poza standardowym loginem i hasłem wymagające wpisania kodu, który przychodził np. SMS-em. Z pomocą udręczonym wpisywaniem co chwila kolejnych kodów klientom przyjdzie być może w niektórych przypadkach możliwość dodania tzw. urządzeń zaufanych. Wówczas rzadziej będzie pojawiała się konieczność podawania drugiego składnika, jeśli wykonywać będziemy czynności bankowe na tym samym sprzęcie.

Instytucje finansowe same decydują, jakie zabezpieczenia i modele dwuskładnikowe wprowadzić. Dyrektywa bowiem nie określa wprost konkretnych rozwiązań.

Uwaga na oszustwa!

Niestety podczas zmian w przepisach pojawiają się i oszustwa. Jak wskazują eksperci od ochrony danych osobowych, nauczeni falą oszustw, które obserwowali podczas wdrożenia w Polsce RODO, należy szczególną uwagę w tym najbliższym okresie zwrócić na podchwytliwe maile, telefony czy SMS-y łudząco podobne do tych, jakie wysyła bank, z fałszywymi linkami do zmiany haseł czy wyłudzające dane o osobie czy firmie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ostrzeżenie KNF i Ministerstwa Finansów

Potencjalnie możliwe wzmożenie oszustw bankowych wskazywane jest m.in. przez Komisję Nadzoru Finansowego (KNF), która publikuje na swoich stronach komunikat o treści:

„Urząd KNF zwraca uwagę na konieczność zachowania szczególnej ostrożności oraz apeluje do klientów instytucji finansowych o postępowanie zgodne z ustalonymi przez te instytucje standardami w zakresie komunikacji. Uzasadnione podejrzenia powinny wzbudzić wszelkiego rodzaju wiadomości mailowe, SMS oraz próby kontaktu telefonicznego powołujące się na wejście w życie nowych rozwiązań, gdzie klient proszony jest o przekazanie informacji zawierających dane wrażliwe, w szczególności:

  • dane logowania do bankowości elektronicznej;
  • kody autoryzacyjne i kody PIN;
  • dane osobowe;

lub informowany jest o zablokowanym koncie albo proszony jest o:

  • kliknięcie w przesłany mailem lub SMSem link internetowy;
  • zmianę hasła lub innych danych do logowania za pomocą przesłanego linku internetowego;
  • otworzenie podejrzanego załącznika, uruchomienie lub instalację przesłanej aplikacji;
  • wykonanie podejrzanej płatności lub przelewu internetowego.

W przypadku jakichkolwiek wątpliwości zalecamy bezpośredni kontakt z właściwym dostawcą usług płatniczych. Jednocześnie zachęcamy do zaktualizowania posiadanej wiedzy w zakresie bezpiecznego korzystania z usług finansowych poprzez odwiedzenie stron internetowych instytucji finansowych, na których zamieszczone są szczegółowe informacje i ostrzeżenia w zakresie bezpiecznego korzystania z ich usług”.

POLECAMY: Prowadź automatyczną ewidencję przejazdów i oszczędź nawet 5000 zł

Również i Ministerstwo Finansów zwraca uwagę na próby wyłudzenia poufnych danych, przypominając:

REKLAMA

„W związku z tymi działaniami należy pamiętać o standardowych zasadach komunikacji instytucji finansowych z klientami. Każde niestandardowe działania, takie jak wiadomości mailowe, SMS i próby kontaktu telefonicznego, powołujące się na wejście w życie nowych rozwiązań, w których klient jest proszony o podanie np. danych do logowania do banku, PIN-ów do karty płatniczej czy danych osobowych, powinny wzbudzać uzasadnione podejrzenia klientów”.

Wdrożenie dyrektywy PSD2 zaczęto od widocznych dla każdego użytkownika bankowości elektronicznej zmian w zakresie logowania do konta. Jednak należy pamiętać, że głównym celem zmian jest rozszerzenie możliwości integrowania i zestawiania informacji bankowych z innymi systemami informatycznymi i co ważne, bank musi je umożliwić na wniosek swojego klienta. Dlatego też w kolejnych okresach stopniowo powinny pojawiać się kolejne nowe rozwiązania w tym zakresie.

Ewa Szpytko-Waszczyszyn – ekspert wFirma.pl

Ewa Szpytko-Waszczyszyn, ekspert wFirma
wfirma.pl
wFirma.pl jest platformą księgowości on­line udostępniającą, poza księgowością i doradztwem nowoczesne narzędzia informatyczne, niezbędne do zarządzania firmą.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązkowy KSeF 2026: Prof. W. Modzelewski: Dlaczego trzeba wywrócić do góry nogami obecny system fakturowania? Sprzeczności w kolejnej wersji nowelizacji ustawy o VAT

Obecny system fakturowania w bólach rodził się przed trzydziestu laty – dlaczego teraz trzeba go wywrócić do góry nogami, wprowadzając obowiązkowy model KSeF? Pyta prof. dr hab. Witold Modzelewski. I jednocześnie zauważa, że po uważnej lekturze kolejnej wersji przepisów dot. obowiązkowego KSeF, można dojść do wniosku, że oczywiste sprzeczności w nich zawarte uniemożliwiają ich legalne zastosowanie.

Obowiązki podatkowe pracowników transgranicznych - zasady, terminy, reguła 183 dni, rezydencja podatkowa

W dobie rosnącej mobilności zawodowej coraz więcej osób podejmuje zatrudnienie poza granicami swojego kraju. W niniejszym artykule omawiamy kluczowe zagadnienia dotyczące obowiązków podatkowych pracowników transgranicznych, którzy zdecydowali się podjąć zatrudnienie w Polsce.

Jaka inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Podatek od prezentu ślubnego - kiedy trzeba zapłacić. Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

REKLAMA

Stopy procentowe NBP 2025: w lipcu obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 lipca 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 3 lipca 2025 r. 5,00 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy oczekiwali braku zmian w lipcu.

Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat wyjaśnia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat radzi jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

REKLAMA

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA