REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bankowość elektroniczna - nowy sposób logowania (dyrektywa PSD2)

Bankowość elektroniczna - nowy sposób logowania (dyrektywa PSD2) /fot.Shutterstock
Bankowość elektroniczna - nowy sposób logowania (dyrektywa PSD2) /fot.Shutterstock
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Wejście w życie przepisów dotyczących dyrektywy PSD2, które miało miejsce 14 września br., zmieniło sposoby logowania się do bankowości elektronicznej. Odczuły to zarówno osoby prywatne, jak i firmy. Warto sprawdzić, co się zmieniło i dlaczego instytucje państwowe ostrzegają nas przed oszustwami.

Wygoda użytkownika na boczny tor

Ze względów bezpieczeństwa jedną z głównych zmian najbardziej widocznych dla użytkownika, którą wdrożyły banki, jest dwuskładnikowa weryfikacja już przy logowaniu się do konta w bankowości elektronicznej. Do tej pory w tym miejscu zwykle wystarczyło wprowadzenie indywidualnego loginu i hasła, a obecnie konieczny jest trzeci zewnętrzny składnik (np. kod, który przyszedł SMS-em czy identyfikator biometryczny). Wdrożenie tego typu zabezpieczeń było już używane, ale zwykle jedynie przy wykonywaniu przelewu online, kiedy system bankowy wymagał dodatkowego potwierdzenia. Obecnie jednak taką konieczność wdrożono przy każdym logowaniu do rachunku bankowego, co jest uciążliwe.

REKLAMA

REKLAMA

Co jeszcze przyniesie dyrektywa PSD2?

Poza wprowadzonymi już przez banki rozbudowanymi modelami logowania, nowością jest otwarcie szerszych możliwości wykorzystywania bankowości elektronicznej w życiu klienta. Jak stanowi dyrektywa, bank na wniosek klienta i za jego zgodą powinien umożliwić dostęp do informacji z należących do klienta rachunków płatniczych certyfikowanym podmiotom, np. twórcom programów i aplikacji finansowych czy księgowych. W praktyce chodzi o to, by klient banku mógł zintegrować używane przez siebie systemy informatyczne, np. system księgowości online ze swoim bankiem w celu automatycznej wymiany informacji, aby na bieżąco następował przepływ danych między jednym a drugim systemem bez konieczności ciągłego przelogowywania się. Dzięki takiemu rozwiązaniu klient banku nie musiałby już wprowadzać np. ręcznie rozliczeń płatności w swoim systemie księgowym. Informacje te byłyby zaciągane automatycznie i łączone z odpowiednią fakturą. Dodatkowo na bieżąco można byłoby widzieć saldo bankowe, co przydaje się przy planowaniu zapłaty wydatków, czyli faktur z określonym terminem płatności.

Zabezpieczenia techniczne

Podwyższony poziom zabezpieczeń, jakich wymaga od banków dyrektywa PSD2, jest oparty głównie na tzw. silnym uwierzytelnieniu. Ma ono sprawdzić tożsamość osoby będącej właścicielem/użytkownikiem rachunku bankowego dwustopniowo, czyli nie może ograniczać się do wprowadzenia tylko loginu i hasła. Potrzebny jest dodatkowy zewnętrzny składnik. Wiele narzędzi innych niż bankowe dużo wcześniej udostępniało tzw. dwuetapowe logowanie – poza standardowym loginem i hasłem wymagające wpisania kodu, który przychodził np. SMS-em. Z pomocą udręczonym wpisywaniem co chwila kolejnych kodów klientom przyjdzie być może w niektórych przypadkach możliwość dodania tzw. urządzeń zaufanych. Wówczas rzadziej będzie pojawiała się konieczność podawania drugiego składnika, jeśli wykonywać będziemy czynności bankowe na tym samym sprzęcie.

Instytucje finansowe same decydują, jakie zabezpieczenia i modele dwuskładnikowe wprowadzić. Dyrektywa bowiem nie określa wprost konkretnych rozwiązań.

REKLAMA

Uwaga na oszustwa!

Niestety podczas zmian w przepisach pojawiają się i oszustwa. Jak wskazują eksperci od ochrony danych osobowych, nauczeni falą oszustw, które obserwowali podczas wdrożenia w Polsce RODO, należy szczególną uwagę w tym najbliższym okresie zwrócić na podchwytliwe maile, telefony czy SMS-y łudząco podobne do tych, jakie wysyła bank, z fałszywymi linkami do zmiany haseł czy wyłudzające dane o osobie czy firmie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ostrzeżenie KNF i Ministerstwa Finansów

Potencjalnie możliwe wzmożenie oszustw bankowych wskazywane jest m.in. przez Komisję Nadzoru Finansowego (KNF), która publikuje na swoich stronach komunikat o treści:

„Urząd KNF zwraca uwagę na konieczność zachowania szczególnej ostrożności oraz apeluje do klientów instytucji finansowych o postępowanie zgodne z ustalonymi przez te instytucje standardami w zakresie komunikacji. Uzasadnione podejrzenia powinny wzbudzić wszelkiego rodzaju wiadomości mailowe, SMS oraz próby kontaktu telefonicznego powołujące się na wejście w życie nowych rozwiązań, gdzie klient proszony jest o przekazanie informacji zawierających dane wrażliwe, w szczególności:

  • dane logowania do bankowości elektronicznej;
  • kody autoryzacyjne i kody PIN;
  • dane osobowe;

lub informowany jest o zablokowanym koncie albo proszony jest o:

  • kliknięcie w przesłany mailem lub SMSem link internetowy;
  • zmianę hasła lub innych danych do logowania za pomocą przesłanego linku internetowego;
  • otworzenie podejrzanego załącznika, uruchomienie lub instalację przesłanej aplikacji;
  • wykonanie podejrzanej płatności lub przelewu internetowego.

W przypadku jakichkolwiek wątpliwości zalecamy bezpośredni kontakt z właściwym dostawcą usług płatniczych. Jednocześnie zachęcamy do zaktualizowania posiadanej wiedzy w zakresie bezpiecznego korzystania z usług finansowych poprzez odwiedzenie stron internetowych instytucji finansowych, na których zamieszczone są szczegółowe informacje i ostrzeżenia w zakresie bezpiecznego korzystania z ich usług”.

POLECAMY: Prowadź automatyczną ewidencję przejazdów i oszczędź nawet 5000 zł

Również i Ministerstwo Finansów zwraca uwagę na próby wyłudzenia poufnych danych, przypominając:

„W związku z tymi działaniami należy pamiętać o standardowych zasadach komunikacji instytucji finansowych z klientami. Każde niestandardowe działania, takie jak wiadomości mailowe, SMS i próby kontaktu telefonicznego, powołujące się na wejście w życie nowych rozwiązań, w których klient jest proszony o podanie np. danych do logowania do banku, PIN-ów do karty płatniczej czy danych osobowych, powinny wzbudzać uzasadnione podejrzenia klientów”.

Wdrożenie dyrektywy PSD2 zaczęto od widocznych dla każdego użytkownika bankowości elektronicznej zmian w zakresie logowania do konta. Jednak należy pamiętać, że głównym celem zmian jest rozszerzenie możliwości integrowania i zestawiania informacji bankowych z innymi systemami informatycznymi i co ważne, bank musi je umożliwić na wniosek swojego klienta. Dlatego też w kolejnych okresach stopniowo powinny pojawiać się kolejne nowe rozwiązania w tym zakresie.

Ewa Szpytko-Waszczyszyn – ekspert wFirma.pl

Ewa Szpytko-Waszczyszyn, ekspert wFirma
wfirma.pl
wFirma.pl jest platformą księgowości on­line udostępniającą, poza księgowością i doradztwem nowoczesne narzędzia informatyczne, niezbędne do zarządzania firmą.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

REKLAMA

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

REKLAMA

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA