REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bankowa księgowość online – na co zwrócić uwagę przy wyborze?

Bankowa księgowość online – na co zwrócić uwagę przy wyborze? /fot. Fotolia
Bankowa księgowość online – na co zwrócić uwagę przy wyborze? /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Banki kojarzymy zwykle z usługami polegającymi na dostawie produktów finansowych, takich jak dokonywanie wpłat i wypłat gotówki, zaciąganie kredytów czy tworzenie lokat. W ostatnim okresie jednak w ofertach niektórych banków można znaleźć narzędzia do samodzielnego prowadzenia księgowości online.

W każdym przypadku jest to jedynie dodatek, mający na celu uatrakcyjnienie oferty bankowej dla przedsiębiorcy. Budzi to wątpliwości, czy oraz jak wiele, do tej pory, „gratisów” wcześniej czy później zostanie wycofanych z puli udostępnionych usług w ramach rachunku bankowego. Warto się zastanowić, na ile bezpieczne jest zatem korzystanie z bankowej księgowości online.

REKLAMA

Autopromocja

Usługa samodzielnej księgowości online

W praktyce funkcjonuje wiele modeli usług, które można nazwać księgowością online. Charakteryzuje ją głównie zespół udostępnionych przez internet narzędzi informatycznych mających umożliwić samodzielną pracę przy wsparciu doradcy lub dedykowanego księgowego online. Usługa z dużym powodzeniem rozwijana jest od 15 lat na rynku polskim, który w tym przypadku nie odstaje od światowych tendencji. Za pośrednictwem takich systemów księgowych przedsiębiorca może dokonywać księgowań, prowadzić wymagane ewidencje oraz generować i wysyłać wszystkie raporty i deklaracje.

Wybór systemu księgowego - na co zwrócić uwagę?

Przedsiębiorcy, których działalność wymaga prowadzenia księgowości podatkowej „uproszczonej”, mają duży wybór pomiędzy dostępnymi na rynku systemami księgowymi online.

Zarówno przy wyborze modelu pracy, jak i systemu księgowego należy zwrócić uwagę na bogactwo jego funkcji, jakość wiedzy wspierających ekspertów i bezpieczeństwo przechowywanych danych.

Niezbędne funkcje księgowe, których czasem brakuje

Aktualizacje prawne systemu

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Prawo podatkowe ulega nieustannym zmianom, dlatego przedsiębiorca powinien znaleźć taki system księgowy, który zawsze zapewni pracę opartą na obowiązujących przepisach, czyli będzie często aktualizowany w celu wdrożenia prawnych zmian.

Funkcje niezbędne do rozliczania firmy

Istotne jest, aby system księgowy zapewniał możliwość rozliczenia różnorodnych transakcji, które wcześniej czy później zdarzą się przedsiębiorcy. Są to między innymi:

  • rozliczanie przejazdów – zarówno samochodem prywatnym, jak i wynajętym krótkoterminowo (tzw. samochody na minuty) lub na zasadach leasingu;
  • rozliczanie środków trwałych – zakup laptopa, komputera, maszyn, urządzeń itp.;
  • rozliczanie transakcji zagranicznych – reklama AdSense, Google, Facebook, Dropbox, Amazon;
  • rozliczanie różnic kursowych – płatności w walutach obcych.

Ponadto dobre systemy szczycą się szeregiem bezpośrednich integracji usprawniających życie przedsiębiorcom:

  • integracja z GUS-em – importowanie danych kontrahentów;
  • integracja z KRD – sprawdzanie rzetelności;
  • integracja z Ministerstwem Finansów – raportowanie JPK i współpraca z krajowym rejestrem faktur;
  • integracja z eZUS i PUE – wykluczenie takich archaizmów jak Płatnik.

Mając powyżej wymienione narzędzia do dyspozycji, przedsiębiorca nie musi martwić się o poprawność wyliczeń.

Wspomnieć należy też o technologii. Dobre systemy posiadają schematy księgowe uczące się na bazie księgowanych zdarzeń przez dziesiątki tysięcy klientów. Pozwala to z czasem na zautomatyzowanie procesu księgowego w oparciu o elektronicznie przetworzone faktury.

Poziom merytoryczny naszego doradcy lub księgowego

Funkcją, która zdecydowanie wyróżnia niektóre systemy księgowości online, jest oferowane wsparcie prawne, księgowe, kadrowe oraz techniczne. Powinno ono być udzielane przez najwyższej klasy ekspertów z różnych dziedzin prawnych. Na ogół jest z tym różnie.

Polecamy: CIT 2019. Komentarz

Polecamy: PIT 2019. Komentarz

Bezpieczeństwo – czyli archiwizacja dokumentów

Każdy przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą zobowiązany jest do przechowywania w określonym przepisami terminie dokumentacji firmowej.

Zgodnie z art. 70 § 1 Ordynacji podatkowej okres przedawnienia zobowiązania podatkowego wynosi 5 lat, licząc od końca roku, w którym upłynął termin płatności podatku.

Zatem przedsiębiorca  ma obowiązek przechowywania dokumentacji księgowej przez 5 lat, a dokumentacji kadrowo-płacowej przez 10 lat.

Wybierając więc system księgowy, przedsiębiorca powinien zwrócić uwagę, czy zapewnia on archiwizację dokumentów księgowych, które w przypadku ewentualnej kontroli mogą być wymagane przez organy podatkowe.

Istotne jest, aby przedsiębiorca w każdej chwili miał pełny dostęp do danych oraz aby nie były one usuwane przed upływem przedawnienia zobowiązania podatkowego.


Bankowa księgowość online – w skrócie

Przeanalizowaliśmy wszystkie udostępnione przez banki systemy do samodzielnego prowadzenia księgowości online.

Regulaminy usługi bankowej księgowości online

W każdym znanym nam przypadku bank zastrzega sobie prawo do natychmiastowego zaprzestania świadczenia usług w tym zakresie. Dostawcy usług nie wysilili się nawet, by wskazać, co ze zgromadzonymi danymi, czy przedsiębiorca będzie miał możliwość ich zaimportowania w formacie umożliwiającym mu ich dalsze przetwarzanie.

Cena bankowej księgowości online – nie ma nic za darmo

Banki promują usługę, określając ją jako darmową, problem w tym, że darmowa ona w rezultacie wcale nie jest. Zakres usługi jest tak skonstruowany, że wcześniej czy później użytkownik odda z nawiązką to, co wydawało mu się, że zaoszczędził.

Darmowe narzędzia to:

  • proste wystawienie faktury,
  • wprowadzenie kosztu,
  • wyliczenie podatku,
  • automat wyliczający ZUS.

Pytania same się nasuwają. Co w przypadku gdy:

  • kupię wyposażenie lub środek trwały? – wyższy pakiet;
  • używam prywatnego samochodu? – wyższy pakiet;
  • choruję i muszę zmienić składkę ZUS? – wyższy pakiet;
  • kupuję reklamy na FB lub Google Ads? – wyższy pakiet;
  • płacę lub otrzymuję zapłatę w walutach obcych? – wyższy pakiet.

To tylko przykładowe sytuacje, które zmuszą nas wcześniej lub później do zakupu pakietu za 150 PLN w przypadku najbardziej znanej bankowej księgowości online.

Statystyki wskazują, że przynajmniej jeden raz na kwartał przedsiębiorca potrzebuje specjalistycznej porady. Co w takim przypadku?

Usługa bankowej księgowości online wycenia takie usługi:

  • mailowa konsultacja techniczna – cena od 15 PLN za e-mail;
  • mailowa konsultacja z doradcą – cena od 50 PLN za e-mail.

Nie ma nic za darmo – tę złotą zasadę należy wyryć w swojej pamięci raz na zawsze.

Po przeliczeniu różnych funkcji składających się na usługę możemy stwierdzić, że koszt miesięczny korzystania z bankowej księgowości online może wynosić 400 PLN i więcej.

Z pewnością w przypadku przedsiębiorców prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą ta kwota może okazać się zbyt wysoka. Zatem ostateczna cena to zdecydowanie minus bankowej księgowości online.

Podsumowując, wybór systemu do prowadzenia samodzielnej księgowości powinien być bardzo dobrze przemyślany. Przedsiębiorca, zanim zdecyduje się na oprogramowanie, powinien zweryfikować przede wszystkim, czy dany system gwarantuje odpowiedni stan prawny, bezpieczeństwo danych, czyli archiwizację oraz czy zapewnia funkcjonalność na takim poziomie, aby przedsiębiorca mógł rozliczać zdarzenia zgodnie z prawem podatkowym.

Sandra Maj, ekspert wFirma.pl

Autopromocja
wfirma.pl
wFirma.pl jest platformą księgowości on­line udostępniającą, poza księgowością i doradztwem nowoczesne narzędzia informatyczne, niezbędne do zarządzania firmą.

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatnicy poszkodowani w powodzi zapłacą tegoroczne podatki w 2025 roku [projekt rozporządzenia Ministra Finansów]

W dniu 18 września 2024 r. opublikowano projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie przedłużenia niektórych terminów przewidzianych w przepisach prawa podatkowego w związku ze stanem klęski żywiołowej. Rozporządzenie to ma pomóc przedsiębiorcom poszkodowanym we wrześniu br. powodzią na obszarze części województwa dolnośląskiego, opolskiego oraz śląskiego - poprzez odroczenie terminów zapłaty podatków i zaliczek na podatki. 

Dyrektywę UE o adekwatnych wynagrodzeniach minimalnych trzeba wdrożyć w Polsce jeszcze w 2024 roku. Co się zmieni w płacy minimalnej? Od kiedy?

Do 15 listopada 2024 kraje członkowskie Unii Europejskiej zobowiązane są do implementacji do porządku krajowego, przepisów kolejnej dyrektywy. Mowa tu o dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2041 z dnia 19 października 2022 r. w sprawie adekwatnych wynagrodzeń minimalnych w Unii Europejskiej, która wprowadza szereg regulacji dotyczących sposobu i częstotliwości określania przez Rząd minimalnego wynagrodzenia za pracę.

Stawka 0% VAT do końca 2024 r. na darowizny towarów i usług dla powodzian. Konieczna pisemna umowa z OPP, JST, podmiotem leczniczym lub RARS

Minister Finansów wydał rozporządzenie, które wprowadza możliwość stosowania obniżonej do 0% stawki podatku VAT dla darowizn (przekazywanych już od 12 września 2024 r.) wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych w trwającej obecnie powodzi. Ale ta preferencyjna stawka VAT dotyczy wyłącznie darowizn realizowanych za pośrednictwem organizacji pożytku publicznego, jednostek samorządu terytorialnego, podmiotów leczniczych i Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych.

ZUS: można zapłacić składki z 2024 r. do 15 września 2025 r. bez odsetek. Trzeba złożyć oświadczenie o poszkodowaniu w powodzi

Przedsiębiorcy poszkodowani przez powódź mogą opłacić składki za okres od 1 sierpnia do 31 grudnia br. dopiero we wrześniu 2025 r., bez naliczania odsetek za zwłokę - poinformował we wtorek PAP rzecznik prasowy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Paweł Żebrowski.

REKLAMA

Pies w kosztach firmy. Fiskus zmienił zdanie, bo nie znalazł związku pomiędzy wydatkami a przychodem

Fiskus zmienił zdanie w sprawie kosztów firmowych dotyczących psa. Chodziło o możliwość zaliczenia w kosztach uzyskania przychodu wydatków na zakup i utrzymanie psa, który służył jako reklama promująca ofertę spółki.

Od 300 do 1200 zł miesięcznie składki będzie musiał zapłacić przedsiębiorca? Zryczałtowana składka zdrowotna być może stanie się faktem

Od 300 do 1200 zł miesięcznie składki będzie musiał zapłacić przedsiębiorca? zryczałtowana składka zdrowotna być może stanie się faktem. Konfederacja Lewiatan postuluje za obniżeniem składki zdrowotnej dla przedsiębiorców i uproszczenie sposobu jej opłacania poprzez wprowadzenie zryczałtowanych stawek

MF: od 1 października przez infolinię KAS podatnik dostanie indywidualną informację o swoich sprawach

Ministerstwo Finansów poinformowało, że od 1 października 2024 r. pracownicy urzędów skarbowych i Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) będą udzielać odpowiedzi na pytania podatników na jednej ogólnopolskiej infolinii KAS pod numerami: (+48) 22 330 03 30 – dla połączeń z telefonów komórkowych i 801 055 055 – dla połączeń z telefonów stacjonarnych. Tak jak do te pory podatnicy uzyskają pod tymi numerami ogólną informację podatkową i celną. Istotną nowością będzie możliwość uzyskania na tej infolinii informacji dotyczących indywidualnych spraw podatnika objętych tajemnicą skarbową po potwierdzeniu tożsamości kodem telePIN.

Doradca podatkowy w todze i z większymi kompetencjami. Od 2025 roku? Założenia nowelizacji

Minister Finansów chce zmienić szereg przepisów ustawy o doradztwie podatkowym. W dniu 16 września 2024 r. opublikowano założenia projektu nowelizacji, zgodnie z którymi m.in. doradcy podatkowi w sądzie mieliby nosić togi, tak jak inne zawody prawnicze (adwokaci, radcowie prawni, prokuratorzy). Rozszerzony ma zostać zakres spraw, w których doradcy podatkowi będą mogli wydawać opinie. Ponadto zmiany zajdą w zasadach egzaminu na doradcę podatkowego i w kompetencjach organów KIDP.

REKLAMA

Grecja sięga do kieszeni turystów! 20 euro podatku zapłaci każdy pasażer wysiadający na Mykonos i Santorini

Grecja wprowadza podatek dla turystów. Każdy pasażer wycieczkowca wysiadający na greckiej wyspie Mykonos i Santorini będzie musiał zapłacić podatek w wysokości 20 euro w szczytowym sezonie turystycznym. Tak ogłosiła minister turystyki Grecji Olga Kefalogianni. W innych portach opłata wyniesie 5 euro.

Minimalne wynagrodzenie zaczyna przewyższać możliwości firm. „4666 zł to obiektywnie wysoka płaca minimalna”

Wysoki i niekonsultowany z przedsiębiorcami – taki jest wzrost płacy minimalnej według członków Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie. – Po kaskadowych wzrostach płacy minimalnej liczyliśmy na zmianę standardów dyskusji o tym, jaka powinna ona być, kiedy rosnąć i jakie wartości są możliwe do agregacji przez przedsiębiorców. Obecnie wzrost znów będzie powodować, że sektory działające na niższych marżach jak np. usługi, handel czy turystyka będą zmuszone do podnoszenia cen lub optymalizacji w miejscach pracy. To zła wiadomość także dla samorządów, bo rozwarstwienie w siatce płac będzie nadal rosnąć – mówi Hanna Mojsiuk, prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie. 

REKLAMA