REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bankowa księgowość online – na co zwrócić uwagę przy wyborze?

Bankowa księgowość online – na co zwrócić uwagę przy wyborze? /fot. Fotolia
Bankowa księgowość online – na co zwrócić uwagę przy wyborze? /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Banki kojarzymy zwykle z usługami polegającymi na dostawie produktów finansowych, takich jak dokonywanie wpłat i wypłat gotówki, zaciąganie kredytów czy tworzenie lokat. W ostatnim okresie jednak w ofertach niektórych banków można znaleźć narzędzia do samodzielnego prowadzenia księgowości online.

W każdym przypadku jest to jedynie dodatek, mający na celu uatrakcyjnienie oferty bankowej dla przedsiębiorcy. Budzi to wątpliwości, czy oraz jak wiele, do tej pory, „gratisów” wcześniej czy później zostanie wycofanych z puli udostępnionych usług w ramach rachunku bankowego. Warto się zastanowić, na ile bezpieczne jest zatem korzystanie z bankowej księgowości online.

Autopromocja

Usługa samodzielnej księgowości online

W praktyce funkcjonuje wiele modeli usług, które można nazwać księgowością online. Charakteryzuje ją głównie zespół udostępnionych przez internet narzędzi informatycznych mających umożliwić samodzielną pracę przy wsparciu doradcy lub dedykowanego księgowego online. Usługa z dużym powodzeniem rozwijana jest od 15 lat na rynku polskim, który w tym przypadku nie odstaje od światowych tendencji. Za pośrednictwem takich systemów księgowych przedsiębiorca może dokonywać księgowań, prowadzić wymagane ewidencje oraz generować i wysyłać wszystkie raporty i deklaracje.

Wybór systemu księgowego - na co zwrócić uwagę?

Przedsiębiorcy, których działalność wymaga prowadzenia księgowości podatkowej „uproszczonej”, mają duży wybór pomiędzy dostępnymi na rynku systemami księgowymi online.

Zarówno przy wyborze modelu pracy, jak i systemu księgowego należy zwrócić uwagę na bogactwo jego funkcji, jakość wiedzy wspierających ekspertów i bezpieczeństwo przechowywanych danych.

Niezbędne funkcje księgowe, których czasem brakuje

Aktualizacje prawne systemu

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Prawo podatkowe ulega nieustannym zmianom, dlatego przedsiębiorca powinien znaleźć taki system księgowy, który zawsze zapewni pracę opartą na obowiązujących przepisach, czyli będzie często aktualizowany w celu wdrożenia prawnych zmian.

Funkcje niezbędne do rozliczania firmy

Istotne jest, aby system księgowy zapewniał możliwość rozliczenia różnorodnych transakcji, które wcześniej czy później zdarzą się przedsiębiorcy. Są to między innymi:

  • rozliczanie przejazdów – zarówno samochodem prywatnym, jak i wynajętym krótkoterminowo (tzw. samochody na minuty) lub na zasadach leasingu;
  • rozliczanie środków trwałych – zakup laptopa, komputera, maszyn, urządzeń itp.;
  • rozliczanie transakcji zagranicznych – reklama AdSense, Google, Facebook, Dropbox, Amazon;
  • rozliczanie różnic kursowych – płatności w walutach obcych.

Ponadto dobre systemy szczycą się szeregiem bezpośrednich integracji usprawniających życie przedsiębiorcom:

  • integracja z GUS-em – importowanie danych kontrahentów;
  • integracja z KRD – sprawdzanie rzetelności;
  • integracja z Ministerstwem Finansów – raportowanie JPK i współpraca z krajowym rejestrem faktur;
  • integracja z eZUS i PUE – wykluczenie takich archaizmów jak Płatnik.

Mając powyżej wymienione narzędzia do dyspozycji, przedsiębiorca nie musi martwić się o poprawność wyliczeń.

Wspomnieć należy też o technologii. Dobre systemy posiadają schematy księgowe uczące się na bazie księgowanych zdarzeń przez dziesiątki tysięcy klientów. Pozwala to z czasem na zautomatyzowanie procesu księgowego w oparciu o elektronicznie przetworzone faktury.

Poziom merytoryczny naszego doradcy lub księgowego

Funkcją, która zdecydowanie wyróżnia niektóre systemy księgowości online, jest oferowane wsparcie prawne, księgowe, kadrowe oraz techniczne. Powinno ono być udzielane przez najwyższej klasy ekspertów z różnych dziedzin prawnych. Na ogół jest z tym różnie.

Polecamy: CIT 2019. Komentarz

Polecamy: PIT 2019. Komentarz

Bezpieczeństwo – czyli archiwizacja dokumentów

Każdy przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą zobowiązany jest do przechowywania w określonym przepisami terminie dokumentacji firmowej.

Zgodnie z art. 70 § 1 Ordynacji podatkowej okres przedawnienia zobowiązania podatkowego wynosi 5 lat, licząc od końca roku, w którym upłynął termin płatności podatku.

Zatem przedsiębiorca  ma obowiązek przechowywania dokumentacji księgowej przez 5 lat, a dokumentacji kadrowo-płacowej przez 10 lat.

Wybierając więc system księgowy, przedsiębiorca powinien zwrócić uwagę, czy zapewnia on archiwizację dokumentów księgowych, które w przypadku ewentualnej kontroli mogą być wymagane przez organy podatkowe.

Istotne jest, aby przedsiębiorca w każdej chwili miał pełny dostęp do danych oraz aby nie były one usuwane przed upływem przedawnienia zobowiązania podatkowego.


Bankowa księgowość online – w skrócie

Przeanalizowaliśmy wszystkie udostępnione przez banki systemy do samodzielnego prowadzenia księgowości online.

Regulaminy usługi bankowej księgowości online

W każdym znanym nam przypadku bank zastrzega sobie prawo do natychmiastowego zaprzestania świadczenia usług w tym zakresie. Dostawcy usług nie wysilili się nawet, by wskazać, co ze zgromadzonymi danymi, czy przedsiębiorca będzie miał możliwość ich zaimportowania w formacie umożliwiającym mu ich dalsze przetwarzanie.

Cena bankowej księgowości online – nie ma nic za darmo

Banki promują usługę, określając ją jako darmową, problem w tym, że darmowa ona w rezultacie wcale nie jest. Zakres usługi jest tak skonstruowany, że wcześniej czy później użytkownik odda z nawiązką to, co wydawało mu się, że zaoszczędził.

Darmowe narzędzia to:

  • proste wystawienie faktury,
  • wprowadzenie kosztu,
  • wyliczenie podatku,
  • automat wyliczający ZUS.

Pytania same się nasuwają. Co w przypadku gdy:

  • kupię wyposażenie lub środek trwały? – wyższy pakiet;
  • używam prywatnego samochodu? – wyższy pakiet;
  • choruję i muszę zmienić składkę ZUS? – wyższy pakiet;
  • kupuję reklamy na FB lub Google Ads? – wyższy pakiet;
  • płacę lub otrzymuję zapłatę w walutach obcych? – wyższy pakiet.

To tylko przykładowe sytuacje, które zmuszą nas wcześniej lub później do zakupu pakietu za 150 PLN w przypadku najbardziej znanej bankowej księgowości online.

Statystyki wskazują, że przynajmniej jeden raz na kwartał przedsiębiorca potrzebuje specjalistycznej porady. Co w takim przypadku?

Usługa bankowej księgowości online wycenia takie usługi:

  • mailowa konsultacja techniczna – cena od 15 PLN za e-mail;
  • mailowa konsultacja z doradcą – cena od 50 PLN za e-mail.

Nie ma nic za darmo – tę złotą zasadę należy wyryć w swojej pamięci raz na zawsze.

Po przeliczeniu różnych funkcji składających się na usługę możemy stwierdzić, że koszt miesięczny korzystania z bankowej księgowości online może wynosić 400 PLN i więcej.

Z pewnością w przypadku przedsiębiorców prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą ta kwota może okazać się zbyt wysoka. Zatem ostateczna cena to zdecydowanie minus bankowej księgowości online.

Podsumowując, wybór systemu do prowadzenia samodzielnej księgowości powinien być bardzo dobrze przemyślany. Przedsiębiorca, zanim zdecyduje się na oprogramowanie, powinien zweryfikować przede wszystkim, czy dany system gwarantuje odpowiedni stan prawny, bezpieczeństwo danych, czyli archiwizację oraz czy zapewnia funkcjonalność na takim poziomie, aby przedsiębiorca mógł rozliczać zdarzenia zgodnie z prawem podatkowym.

Sandra Maj, ekspert wFirma.pl

Autopromocja
wfirma.pl
wFirma.pl jest platformą księgowości on­line udostępniającą, poza księgowością i doradztwem nowoczesne narzędzia informatyczne, niezbędne do zarządzania firmą.

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Twój e-PIT – przedsiębiorca musi uważać! Może pozbawić korzyści finansowych, a nawet narazić na straty

Twój e-PIT, czyli oferowana przez MF usługa jest dla podatnika bardzo wygodna, bo deklarację rozliczeniową wypełnia za niego skarbówka. Ale z racji tego, że żaden system czy urzędnik nie ma pełnej wiedzy na temat zmian jakie zachodzą w życiu podatnika, może pozbawić go wymiernych korzyści finansowych, czyli mówiąc wprost – narazić na straty.

System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

Zwrot podatku PIT (nadpłaty) w 2024 roku. Kiedy (terminy)? Jak (zasady)? Dla kogo? PIT-37, PIT-36, PIT-28 i inne

Kiedy i jak urząd skarbowy zwróci nadpłatę podatku PIT z rocznego zeznania podatkowego? Informacja na ten temat ciekawi zwłaszcza tych podatników, którzy korzystają z ulg i odliczeń. Czym jest nadpłata podatku? Kiedy powstaje nadpłata? W jakiej formie jest zwracana? Kiedy urząd skarbowy powinien zwrócić nadpłatę PIT? Jak wskazać i jak zaktualizować rachunek do zwrotu PIT? Jak uzyskać informację o stanie zwrotu nadpłaty podatku?

Dopłata do PIT-a w 2024 roku. Kogo to dotyczy? Jak sobie poradzić z wysoką dopłatą podatku?

W 2023 roku podatnicy musieli dopłacić 11,2 mld zł zaległości podatkowych za 2022 rok. W 2022 roku (w rozliczeniu za 2021 r.) ta smutna konieczność dotyczyła aż 4,9 mln podatników, a kwota dopłat wyniosła 14,9 mld. zł. W 2024 roku skala dopłat będzie mniejsza, ale dla wielu osób znalezienie kilku lub kilkunastu tysięcy złotych na rozliczenie się ze skarbówką to spory kłopot. Możliwe jest jednak wnioskowanie do Urzędu Skarbowego o rozłożenie dopłaty na raty, skorzystanie z kredytu lub (w przypadku firm) sfinansowanie zaległości przez przyspieszenie przelewów od kontrahentów.  W rozliczeniu za 2022 rok podatnicy przesłali za pomocą Twój e-PIT prawie 12 mln deklaracji, a kolejne 8 mln przez e-Deklaracje. Tylko 1,3 mln – czyli około 6% złożyli w wersji papierowej.

REKLAMA