REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek minimalny od przychodów z budynków uderza w branżę hotelarską

Subskrybuj nas na Youtube
Podatek minimalny uderza w branżę hotelarską
Podatek minimalny uderza w branżę hotelarską

REKLAMA

REKLAMA

Podatek minimalny od przychodów z budynków po modyfikacji w 2019 r. objął wszystkie nieruchomości - budynki podatnika, które są oddane w najem lub dzierżawę. Zgodnie z interpretacją Krajowej Administracji Skarbowej podatek ma obciążać branżę hotelarską, co jest niezgodne z intencją ustawy. Zdaniem Rady Podatkowej Konfederacji Lewiatan gość hotelowy nie jest najemcą, usługa noclegowa to nie dzierżawa powierzchni, a opłata za nocleg to nie czynsz.

W 2018 r. wprowadzono w Polsce podatek od przychodów z budynków, tzw. podatek minimalny od przychodów z budynków. Pierwotnie dotyczył przychodów z tytułu własności środka trwałego położonego na terytorium Polski, sklasyfikowanego jako centrum handlowe, dom towarowy, samodzielny sklep i butik, pozostały budynek handlowo-usługowy oraz budynek biurowy, którego wartość początkowa przekracza 10 mln zł. Wysokość podatku wynosiła 0,035% podstawy opodatkowania, czyli kwoty stanowiącej wartość budynku pomniejszonej o 10 mln zł.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

W 2019 r. po uwzględnieniu zastrzeżeń Komisji Europejskiej podatek minimalny został zmodyfikowany w taki sposób, że objął wszystkie nieruchomości - budynki podatnika, które są oddane w najem lub dzierżawę. Próg 10 mln zł „wartości wolnej od opodatkowania" dotyczy łącznej wartości wszystkich nieruchomości podatnika, a nie konkretnego budynku oraz „wprowadzono" możliwości uniknięcia obciążenia (zwrotu) podatku minimalnego w przypadku potwierdzenia przez organ podatkowy zapłaty podatku PIT lub CIT we właściwej wysokości, jeżeli podatnik wystąpi z wnioskiem o zwrot tego podatku.

Na etapie wprowadzania zmian i po wejściu w życie nowych przepisów w dniu 1 stycznia 2019 r. zakres przedmiotowy podatku minimalnego nie budził wątpliwości, gdyż z przepisu bezsprzecznie wynika, że opodatkowaniu podatkiem minimalnym podlegają budynki oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy, lub umowy o podobnym charakterze (leasing).

Ministerstwo Finansów, nie ukrywało (co zostało zapisane w uzasadnieniu do projektu zmian), że celem i uzasadnieniem wprowadzenia podatku minimalnego było przeciwdziałanie agresywnej optymalizacji podatkowej stosowanej przez międzynarodowe firmy inwestujące w Polsce w rynek nieruchomości komercyjnych (galerie handlowe, domy towarowe, itp.).

REKLAMA

Pomimo, że przepis i cel jego wprowadzenia nie budziły wątpliwości, to w kwietniu br. Minister Finansów w odpowiedzi na interpretację poselską nr 8582 oraz Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej (z dnia 1 kwietnia 2019 r. sygn. 0114-KDIP2-1.4010.15.2019.1JC) stwierdzili, że udostępnienie budynku hotelowego lub innego o podobnym charakterze, w ramach świadczonej usługi hotelarskiej, noclegowej lub krótkotrwałego zakwaterowania, wypełnia warunki, o których mowa w przepisach o minimalnym podatku, odnoszące się do oddania w całości lub części budynku do używania, a tym samym podlega opodatkowaniu tym podatkiem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Przyjęcie rozszerzającej interpretacji przepisów prawa podatkowego, niezgodnej z brzemieniem oraz celem ustawy podatkowej, jest niedopuszczalne, i stanowi naruszenie zasad demokratycznego państwa prawa wyrażonej w art. 2 Konstytucji RP. Przedmiot opodatkowania zostaje określony w interpretacji Ministra Finansów, a nie wynika z ustawy, gdyż usługa hotelowa związana z pokojem hotelowym nie stanowi środka trwałego będącego budynkiem - mówi Przemysław Pruszyński, doradca podatkowy, sekretarz Rady Podatkowej Konfederacji Lewiatan.

Zgodnie z literalnym brzmieniem przepisu podatek dochodowy od przychodu ze środka trwałego dotyczy budynku, który został oddany w całości albo w części do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy o podobnym charakterze. Interpretowanie umów hotelowych jako umów najmu, dzierżawy lub innych podobnych do umów najmu jest nieuprawnione. Umowa najmu oznacza, że wynajmujący oddaje najemcy rzecz do używania na czas oznaczony lub nieoznaczony a najemca płaci wynajmującemu ustalony czynsz. W przypadku budynków czynsz jest opłatą za używanie konkretnej powierzchni.

- Gość hotelowy nie jest najemcą i nie korzysta wyłącznie z powierzchni pokoju, płaci również za obsługę rezerwacji, obsługę pobytu przez pracowników recepcji, sprzątanie pokoju, obsługę concierga, portiera, wyżywienia. Klient hotelu korzysta również w ramach opłaty za nocleg z lobby baru, parkingu, basenu, siłowni, itp. Kupując pakiet usług, korzysta z noclegu, zabiegów kosmetycznych, posiłków, transportu, parkingu. Nie można zatem stwierdzić, że wynajmuje on budynek lub jego część - dodaje Przemysław Pruszyński.

Najemca wg. kodeksu cywilnego ponosi koszty drobnych napraw, do których należą w szczególności: drobne naprawy podłóg, drzwi i okien, malowanie ścian, podłóg oraz wewnętrznej strony drzwi wejściowych, jak również drobne naprawy instalacji i urządzeń technicznych, zapewniających korzystanie ze światła, ogrzewania lokalu, dopływu i odpływu wody. Gość hotelowy oczywiście nie ponosi takich kosztów. Z kolei do umów podobnych do umów najmu lub dzierżawy, należą wg. doktryny prawa umowy użyczenia lub leasingu. Właściciel hotelu nie użycza śniadania lub obsługi recepcyjnej, ani nie „leasinguje" basenu czy sauny. Ponadto korzystanie z przestrzeni hotelu nie stanowi oddania tego hotelu do swobodnego używania przez klienta. Używanie hotelu jest dozwolone wyłączenie zgodnie z obowiązującym regulaminem i na zasadach określonych przez hotel.

Polecamy: CIT 2019. Komentarz

Polecamy: PIT 2019. Komentarz

Przyjęta interpretacja przepisów o podatku minimalnym zaprezentowana w interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej i w odpowiedzi Ministra Finansów na interpelacje poselską nr 8582 oznaczać będzie, że opodatkowani zostaną ci przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają prowadzenie działalności. Ze względu na poczynione inwestycje (niezamortyzowane środki trwałe), nie generują dochodu do opodatkowania w CIT/PIT. W ramach sankcji za poczynione inwestycje nałożony zostanie na nich podatek minimalny. Uderzy on, głównie w przedsiębiorców aktywnie inwestujących i przede wszystkim na starcie prowadzenia biznesu. Właściciele budynków hotelowych zbudowali je najczęściej z własnego kapitału, posiłkując się kredytami bankowymi lub leasingiem finansowym/ operacyjnym. Czynnikiem, który w tych przypadkach znacznie i negatywnie wpływa na ich wynik finansowy jest amortyzacja środków trwałych. Podatnicy płacący podatek dochodowy, tj. wykazujący zyski, odzyskają zapłacony podatek minimalny jeśli kwota tego podatku będzie wyższa niż wpłacony podatek minimalny. Precyzyjniej, w tym przypadku podatek będzie dla nich neutralny. Jeśli jednak podatek obliczony wg. zasad ogólnych nie występuje lub jest niższy niż minimalny podatek dochodowy wówczas minimalny podatek dochodowy nie podlega zwrotowi. Podatnik może wystąpić o zwrot wyłącznie jeśli wpłacił większą kwotę podatku minimalnego niż jest ona należna.

Rada Podatkowa Konfederacji Lewiatan apeluje o skorygowanie stanowiska Ministerstwa Finansów i uchylenie wadliwej interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej.

Przemysław Pruszyński, doradca podatkowy
Konfederacja Lewiatan

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Konfederacja Lewiatan

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA